Gå til innhold

Endelig BMW igjen! Min 525dat '01


sveinis
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha vært innom en ok MB E-klasse og en mindre ok Passat, ble savnet av E39 for stort for både meg og kona :)

Fant en '01 som var gått laaaangt (262.000 km) men tatt godt vare på. Kjøpt ny hos lokal BMW-forhandler her i Bergen, og fulgt opp godt servicemessig. Det var far til selgeren som kjøpte bilen ny, han var entusiast og kjørte bilen til Tyskland for servicer siden han mente det var tyskerne som virkelig kunne BMW! Sønnen overtok bilen i 2006 og satte inn bakseter, og har tatt servicene hos vekselvis merkeforhandler og lokalt verksted utenfor Bergen. Kjenner altså historien til denne bilen ganske godt, og alt er dokumentert. Selgeren ville opprinnelig ha 120.000 for bilen, men jeg fikk den til slutt for 71.000 og tok sjansen!

Av negative ting så er ikke automatkasse overhalt eller turbo bytta på denne, så det blir jo litt spennende å se hvor lenge det holder. Kjører stort sett rolig selv, så med litt tilsyn og service håper jeg det skal gå greit. Er likevel sugen på en tuning. Hadde dette på min forrige 530dat, og det var enormt med trøkk i den boksen fra AC-Schnitzer! Blir nok en adskillig rimeligere løsning denne gangen i så fall.

Ellers er frontfangeren noe skadet, litt riper og parksensorer framme funker ikke. Fikk heldigvis med ny, ulakkert fanger og nytt sett med sensorer + ledningsnett med på kjøpet :D

Ellers mener jeg bilder sier mer enn ord, selv om det kun er noen halvdårlige mobilbilder:

27012012241.jpg

27012012242.jpg

27012012243.jpg

27012012244.jpg

27012012245.jpg

27012012247.jpg

Bilen bør i alle fall tilfredsstille "das originalpoizei" :) Utstyrsnivået er vel sånn midt på treet, men elektriske sportsstoler med minne, skinninteriør og varme i rattet trekker opp.

Av planer så kan jeg i alle fall røpe at alle klistremerker skal fjernes, skal gå igjennom bilen med litt skifta av diverse slite/servicedeler, og automaten skal få seg ett oljeskift/flushing. Må i tillegg montere hengerfeste for å kunne dra med meg båten om sommeren.

Av ønsker så kan jeg nevne sotede vinduer, Dynavin D99 eller noe tilsvarende, høyere effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@performance27: Hehe, når prisen ble det den ble, så måtte jeg jo bare slå til. Han trengte penger, og jeg hadde et begrenset budsjett.

Nå på lørdag var det tid for første runde i garasjen til svigers.

Planen var å skifte veivhusventilasjonen, samt AGR-termostaten siden driftstemperaturen på bilen lå ca 20 grader under optimalt. Etter å ha fått opp deksler og diverse så jeg imidlertid at luftfilteret var dårlig, så turen gikk til nærmeste lørdagsåpne bildelforhandler, og nytt ble kjøpt inn.

Noen bilder:

Deksler demontert, AGR-termostaten sitter lengst til høyre i bildet.

28012012256.jpg

Nasty:

28012012258.jpg

Godt å få skifta denne gamle driten, får bare håpe det var tidsnok for turboen:

28012012254.jpg

Gammelt vs. nytt filter:

28012012260.jpg

Luftfilter på plass:

28012012261.jpg

Kunne lettet konstatere at det funka bra å skifte AGR-termostaten, så nå slipper jeg å skifte hovedtermostaten :) Dårlig bilde, men driftstemperaturen er i alle fall bedre nå:

28012012264.jpg

Til sist et lite stemningsbilde nede ved sjøen:

28012012267.jpg

Skal prøve å ta noen bedre bilder etterhvert, med noe annet enn den elendige Nokia-mobilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer!

@523i powerman: Egentlig helt utrolig å tenke på at disse bilene er designet i første halvdel av nitti-årene. De holder seg godt, synes jeg!

@thundercunt: Ja, lykteglassene framme skal få en omgang polering, tror det holder. Ellers er de innerste delene i baklyktene (de som sitter på selve luka) litt matte og har fukt i seg, så disse blir nok kanskje byttet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da har jeg unnagjort ca 4000 km i e39'en den siste måneden, og må si jeg er utrolig fornøyd så langt. Den går greit, er komfortabel og praktisk. Dessuten har jeg innsett at E39 er en bil jeg virkelig liker! Mulig jeg for første gang beholder en bil i mer enn ett år?

Ellers er det fortsatt en del feil med pixlene i radioen, så jeg må nok til med en rep der.

Det er noen ulyder i spesielt forstillinga, og jeg ser at jeg i alle fall må skifte indre stabstagforinger. Det har også kommet varsel om slitte bremseklosser, så jeg satser på nye bremser rundt hele i løpet av våren.

Så noe som allerede har blitt gjort: i går hadde jeg bilen inne til flushing og oljeskift på automatkassa hos Automatgearservice i Åsane. Flinke folk som virkelig vet hva de driver med. Dommen over kassa var at den var i god stand, og de fant ingen større partikler eller spon i oljen eller bunnpanna :D Ellers var olja omtrent av samme farge som motorolje (mørke brun), og de mente det var originalolja fra bilen var ny som stod på :shock: Det vil si at oljen var gått 266 000 km :roll: Heldigvis luktet den ikke brent. De måtte bruke 20 liter olje for å få flusha skikkelig igjennom, de vanlige 15 var ikke nok. Resultatet var ei girkasse som girer mye mykere og føles omtrent som ny :D

Herlig å vite at ting er på stell nedi der, og nå frister det virkelig med litt mere gamp under panseret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tur til Telemark i helga for å treffe blant annet cityhopper. Jeg og guttungen på tre år lot damer være damer, og tok oss en guttetur. Han fungerte bra både som kartleser og servicecrew ved pit-stop :lol:

1otpuu7tcwmsc0esrm1g.jpg

08jko552khlfads8skgi.jpg

På vei tilbake mot Bergen fikk vi "litt" dårlig tid for å rekke ei ferge, og det ble litt inspirert kjøring på smale vestlandsveier fra Odda og ut mot Årsnes. Kartlesern gav klar beskjed: "Ikke kjør så ræserfort. Da kommer politiet og putter deg i fengsel, pappa."

Han slo seg heldigvis til ro med forklaringen min om at nå kjører vi BMW gutten min, og det er nesten en "ræserbil", så da er det lov!

Ellers fungerte vogna fint på turen. Jeg nyter å kjøre denne bilen :)

Den imponerte med forbruket på hjemveien, tross kolonnekjøring og tung høyrefot for å nå nevnte ferge, så endte turen på 0,55 l/mil. Ikke verst for ei gammal familievogn som har gått herfra til månen?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her er det bare å gratulere med ny Bayer! Tror du har fått mye E39 for pengene sveinis, liker bilen meget godt og det er ikke mye som avslører den voksne km-standen. Blir vel en prøvetur i Påska, og da med automatkasse som er enda smidigere enn sist vil jeg tro?

Er veldig pent design på E39 Touring, skikkelig klassiker som holder seg godt. Sommerfelger og moderat tuning vil nok løfte kjøreopplevelsen enda noen hakk tipper jeg.

Hils kartleser/crewchief.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykteglassene skal poleres ja, prøver å få det til i løpet av våren.

Det er kort sagt en del "småplukk" på bilen som jeg håper å få kose meg med gjennom våren og sommeren. Fokuset foreløpig er å få den mekanisk tipp-topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Ok folkens, en liten update på hvordan det er å eie gammel E39 med høy kilometer:

:roll:

Bilen er nå gått 289 000 km. Har vel ikke gjort så mye med bilen utseendemessig. Den jobber knallhardt som familiefrakter, og bærer preg av det etterhvert. Men den er trofast og gjør en god jobb, så den får gjøre nytten ei stund til tenker jeg. Venter barn nr tre i november, så jeg er litt spent på om det takler tre barneseter i baksetet.

Har nettopp fått den eu-godkjent, og i den anledning ble følgende skiftet:

Frontrute

Sveiset fremre eksos, nye flexirør

Ytre stabstagforinger bak

Fremre traversforinger bak

Bremserør bak over tanken

Nivåsensor for xenonlys fremme

Nye xenonpærer

Støtdempere fremme

Fremre bærearmer fremme

Når jeg var så godt i gang tok jeg også:

Ytre/indre endeledd begge sider foran

Støtdemperlager og gummiputer/mansjetter fremme

Ytre og indre stabstagforinger fremme

Bakre bærearmer fremme

Tok også en kontroll av turboen når jeg likevel hadde av "downpipes", og den så mistenkelig bra ut, så spørs om ikke den er skiftet en gang før jeg kjøpte bilen. Ingen tegn til slark i lager heller.

-Heldigvis!!

Mye jobb og mye penger med andre ord, men nå er bilen temmelig tight igjen kan du si.

Fortsatt noen feil jeg må ta: nivåreguleringa tuller så bilen sitter alt for lavt på hekken. Skal skifte sensorer og se om det funker, da det ikke er noen tegn til lekkasje fra belgene.

Eller trengs snart nye bremseskiver og klosser fremme, samt nye bremseskjold.

Ellers har vi jo sett en del etter større bil mtp familieforøkelsen, men trives jo så godt i den gamle femmeren at det er vanskelig å kvitte seg med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...