thamule Skrevet Oktober 29, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2011 Eg får prøve å ta kontakt med ein forhandlar eg då ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet Oktober 29, 2011 Share Skrevet Oktober 29, 2011 Tre sider... vedlikeholdsutgiftene på 5 og 7-serien ligger som regel endel over 3-serien...svært mye over i 7-seriens tilfelle, og er nok også med på å forklare hvorfor de faller fortere. Ikke alle kan tenke seg å drifte en gammel millionbil utenfor garanti.. med tilhørende påkost.... Utvilsomt et godt poeng. Jeg var litt redd for å kjøpe denne av ovennevnte grunner, men det ble nå sånn. Er ikke engstelig for normale driftskostnader, men skulle jeg bli plaget med mye feil, så er veien ut fort og det er uavhengig om jeg har råd eller ei. Har vært heldig med alle BMW-ene jeg har hatt. Ingen store feil, kun vedlikeholdskostnader. Håper trenden fortsetter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 29, 2011 Share Skrevet Oktober 29, 2011 Tre sider... vedlikeholdsutgiftene på 5 og 7-serien ligger som regel endel over 3-serien...svært mye over i 7-seriens tilfelle, og er nok også med på å forklare hvorfor de faller fortere Det stemmer jo det men det kommer jo ann på hva slags motor det er i 3-serien da! En E90 330xd er dyrere å vedlikeholde enn f eks en E60 520d eller 525d! Fadern har E60 520d og jeg ser bare hvor mye dyrere deler som bremser og skiver er til min bil enn på hans, Bavaria tar også mer betalt for service på min bil kontra pappa sin 520d (samme service) Men det er klart generelt sett så er det dyrere å vedlikeholde en bil jo dyrere utsalgsprisen som ny er! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thamule Skrevet Oktober 29, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2011 Ja motor har vel sitt å sei også. 530xd og 330xd har vel sikkert ganske like serviceutgifter, på same måte som at 320d og 520d har det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 29, 2011 Share Skrevet Oktober 29, 2011 Tre sider... vedlikeholdsutgiftene på 5 og 7-serien ligger som regel endel over 3-serien...svært mye over i 7-seriens tilfelle, og er nok også med på å forklare hvorfor de faller fortere. Ikke alle kan tenke seg å drifte en gammel millionbil utenfor garanti.. med tilhørende påkost.... Et godt poeng, men man selvfølgelig diskutere om ikke dette allerede er tatt høyde for i det relative verditapet. Uansett... det koster å være kar med nye og gamle luksusbiler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Oktober 29, 2011 Share Skrevet Oktober 29, 2011 Jeg hadde utvilsomt valgt en 5-serie til samme pris. Du får mer bil for pengene i form av økt komfort, senket lydnivå, mye bedre plass og gjerne mer påkostede løsninger. Det eneste man ofrer er marginalt bedre prestanda og litt mer agile kjøreegenskaper i favør av 3-serien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thamule Skrevet Oktober 29, 2011 Forfatter Share Skrevet Oktober 29, 2011 Tusen takk for synspunkt. Er veldig i tvil sjølv... EDIT: Eit anna pluss for 5-serie er bedre utsjånad Eit anna pluss for 3-serie er litt mindre fysisk størrelse (meir konevenlig i byn) og kanskje litt meir klaring under frontfangeren (?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Oktober 30, 2011 Share Skrevet Oktober 30, 2011 En 3-serie er vel strengt tatt stor nok for enhver familie med barn under 10 år, med mindre du driver flyttebyrå... I Danmark er det f.eks. ganske vanlig for en familie å kun ha en liten bil som f.eks. Peugeot 207 eller Fiat Grande Punto pga av avgiftene, skal man så på langtur spenner man en liten takboks på taket for å bøte på bagasjeplassen - noe jeg både har lest og sett ved selvsyn. I USA er det relativt oppnåelig for enhver familie å kjøre en romslig minivan - de ville nok også sagt at en Passat, V70 eller Mondeo hadde vært alt for liten - for ikke å snakke om en Grande Punto. Men alt er nå engang relativt og vil i stor grad avhenge av hva man er vant med, vet om kompisser som sammen med mor og far og to søsken kom seg på europaferie med en liten Peugeot på tidlig 90-tall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blaa Skrevet Oktober 30, 2011 Share Skrevet Oktober 30, 2011 Sender du meg regnr eller siste 7 i chassis pp PM skal jeg fikse utstyrsliste til deg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 30, 2011 Share Skrevet Oktober 30, 2011 En 3-serie er vel strengt tatt stor nok for enhver familie med barn under 10 år, med mindre du driver flyttebyrå... I Danmark er det f.eks. ganske vanlig for en familie å kun ha en liten bil som f.eks. Peugeot 207 eller Fiat Grande Punto pga av avgiftene, skal man så på langtur spenner man en liten takboks på taket for å bøte på bagasjeplassen - noe jeg både har lest og sett ved selvsyn. I USA er det relativt oppnåelig for enhver familie å kjøre en romslig minivan - de ville nok også sagt at en Passat, V70 eller Mondeo hadde vært alt for liten - for ikke å snakke om en Grande Punto. Men alt er nå engang relativt og vil i stor grad avhenge av hva man er vant med, vet om kompisser som sammen med mor og far og to søsken kom seg på europaferie med en liten Peugeot på tidlig 90-tall. Vel... familien Europa klarte seg med en VW Boble igjennom hele 50, 60 og store deler av 70-tallet, mens amerikanerne kjørte enorme flak med V8 motor. Små biler er derfor ikke noe nytt på kontinentet og med dagens fokus på miljø samt finanskrise er små biler populære som aldri før. På den annen side har små biler aldri vært bedre enn de er akkurat nå. Selv en Polo kommer idag med fine motorer og 7-trinns DSG gearkasse. Små biler er forøvrig heller ikke helt små lenger... bare se på Mini. Et relativt nytt fenomen på kontinentet er at det i disse finanskrise tider oppfattes som litt ufint å flashe penger og rikdom. Det er derfor ikke uvanlig at selv rike familier kjører relativt nøkterne biler til daglig. En aldri så liten sympatierklæring til de millioner av mennesker som har blitt arbeidsløse pga. finanskrisen. Vi har hatt vår E46 Touring siden våren 2004 og vi har aldri hatt problemer med for liten plass tiltross for at vi er nå er tre voksne og et barn på 8 år i vår familie. Det handler mest om innstilling og litt praktisk tankegang hvorvidt man synes at f.eks en 3-serie er stor nok til en standardfamilie i 2011. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 30, 2011 Share Skrevet Oktober 30, 2011 Da jeg var liten og min søster ikke var mer enn to til tre år så hadde mine foreldre en førstegenerasjons Audi A4 1,8T, var vel rundt 1996 eller 1997! Og etter som mine foreldre har fortalt og jeg kan huske selv så var det aldri noe plassproblem i den bilen, selv på langturer til Danmark(og Legoland selvsagt) eller på fjellet! Da hadde foreldrene min gått fra en vesentlig mer rommslig E34 til en mindre A4, men selv med barn og barnevogn så passet en mellomklassebil fint! E90en er ikke noen veldig stor bil men jeg er overasket over at bakseteplassen er så god! E46 Touring har jo faktisk like stort bagasjerom som en E39, det tok det lang tid før jeg ville tro! E91 er jo også en ganske vanlig familebil her i Norge så jeg tror nok ikke du skal være redd for å ikke få plass! Og når dere snakker om små familiebiler! Da kan man se mot Spania, der er en f eks Renault Clio eller Citroen C3 helt vanlige familiebiler for mor og far med to barn! Bor de i storbyer og har ett barn så gjør mange ganger en scooter nytten, er bare her i Norge man må ha store V70er, Passater eller XC90! Typisk norsk fenomen det at man må ha automat, firehjulstrekk og skinnseter i familiebilen, også klager vi å syter over at bil er så dyrt. En bekjent kjører Ford Excursion og mener at bilen akkurat er stor nok for en familie på fem med barnevogn og bikkje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erebus Skrevet Oktober 30, 2011 Share Skrevet Oktober 30, 2011 En 3-serie er vel strengt tatt stor nok for enhver familie med barn under 10 år, med mindre du driver flyttebyrå... I Danmark er det f.eks. ganske vanlig for en familie å kun ha en liten bil som f.eks. Peugeot 207 eller Fiat Grande Punto pga av avgiftene, skal man så på langtur spenner man en liten takboks på taket for å bøte på bagasjeplassen - noe jeg både har lest og sett ved selvsyn. I USA er det relativt oppnåelig for enhver familie å kjøre en romslig minivan - de ville nok også sagt at en Passat, V70 eller Mondeo hadde vært alt for liten - for ikke å snakke om en Grande Punto. Men alt er nå engang relativt og vil i stor grad avhenge av hva man er vant med, vet om kompisser som sammen med mor og far og to søsken kom seg på europaferie med en liten Peugeot på tidlig 90-tall. Et relativt nytt fenomen på kontinentet er at det i disse finanskrise tider oppfattes som litt ufint å flashe penger og rikdom. Det er derfor ikke uvanlig at selv rike familier kjører relativt nøkterne biler til daglig. En aldri så liten sympatierklæring til de millioner av mennesker som har blitt arbeidsløse pga. finanskrisen. Tja.. det er nok like mye et ønske om ikke å skille seg ut nevneverdig i en tid der de rike satser..og de fattige tar regningen. Privatize profit, socialize losses. De tenker nok i første rekke for egen vinnings skyld, som alle oss andre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 30, 2011 Share Skrevet Oktober 30, 2011 Et relativt nytt fenomen på kontinentet er at det i disse finanskrise tider oppfattes som litt ufint å flashe penger og rikdom. Det er derfor ikke uvanlig at selv rike familier kjører relativt nøkterne biler til daglig. En aldri så liten sympatierklæring til de millioner av mennesker som har blitt arbeidsløse pga. finanskrisen. Tja.. det er nok like mye et ønske om ikke å skille seg ut nevneverdig i en tid der de rike satser..og de fattige tar regningen. Privatize profit, socialize losses. De tenker nok i første rekke for egen vinnings skyld, som alle oss andre Kanskje, men jeg tror at det denne gangen er litt mer seriøst enn som så. Finanskrisen er svært alvorlig og påvirker hele samfunnet. Selv store firmaer og velstående eierfamilier taper mye penger om dagen. Det er en omsetningssvikt på 20-25% over hele linjen og overskudd kan de fleste firmaene derfor se langt etter. Arbeidsløsheten eksploderer som et resultat av dette og her i Danmark er den nå reelt på ca. 8% og sterkt stigende. I Tyskland er den på ca. 7%, England 8-9%, Frankrike 10% og i Spania hele 21%. Det er kanskje litt vanskelig å ta inn over seg i Norge at situasjonen er såpass elendig i Europa, men Norge er i denne sammenhengen unntaket som bekrefter regelen. Et annet poeng, som tildels skyldes finanskrisen, er at få alminnelige familier på kontinentet kjøper en ny privatbil. De får ikke lån i bankene og må istedenfor lease en ny bil. De kostnadene man har på bilen fremtrer derfor langt mer synlige enn om man f.eks implementerer et billån inn i et huslån. Folk tar konsekvensene av dette og leaser en mindre og billigere bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Oktober 30, 2011 Share Skrevet Oktober 30, 2011 Jeg har hatt en 2011 A4 Avant som leiebil halvannen uke. Jeg kan med hånda på hjertet si at den bilstørrelsen er for liten for min familie på 4. Med bakovervendt bilstol til eldstemann på halvannet år måtte passasjerstolen stå helt i fremste stilling. Da er det ikke lengre plass til beina til en person som er stort lengre enn en dverg. I bagasjerommet ble det dessverre ikke plass til vår.forbeinte venn, da hele det forkryplede volumet ble tatt av barnevogna. Vår E61 fremstår som en stor container i forhold, selv om det på papiret ikke skiller så mye. Noen få centimeter her og der gjør underverk når hele familien skal på tur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Oktober 31, 2011 Share Skrevet Oktober 31, 2011 Skal man ha en vanlig barnevogn med seg, sliter man med en liten bil. Vi kjøpte en ganske normal barnevogn, og denne tar hele bagasjerommet i e61-en. Den går med et nødskrik i e46-en om jeg demonterer den i molekyler, så det går jo, men det er ikke helt optimalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå