Hawkon88 Skrevet Februar 6, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2012 Bakseter er ikke noe must for min del, men jeg ønsker å ha muligheten til å kunne sove i bilen (dvs i bagasjerommet) vw transporter ligger ekkelt høyt i pris (både med og uten 4x4) selvom de er slitesterk og ikke sliter nevneverdig med rust kontra de andre alternativene. Jeg vet jo at bilene jeg vurderer låg HØYT i pris da de var nye, og at det derfor krever en viss kmstand (raskt over 200 000km) før de blir aktuelle til mitt budsjett. Er dette noe å være redd for? De fleste bilene gir hvertfall meg inntrykk av å være langkjørt når man ser på slitasjen i interiør osv. tilsvarende tyske biler med samme km stand. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Februar 6, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2012 Tenkte på de som en kilde til info om feks svakheter på de enkelte. Jeg syns heller ikke at de opplyser nevneverdig om hva som er svakheter.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32763935 Vel....! "Halveprisen" av traktoren over her: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32858589 Hvis man kan leve med kun Bensin: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32766760 Jeg hadde jo ikke vært i tvil: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=33020227 Dette er biler som er over 10 år som kan fritt registreres ned til personbil! Man slipper å ha med godkjenningspapirer og sånt tull da det er personbiler disse bilene i utgangspunktet er før de regges om for å slippe avgifter. Ett annet argument kan jo være deleprisene på slike japanske traktorer ofte er skyhøye, mens man på US biler kan kjøpe deler billig på Ebay Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Snakker vi Amcar og gass, så kan jeg anbefale Dodge Durango. Har noen mil bak meg i min durango nå, og på langkjøring ligger den på ca 1,2-1,4 og ved kun bykjøring med litt hissige pådrag ut av kryss så har den ett snittforbruk på 2,4 i følge kjørecomputeren. Med en gasspris på 5,88 her i Larvik, så kan man si at jeg koser meg godt til en fornuftig pris pr mil i en såpass stor bil. Trekker ca 3400kg, men de fleste er c1 biler. Har kjørt ett par lass med maskingrus der hengervekten ble rett i overkant av 3 tonn, og det var null stress på noen som helst måte langs e18 i 80 km. Noe mer stress ble det i de gode bakkene innover i landet, men det er vel ikke så rart med 3 tonn på slep. Jeg har i såfall 4,7 literen med 235 hk, så denne jeg linker til nå bør nesten oppleves enda litt friskere. Mye bil for pengene i forhold til chevy som er 7-8 år eldre til samme prisen. Litt usikker på når fartssperre ble påkrevd på c1 bila, men min er en 2002 uten sperre ihvertfall. http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=32772318 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Sånn til informasjon så blir maks totalvekt på henger 590kg på en suburban når man kjører den med kl-b sertifikat. Sku gå akkurat med en E30 modellbil oppå der da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Skal ikke se bort i fra at trådstarter har i hvertfall BE og muligens C1E. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Sånn til informasjon så blir maks totalvekt på henger 590kg på en suburban når man kjører den med kl-b sertifikat. Sku gå akkurat med en E30 modellbil oppå der da. Hva er det for noe tull! Hvorfor skulle det ikke være lov å dra mer en 590 kg etter en klasse B Suburban når jeg kan lovlig dra 1800 kg etter min lille 3-serie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Februar 6, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2012 Sånn til informasjon så blir maks totalvekt på henger 590kg på en suburban når man kjører den med kl-b sertifikat. Sku gå akkurat med en E30 modellbil oppå der da. Hva er det for noe tull! Hvorfor skulle det ikke være lov å dra mer en 590 kg etter en klasse B Suburban når jeg kan lovlig dra 1800 kg etter min lille 3-serie Fordi man blir begrenset av totaltvekt på vogntoget=3500kg. Har man BE er reglene annerledes. Jeg skal ta BE lappen etterhvert.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Sånn til informasjon så blir maks totalvekt på henger 590kg på en suburban når man kjører den med kl-b sertifikat. Sku gå akkurat med en E30 modellbil oppå der da. Hva er det for noe tull! Hvorfor skulle det ikke være lov å dra mer en 590 kg etter en klasse B Suburban når jeg kan lovlig dra 1800 kg etter min lille 3-serie Fordi man blir begrenset av totaltvekt på vogntoget=3500kg. Har man BE er reglene annerledes. Jeg skal ta BE lappen etterhvert.. Ja det er jo sant, er jo tross alt Norge man bor i En kommuniststat i forkledning Da ville jeg nok heller øket budsjettet litt og gått for en Tahoe varebil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwfahreren Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Jeg hadde jo ikke vært i tvil: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=33020227 Sånn ser min ut, bare i sort. Veldig fornøyd! Bruker 2 liter på mila blandet, og 1,5 på langkjøring, så noen pendlerbil er det ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Sånn til informasjon så blir maks totalvekt på henger 590kg på en suburban når man kjører den med kl-b sertifikat. Sku gå akkurat med en E30 modellbil oppå der da. 750kg henger ja. ALLE klasse b biler (med hengerfeste) kan man kjøre lovlig med 750kg (tilatt totalvekt) henger bak med b-lappen, om man kan laste den full avhenger av vektbegrensningene i vognkortet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveinis Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Hvis du ikke absolutt må ha noe med høy bakkeklaring, så er det jo en mulighet å se på MB300TDT 4matic? Ekstremt solide biler, høy komfort, grei plass og god drivstofføkonomi. Er ikke så dyre heller. Selvfølgelig ikke noen traktor-fremkommelighet, men har sett folk komme fram på utrolige steder med disse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet Februar 6, 2012 Share Skrevet Februar 6, 2012 Jeg har dratt endel 2 tonn henger med 03 Hilux 2,4d, 00 Landcruiser og en 09 L200. Greie trekkbiler, men den eneste som har noe som minner om komfort er Landcruiseren. Den fremstår imidlertid som en flau vits mot BMWs modeller. Men absolutt greie trekkvogner. Jeg synes E39 530d er like stødig å dra med, samtidig som den har godt med krefter og komfort milesvis over disse tre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hawkon88 Skrevet Februar 7, 2012 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2012 ALLE klasse b biler (med hengerfeste) kan man kjøre lovlig med 750kg (tilatt totalvekt) henger bak med b-lappen, om man kan laste den full avhenger av vektbegrensningene i vognkortet Dette er feil. På B sertifikat tar man alltid utgangspunkt i at bilen og tilhengeren er fullastet. Dvs at tilhengeren sin totalvekt ikke kan overstige bilens totalvekt, og at bilen har lov å dra tilhengerens totalvekt. I tillegg skal ikke tillatt totalvekt på vogntoget være over 3500kg. (eventuelt opptil 3500kg bil+750kg henger) Har man BE lappen, kan man framdeles ikke kjøre med høyere totalvekt på bil og henger enn hva vognkortene oppgir, men man har lov til å kjøre større tilhenger, og beregne vekten på tilhenger (inkludert last) selv. Da er man ikke begrenset av maksgrensen på 3500kg til vogntoget. Se utdrag fra staten vegvesen når jeg taster inn data for min e91: KUN B SERTIFIKAT: Forklaring Bilens og tilhengerens totalvekter kan til sammen ikke overstige 3500 kg: Bilens tillatte totalvekt:2045 kg.Maksimal tillatt totalvekt tilhenger:1455 kg. BE SERTIFIKAT: Bil: Egenvekt (med fører):1580 kgTillatt totalvekt:2045 kg Maksbelastning tilhengerkopling: *75 kg Maksvekt tilhenger med bremser: 1600 kg Maksvekt tilhenger uten bremser: 745 kg Maksimal tillatt vogntogvekt: 3720 kg . Som du ser er det sertifikatet som begrenser meg hvis jeg kun har b, men bilens tilhenger belastning som begrenser meg ved be sertifikat.. Men over til saken. Jeg ønsker litt bakkeklaring da jeg på sikt skal ha campingvogn oppe ved et tjønn 2mil oppi skogen med traktorvei.. Min far skal også låne bilen til å dra opp båten (nidelv 690 sport) så jeg bør også ha lav-gir. Men da har jeg jo egentlig bestemt meg for at det blir landcruiser pga følgende: høy/lav gir, størrelse på bilen for å få den stabil med vekt bak, komfort, bakkeklaring, forbruk (ja- amcars bruker for mye uten gass-drift, og det er utelukket for meg) kvalitet/driftsøkonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janerik171187 Skrevet Februar 8, 2012 Share Skrevet Februar 8, 2012 ALLE klasse b biler (med hengerfeste) kan man kjøre lovlig med 750kg (tilatt totalvekt) henger bak med b-lappen, om man kan laste den full avhenger av vektbegrensningene i vognkortet Dette er feil. På B sertifikat tar man alltid utgangspunkt i at bilen og tilhengeren er fullastet. Dvs at tilhengeren sin totalvekt ikke kan overstige bilens totalvekt, og at bilen har lov å dra tilhengerens totalvekt. I tillegg skal ikke tillatt totalvekt på vogntoget være over 3500kg. (eventuelt opptil 3500kg bil+750kg henger) Har man BE lappen, kan man framdeles ikke kjøre med høyere totalvekt på bil og henger enn hva vognkortene oppgir, men man har lov til å kjøre større tilhenger, og beregne vekten på tilhenger (inkludert last) selv. Da er man ikke begrenset av maksgrensen på 3500kg til vogntoget. Se utdrag fra staten vegvesen når jeg taster inn data for min e91: KUN B SERTIFIKAT: Forklaring Bilens og tilhengerens totalvekter kan til sammen ikke overstige 3500 kg: Bilens tillatte totalvekt:2045 kg.Maksimal tillatt totalvekt tilhenger:1455 kg. BE SERTIFIKAT: Bil: Egenvekt (med fører):1580 kgTillatt totalvekt:2045 kg Maksbelastning tilhengerkopling: *75 kg Maksvekt tilhenger med bremser: 1600 kg Maksvekt tilhenger uten bremser: 745 kg Maksimal tillatt vogntogvekt: 3720 kg . Som du ser er det sertifikatet som begrenser meg hvis jeg kun har b, men bilens tilhenger belastning som begrenser meg ved be sertifikat.. Men over til saken. Jeg ønsker litt bakkeklaring da jeg på sikt skal ha campingvogn oppe ved et tjønn 2mil oppi skogen med traktorvei.. Min far skal også låne bilen til å dra opp båten (nidelv 690 sport) så jeg bør også ha lav-gir. Men da har jeg jo egentlig bestemt meg for at det blir landcruiser pga følgende: høy/lav gir, størrelse på bilen for å få den stabil med vekt bak, komfort, bakkeklaring, forbruk (ja- amcars bruker for mye uten gass-drift, og det er utelukket for meg) kvalitet/driftsøkonomi. siterer vegvesen.no Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg. det vil si det jeg skrev stemmer. campingvognregelen er et tillegg utover det. det jeg prøvde å si var at med klasse b så kan du dra en 750kg tillatt totalvekt henger samma åssen bil det er. (klasse b regg seff) men man kan dra tyngre om det går under campingvognregelen. men vognkortet kan hende begrenser litt på aktuell vekt (f.eks så står det 600kg i vognkort, da kan man ikke laste hengeren full) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå