Gå til innhold

Hvor ofte vasker du bilen?

Kekkonen
 Share

Hvor ofte vasker du bilen din?  

64 stemmer

1. 1. Hvor ofte vasker du bilen din?

• Flere ganger i uka.
      18
    • Hver gang den har vært i bruk.
      1
    • Fast en gang i uka.
      27
    • Fast en gang i måneden.
      9
    • Vasker ikke bilen før noen skriver "vask meg" på bakluka.
      6
    • Vaske bilen? er du gal?...da syns jo rusta bedre da!
      2
    • Jeg kjører "rat" stil, vask ødelegger poenget.
      1

Anbefalte innlegg

Enkelte ganger blir jeg veldig forundret over hvordan mennesker som låner en halv million i banken og kjøper seg ny bil gir faan i lakk og utseende på bilen. :cry:

Enkelte tror jeg ikke vasker den før den dagen den skal selges videre etter noen år og da blir nok mange overrasket over hvor herpa lakken er.

Flotte nye biler med "kjørespor" etter viskerbladene på bakruta I MØKKA er HELT FEIL for meg [-X

Jeg derimot vasker bilen OFTE!! ...gjerne ett par ganger i uka eller mer.

Har jeg kjørt til jobb en regnværsdag og bilen ser møkkete ut så stikker jeg alltid innom hallen på jobben og spyler av den. Vindusviskern bak bruker jeg ALDRI! Er bilen nyvaska og en fugl driter på panseret så venter jeg ALDRI mer enn en dag før jeg spyler det av med høytrykkspyler :oops: Lakken min skal ikke forderves av en spurv!

Folk kommenterer og rister på hodet av meg og bilpleiedilla'n jeg har, men jeg ORKER ikke å se at bilen min ser ut som en ustellt haug! ....låner ofte støvsugern på statoil og drar over mattene foran i bilen fordi jeg parkerer på grus hjemme og steiner sitter ofte fast i skosåla når jeg setter meg inn.

Jeg har tekstilmatter, og det føles mye triveligere å sitte i en "rein stue" :P

Kjerringa bemerker til og med at jeg virker mer rastløs og "sjelefrustrert" om bilen står møkkete ute på gårdsplassen. :oops:

Er det meg det er no galt med som ser "verdien" i renhold og vedlikehold av bil, eller er det resten av verden som mener at biler til mange hundre tusen er en bruk og kast ting? ...jeg blir rett og slett lei meg av enkeltes bilhold og mener at ekstreme tilfeller av slike burde miste retten til å eie bil ;)

Just for fun lager jeg en avstemming så kan vi se hvor snittet ligger blant entusiaster iallefall:)

Håper jeg ikke er alene om å holde "dama" ren og presentabel til enhver tid;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å vaske bilen 1-2 ganger i uka selv, ser ann hvor møkkete bilen er. Men akkurat nå bor jeg i blokk i Oslo, så vaskemulighetene er kun selvvask, eller hos svigers. Driver å kjøper hus nå, så da blir det nok fast 2 ganger i uka, har hatt vaskekort på selvvasken og brukt egne produkter der, og kun spylt av med høyttrykken :) Litt kjipt å bruke penger på det, da jeg har ganske ny høyttrykksspyler selv, samt produkter til noen tusen kroner :P Men har behandlet lakken fint, og et par lag swissvax slik at den er lett å vaske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker 1-2 ganger i måneden på vinteren. Deler køyringa på jobb med 3 andre, so bilen blir ikkje alltid so mykje brukt på vinteren. Men blir korte turer til butikk og til foreldre/trening.

Sjølvasken er 25km ifra meg, so da bør vegene væra bra tørre før eg gidder å vaske bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker bilen på søndager som regel. Minimum er høytrykkspyling, gå over bilen med vaskehanske med god BILsåpe for derheter å spyle av bilen. Tørker også bilen etterpå. Nå på vinterstid skal jeg være ekstra nøye med vask og avspyling av kanaler/understell og hjulbuer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror knapt det har skjedd at jeg har vasket mer enn 1 gang pr uke. Snittet er vel ca annenhver uke. Om vinteren kan det fort gå flere uker mellom hver vask, dersom det er tørt og minusgrader. Bilen tar ikke skade av det.

Å vaske flere ganger pr uke hjelper kun på samvittigheten. Overkill etter min mening. Unntaket er måkeskit. Den tar jeg med en gang jeg ser den. Er jo ren syre som kommer ut av ræven på de dyrene der. Og i store mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å vaske f.eks 2 ganger uka går det enormt mye kjappere og vaske bilen da. Skitten sitter seg ikke, slik den gjør om man venter et par uker.

Personlig vasker jeg ihvertfall 1-2 ganger i uka, såfremt jeg har tilgang til selvvask. På vinteren kan det bli litt lengre mellom hver vask dersom det er minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomme svaralternativer du hadde :lol:

"Vask meg" er en klassiker...

På sommeren vasker jeg sjelden, 1-2 ganger i mnd hvis det er mye oppholdsvær som fører til lite skitt/støv. Denne sommeren regnet det EKSTREMT mye, så ble veldig lite bilvask.

På vinteren vasker jeg fast to ganger i uka, som regel tirsdag og fredag/lørdag. I vinter sto jeg i utendørs selvvask og koste meg i minus 18 grader...Må jo ha bilen i gang med massiv varmluft på vinduer selvsagt.

Jeg spyler ikke understell/innerskjermer siden bilen blir oljebehandlet jevnlig, så vaskingen handler for meg om å holde den synlig ren. Får litt vondt hver gang jeg ser bilen FULL av salt. Faktisk kjørte jeg 15km hver vei tidligere i kveld bare for å vaske den - orket ikke tanken på at den skulle stå en natt dynket ned i gammel saltskitt.

Og slik går dagene :roll::mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mangler to alternativ, når den er skitten og når jeg har tid. Jeg befinner meg midt mellom disse to alternativene.

Forebygger hver høst med en skikkelig god voks/sealer som varer gjennom vinteren, så er lakken uansett beskyttet. Jeg vasker kun når bilen er skitten. Hver eneste vask produserer riper, uansett hvor forsiktig man er med utstyr og teknikk. Ergo gjelder det å ikke vaske mer enn man må. Ellers blir det mye merarbeid ved vårshiningen da bilen gås over i helhet med maskinpolering, noe som gjerne tar 20-30 effektive arbeidstimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommern og hvis det er tørt og fint så kan det fort gå to uker før jeg vasker bilen, men i snitt året igjenom så vasker jeg den nok 1 gang i uka! Om vintern benytter jeg meg av en lokal vaskehall med varme og skum som jeg rigger meg til med bøtte og vaskehanske om vintern! Men det er klart at hvis veiene er helt nedsarvet med salt og faenskap så tar det litt motivasjonen ifra deg, men jeg klarer bare ikke å vise meg ute blant folk i møkkete bil :roll:

Det som er litt kult er at min bil ALDRI har vært i maskin, i følge forrige eier iallfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...