Gå til innhold

Slik sparer du tusenlapper på drivstoff.

Reef89
 Share

Anbefalte innlegg

Fredrik90: Så du tar ikke imot tips på tøre møkka? Du er sikkert utlært..

Hva mener du med det? Jeg har mitt kjøremønster og det passer meg best, om det så koster noen lapper ekstra i året så får det bare gjøre det. En ting er å lese alle disse skriveriene men en annen er om man velger å ta dem til seg. Har ingen verdens ting med å være utlært eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hpi: blir like dumt som å fjerne ac i en banebil, stjeler kanskje 5% effekt og veier kanskje 20-30kg komplett, men er greit å tenke på at en blir mye mindre sliten når det er passe temp inne i bilen og ikke det dobbelte :P

Ja helt enig, det blir helt tullete :)

AC har ikke noe i en banebil å gjøre. Med mindre det er Ferrari,Porsche,Lamborghini osv osv osv. Som kommer med det og koster masse spenn.

Er ikke bare det at den stjeler hk og vekt, men gir noe dårligere kjøling. Og 5% er en del når det snakkes om små marginer! Så nei, AC har ikke noe i ekte race bil å gjøre. Blir du sliten, kjøp deg 7 serie med vifter i setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, man sparer kanskje noen lapper på drivstoff, men i det lange løp kan det bli dyrt når halve bilen soter ned. På min forrige bil måtte jeg ut med 8000 kr for tett EGR-ventil. Årsaken var muligens nedsoting og kjøring på for lavt turtall.

Å ha en grei bil koster fort 50k i året. Å spare 1-3k i året på mongokjøring er bare en dråpe i havet. De som virkelig vil redde planeten får kjøpe seg en Toyota Primus eller en elsykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hpi: blir like dumt som å fjerne ac i en banebil, stjeler kanskje 5% effekt og veier kanskje 20-30kg komplett, men er greit å tenke på at en blir mye mindre sliten når det er passe temp inne i bilen og ikke det dobbelte :P

Ja helt enig, det blir helt tullete :)

AC har ikke noe i en banebil å gjøre. Med mindre det er Ferrari,Porsche,Lamborghini osv osv osv. Som kommer med det og koster masse spenn.

Er ikke bare det at den stjeler hk og vekt, men gir noe dårligere kjøling. Og 5% er en del når det snakkes om små marginer! Så nei, AC har ikke noe i ekte race bil å gjøre. Blir du sliten, kjøp deg 7 serie med vifter i setet.

Tenker ikke på f1, wtcc, saloon osv, snakker om "vanlige" gatebiler som brukes på bane..

Har du kjørt på bane før?

Ferarri, porsche og lamborghini lager vel ikke så mye banebiler med ac..

En bil som ikke tåler å bli kjørt det remmer og tøy holder på bane uten å gå varm så har det ikke noe på en bane å gjøre i det hele tatt spør du meg..

Hadde vært morro å kjørt en bil med ac mange runder en varm dag med ballast i bilen med ac på og uten ballast med ac av.. Ganske sikker på at det hadde gått fortere lenger med ac..

Mine erfaringer er at en passasjer i bilen utgjør ca 0,5 til 1 sekund på gamle rudskogen og vålerbanen uten nye sløyfa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter du i en 50-sone og kjører åtte-ti meter på 1. gir, kan du glatt hoppe over 3. giret og heller gire rett fra 2. til 4.

Ekspertene anbefaler at om du starter i 50-sone, så bør girrekkefølgen være 1-2-4. I 60-sone: 1-2-3-5. Som hovedregel bør man aldri hoppe over 3. gir.

motsier seg selv?

En bil som bruker 0,70 liter på milen ved 70 km/t, bruker 0,85 liter ved 90 km/t og 1,05 liter på milen når man kjører i 110 km/t.

det kan umilig stemme, hadde en opel astra 1,8 16v, i normal kjøring lå den på 0.7, (dvs stort sett 80 kjøring, noe 60 og 100), med 130 kjøring (lå mellom 120 og 130 på gps) til gøteborg lå den på 0,8

Det er også penger spart å spare på strømforbruket i bilen. Slå av varmetrådene så fort som mulig og ikke vær for raus med varme i setene. Trådene krever mye strøm, og for å få nok strøm økes turtallet på motoren automatisk

så utvekslingen endres av at man skrur på varmetrådene? (de tenker kanskje på tomgang her, men bilen skal jo ikke gå på tomgang :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemm deg, er det banebiler eller gatebiler du snakker om? Har den skilter, ja. Da kan den ha AC. Da den brukes på veien, men har den ikke skilter og er rein bane spec bil så trenger den ikke det vell? Man tenker ikke i utganspunktet på komfor når man bygger banebil.

Nei, det gjør de nok ikke, men de lager alltid trackday biler som er på skilter. Og der er utstyr minimal og de er preppa for bane med stiv understell, mindre vekt, høyre antall hk +++. Hvis de kommer med AC (er ikke alltid det en gang) så kan den være der, da det er forskjell på å pirke nedi de superbiler kontra "vanlig" biler. Eller, det er dyrere å pirke nedi de mente jeg.

At biler sliter med varme på ekstra varme dager er jo ikke noe nytt. I drifting så må det til mere kjøling, da bilene ikke klarer å hente inn like mye luft som i rettfram kjøring.

Hvis du forsatt mener det hadde gått fortere å kjøre en banebil med AC så burde da de i wrc, wtcc osv gjør det? Men hvis du mener gatebiler, så for all del. Ha AC. Jeg er masse med på den, helt klart.

Hva har passasjer med her å gjøre? Tenkte du på vekta? Ell?

Og beklager ot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lei a å lese alle de derre skriveriene med å gire forsiktig, bremse på motor osv. Man har sitt kjøremønster og ferdig med det!

Du får kjøre akkurat åssen du vil men det er vel ikke noe galt i at folk kommer med tips? Må ikke lese alt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is44mm: det blir litt annerledes med wtcc og wrc osv, hvor hver eneste hundredel kan være avgjørende. Men for oss dødelige som kjører på bane noen helger i året så er det ikke veldig farlig med 30kg ekstra å dra på.. Da er det bedre å sparke ut han tullingen som sitter i passasjersetet med armer og bein ut av vinduet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøre akkurat åssen du vil men det er vel ikke noe galt i at folk kommer med tips? Må ikke lese alt heller...

Jeg har heller ikke sagt at det er galt, men hver gang det dukker opp så er det jo akkurat det samme som står skrevet andre plasser. Ergo de kunne spart seg for brydderiet

Jeg blir bare litt irritert og hopper glatt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel ikke akkurat siat du hopper glatt over når du må skrive her hvor mye du missliker at folk har tips å komme med..

Når det står på forsiden av vg; Slik kan du spare tusener på matvarer/strøm/telefoni, er ikke det flott at de som er interessert i eller kanskje ikke har satt seg så godt inn i emnet kan få noen gode tips?

Faen, hater når sånne bedrevitere skal fortelle meg åssen jeg skal spare strøm... Blir litt samme sak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...