marius paulsen Skrevet Desember 8, 2011 Skrevet Desember 8, 2011 Jeg snakket med min far og hørte hvordan hans E60 520d var og i følge han så blei den ganske raskt varm! Men kan det ha noe med at min bil ikke har Cold clima versjon i utstyrslista, noe bilen til fadern har da den er Norsk! Har dere med 318d cold clima versjoner siden dere får raskere varme? Noen mente en 3,0 liter bruker lengre tid på å bli varm enn f eks en 2,0 liter, tviler på det jeg da!På min E61 har jeg temp på turtellern, eller rødmerking varierer med kjølevannstemp for å si det enkelt. Dette har jeg aldri lagt merke til på min, trodde speedometeret var likt på 525d og 325d! Rødmerkinga på min er bare merket med rødt også med 8 hvite små streker ned mot 4000rpm. jeg har cold clima versjon ja.
Fredrik Skrevet Desember 8, 2011 Skrevet Desember 8, 2011 Bakdelen med oljebrenner! Hehehe... du kan så si, men vet du hvorfor dieselbiler har et mindre effektivt varmeapparat?
Fredrik 90 Skrevet Desember 8, 2011 Forfatter Skrevet Desember 8, 2011 Bakdelen med oljebrenner! Ja det og lyden er bakdelen med diesel! Men så finnes det så mange fine fordeler som veier opp
rublings Skrevet Desember 8, 2011 Skrevet Desember 8, 2011 Bakdelen med oljebrenner! Hehehe... du kan så si, men vet du hvorfor dieselbiler har et mindre effektivt varmeapparat? Dette er jo fordi forbrenningen er mye mer effektiv i en diesel, og derfor avgir mindre overskuddsvarme. Bensinmotorer har en mye mindre effektiv forbrenning, noe som fører til mer overskuddsvarme som gjør motoren fortere varm. Noe som igjen gjør at du har varme i varmeapparatet fortere Hva vinner jeg, Fredrik
Thewiz Skrevet Desember 8, 2011 Skrevet Desember 8, 2011 Låner denne tråden litt. Har samme problem i min E36 Coupe. Varmen kommer veldig tregt inn i kupe, samt at kjølevæsketempmåleren lever sitt eget liv. Fra kald start øker den gradvis til ca 1/4, hvis jeg kjører på motorvei (100-110km/t) går den opp til optimal temperatur, MEN når jeg derheter er på en landevei eller bykjøring faller den ned til 1/4 på måleren igjen. What gives?
rublings Skrevet Desember 8, 2011 Skrevet Desember 8, 2011 Låner denne tråden litt. Har samme problem i min E36 Coupe. Varmen kommer veldig tregt inn i kupe, samt at kjølevæsketempmåleren lever sitt eget liv. Fra kald start øker den gradvis til ca 1/4, hvis jeg kjører på motorvei (100-110km/t) går den opp til optimal temperatur, MEN når jeg derheter er på en landevei eller bykjøring faller den ned til 1/4 på måleren igjen.What gives? Ville prøvd med ny termostat. Så lufter du systemet skikkelig.
Thewiz Skrevet Desember 8, 2011 Skrevet Desember 8, 2011 Har hørt flere som mener det er termostat. Jeg ser på koed at dette er rimelig billig. Er vel 200 - 300 kroner for komplett termostat. Prøvde å lufte systemet her om dagen ved hjelp av en DIY her på forumet. Er vel slik at man skal se bobler eller lignende av den skruen ved siden av påfyllingslokket til kjølevæske, kom abslott ingenting. Hadde tenninga på trinn 1 eller 2 (ihvertfall va DIY sa). Skrudde selvfølgelig av skruen
Fredrik 90 Skrevet Desember 8, 2011 Forfatter Skrevet Desember 8, 2011 Høres ut som termostaten eller klein vannpumpe! Hadde noe av det samme på min Audi 100 2,6 bare motsatt, sto på 90 grarder når sto på tomgang eller bykjøring men med en gang man begynte med landevei/motorveikjøring så gikk de ned til 70 garder mes olje tempen lå stødig uansett (Er måler for det også på de gamle gode 100ene) Tok meg forøvrig en kjøretur i stad for å teste om det hjalp med Auto, tross at ute tempraturen har steget fra flere minus til 4+ så blei det ikke noe raskere varme i coupeen. Er vel bare det man må leve med som eier av dieselbil om vintern Får investere i Webasto
Fredrik Skrevet Desember 8, 2011 Skrevet Desember 8, 2011 Dette er jo fordi forbrenningen er mye mer effektiv i en diesel, og derfor avgir mindre overskuddsvarme. Bensinmotorer har en mye mindre effektiv forbrenning, noe som fører til mer overskuddsvarme som gjør motoren fortere varm. Noe som igjen gjør at du har varme i varmeapparatet fortere Hva vinner jeg, Fredrik Flink gutt... virkningsgraden for en dieselmotor er ca. 30% bedre enn for en bensinmotor. Det er ganske enkelt en mindre andel av energien som tapes i form av varmeoverskudd...
Hansen_ Skrevet Desember 9, 2011 Skrevet Desember 9, 2011 Cold Clima version har diesel forvarmer som bidrar til raskere økning av temp på kjølevann. Ikke helt sikker på hvordan denne virker, men hvis den brenner diesel for å varme opp vannet så ser jeg ikke helt forskjellen på den og en webasto. (bortsett fra programmeringsdelen) Merker ihvertfall stor forskjell på min 325d (tysk) og fatterns 325d (norsk).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå