Gå til innhold

F11 528i xDrive eller 530d xDrive - Hva ville dere valg?


Hakon
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Dette er et reelt spørsmål for en i min nærmeste familie. Som selvoppnevnt BMW-ekspert har jeg påvirkningskraft her, men jeg vil veldig gjerne høres deres kloke vurdering.

Min tanke er at 530 xDrive er det åpenbare valget her, men jeg ble ikke helt overbevist når jeg testet den. Syns det var mye giring, og egentlig ikke noe dramatisk og imponerende skyv. Det skal imidlertid sies at bilen ikke hadde gått mer enn ca 400 mil, så kanskje den ikke var innkjørt?

Fikk meg en bitteliten prøvetur i en 528i xDrive da den var ny for en stund siden. Denne var heller ikke så voldsomt imponerende, og i likhet med overnevnte var det mye giring hele tiden. At det er så kort avstand mellom girene er imidlertid moro, og bilen føles absolutt sprek på høyere turtall. Likevel ikke spesielt mer euforisk enn 523i 3,0.

Det må også legges til grunn i vurderingen at 530en koster vel over 124000 kroner mer - er det verdt pengene?

Er 4 syl. bensin med turbo mer moro enn 6 syl. diesel?

For ordens skyld: For eier spiller ikke drivstoff-forbruk noen vesentlig rolle, og 525d xDrive er ikke aktuell pga motor.

528_f11_touring_bmwi.jpg

530d_xDrive_07.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg uten tvil valgt 530xd! :D Dette er bilen jeg selv skal ha om en to års og det som utlukker 528I helt fra starten er at det er kun en firer, da hadde jeg heller tatt steget opp til 535I da uten X-drive. I en såpass dyr BMW så er det en skam med symaskin under panseret, mulig det er riktig drivstoff men en sekser diesel har langt bedre lyd enn en firer bensin :) Her i Norge så vil en 530xd også være langt mer lettsolgt samt at verdien vil holde seg en god del bedre på denne, bensinprisene kommer garantert ikke til å gå ned iallfall :roll:

Effekt messig og forbruksmessig så har også 530en ett forsprang så jeg er altså ikke i tvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd noen av de og har selv en dieselbil nå og hadde bensinturbo tidligere.

Ifølge denne testen her så har 528iA XDrive 2liter twinturbo med 245hk og 350nm fra 1250–4800 o/m og den er omtrent like rask som 530dA XDrive. Den har selvsagt noe mindre skyv på de laveste turtall.

Den bruker også noe mer drivstoff enn dieselen, ca 0.2l/mil

http://www.klikk.no/motor/bil/biltester ... 729131.ece

Det er moro med bensinturbo synes jeg, det er på en måte mer eksplosivt, men det er moro med en kruttsterk 6 sylindra diesel også men om det er verdt 124.000 er ikke godt å si men det er vel en fare for det den dagen du skal selge den videre hvis det opptar deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får være Leftfield-representanten jeg da, og si at jeg heller ville valgt en 523i 3.0.

Den er ikke like sprek, men gud for et vakkert lydbilde.

Blir litt vanskelig da den ikke produseres lengre og man kunne ikke få den med Xdrive da den fantes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg ville valgt er litt vrien. Har prøvd F30 328(samme motor). Var en kort tur så fikk ikke helt inntrykk av den men den var veldig morsom. Men tror kanskje den blir litt for "ivrig" hvis du skjønner. Den passet veldig godt i en liten 3 serie og morsom å jage på turtall men en 5 serie er gjerne litt mer "lokomotiv" og da passer en stor 6'er bedre.

Er i utgangspunktet mye mer fan av bensin men i dette tilfelle tror jeg seksern passer bilen bedre.

om angående pris, om den koster 900k eller en mill er vel ikke så viktig når man er oppe i de summene :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange fornuftige innspill. Personlig ville jeg helt klart foretrekke en (brukt) 523i eller kanskje en 530i med 272 hester. xDrive er imidlertid et must for eier, så å kjøpe en bil uten er helt uaktuelt.

Jeg er kanskje enig i at 530 xDrive har finere lyd, men når disse dieselmotorene har gått 80-90 000 km begynner de å bli vel røffe i gangen, noe som er symptomatisk for alle BMW dieselmotorer. 535 xi hadde selvsagt vært det beste, men den blir alt for dyr.

Bilen skal leases, så eventuelt verditap er jo interessant. Om avskrivningen på 528i xDrive er veldig høy vil nok prisen bli relativt lik 530d xDrive, og da er kanskje valget lett?

Den potensielle kjøper har også prøvekjørt MB CLS 350 CDI 4M og A6 3,0 TDI avant. Antar ingen her ville foretrekke noen av disse over en F11? Mercedesen var mer en kuriøsitet, og blir vel til slutt litt for heftig priset. E-klasse er ikke aktuell, av åpenbare grunner.

Hva tror folket om A7 2,8 BENSIN Quattro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har utvilsomt rett. Skal bli spennende å se hvordan de respektive modellene slår ut på leasing-prisen (avskrivningsanslag). Husker et tilbud vi fikk på en litt sær bil, en A5 3,0 TDI med manuell gir. Dette var da A5 var helt ny og bare kom med manuell gir med V6 diesel. Denne leasingprisen var så hinsides all fornuft. En E70 til 1.150.000 ble billigere å lease.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje enig i at 530 xDrive har finere lyd, men når disse dieselmotorene har gått 80-90 000 km begynner de å bli vel røffe i gangen, noe som er symptomatisk for alle BMW dieselmotorer

Den påstanden der kan jeg bare avbekrefte med en gang! Min 325d har en moderene commonrail motor og har nå bikket 100 000 km, lyden i denne har ikke forandret seg det gran. På slike biler så er det snarere tvert i mot, etterhvert som bilene blir innkjørt og alt "går seg til" så blir lyden en tanke mykere. Dette var tilfelle på min fars E60 520d som han kjøpte ny i 2007 og han klaget faktisk på at gangen virket vel røff, men etterhvert som den ble innkjørt og i disse dager har rullet rundt 80 000 km så har gangen blitt noe mykere. Mulig det var slik som du sier på gamle Mercedes dieseler når de nærmet seg 400 000 km men ikke på moderene commonrail motorer.

Naboen her hos oss har en A7 3,0 TDI og så vidt jeg vet så er han fornøyd med den, designet derimot er jeg ikke helt trygg på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg uten tvil valgt 530xd! :D Dette er bilen jeg selv skal ha om en to års og det som utlukker 528I helt fra starten er at det er kun en firer, da hadde jeg heller tatt steget opp til 535I da uten X-drive. I en såpass dyr BMW så er det en skam med symaskin under panseret, mulig det er riktig drivstoff men en sekser diesel har langt bedre lyd enn en firer bensin :) Her i Norge så vil en 530xd også være langt mer lettsolgt samt at verdien vil holde seg en god del bedre på denne, bensinprisene kommer garantert ikke til å gå ned iallfall :roll:

Effekt messig og forbruksmessig så har også 530en ett forsprang så jeg er altså ikke i tvil :)

Her synes jeg fredrik 90 har sagt alt det jeg ville sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt etter behov. Skal du kjøre mye og langt, velg diesel. Er det småkjøring bilen skal stort sett brukes til med noen lang turer i ny og ne ville jeg valgt bensin.

Har hatt begge deler og min oppfatning er at bensin er best :) selv om bensin prisen er høyere en diesel pr dags dato. På sikt vil nok dette jevne seg ut og/eller at man får en rushtid/byavgift på diesel som veier opp det lavere forbruket. Det er nå min tanke om det. Men det kan godt hende jeg kjøper diesel igjen, men da må nok kjøre mønsteret mitt endre seg litt i forhold til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje enig i at 530 xDrive har finere lyd, men når disse dieselmotorene har gått 80-90 000 km begynner de å bli vel røffe i gangen, noe som er symptomatisk for alle BMW dieselmotorer

Den påstanden der kan jeg bare avbekrefte med en gang! Min 325d har en moderene commonrail motor og har nå bikket 100 000 km, lyden i denne har ikke forandret seg det gran. På slike biler så er det snarere tvert i mot, etterhvert som bilene blir innkjørt og alt "går seg til" så blir lyden en tanke mykere. Dette var tilfelle på min fars E60 520d som han kjøpte ny i 2007 og han klaget faktisk på at gangen virket vel røff, men etterhvert som den ble innkjørt og i disse dager har rullet rundt 80 000 km så har gangen blitt noe mykere. Mulig det var slik som du sier på gamle Mercedes dieseler når de nærmet seg 400 000 km men ikke på moderene commonrail motorer.

Naboen her hos oss har en A7 3,0 TDI og så vidt jeg vet så er han fornøyd med den, designet derimot er jeg ikke helt trygg på :wink:

Underlig at vi har så forskjellig syn på det. Jeg har kjørt veldig mye forskjellig av gamle BMWer med dieselmotorer. Spesielt E90 og E60/61. Jeg har absolutt inntrykket av at bilene blir stadig mindre kultiverte etterhvert som de brukes. Vibrasjon og gange blir mye røffere sammenliknet med nyere biler. At motorene utvikler vesentlig mer kraft er det imidlertid ingen tvil om. Eldre 530d går virkelig som et skudd med litt km på baken.

Mht de andre kommentarene ang topic er det mye fornuftig som kommer frem. Nå ser det ikke ut til at det er mulig å oppdrive en 528xi for prøvekjøring, så da blir det antagelig en 530x eller A6 3,0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...