Gå til innhold

Nye BMW 3-serien:)

kamro
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror at F30 er veldig kompetent og gjennomført, men jeg er stadig grinete over at man også oppover i modellhierarkiet må nøyes med en rekkefirer. Jeg tviler ikke på at resultatet er bra, men en toliter rekkefirer blir uansett ikke det samme som en stor og potent treliter rekkesekser

Så godt å høre at det ikke bare er meg som tenker slik, ble også veldig overgitt over at kun 335Ien kom med sekser. På E9x så var det greit da trengte man ikke lengre opp enn 325 for å få sekser, ikke trengte man å være spesiellt intressert eller millionær heller. Men nå blir ny BMW med sekser ganske uoppnålig for de fleste, og det er litt dummt synes jeg :( Værst er det på F10 525xd hvor man betaler tett på millionen for en "chippa" 520d, til de priser så skulle bilen hatt sekser synes jeg :)

Når det gjelder E9x 320I så er det en motor jeg synes er kjedelig, foretrekker da mye heller 2,2 litern fra E46. N46B20 går helt sikkert litt bedre og er mer effektiv men det er ikke slik jeg oppfatter det, mye pga lyden som mangler.

Men det er vel håp om i allfall en dieselsekser i F30, gjerne en 330d og 335d. Men noen bensinsekser mellom 328I og 335I har jeg ikke trua på, langt heller noen diesel sekser mellom 320d og 328I.

Forøvrig så er jeg mest spent på hvordan interiøret vil virke inn på meg, har ikke blitt helt venner med dette på bilder men det hjelper kanskje i live. Jeg vil heller ikke trekke yttelsene i 328I i tvil, har hørt det snakkes om 0-100 på 5,9 sekunder. Det er isåfall faktisk hurtigere en min 325d som er skremt opp til 265 hk 560 nm, ja 328en er faktisk kjappere enn E90 330I med 272 hk :shock: Kan dette stemme eller er man på viddene :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så er jeg mest spent på hvordan interiøret vil virke inn på meg, har ikke blitt helt venner med dette på bilder men det hjelper kanskje i live. Jeg vil heller ikke trekke yttelsene i 328I i tvil, har hørt det snakkes om 0-100 på 5,9 sekunder. Det er isåfall faktisk hurtigere en min 325d som er skremt opp til 265 hk 560 nm, ja 328en er faktisk kjappere enn E90 330I med 272 hk :shock: Kan dette stemme eller er man på viddene :?

Jeg ble aldri venner med interiøret i E90/91. Det gir meg flashbacks til 70-talls interiører på en måte som jeg ikke trives med. Jeg er usikker på om akkurat dette er stort bedre i F30.

Rent teknisk er det imidlertid ingen tvil om at utviklingen går fremover og jeg tror absolutt at motoren og drivlinjen i F30 328i er mer effektiv enn ditto E90 330i. Spesielt det flate dreiemomentet (350 Nm mellom 1250 og 4800 rpm) gjør at 328i får en avsats i akselerasjonen som 330i kan se langt etter. Ikke ulikt det man opplever som positivt med en potent dieselmotor. Jeg tror helt sikkert at dette veier opp for effektforskjellen på 27 HK.

Noe annet vil egentlig være tragisk. Hvis ikke F30 328i oppleves som signifikant mer dynamisk og effektiv enn E9x 330i har BMW et stort forklaringsproblem. At motoren i F30 328i er mer økonomisk er en selvfølge. BMW tar en stor sjanse med F30 328i... alt de har bygget opp rundt image og motorteknisk overlegenhet de siste 40 årene står på spill.

Mitt spørsmål er om det ikke hadde vært mer interessant med et konsept som tok utgangspunkt i en tilsvarende turbokonvertering av en motor a la M54B22. Altså en mindre rekkesekser med turbo istedenfor en liten rekkefirer med turbo. Er drivstofføkonomi virkelig så viktig i en høyprofilert 3-serie modell? I min verden virker BMW´s beslutning å være overdrevet... tysk grundighet på sitt mest perverse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker den nye 3-serien, litt skeptisk når jeg først så den men nå er den bare elsk!

Digger også det nye interiøret, ble veldig overaska når jeg først såg det, tenker da på sport line og M-sport pakken.

Selvfølgelig kjipt at det satses mye på 4ere nå ,men det må vel til for å henge med konkurentene og dagens miljøkutt. Tallene fra 320i og 328i er veldig imponerende, de har også funnet ut at en 328i kan chippes uten å bytte noe i motor til over respektable 290hk. 320i til ca 220hk.

Men ja, det optimale for entusiastene hadde jo vert en liten sekser med turbo istedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste om blir problemet nå man tar ut mye effekt av mindre turbomotorer er jo at det går ut over driftsikkerheten. 290 hk i en toliter kan da umulig være sunt for motoren :?

Nå er det 13 år siden Honda tok ut 240hk uten pustehjelp i en toliter, så jeg håper for BMW sin skyld at dette vil gå den dag i dag. 45hk økning er ikke enormt mye i prosent på denne toliteren, men jeg vet ikke hvilke marginer BMW har lagt inn på dette.

Edit: Skal også nevnes at toliteren til Honda er vannvittig driftsikker, siden dette handlet om hva som var sunt for motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste om blir problemet nå man tar ut mye effekt av mindre turbomotorer er jo at det går ut over driftsikkerheten. 290 hk i en toliter kan da umulig være sunt for motoren :?

Nå er det 13 år siden Honda tok ut 240hk uten pustehjelp i en toliter, så jeg håper for BMW sin skyld at dette vil gå den dag i dag. 45hk økning er ikke enormt mye i prosent på denne toliteren, men jeg vet ikke hvilke marginer BMW har lagt inn på dette.

Edit: Skal også nevnes at toliteren til Honda er vannvittig driftsikker, siden dette handlet om hva som var sunt for motoren.

Dette tror jeg ikke er et stort problem med dagens teknikk. Porsche hadde jo 924 Turbo (931) klar allerede i 1978. Den hadde en rekkefirer på 1983 cm3 som utviklet 177 HK. 924 Carrera GT og GTS (937) var basert på 931 og hadde den samme motoren, men med hhv. 210 HK og 245 HK. Det ble også utviklet en racingversjon med den samme rekkefireren... 924 Carrera GTR (939) og den hadde hele 375 HK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tunen er publisert av Kellernes, firma som AA i USA og ESS tuning her hjemme vil nok ha samme ytelser om ikke mer, og ESS tester jo dette flere 100 timer med hardkjør før de slipper det ut på markedet.

Kompressorkitta dems e jo laget for å holde en evighet også så regner med at dette er ytelser som motoren fint takler.

Teknologien går tross alt fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På E9x så var det greit da trengte man ikke lengre opp enn 325 for å få sekser, ikke trengte man å være spesiellt intressert eller millionær heller. Men nå blir ny BMW med sekser ganske uoppnålig for de fleste, og det er litt dummt synes jeg :( Værst er det på F10 525xd hvor man betaler tett på millionen for en "chippa" 520d, til de priser så skulle bilen hatt sekser synes jeg :)

Jeg holdt på å kjøpe ny E92 320, men den døve motoren er grunn god nok til å styre unna. Selv synes jeg ikke en 325 er/var billig - mener å huske den kostet drøye 560k før utstyr. Nå er ikke jeg kongen av haugen, så for meg blir det litt i overkant...

Synes også BMW bommer litt med dette økonomi-eksperimentet.

Hva skjer med bruktmarkedet? Etterspørselen etter E30, E36 og E46 med sekser har holdt seg bra i mange år, og en E46 323/325/328Ci går ikke akkurat av moten med det første. Men moderne og kjedelige BMWer med 4ere mister sjela si, og blir veldig A4. Jeg har jo kjørt ganske mye med en C-klasse med 4er bensin, og det er en fantastisk bil. Men lyden ødelegger - den mangler det lille ekstra som f.eks en billig BMW har. Når jeg i fjor satt på med en kamerat i sin E46 320Ci 2.2 ble jeg imponert over kjøregleden - både lyden og turtallsvilligheten var noe for seg selv. Hver gang jeg ser en jalla E36 med sekser og åpen eksos spinne avgårde, misunner jeg han litt for all den "billige" kjøregleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er stadig grinete over at man også oppover i modellhierarkiet må nøyes med en rekkefirer.

BMWs prispolitikk for ekstrautstyr gjør meg mer grinete...

Jeg mistenker at utfasingen av de mindre sekserne primært er et problem blant entusiaster - og kanskje særlig i land med høye bilavgifter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMWs prispolitikk for ekstrautstyr gjør meg mer grinete...

Jeg mistenker at utfasingen av de mindre sekserne primært er et problem blant entusiaster - og kanskje særlig i land med høye bilavgifter. ;)

Godt poeng når det gjelder deleprisene. Det skal forøvrig bli spennende å se hva slags mottakelse BMW´s nye motorstrategi får i Tyskland. Tradisjonelt har de mellomstore rekkesekserne (type: 525i) vært favorittene der når det gjelder bensinmotorene. Jeg tror ikke at de i Tyskland er noe mer begeistret for rekkefirere i premiumsegmentet enn vi er i Skandinavia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

328i F30 kan være så rask og miljøvennlig som den vil, men den mangler likevel rekkesekser. Da velger jeg heller E9x 330i eller 325i.

Ja lyden i 6ern kan man ikke akkurat si at 328i har fått, men en E9x med 325i motor føles jo som drar på en bilhenger med enda en E9x oppå i forhold til nye 328i..

Dog så synes jeg forskjellen mellom 328i og 335i er langt større på alle måter enn 320d og 328i, og prishoppet er jo omtrent det samme, så sånn sett enda mer verdt å ta en 335i pr krone, men så var det å ha de kronene da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...