Random Hero Skrevet November 15, 2011 Share Skrevet November 15, 2011 Mye sant i det "thundercunt" skriver her. Er altfor mange som kjører bil som ikke tenker seg om. liten Fiat Punto vs 20 tonns lastebil feks... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet November 15, 2011 Share Skrevet November 15, 2011 Syntes også at "1 av 5 drepte i trafikken" er ganske så lavt i forhold til så drastiske tiltak. Men uansett er tiltakene dårlige. Er ikke enig 1 av 5 som dør i trafikken er ungdommer mellom 18 og 24 år. nå vet jeg ikke hvor mange % som er i den gruppa? Men det er betraktlig mye mindre en de andre gruppene som menn over 30 eller kvinner for eks så ungdommene dør jo i fleng i forhold Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet November 15, 2011 Share Skrevet November 15, 2011 Det er riktig at unge menn er godt representert i statistikken over ulykker med dødsfall. Men om man ser på "trafikkuhell" generelt så mener jeg å huske at det faktisk talt er unge damer som er overrepresenterte. Folk kan si hva de vil om at det ikke er alvorlige ulykker, men hyppigheten av slige ulykker mynter jo bare om at de unge damene er tilsvarende dårlige; om ikke dårligere sjåfører. Det er en stund siden, men jeg leste gjennom SSB sin rapport om trafikkulykker, og unge menn stikker seg på ingen måte like mye ut som det blir fremstilt i media. Og dette er litt av problemet; media. Om en ung mann er uheldig og sklir av veien på nullføre uten store materielle skader blir han fratatt sertifikatet og det blir skrevet i avisa. Gjerne sammen med stempel som "antatt uforsvarlig kjøring", "trolig høy hastighet" etc. og ikke minst at det var en ung mann. Om en ung dame på fint sommerføre kjører rett av veien og havner på taket, så er man heldig om det står en liten notis i avisa om det. Det kan være at media "glemmer" å nevne det, men man leser sjeldent om fratatte førerkort i slike tilfeller når det er unge damer som har vert uheldige. Én ting som de har glemt i denne debatten er jo selvsagt de som er avhengige av bil med hensyn til jobb. Kollektivtransporten er mange steder elendig, og eneste alternativ er bil. Og hva med de som bruker bil gjennom jobben? Om dette skulle blitt vedtatt i dag så kjenner jeg mange som plutselig ikke hadde hatt jobb lenger, fordi de ikke får kjøre med folk i bilen. Drosjesjåfører, politiaspiranter, unge ambulansjesjåfører, unge bussjåfører, til dels lastebilsjåfører etc. er personer som ville blitt forhindret i å arbeide. Nei, nå er jeg så oppgitt at jeg ikke gidder å skrive mer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet November 15, 2011 Share Skrevet November 15, 2011 Står litt her som kanskje kan overføres til Norske forhold: http://en.wikipedia.org/wiki/Driver%27s ... ted_States Mener ikke at alt er praktisk gjennomførbart men på enkelte områder ser jeg ikke noe problem med at personer i PRØVEPERIODEN har strengere regler for kjøring av bil. Men er ikke enig at det skal gjelde kun gutter fra 18-24 eller hva det nå var det forslaget var på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lasseln Skrevet November 15, 2011 Share Skrevet November 15, 2011 Står litt her som kanskje kan overføres til Norske forhold: http://en.wikipedia.org/wiki/Driver%27s ... ted_StatesMener ikke at alt er praktisk gjennomførbart men på enkelte områder ser jeg ikke noe problem med at personer i PRØVEPERIODEN har strengere regler for kjøring av bil. Men er ikke enig at det skal gjelde kun gutter fra 18-24 eller hva det nå var det forslaget var på. Strengere regler for personer underlagt prøvetid er noe som allerede finnes, og det til de grader. Som en tidligere nevnte i denne tråden: Uenig, man lærer ikke å kjøre ved å ikke få lov til å kjøre. Grunnen til at det er fokusert veldig på gutter er at de som foreslår dette er statistikk ryttere av en annen verden, samt at forskning viser at frontallappen (mulig jeg blander navn på deler hjernen), som er med på å bedømme risiko og konsekvenser, er senere utviklet hos gutter enn hos jenter. Det regnes at jenter har denne "ferdig utviklet" rundt omkring 16(?), mot gutter, som har denne ferdig utviklet tidlig i 20-årene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet November 15, 2011 Forfatter Share Skrevet November 15, 2011 Nå er det vel ikke noe å lure på at en 18 år gammel gutt har større sjanse for å smelle enn en 18 år gammel jente? Tenker nå på smell med ambulanse, lys i veikanten og gråtende mødre, ikke dumme parkeringsbulker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet November 15, 2011 Share Skrevet November 15, 2011 Er det ikke slik at politikerene sier at de ønsker å opprettholde folketallet ute i distriktsnorge? De løser neppe fraflyttingen ved å nekte folk å kjøre bil (for veldig mange like mye en sosial arena som transport) samtidig som bussruter legges ned og veiene ikke får vedlikehold. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet November 15, 2011 Forfatter Share Skrevet November 15, 2011 Hm, at AP av alle skulle være litt fornuftige http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10023898 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet November 15, 2011 Share Skrevet November 15, 2011 Man står helt klart ovenfor en utfordring vedr. diverse holdninger til unge menn, men flere av disse tiltakene er uansett ikke gjennomførbart. I de aller fleste tilfeller er det menn og ikke kvinner som har et yrke relatert til bilkjøring og bare her står man ovenfor en utfordring som ikke lar seg løse. Av de bedre løsningene tror jeg det vil være fint å få blant annet kjøreopplæring i grunnskolen og endrede holdninger blant unge. I denne alderen handler det tydeligvis om å være tøffest og å tøffe seg, så det må på et eller annet vis bli kult å bruke belte, kult å bruke blinklys, kult å kjøre damene stilfult og trygt frem og kult å overholde de øvrige trafikkreglene.. Å forby er feil vei å gå, men tiltak som alkolås, redusert forsikring ved å gå med på en gitt kampanje og tryggere biler til rimeligere pris vil komme både unge, eldre og samfunnet tilgode! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet November 16, 2011 Share Skrevet November 16, 2011 Står litt her som kanskje kan overføres til Norske forhold: http://en.wikipedia.org/wiki/Driver%27s ... ted_StatesMener ikke at alt er praktisk gjennomførbart men på enkelte områder ser jeg ikke noe problem med at personer i PRØVEPERIODEN har strengere regler for kjøring av bil. Men er ikke enig at det skal gjelde kun gutter fra 18-24 eller hva det nå var det forslaget var på. Strengere regler for personer underlagt prøvetid er noe som allerede finnes, og det til de grader. Som en tidligere nevnte i denne tråden: Revurder hele kjøreoppløringen var egentlig det jeg tenkte på. Start med kjøreopplæring fra 15 år. Få begrenset førerkort fra 17 - Kun lov til 1 passasjer / familien, ikke kjøre om natta - untak er jobb/skole. Sett ned prøveperioden til 12-18 måneder. Tror de fleste kan leve med det. Dette er også enkle tiltak som ikke koster så mye. Ang alkolås/fartsperre tror jeg dette blir utrolig vanskelig å gjennomføre med mindre nye biler kommer med dette integrert. Og da snakker vi mer om "engang i fremtiden...." Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon85 Skrevet November 16, 2011 Share Skrevet November 16, 2011 http://www.dagbladet.no/2011/11/16/nyheter/bil/bil_og_trafikk/trafikksikkerhet/19030625/ Mr. Rallycross to the rescue! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet November 16, 2011 Share Skrevet November 16, 2011 Sokkene skal man ha på beina - de skal ikke røykes Konge kommentar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet November 16, 2011 Share Skrevet November 16, 2011 Skjønner ikke hvorfor det skal være så mye blest rundt det her... Her på bygdene har fyllekjøring pågått i 60 år, hver eneste helg, det var da ingen som går med her i bygda av den grunn. Man blir mer skjerpet når man vet man kjører med urent mel i posen. Problemet er at om man ikke bruker hodet, så hjelper det på ingen måte å være edru heller, da hjelper ingenting! Jeg vil heller møte fulle gode sjåfører enn klin edru dårlige.. Siste eksempelet på dette var i dag da et avskum av en sjåfør kjørte forbi i yttersving uten å se noe som helst, vi kom selvfølgelig rundt svingen, folk ristet på hodet i bilene vi møtte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet November 16, 2011 Share Skrevet November 16, 2011 Ikke rart folk stryker med, med slik holdning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet November 16, 2011 Forfatter Share Skrevet November 16, 2011 Det kjøres "litt" i fylla her i strøket og, faktisk hiver jeg meg i grøfta hvis jeg går langs riksveien en laurdagskveld og ser en bil.. Det problemet hadde vært mindre hvis det hadde vært lov å kjøre i fylla og ingen hadde ringt politiet bil hvis de så en bil som sneglet seg fram, stødig langs kanten i 22 kmh... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå