asv Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Jeg tror at noe av misforståelsen vedr. hva som er en sportsbil kan skyldes at mange ikke har reflektert over forskjellen på begrepene sportslig bil og sportsbil. Det er ingen tvil om at M3 er en svært sportslig bil, men den er ingen sportsbil som f.eks 911 er det. Porsche Panamera er derimot ingen sportsbil og det er heller ikke Porsche Cayenne. Det at Porsche ikke kun er en sportsbilprodusent faller mange tungt for brystet, men slik er det. Ferrari FF er heller ingen sportsbil, men en GT og dermed er heller ikke Ferrari en ren sportsbilprodusent. Det er en skam. Lamborghini (enn så lenge) og Pagani er derimot rene sportsbilprodusenter. Tja, Lamborghini har jo den tøffeste SUV'en (om man kan kalle den det) noen gang på samvittigheten, LM002 Samt en ny en "in the makings".. Lurer forresten på om denne hadde sluppet inn på treff jeg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Neppe, men LM002 er sabla kul. Jeg husker modellen godt iom. at jeg i sin tid bodde ikke så langt fra Italbils lokaler i nærheten av Skøyen i Oslo. Eksoslyden fra Countach V12 motoren er bare så rå og i en helt annen klasse enn dagens motorer... Jeg vet forøvrig at Lamborghini trolig snart kommer med en SUV og det var derfor jeg skrev "enn så lenge". Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om dette, men Porsche har tjent grovt på Cayenne... så det er vel årsaken til VAG´s avgjørelse. Jeg er rimelig sikker på at dette er et diktat fra Tyskland. Volkswagen vil ha noe igjen for investeringene i Lamborghini. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Neppe, men LM002 er sabla kul. Jeg husker modellen godt iom. at jeg i sin tid bodde ikke så langt fra Italbils lokaler i nærheten av Skøyen i Oslo. Eksoslyden fra Countach V12 motoren er bare så rå og i en helt annen klasse enn dagens motorer... Jeg vet forøvrig at Lamborghini trolig snart kommer med en SUV og det var derfor jeg skrev "enn så lenge". Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om dette, men Porsche har tjent grovt på Cayenne... så det er vel årsaken til VAG´s avgjørelse. Jeg er rimelig sikker på at dette er et diktat fra Tyskland. Volkswagen vil ha noe igjen for investeringene i Lamborghini. Innledningen i Canonball Run sier alt.. -En klassiker! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Sportsbil = bilen gutta drømte om når de var små.. Ingen drømte om M5 touring... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Sportsbil = bilen gutta drømte om når de var små.. Ingen drømte om M5 touring... Hehehe... det er faktisk ingen dum måte å si det på... jeg drømte iallefall om Ferrari 288 GTO og det er definitivt en sportsbil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Innledningen i Canonball Run sier alt.. -En klassiker! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
507 Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Sportsbil = bilen gutta drømte om når de var små.. Ingen drømte om M5 touring... Det er ikke mange smårollinger som drømmer om en Frogeye Sprite heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Meh. Det er ikke mange smårollinger som drømmer om en Frogeye Sprite heller. Man skal aldri si aldri. Jeg har en jevngammel venn som drømte om en MG Midget Mrk.III (med runde hjulbuer bak) da han var ungdom og den kjøpte han til seg selv da han var 23 år gammel i 1990. Jeg var litt mer moderne anlagt og kjøpte en MX-5 det samme året... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Frogeye spirit er en bil som er såpass unik at den "sklir igjennom"... En sportsbil MÅ vekke ett "wow" begjør hos den som ser, MEN! den må også vekke dette hos flere. En sedan som går fort, er faktisk bare en sedan som går fort... En 750i går fortere enn E34 m5... Ingen av dem er en sportsbil.. En 760i BiTurbo er raskere enn mange Porscher...men det er fremdeles ingen sportsbil. En Panamera er til nød en sportsbil. En bil med historikk fra en produsent som "kun" har laget biler basert på sin racinghistorie. Panamera er ett sportsligere alternativ til de som vil ha en "rask-rett-frem-cruiser"... Sportsbilen er rett og slett en bil som IKKE har arv fra en sedan/stv... Cayman er en sportsbil... En m3 gts er en sportsbil...en m3 er IKKE en sportsbil...En mx5/miata kan gå som sportsbil, men ikke mx6 da den er en mazda 626 i coupe version... Definisjonen av ordet er åpen for diskusjon, men til syvende og sist er det funksjonæren i porten som avgjør... Å diskutere opp og ned på bimmers vil ikke gi innpass til sedaner og stv`er... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Sportsbil = bilen gutta drømte om når de var små.. Ingen drømte om M5 touring... Ikke så dum forklaring det, om man ikke har for mye mareritt i drømmene da, noen har kanskje drømt om Volvo 240 også........... Det var en som nevnte 1M her i tidligere tråd, men den er det like lett å se er en 1 serie som at M3 er 3 serie. Man kan ha råtøff bil selv om man ikke har sportsbil, det syns jeg man skal tenke på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Det er mange eldre folk i NSK, og derav fokuset på 60/70-talls biler fra Italia og England. Det er stort sett bedritne rustbøtter som ikke tåler å bli brukt, så sånn sett burde kanskje noen av medlemmene fornyet seg litt. Personlig synes jeg MX-5 mk1 er fantastisk gode sportsbiler, men det blir litt mye av dem på Øvrevoll. De er for vanlige, og spesielt mk2/mk3 blir litt kjedelig. Da vil jeg f.eks heller se flere BMW E24 6ere. Men som i livet ellers er det nok trynefaktor som bestemmer, og kjører du to-dørs bil fra Italia eller England er du inne uansett. Annet må gjennom streng vurdering. Kanskje klubben på sikt burde lette litt på sløret, og slippe gjennom flere biler i gråsonen for å opprettholde rekruttering. Hvis ikke kan man ende opp som Amcar-miljøet - der er alle over 50, og ganske "dvaske". Fokuset på de utdaterte bilene de selv vokste opp med sørger for ræva rekruttering, og dette vil jo føre til at mye av klubben dør ut ila 10-20 år når dagens godt voksne medlemmer faller fra. Yngre folk har ingen interesse av å kjøpe disse gamle bilene, så prisene vil falle pga null etterspørsel... Etterkrigs-generasjonen burde tenke litt lenger enn sin egen nesetipp, og ikke automatisk regne med at barnebarna deres er interessert i å opprettholde/restaurere/bruke de gamle bensinslukerne med delepriser fra helvete (hvis de ikke har gått ut av produksjon). Som tidligere nevnt, et interessant tema, og enda mer interessant hvis man tenker framover. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 Hvis målet var flest mulig medlemmer burde man jo bare få inn avensis og golf med en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Mai 16, 2012 Share Skrevet Mai 16, 2012 "A sportscar is a small, lightweight, usually two seat, sometime four seat automobile designed for high speed driving and maneuverability." Det er i allefall min mening rundt dette temaet. Må også føye til at en sportsbil i mine øyne bør/må ha bakhjulstrekk. Jeg tror mange her undervurderer de lette, små "sportsbilene" av den enkle grunn at mange ikke har prøvd de selv. Automatisk tenkes det at den lille bilen med liten motor går dårlig og at den litt større bilen med stor motor river skinnet av pølsa hvis man stiller de opp mot hverandre, men i mange tilfeller er det faktisk stikk motsatt selv med tilsvarende likt understell. Den litt større bilen aksellererer bra på rettstrekkene men må grunnet høy vekt og tyngdepunkt holde en lavere hastighet gjennom svingen, noe som fører til at den må bruke endel tid på å komme seg opp i fart igjen etter svingen. Lange gir og en utveksling bedre tilpasset vei enn banekjøring som gjerne ikke alltid "passer til svingen" bidrar også negativt i bane sammenheng. Den lille "sportsbilen" med liten motor går kanskje ikke som et skudd på rettstrekkene men den har et lavere tyngdepunkt og et bedre understell (ofte double wishbone suspension vs McPherson) som sammen bidrar til at den klarer å holde høyere hastighet gjennom svingen. Farten den litt større bilen må bruke tid på å opparbeide seg etter svingen har allerede den lille bilen idet den kommer ut av svingen og hele veien gjennom den, når den da i tillegg har forholdsvis korte gir og en litt turtallsvillig motor har den liksom "alltid et gir til svingen" og kan til enhver tid holdes på det turtallsområdet motoren yter best, også på rettstrekket. En sportsbil skal liksom ha den berømte "go-cart" feelingen hvor man sitter lavt osv. Man kan stive opp og senke en stor/tung bil så mye man enn måtte orke og den kan krenge aldri så lite men det blir liksom ikke helt det samme, det vil merkes på bilen uansett. Det er ikke uten grunn at biler som f.eks lotus elise kjører fra langt mer motorsterke biler på svingete baner, at litt større biler gjør det bra på baner som f.eks Nürburgring kommer nok av at det er en bane med mange rettstrekninger og endel motbakker som "krever" stor motor. Når det gjelder liten/moderat motor vs biler med "badass" turbomotor eller lignende blir det som så mange andre enn meg har sagt før; enklere å kjøre en "treg" bil fort enn en rask bil sakte. Det er mange ting som spiller inn i denne sammenheng. Kort oppsummert: En sportsbil er en liten, lav bil med gode kjøreegenskaper, trenger ikke nødvendigvis ha så stor motor. Biler som f.eks M5 mangler liksom go-cart feelingen, selv om det er en veldig bra bil i seg selv. Hvor jeg skal plassere E24 vet jeg ikke helt, syns den blir mer GT enn sportsbil.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars-Nord Skrevet Mai 18, 2012 Share Skrevet Mai 18, 2012 Som de sa pa top gear. En bil du kan ta med deg en venn, ta en ol pa puben, to dager i juni. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Mai 18, 2012 Share Skrevet Mai 18, 2012 Må også føye til at en sportsbil i mine øyne bør/må ha bakhjulstrekk.. Der er jeg igrunn helt enig, men likevel finnes det noen tøffe med FWD også, Audi TT for eksempel. Mitsubishi GTO(3000GT) og Eclipse er også eksempel på FWD. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå