Gå til innhold

Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133


Anbefalte innlegg

Ble en liten fjelltur her forleden, når vi ikke har snø på kysten må vi opp i høyden. Som alltid så synes jeg E34 er undervurdert av noen, men den funker som bare det så lenge motoren får bensin og olje :P Nå skal takstativet av for resten av vinteren også, suser for mye når man kjører på motorveien :)

image.thumb.jpg.c56b1428d96d35451e78ea27

image.thumb.jpg.75a91396875c869585a5c8e4

Når det gjelder bensinpumpa så får jeg nok kjøpe en til for å ha liggende. Jeg er avhengig av at bilen er driftsikker og hvis lyden er ett tegn på at pumpa er klein så må jeg nok det. Skal blandt annet nedover i Tyskland i April og da kan jeg ikke risikere å bli stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Freakshow skrev:

bra pen den e34´n din! :)

 Takk for det, men bildene lyver nok litt dessverre.. Er litt krokan her og der, men dette skal bort ;) Men pokker hvor bra den kjører fortsatt, er mye bedre å kjøre enn mange nye biler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

 Takk for det, men bildene lyver nok litt dessverre.. Er litt krokan her og der, men dette skal bort ;) Men pokker hvor bra den kjører fortsatt, er mye bedre å kjøre enn mange nye biler :) 

Den bilen din Fredrik er fin.

Det lille som er der anser jeg som null kontra andre biler på den alderen.:).

Jeg studerte den da vi holdt på og tror du skal lete lenge etter et så godt eksemplar uten å vært lakkert.

Og fortsatt like enig om at kjøreferdighetene på e34 matcher mange av de nyere bilene :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en flott e34 du har. Klassiker stemplet allerede før den er blitt veteran!

Har og et godt inntrykk av at disse bilene er driftsikre, godt skrudd sammen og meget gode å kjøre. Jeg har selv et "evighets prosjet" av en 520IM som sakte men sikkert har begynnt å ligne på en bil igjen, innen jeg får skilter på den så er den ikke langt unna veteranstadiet (91mod).  Tar tid når man er altfor nøye og ikke ønsker å brenne hele budskjettet på bilprosjektet. 

Pendlet til og fra jobb med en tidligere 520i jeg hadde (langkjøring) og den var da gått nærmere 380.000km, ingen overforbruk av olje/vann eller ulyder fra noe. Vedlikeholdes disse her bilene så er de nærmest udødelige. 

Fint å se at du tar vare på denne, motorommet ser upåklagelig ut på bildene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, sveigis skrev:

Den bilen din Fredrik er fin.

Det lille som er der anser jeg som null kontra andre biler på den alderen.:).

Jeg studerte den da vi holdt på og tror du skal lete lenge etter et så godt eksemplar uten å vært lakkert.

Og fortsatt like enig om at kjøreferdighetene på e34 matcher mange av de nyere bilene :).

Hyggelig å høre Jan! 

Bilen er iallfall hel, så jeg gleder meg til å få tatt det som er å ta. Er vel ikke annet å forvente når den har gått i daglig trafikk i 22 år, i all slags vær og føre. Skal bli artig å kunne bruke denne også på litt BMW treff, har til nå kun kjørt F10 til treff. 

12 timer siden, bmwmann24 skrev:

Det er en flott e34 du har. Klassiker stemplet allerede før den er blitt veteran!

Har og et godt inntrykk av at disse bilene er driftsikre, godt skrudd sammen og meget gode å kjøre. Jeg har selv et "evighets prosjet" av en 520IM som sakte men sikkert har begynnt å ligne på en bil igjen, innen jeg får skilter på den så er den ikke langt unna veteranstadiet (91mod).  Tar tid når man er altfor nøye og ikke ønsker å brenne hele budskjettet på bilprosjektet. 

Pendlet til og fra jobb med en tidligere 520i jeg hadde (langkjøring) og den var da gått nærmere 380.000km, ingen overforbruk av olje/vann eller ulyder fra noe. Vedlikeholdes disse her bilene så er de nærmest udødelige. 

Fint å se at du tar vare på denne, motorommet ser upåklagelig ut på bildene:)

Takker for det :) Ja den begynner å trekke på åra nå, men det er bare ett tall.

Ja jeg er litt fasinert over kvaliteten på E34 og hvordan de er satt sammen, nå har jeg riktig nok en sen utgave og som alltid så blir jo kvaliteten bedre jo lengere de lager dem. Men her er virkelig ting laget for å vare i mange år, solid bil virker det som. Interiøret ser nytt ut ennå, setene ser ut som de står i en tre år gammel bil og alt er like fint som i 1994. 

Motorrommet ja, naboen lurte på om jeg hadde ny motor i bilen :P Det er nok den samme gamle M50 sliteren som drar seg mot 300 000 km ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Som diskutert over her så varer ting lenge på en E34, lenge i min bil sitt tilfelle er 22 år... Det var ikke mer en at bensinpumpa ble byttet så står nå bilen igjen og ikke vil starte :( Denne gangen er det starteren som ikke vil gi lyd ifra seg, helt tyst, ikke ett klikk en gang. Bensinpumpa går og det er masse strøm på bilen, men starteren er helt død. Er det noen som kan gi meg en pekepinn på hva som er galt?

Av alle ting er det på utsiden av Bavaria dette har skjedd, kunne vel egentelig ikke ha skjedd en bedre plass :P De får nok ta en titt på bilen de en av de nærmeste dagene, ett merkeverksted av alle burde vel raskt kunne finne en såpass enkel feil.

Skulle egentelig bare sette den fra meg for plukke opp F10en som har vært på service, så nå i kveld når jeg skulle hente den så var den død.

image.thumb.jpeg.0b72e0beaf1a0cdfbf98b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ,det er utrolig at hvis først en ting går,så går der en ny ting like etterpå.

Som du sa og vi var enige om ,så har alt en en tid og det må byttes.Når du har fikset dette,er den klar for nye 200000 k m:) .

Godt det skjedde der og kan like gjerne være en filleting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det liv i bilen igjen, Bavaria brukte ikke lang tid på å finne ut at det var startsperren til DEFA alarmen som har forårsaket dette. Alarmen har jeg ikke brukt på mange år da den ikke har virket, men startsperren bestemte seg tydeligvis for plutselig å virke i går kveld. Så nå har de koblet starteren utenom denne sperren og bilen virker igjen.

Var bra at de faktisk kunne ta inn bilen allerede i dag, samt fikse feilen så fort også. Godt å vite at selv om man kjører gammel BMW så har merkeverkstedet fortsatt kompetansen til å fikse dem når noe skulle gå galt. De hadde også vasket bilen, mattene hadde de også spylt så det kan man ikke klage på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekt midtarmlene :) 

Jeg har lenge hatt lyst på midtarmlener i bilen, som faktisk bilen er levert med originalt. Men de har selvsagt løken av en forrige eier montert ut av bilen. Men har aldri fått fingeren ut og fått kjøpt slike igjen. Men så slo det meg, stolene jeg fikk av Sveigis har jo midtarmlene...

image.thumb.jpg.bffd809f1fb1c0de2643bcbb

Men som de observante av dere ser så er jo dette helt feil farge. Ett lite søk rundt om så fant jeg på et Volvo forum en som hadde hatt suksess med å lakke skinn med vinyl-lakk. Dette må vi prøve :) 

image.thumb.jpg.5d076acfb24b2a4e40421928

Disse ga jeg en real omgang med Swisswax Lether Care kit, fikk bort mye dritt. Siden jeg vil ha muligheten til å reversere dette hvis det ikke går så lot jeg være å matte dem ned med pussepapir.

image.thumb.jpg.d5aa013ff126fd1521a4ecae

image.thumb.jpg.13f38f077464534d09836eb0

Hang dem opp og lakket dem så godt det gikk. Måtte lakke dem med tre strøk da lakken slet litt med å feste seg på skinnet enkelte plasser.

image.thumb.jpg.3631f9723818e35b4e75e666

Slik ble det ferdige resultat :) Ble litt blanke kanskje men det kan jeg eventuelt matte ned med ett fint sandpapir. 

image.thumb.jpg.c28d36f56324fde8afd00635

Slik ble det montert i bilen. Fargen matcher ikke helt men det får bare være, er bedre enn at de er beige iallfall. Bakplatene til setene måtte jeg tilpasse litt for å få dem på igjen. Men da brukte jeg bare bakplatene ifra de beige stolene som mal :) 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble knallbra uten tvil Fredrik:).

Å matte ned tror jeg går veldig fint.Da kan du bruke fint sandpapir eller som jeg gjorde når jeg lakket midtkonsollen,da brukte jeg Autosol crompolish.

Det mattet ned og null pussstriper.

Igjen fint. :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si jeg er veldig fornøyd med midtarmlene, utrolig hvor mye det har å si for sittekomforten i bilen :) Eneste jeg angrer på er at jeg lot det gå såpass lenge før jeg fikk satt dem inn. Ellers så tror jeg om ikke så alt for lenge at en ny bakpotte må på plass, er litt mer broom i bilen enn hva det pleier å være. En liten inspeksjon under avslører at der røret går inn i potta er det ganske rusta.

I den forbindelse kunne jeg tenkt meg å sette på original 525I bakpotte med to stusser, har hatt den tanken i bakhodet hele tiden hvis eksosen må byttes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline | Alpina B10 4,6 | E87 130i. Ny bil…igjen! S 133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...