Gå til innhold

nå kommer 4 serien.

bmw-520i
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De lager det grommeste bilmodellene på det såkalte "vanlige" bilmarkedet. Uten tvil.

1M og X5M er da bedre enn ingenting? De lager da fortsatt 3, 5 og 6 i rene M-modeller, så jeg ser ikke problemet?

Det at de produserer de litt "kjedeligere" modellene åpner mange muligheter.

Dere klager på at de produserer billigere M-modeller for å fylle tomrommet mellom rene M-modeller og vanlige biler,

OG dere klager på de vanlige modellene. Hva sitter vi igjen med?

For å sette det litt på spissen. Hva tror dere skjer dersom de ikke følger utviklinga til bilmarkedet, og bare lager såkalte dyre premium biler for spesielt intresserte?

Da sitter vi igjen med vag og mb til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW kan stadig melde om økende salg (+5,8% i Januar) og i Norge selger BMW formidabelt bra. Mercedes er for lengst utkonkurrert og Audi troner med en annen plass blant de tre prestisjemodellene i Norge. Audi selger bra og har hatt en enorm utvikling de senere årene og BMW må naturligvis holde tritt dersom de ikke skal bli frakjørt av Audi. Nye og mindre interessante modeller gir flere og mer interessante, samt entusiastorienterte modeller. BMW har nok ikke glemt entusiastenes ønsker, men hadde man bare lyttet til dem så ville ikke bedriften gått særlig bra. BMW er nødt til å føye seg til flere kundegrupper for å tjene penger og ikke minst for å få ny teknologisk utvikling. Jeg er rimelig sikker på at vi går en interessant tid i møte med både BMW, BMW M, BMW M Performance og BMWi i spissene... man trenger vel knapt si mer enn M135i, M2, Z1/Z3/Z5, i3/i5/i8, "M-One" og "M-Two" (++) for at fremtiden blir interessant.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken BMW M eller BMWi... eller nichemodellene med interesante motorer og/eller drivlinjer er for folk flest. Folk flest har etter min mening mindre interessante modeller å velge mellom enn de hadde for bare 10 år siden.

Man kan selvfølgelig filosofere litt over hvem folk flest i denne sammenhengen er, men iht. SSB er gjennomsnitsinntekten i Norge blandt de 30-40 årige ca. 35000 kroner i måneden. Dette er ikke alene nok til å betale for en ny M-modell eller en X-modell med stor motor hvis en alminnelig husholdning og lån samtidig skal betales. Ergo handler all snakken om de få som liksom skal representere alle. Keiserens nye klær og tidenes tullball sier jeg. Det er sannelig på tide at noen stikker fingeren i jorden og erkjenner situasjonen... alt for mange lever over evne. Dette har vært og er problemet i USA og i alt for mange land i Europa.

I 2011 hadde BMW en økning i salget på nesten 22% i de første tre månedene av året... nå altså kun knapt 6%. Dette er selvfølgelig bra, men reflekterer uten tvil den generelle økonomiske situasjonen. Tallet dekker i tillegg over mye leasing og firmabiler utenfor Norge (les: folk kjøper stort sett ikke privat kostbare biler på kontinentet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har det jo seg sånn i naziavgiftsnorge i dag at hvis man hadde solgt en 6 sylinders 2.0 bensinmotor a la 320i så betaler man godt over 100 000 i avgifter for motoren...

sammenlign mange populære modeller i norge, mange er tunet NED for å unngå avgiftsdøden, f.eks. volvo d3, skal visst være d5 og man trenger bare omprogrammering eller chip for like ytelser, bare fordi det sparer mange titusener av kroner.

Bmw er i utgangspunktet en dyr bil, men man får også gode biler for pengene med tanke på comfort, kjøreglede, kvalitet og opplevd kvalitet. men hvis BMW holder på de gamle tradisjonene som mange vil, vil de heller ikke selge mye av nybiler. i dag får man vel en standard 3 serie for rundt 300 000 kr. hvis man skulle opprettholdt nivået på 90 tallet og økt den tilsvarende utviklingen fram til 2012 hadde man sikkert vært oppi 5-600 000 kr for en slik bil i dag, og dermed hadde det blitt solgt mye mindre.

når f.eks. mercedes og audi (hater å nevne audi i samme setning som bmw og merce [-X ) selger gode biler til 300 000 de også betyr det at alt annet enn entusiaster klarer å gi seg gode grunner til å velge den som er mye billigere, nedsiden er litt dårligere kjøreglede, kvalitet osv osv.

kan jo tenke deg uten avgifter i norge hvor herlig det hadde vært, da hadde vi snakket i overkant av 300 000 for en 335i :) istedenfor rundt millionen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at F30 er en relativt ny modell så motoralternativene er ikke fullkommne ennå. F10/F11 5 serie har jo nå et vidt spekter hvor det dreier seg om alt fra 520i til 550i og toppmodellen M5. 5 serien kan faktisk skilte med fire stykk firesylindrede motorer (520i, 520d, 525d, 528i), fem stykk sekssylindrede motorer (530i, 530d, 535i, 535d, M550d) og to stykk åttesylindrede motorer (550i, M5). De sekssylindrede motorerene er riktignok store og kostbare, men jeg har faktisk troen på at man i fremtiden vil få ryddet ytterligere opp i modellsortimentet og hvor man samtidig får skviset inn noen mindre seksere også.

Du har helt rett i at verken BMW M eller BMWi vil stå for folk flest, men jeg vil tro BMW oppnår en salgssuksess med de kommende 1 serie FWD bilene. Og som kjent så er det jo de rimelige og kjedelige modellene som skaper både M135i, M2, div Z'er og en hel del annen snacks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig bare å erkjenne.. Bmw sluttet egentlig å lage BILER med e46 som siste modell.. Nå "dør" de bare sakte men sikkert ut for å tjene mest mulig penger, og minst mulig BIL igjen til entusiastene.. e91 jeg har (som pr dags dato representerer noe av det nyeste bmw har å tilby) er egentlig totalt blottet for personlighet sammenlignet med e30en.. Det syns jeg er ganske trist.. (selvom det er en konge bil på mange andre måter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig bare å erkjenne.. Bmw sluttet egentlig å lage BILER med e46 som siste modell.. Nå "dør" de bare sakte men sikkert ut for å tjene mest mulig penger, og minst mulig BIL igjen til entusiastene.. e91 jeg har (som pr dags dato representerer noe av det nyeste bmw har å tilby) er egentlig totalt blottet for personlighet sammenlignet med e30en.. Det syns jeg er ganske trist.. (selvom det er en konge bil på mange andre måter)

Ja jeg liker det ikke men jeg må si meg enig med deg! Savner litt det sære og den gode BMW følelsen man får i f eks E34 og E36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel aldri fått "BMW-følelsen" i en E36? Det har ikke jeg opplevd i alle fall. Opplever den som BMW`s mest marginale bygg gjennom tidene. Innvendig minner den om en bil fra østen, med knirkende plast og blilig utførelse. E34 er jeg enig med deg i.. Også E46 som er nevnt over her.

Som nevnt tidligere, så er det dumt at BMW viker fra sitt 6`er varemerke.. Har ikke hverken kunnskap eller peiling, men tror nok at de hadde klart og lagd en like miljøvennlig 6`er. Men det handler kanskje om produksjonskostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel aldri fått "BMW-følelsen" i en E36? Det har ikke jeg opplevd i alle fall. Opplever den som BMW`s mest marginale bygg gjennom tidene. Innvendig minner den om en bil fra østen, med knirkende plast og blilig utførelse. E34 er jeg enig med deg i.. Også E46 som er nevnt over her.

Som nevnt tidligere, så er det dumt at BMW viker fra sitt 6`er varemerke.. Har ikke hverken kunnskap eller peiling, men tror nok at de hadde klart og lagd en like miljøvennlig 6`er. Men det handler kanskje om produksjonskostnader.

Veldig rart påstand. Må si jeg er veldig uenig. Godt utstyrt E36 med litt snadder understell og 6er er bare helt nydelig. Det er noe av det bedre jeg kjører av eldre bmw.

E30n er jo litt mer leken, men den har ikke så mye comfort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E36 har et grusomt interiør, sant det. Drister påstanden om at en W201 er en hyggeligere konstruksjon 8)

Det er ingen dristig påstand. Det var først med E46 at BMW slo knockout på Mercedes-Benz babymodeller... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...