Gå til innhold

Ikke godkjent på eu?


Rodeglæppen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei...

Fikk tilbake melding fra verkstedet som tok eu kontroll på bilen min om at frontlyktene ikke var godkjente.

Hva er reglene på dette?

Vet at lyktene er E merket.

her er linken til lyktene:http://bsbildeler.no/?pno=112864

Det de klaget på var led parklysa som er innfelt i lykta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig pirkete de var da... Skal egentlig bare ha 2 gule/hvite parklys.

Utdrag fra kjøretøyforskriften:

PARKERINGSLYS

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg. nr. 7, serie 01, tillegg 4,

rettelse 2.

B) Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved

direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i

alt. a eller b.

3.2 Lyset fra hver av lyktene skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15° over

til minst 15° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum, og innenfor en horisontalvinkel

fra minst 45° innover til minst 80° utover målt fra vertikalplanet gjennom lyktens

sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse.

3.3 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende

flaten er 40 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten

Kjøretøyforskriften

28. 13

§ 28-4 Lysutstyr som bil skal ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som

omfattes av § 28-1).

FJERNLYS

1. Bil skal ha enten to eller fire lykter som gir hvitt eller gult fjernlys.

1.1 Lyktene skal tilfredstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon

med nærlys):

a) Være E-merket med symbolene R (ECE-Reg. nr. 1), SR (ECE-reg. nr. 5), HR (ECE

reg.nr. 8) eller HC/R eller HC (ECE-reg. nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02, tillegg 3/-/2/

4/3/, rettelse 1/1/-/-/.

B) Være e-merket med symbolet R i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved

direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt.

a eller b.

1.2 Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover.

1.3 Lyktene skal være koblet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for

kjennemerke samtidig er tent. Dette krav gjelder dog ikke ved bruk av lyshorn.

1.4 Fjernlyset skal være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens

plass og som viser når fjernlyset er tent.

1.5 Lykter for fjernlys skal være plassert foran på bilen og slik montert at lyset ikke er til

sjenanse for sjåføren hverken direkte eller indirekte gjennom innvendige - utvendige

speil og/eller bilens øvrige reflekterende flater.

1.6 Lyktene kan tennes enten samtidig eller parvis. Ved skifte fra nærlys til fjernlys skal

minst to lykter for fjernlys tennes. Ved skifte fra fjern til nærlys skal alle lykter for

fjernlys slukkes samtidig.

NÆRLYS

2. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult nærlys.

2.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav (Lyktene kan være merket i kombinasjon

med fjernlys):

a) Være E-merket med symbolene C (ECE-reg. nr. 1), HC (ECE-reg. nr. 5), SC (ECEReg.

nr. 8) eller HC/R eller HR (ECE-reg. nr. 20), hhv. serie 01/03/02/04/02/, tillegg

3/-/2/4/3/, rettelse 1/1/-/-/.

B) Være e-merket med symbolet C i henhold til direktiv 76/761/EØF, som endret ved

direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/517/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt.

a eller b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper vel lite med E-merking når bilen originalt ble levert med kun TO parklyspærer. Da må du vel til med TÜV om du skal få bruke de lyktene.

Vet jo at f.eks Hella leverer med TÜV når de selger de sorte DE lyktene til E34 og E30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de klaget på var led parklysa som er innfelt i lykta.

Men hva spesifikt var det som var galt med parklysa? Slik jeg leser den ovenfornevnte lovteksten skal du ha to lykter som gir parklys, ikke to pærer eller to lyskilder. Din E36 har ei lykt på hver side med parklys i. Dersom du i tillegg monterer to tusenmetere med parklys, da vil du få fire lykter med parklys og det er i utgangspunktet ikke OK.

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.
Lykter, ikke pærer. Det er jo bare å henvise til at veldig mange nye BMW har akkurat dette oppsettet.

Forutsatt at merkingen på lyktene er OK selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven sier at bilen skal ha 2 parklys, dvs et lys i hver lykt. Lyktene har 2 ringer i hver lykt, altså 4 totalt. Jeg har hørt om folk med E39 (med orginalt montert AE) fått påpekning på teknisk kontroll for dem har 4 parklys.

Det er derfor for eksempel ikke låv med ekstralys med parklys i :)

Om du klarer og koble ut ene ringen i hver lykt så burde det være ok :) Og led pærene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven sier at bilen skal ha 2 parklys, dvs et lys i hver lykt

Kan du vise meg hvor det står at det skal være to parklys? For jeg klarer ikke lese det ut kjøretøyforskriften ...

Nei det står vel ikke direkte noen plass, men det er slik den er ment. Ja helt idiotisk jeg vet. :roll:

Var slik jeg fikk forklart det for en stund siden vertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik tolkning må jo føre til at bruken av LED-pærer (eksempelvis i tåkelys) er forbudt fordi pærene er bygget opp av mange lysdioder og derfor har mange "lys/lyskilder". Dette selv om lysdiodene er plassert bak samme glass. Man kan selvsagt argumentere for at de er plassert i samme reflektor og at det derfor må være lov, men jeg tror ikke dette er en farbar vei.

Høytsittende bremselys er et annet eksempel, her er det ofte mange lyskilder (LED) uten noen form for reflektor, men det er vel ingen som tolker dette som mange lykter? For meg virker det snodig at man skal legge seg opp i hva lyktens produsent har valgt som lyskilde, så lenge lykten holder seg innefor de kravene som gjelder til lysstyrke, farge, lysmønster o.a.

Nå har jeg ikke lest de underliggende regulativene som nevnes øverst hos Lovdata, så jeg må ta forbehold om at ikke disse regulerer antallet lyskilder i en lykt på noe vis.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-028.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik tolkning må jo føre til at bruken av LED-pærer (eksempelvis i tåkelys) er forbudt fordi pærene er bygget opp av mange lysdioder og derfor har mange "lys/lyskilder". Dette selv om lysdiodene er plassert bak samme glass. Man kan selvsagt argumentere for at de er plassert i samme reflektor og at det derfor må være lov, men jeg tror ikke dette er en farbar vei.

Høytsittende bremselys er et annet eksempel, her er det ofte mange lyskilder (LED) uten noen form for reflektor, men det er vel ingen som tolker dette som mange lykter? For meg virker det snodig at man skal legge seg opp i hva lyktens produsent har valgt som lyskilde, så lenge lykten holder seg innefor de kravene som gjelder til lysstyrke, farge, lysmønster o.a.

Nå har jeg ikke lest de underliggende regulativene som nevnes øverst hos Lovdata, så jeg må ta forbehold om at ikke disse regulerer antallet lyskilder i en lykt på noe vis.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-028.html

Tror ikke det er så spesifikt som flere dioder på en pære, led er ulovelig pga lysbildet den gir i forhold til en vanlig pære (har jeg blitt fortalt).

Men for og ta parklys på E39, der har du en pære, men lyset er synlig som 2 lyskilder i hver lykt.

Jeg er ikke så belest på regler selv så jeg skal ikke påstå alt for mye, men jeg mener og ha lest en eller annen plass at det er et synlig parklys i hver lykt som er låv med mindre bilen er godkjent på annet vis.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Golf med angel eyes og en E36 med angel eyes (samme som de du har). Begge hadde\har 4 parklys og gikk rett igjennom eu kontroll på hvert sitt sted. Golfen var tilogmed på teknisk kontroll på biltilsynet uten at de sa noe på parklysene.

Har aldri vært borti at noen har klaget eller ikke godkjent angel eyes som parklys.

Du har nok kommet borti noen som er ekstremt pirkete. Det enkleste er nok og bare koble av en ring eller to så de blir fornøyde og godkjenner bilen. Så tar du eu kontroll ett annet sted neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Gammel tråd men..

Mener jeg har lest en plass at så lenge ringene er bak ETT glass blir det definert som EN lyskilde.

Derfor er det feks ikke lov på E30/E34.

Hadde nettopp en diskusjon med BT i en beltekontroll selv.

Men hvor leste jeg dette mon tro??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+o ... Bilens+lys

Står her hva som er lov og ikke lov.

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-028.html

Her finner alle reglene om lys.

Men står bare spesifisert at kun 2 lykter som skal ha park, ikke antall park i lykt, AE-ringer/led som er ettermontert er de da E merka og godkjente? Er vel det som er problemet å svare på om er da lov eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...