Gå til innhold

En utrolig trist utvikling - F30 328i eksoslyd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Må si jeg er imponert over at BMW klarer å gjøre bilene sine stadig lettere i motsetning til mange andre fabrikanter. I tillegg så klarer jeg å se appellen i å kunne ha en såpass sterk og samtidig økonomisk motor. Her snakker vi jo nesten dieselforbruk, men med 240+ bensinhester. I tillegg så virker det, utifra videoen i hvertfall, at de har klart å få litt lyd ut av motoren. Ikke helt som den stumme duringen fra 2.0TFSI'en fra VAG.

Det er jo lov å håpe at BMW på sikt prøver å utvikle en bensinsekser som kan holde tritt forbruks- og utslippsmessig. [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det gjør de allerede. Den siste 30i motoren med 272 hester fikk du ned på 0.6 på langkjøring. Jeg tror ikke det er et spørsmål om forbruk egentlig, fordi de nye turbomotorene bruker vesentlig mer enn oppgitt. Det er et spørsmål om produksjonskostnad, ser for meg at det er betraktelige inntjeninger å hente ved å spy ut 4-sylindrede motorer og hive på en liten turbo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de allerede. Den siste 30i motoren med 272 hester fikk du ned på 0.6 på langkjøring. Jeg tror ikke det er et spørsmål om forbruk egentlig, fordi de nye turbomotorene bruker vesentlig mer enn oppgitt. Det er et spørsmål om produksjonskostnad, ser for meg at det er betraktelige inntjeninger å hente ved å spy ut 4-sylindrede motorer og hive på en liten turbo..

Ja... og spesielt hvis disse rekkefirerne kan brukes i mange flere modeller og i et mye større produksjonsvolum enn idag. Uten en fornuftige samarbeidspartner eller oppkjøp av en annen bilprodusent er dette den eneste fornuftge farbare veien for BMW i tiden fremover. BMW har imidlertid varslet et 50-50 samarbeide med franske PSA (Peugeot/Citroën) nettopp når det gjelder div. økonomiske rekkefirere med moderne teknologi samt hybrid teknologi (elektriske motorer, batterier, dynamoer/ladere etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Gunnar har veldig veldig rett i det han skriver her. Selv om jeg ikke liker det.

Tror ikke rekkesekser og bakhjulstrekk vil forsvinne helt fra BMW, men det vil bli et dyrt nisjeprodukt.

Hender noen gjør det bevisst og... ;) Sikkert kjekt å ta bilde av det, men største grunnen til å ha kjettinger er jo ofte når en skal NED en glatt bakke... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør de allerede. Den siste 30i motoren med 272 hester fikk du ned på 0.6 på langkjøring. Jeg tror ikke det er et spørsmål om forbruk egentlig, fordi de nye turbomotorene bruker vesentlig mer enn oppgitt. Det er et spørsmål om produksjonskostnad, ser for meg at det er betraktelige inntjeninger å hente ved å spy ut 4-sylindrede motorer og hive på en liten turbo..

Hva vet du om det?? :^o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har i manges øyne mistet ballen litt med F10 og den nye 6-serien. Intetsigende biler med karakterløse motorer... de må prøve å finne tilbake til hva som gjorde E39 og E38 til så forbanna gode biler..

Jeg forstår fortsatt ikke hva du snakker om her. F10 er etter mitt syn noe av det peneste BMW har klemt ut av fabrikken på lenge.

Hva forventer du av karakter fra en motor? at den skal brøle til deg over 4k rpm? er momentkurven for jevn? er det lyden du klager på?

Jeg har ikke kjørt F10 selv, men jeg har kjørt en del E39, og denne er jo uforskammet kjedelig å kjøre aktivt med, i forhold til min E34 (som riktignok ikke er helt original), men det er ingen tvil om at jeg heller ville hatt en E39 540i, versus min E34, da man generelt sett har det mye bedre bak rattet på en E39. Til tross for at man mister mye av "bakkekontakten" i en slik bil.

Forøvrig tror jeg de fleste som skriver i denne tråden hadde hatt det ganske fint bak rattet på en F10 M5, eller en F30 M3.

Edit:

Og verden forøvrig virker å være uenig i utviklingskonklusjonen som fremmes her.

http://www.tv2.no/underholdning/broom/b ... 39125.html

Ikke at Broom er verdens beste kilde for noe som helst, men artikkelen linker til andre med tilsvarende konklusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broom blir bare for useriøst. Da kan du likegodt sitere hanne Hattrem. Her har du noen litt mer seriøse industrieksperter..

530d Touring F10 - 2.5 av 5 stjerner... skandale...

http://www.evo.co.uk/carreviews/evocarr ... eview.html

Ingen har sagt noe på at det er et hyggeligere sted å være jo nyere bilen er..... men det har lite med kjøreglede og dynamiske kjøreegenskaper å gjøre. Heller tidene som forandrer seg og design og funksjonalitet som tross alt går fremover...

Men når det gjelder fører, bil, 4 hjul og ratt mener jeg BMW er ute og sykler... de nærmer seg audi og BMW konseptmessig, men er de gode nok til å slå Audi på design og mercedes på gran touring? Time will tell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i tvil overhodet at kjøregleden absolutt er tilstedet i de nyeste M-bilene fra BMW.

Hvis du leser innlegget mitt på nytt, er det ikke broom jeg refererer til, men sidene som er linket til i artikkelen.

At en eller annen har gitt en av modellene lav karakter er jo ikke annet enn helt normalt. Alltid en eller annen tulling som har noe å pistre for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes F10 ligner på en feit hval. E60 er en mye mer spennende designstudie spør du meg... Lite karakter igjen å spore.

Nyeste M5 har bikka 2 tonn, og flytter seg ved hjelp av en turboladet V8`er. Den har kommet nærmere AMG. Jeg drister påstanden om at dette kan Mercedes bedre. M-modellene var alternativet som foregikk bunndraget for hylende turtallsmaskiner. Dessverre er denne eran over. Men gode nyheter er det jo - for de av oss som vurderer brukt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du mer inne på smak, enn hva som kan sies og være en god bil eller ei.

Personlig foretrekker jeg turboladet V8 over V10, og F10 over E60 (selv om jeg virkelig liker E60), men det er bare en preferanse, som pr. i dag spiller liten rolle, da jeg ikke har råd til noen av delene..

At de måtte begynne med turbo en dag var da ingen overraskelse, mtp. hvilke effekter de opererer med nå for tiden.

Litt mere på topic tror jeg fortsatt ikke det legges for mye arbeid i å lage go'lyd av ikke-m biler. 90% av disse er bare fremkomstmidler, selv om bl.a BMW har en mye høyere prosentandel "Entusiaster" i sitt kundesortiment.

At I6'en blir skjeldnere anser jeg heller ikke å være negativt. BMW har jo gjort I6 til sin I4. Er ingen som snur seg 2 ganger etter en BMW fordi den har I6. Selv den minste modellen har jo (hadde?) det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hvem som snur seg eller ikke er en i6 en mye mer harmonisk konstruksjon, og mye finere lyd da. Teller ikke det i det hele tatt selv om "alle" har det? Jeg synes det i seg selv er verneverdig.

Angående hva som er en god bil må man vel kunne si at den definisjonen er flytende. Hva som var en god bil for 20 år siden er vel en ganske spartansk konstruksjon den dag i dag. Mitt poeng er dog at BMW til alle tider i større grad enn sine konkurrenter har lykkes med å kombinere stil, komfort og luksus med spennende kjøreeegenskaper. Det er her jeg varsler vasku. Når kjøreegenskapene begynner å få pepper og således tape mot mercedes og Audi synes jeg det er synd - fordi det er en av de tingene som definerer merket.

F10 synes jeg er altfor "safe", den minner meg om et såpestykke og en hyundai - der E60 i M-sport versjon sto på parkeringsplassen og lurte på hvilken Toyota den skulle spise til frokost i dag - litt spøkefullt sagt selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkeseks er en bedre motorkonstruksjon, ja. Men det er utvilsomt en mye dyrere. Hvorfor skal kundene betale ekstra, når sikkert 70% ikke en gang er klar over at deres 2-liter er en rekkeseks? Dog håper jeg virkelig ikke de begynner å spekulere på fremhjulstrekk i fremtiden, da det hadde vært den katastrofen dere nevner.

Fremhjulstrekk er vel et komprimiss i tilsvarende grad som å redusere til i4 (bare noe mere merkbar. ;)), da det er både billigere, og mere praktisk.

Vedr. kjøreegenskaper skal jeg ikke uttale meg, da jeg ikke har prøvd de representative fra hverken BMW, Audi eller Mercedes. Rett og slett fordi jeg ikke har råd til siste chassi med en tilstrekkelig maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...