Jump to content

Ekkojs Alpinweiß 318DT M-Sport - Nå med E53 Y-spoke 9&10 19"


ekkoj
 Share

Recommended Posts

Hey. Har allerede introdusert meg selv, bilen og hobbyen min i fototråden min her: viewtopic.php?f=6&t=218831" onclick="window.open(this.href);return false;

Tenkte at det kunne være greit å lage en egen på bilen, så her er den...

IMG_1111_Edit.jpg

Bilen er en 08 318 som jeg henta inn fra moderlandet i desember. Bruker bilen i jobben og har kjørt snaue 9000km siden da og er jamnt over veldig happy. Til og med fått testa litt på isbane :D

IMG_2764.sized.jpg

IMG_2274.jpg

Har ikke så store planer utover litt senk, felg og litt småtteri som jeg har gjort allerede ;)

Idag fikk jeg fatt på noen felger jeg tenkte jeg skulle prøve :) Dere får unnskylde elendige bilder, men regner med at dere skjønner tegninga alikevel.

IMG_1339.jpg

IMG_1340.jpg

IMG_1345.jpg

IMG_1347.jpg

Felgene er originale X5 9x19 og 10x19. Ser ut til å være god plass, men vi får se når senkesettet er på :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 35
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nydelig bil :) hvordan er effekten i en slik som dette kontra en 320d? dette er vel 136hk?

Takk for det... Dette er en 143hk. Eller var ihvertfall, så nå er effekten omtrent som i en 320 ;)

Link to comment
Share on other sites

Nydelig bil :) hvordan er effekten i en slik som dette kontra en 320d? dette er vel 136hk?

Takk for det... Dette er en 143hk. Eller var ihvertfall, så nå er effekten omtrent som i en 320 ;)

Okei, for er litt etter en slik bil som dette. og for ofte godt utstyrte 318d til gode priser i forhold til 320d. Lurt derfor på om dette er nok og greit :)

Link to comment
Share on other sites

Nydelig bil :) hvordan er effekten i en slik som dette kontra en 320d? dette er vel 136hk?

Takk for det... Dette er en 143hk. Eller var ihvertfall, så nå er effekten omtrent som i en 320 ;)

Okei, for er litt etter en slik bil som dette. og for ofte godt utstyrte 318d til gode priser i forhold til 320d. Lurt derfor på om dette er nok og greit :)

Jeg kommer fra en 170 hk Golf Tdi, så jeg synes den var litt i slappeste laget når jeg fikk den. Tror jeg hadde blitt sprø om jeg skulle hatt en 136 hester... Føltes ut som om den mangla endel i bunn. Kan godt hende at utvekslingen spilte meg ett puss da, men det er jo liksom der en diesel skal ha kreftene sine da :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Og igår fikk jeg bilen litt nærmere bakken.

Fremdeles med originale 18" og mangler å skru ned litt foran, men det begynner å hjelpe :)

375051_10150591560536389_538046388_9563416_1139661557_n.jpg

405236_10150620405544013_516209012_9294198_115009164_n.jpg

Testa den 9" breie X5-felgen foran med 20 mm spacer igår. Må nesten ha så mye for å gå klar av fjærbeinet. Da blir det 9x19 Et 28 foran. Har lyst på 235/35 19 foran, men er redd det blir veldig trangt utover mot hjulbuen. Noen som har innspill/erfaringer her?

Link to comment
Share on other sites

Testa den 9" breie X5-felgen foran med 20 mm spacer igår. Må nesten ha så mye for å gå klar av fjærbeinet. Da blir det 9x19 Et 28 foran. Har lyst på 235/35 19 foran, men er redd det blir veldig trangt utover mot hjulbuen. Noen som har innspill/erfaringer her?

Stilig e91. Synes ET28 hørtes lavt ut med 9x19 for å unngå fjærbeinet. Har lest at 9.5x19 ET33 passer.

Det kan nok hende at det går med originalfjærbein ja. Men med justerbart senkesett så kommer fjæra så mye lavere at den tar i dekket :/

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt 8.5 et30 235/35/19 foran på sommerhjula og det har aldri vært noe problem.Subber ikke noen sted og veldig rettningsstabilt. Men min er ikke senket.

Og selv om jeg synes bbs ch felga er noen av det festeste som er å få, så synes jeg de x5 felgene absolutt er verdt å prøve å få på, de ser ut til å passe sinnsykt bra.

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt 8.5 et30 235/35/19 foran på sommerhjula og det har aldri vært noe problem.Subber ikke noen sted og veldig rettningsstabilt. Men min er ikke senket.

Og selv om jeg synes bbs ch felga er noen av det festeste som er å få, så synes jeg de x5 felgene absolutt er verdt å prøve å få på, de ser ut til å passe sinnsykt bra.

Står 235/35 på de CH-felgene som er på den blå på bildet over her. De er 8,5 ET 35 , og da er klaringa til fjærbeinet slik

Photo_20_39_02_19_03_12.sized.jpg

Med 20 mm spacer på X5 hjula vil det være 1mm mer klaring innover, men så stikker felgen 13 mm lenger utover. Det mest optimale for meg hadde vært å spaca ut med 15 mm, men da tror jeg det blir for trangt innover.. :/

Link to comment
Share on other sites

Driver fremdeles og synser om dekkstørrelse og spacing for å få X5-hjula til å passe, me tenker felger blir levert til glassblåsing og pulverlakk imorgen, så da må jeg jo bare finne en løsning på det :P

Imens kan dere jo få et bilde av bilen i sola her om dagen.

526843_10150594201661389_538484478_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten update her... Venter på å få tilbake felgene fra glassblåsing, så jeg kjører fremdeles rundt på de originale 18-tommerene.

Var en tur på VW Audi Club Norwegen sitt treff på Rudskogen i helgen og fikk testa bilen på bane. Må si det fungerte utmerket. Chassiet er veldig fint balansert, og Supersport Black Evolution-gewinden overrasket i positiv retning.

I det store og hele overraska bilen skikkelig mye. Greit, hadde ikke mer enn 170 km/t på enden av langstrekket, men rundt banen gikk det faktisk raskere enn E91 325dat, Scirocco 160 tfsi og Golf V Gti. Ikke verst for en 318 med en pling og en plong...

Skulle selvsagt ønsket meg litt mer effekt, var ikke i alle svingene den orka å ligge sidelengs på tredjegir, men når den gjorde det så var det uhyre artig :D

543730_4051222603521_1370679449_33605287_279077044_n.jpg

545905_4051184802576_1707374658_n.jpg

Men, banekjøring setter sine spor gitt. Etter 50-60 runder var det litt lite klosser igjen foran og pedalen var litt myk. Tenkte at da var det greit å få bytta alt sammen, så idag ble nye EBC-skiver og klosser bestilt og henta fra Parts&Retards. Tipper bremseveska som er på bilen har vært der siden bilen var ny, så bytter det også når jeg er igang :)

Link to comment
Share on other sites

Kult å se at du bruker bilen på bane, til tross for at det "bare" er en 318D. Det var faktisk med min forrige 318D jeg ble bitt av basillen. Og som du nevner, E90 chassiset kjører veldig bra!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...