Simpel Skrevet Juni 25, 2012 Share Skrevet Juni 25, 2012 De sier jo at det er markedet som har gjort dette. Når ingen kjøper biler med manuelt gir er det jo logisk å slutte å lage de. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet Juni 25, 2012 Share Skrevet Juni 25, 2012 Det måtte vel komme. Lavt motoriserte biler med automat er helt forferdelig. Masete giring og høyt drivstofforbruk er ikke noe for meg. Automat er greit nok på enkelte biler, men jeg vil ikke ha det før jeg må og det blir nok en stund til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 25, 2012 Share Skrevet Juni 25, 2012 Servoen hjelper når man trenger raske store rattutslag, servo har også vært brukt i racing i mange mange år, lenge før mange trodde man kunne bruke kjøre sportslig med det. Det er ikke mye "filter" i servoen på min Z3 akkurat, kjenner hver minste ting i styringen, litt for mye om det skulle vært en mer komfortabel bil. Servoen er en velsignelse, også i sportsbiler av alle typer. Har man kjørt en eldre sportsbil uten servo får begrepet ufiltrert styring en ny mening. Jeg savner den agile kjøreopplevelsen man fikk i relativt motorsterke lette biler uten servo og med smale dekk. Porsche 931 er et godt eksempel i denne sammenhengen... 1180 Kg, 177 HK og 195/65-15 felger/dekk... Det blir nok litt av den samme følelsen uten en skikkelig manuell gearkasse også. Utviklingen går utvilsomt fremover, men noe går tapt underveis. Porsche har trolig den beste semi-automatiske manuelle gearkassen penger kan kjøpe, men det er ikke uten grunn at de stadig holder fast på den 100% manuelle gearkassen i hardcoremodellene.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simpel Skrevet Juni 25, 2012 Share Skrevet Juni 25, 2012 Utviklingen går utvilsomt fremover, men noe går tapt underveis.) Helt sant.. Rekkesekseren er jo mer eller mindre utradert i den nye 3 serien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErsinM5touring Skrevet Juni 25, 2012 Share Skrevet Juni 25, 2012 Jeg for min del ville aldri kjøpt en M bil med SMG/automat, samme hvor raskt den girer. Da kjører jeg heller en 520 like inspirerende å kjøre og jeg tør ikke en gang tenke på reparasjonskostnader om noe skulle gå i stykker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juni 25, 2012 Share Skrevet Juni 25, 2012 Servoen hjelper når man trenger raske store rattutslag, servo har også vært brukt i racing i mange mange år, lenge før mange trodde man kunne bruke kjøre sportslig med det. Det er ikke mye "filter" i servoen på min Z3 akkurat, kjenner hver minste ting i styringen, litt for mye om det skulle vært en mer komfortabel bil. Servoen er en velsignelse, også i sportsbiler av alle typer. Har man kjørt en eldre sportsbil uten servo får begrepet ufiltrert styring en ny mening. Jeg savner den agile kjøreopplevelsen man fikk i relativt motorsterke lette biler uten servo og med smale dekk. Porsche 931 er et godt eksempel i denne sammenhengen... 1180 Kg, 177 HK og 195/65-15 felger/dekk... Det blir nok litt av den samme følelsen uten en skikkelig manuell gearkasse også. Utviklingen går utvilsomt fremover, men noe går tapt underveis. Porsche har trolig den beste semi-automatiske manuelle gearkassen penger kan kjøpe, men det er ikke uten grunn at de stadig holder fast på den 100% manuelle gearkassen i hardcoremodellene.... Jeg vet ikke grunnen til at de holder på manuell i det du kaller hardcore modellene, men enda mer hardcore er vel racingbilene og de har ikke manuell. Er vel en grunn til at man har sluttet med manuell i racing for lenge siden også? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 25, 2012 Share Skrevet Juni 25, 2012 Jeg vet ikke grunnen til at de holder på manuell i det du kaller hardcore modellene, men enda mer hardcore er vel racingbilene og de har ikke manuell. Er vel en grunn til at man har sluttet med manuell i racing for lenge siden også? Årsaken til at spesielt 911 GT3/RS modellene har manuelle gearkasser er innlysende og den samme som jeg poengterer... "smiles per miles" (eller fahrfreude på BMWsk). Racingmodellene har SMG gearkasser fordi de gearkassene utvilsomt er mest effektive. I racing handler alt om marginer for å vinne et løp og på langt nær om kjøreglede. At de kjører dieselbiler i 24 Heures du Mans fordi dette er mest gunstig totalt sett forteller det meste om dette fenomenet... Apropos BMW og fokus på SMG gearkasser... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juni 25, 2012 Share Skrevet Juni 25, 2012 Nå nevner du diesel og racing, jeg hadde nesten fortrengt den kombinasjonen. Nå har du kanskje ødelagt resten av sommeren for meg, dårlig nattesøvn og kaldsvette Jeg får kjøre noen timer i morgen og se om jeg kan glemme det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Juni 26, 2012 Share Skrevet Juni 26, 2012 Jeg føler ihvertfall at manuell gir er en stor del av kjøreopplevelsen i en sporty bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mariuse34 Skrevet Juni 27, 2012 Share Skrevet Juni 27, 2012 Snakket med en av sjefsingeniørene for X1 girkassen i går i München. Han koordinerer blant annet samarbeidet med ZF. Ifølge han var det langt fra endelig at de kutter helt ut manuellkasser, men det var noe som skulle eksperimenteres med så vidt jeg forstod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erikyog Skrevet Juni 27, 2012 Share Skrevet Juni 27, 2012 Ja for for all del, fortsett med automat og SMG mannshitn.......zzzzzzzz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 28, 2012 Share Skrevet Juni 28, 2012 Når man snakker om solen.... Chris Harris On Cars: "Is Technology Making Cars Worse?".... ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 29, 2012 Share Skrevet Juni 29, 2012 Er det virkelig ikke flere som mener noe om det som ganske sikkert er tidenes største paradigmeskifte innenfor drivlinjer til biler og ikke minst hvordan vi kommer til å kjøre bil i tiden fremover?... Altså... slik ser den umiddelbare fremtiden ut når det gjelder biler i størrelsen under en 5-serie: bensinrekkefirere med et slagvolum på 1,2-2,0 liter, automatgear, forhjulstrekk (det skal bli spennende å se om BMW holder fast på bakhjulstrekk når det gjelder 3-serien)... samt et krav om at bilene har en elektronisk "black box" som registrerer bilens bevegelser (posisjon og hastighet)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Juni 29, 2012 Share Skrevet Juni 29, 2012 sikkert veldig mange som har meninger For min del er det automat neste gang, uten tvil. Sitte i den dumme køkjøringen hjem fra jobb hver dag. I går brukte jeg 50 min på 2,5 mil. Skal si jeg savner automaten. Hvor ofte kjører man så inspirert at man føler at man må overstyre automaten? For meg så er komforten viktigere en om bilen yter noen prosent mindre pga automat osv. Siden man så sjeldent ligger i nærheten av yttergrenser på bilen. Blackbox osv..... blir spennede å se når det blir inført. Vanlige folk bryr seg jo ikke om de blir overvåket, fordi de gjør jo ikke ulovelige ting. Det blir litt disksjonen rundt DLD. Folk er for uvitne til å bry seg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Juni 30, 2012 Share Skrevet Juni 30, 2012 Det spørs hvilken bil og hva jeg bruker den til når jeg velger aut. eller ikke. Jeg har aut. i 5'eren min og ville ikke byttet den i manuell. Men jeg har manuell i Z3'en og ville ikke drømt om å ha aut. i den. Hvordan nye 8 trinns kassen virker i nye Z4 vet jeg ikke, kan hende at den er mer inspirerende enn de gamle kassene om den reagerer veldig raskt ved manuell giring og ikke girer ned ved mye pådrag når den er i manuell posisjon. Det er litt meningsløst at kick down er i funksjon når man girer manuelt på f.eks min steptronic, risikerer da å gå til 2 gir i en sving om jeg drar på i tredje med de konsekvensene det kan få. Sikkert ikke laget for tøff kjøring men kunne lett vært mye bedre med enkle omprogrammeringer. For ikke å snakke om lock up som burde kommet inn litt tidligere og også burde fungert i 4 gir. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå