Fredrik 90 Skrevet Juli 29, 2012 Share Skrevet Juli 29, 2012 Da var det på tide å lage en tråd om turen vi har hatt nå i Juli. Turen er noe jeg og fruen har planlagt i vel ett og et halvt år og ruta har vært heftig diskutert, planlagt og re planlagt ett par ganger også. Opprinnelig skulle Spania og solkysten vært med men dette ble litt vel langt og passert ikke med vårt tidsbudsjett på 20 dager eller drøye tre uker. Så Spania ble droppa men vi la til en dag ekstra i Paris og Roma og to dager i Amsterdam som opprinelig ikke var planen i det hele tatt. Så ruta ble som følger: Arendal-Hirtshalts-Munchen-Roma-Portofino(dagsbesøk)-Rivieraen(Monaco, Nice, Cannes, Saint Tropez og Antibes)-Paris-Nurburgring-Amsterdam-Hirtshals-Arendal Eller som vist her: Bilen Bilen vi bruker er min 2008 BMW 325d, bilen har jeg hatt siden Februar 2011 og har gått 110 200 km ved avreise. Bilen står på orginale 17" 225/45, ikke de mest spennende felgene og lysten på nye er stor. Er glad jeg ikke kjøpte nye før turen for å si det sånn, var såvidt borti ett par kanter i løpet av turens 7000 km. Bilens 3,0 liters rekkesekser diesel viste seg å være perfekt til denne turen, kan ligge i høye hastigheter uten at drivstoff forbruket går i taket og man har all den kraft man trenger til forbikjøringer da bilen er oppgradert fra orginale 197 hk til ca 265 hk og 560 nm. Ved kjøring 150 km/t ligger man på rett over 2000rpm og har fullt moment tilgjengelig. Eneste savnet var Automat i storbyene da klutsj benet ble noe slitent etter en stund Vi vurderte å kjøre min andre bil, en 1994 BMW 520IA pga dens behagelige skinnstoler og automat men fant ut at denne ville bruke mer bensin og ha et mindre behagelig turtall i høye hastigheter. Avreise Vi reiser i fra vårt hjem på Hisøya utenfor Arendal 04:45 og tar Fjordline Supercat ferga fra Kristiansand til Hirtshalts. Vi valgte denne pga at den kun tar 2,5 timer og var forholdsvis billig, vi skulle nå Munchen på samme dag så vi måtte bruke den raskeste ferga Bilder under her kommer fortløpende Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NBCustom Skrevet Juli 29, 2012 Share Skrevet Juli 29, 2012 Moro med slike tråder... følger med:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2012 Dag 1 Avreise Rett før avreise hjemme, aldeles fryktelig tidlig på morran Jeg hadde avtalt med mine foreldre at de bruker E34en min litt mens vi er borte så den slipper å stå så lenge å være ensom Danmark går så fort og vips, plutselig er man i Tyskland. Med marsjfarta på 150 km/t så går det radig nedover det Tyske kontinentet Autobahn åpner seg skikkelig når man paserer Hamburg. Vi ligger i greit driv med ett par "besøk" opp mot 220-230 km/t, dieselsekserns herlige drag fra 140 km/t og opp i de hastigheter er direkte avhengighets skapende. Var diverse Audi A6 og A5 3,0 TDI som prøvde seg med de begynte å sakke akterutt når vi nærma oss 230-240 km/t mens E90en hadde fortsatt mer å gi Imponerende Etterhvert som kilometerne og timene rullet forbi så ble humoren i bilen tørrere og tørrere Fa vi passete Nurenberg så havna vi i turens lengste kø, var heldig vis ikke værre en at ca tre kvarter gikk tapt I følge trafikkinfoen på radioen så dreide køen seg om en bilbrann,en ganske voldsom bilbrann Og brannofferet var en E65 som sto totalt utbrent på veiskulderen i motgående kjørefelt mens etterslokking pågikk. Trist å se en BMW i en slik forfattning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haakon_H Skrevet Juli 29, 2012 Share Skrevet Juli 29, 2012 Ser ut som en artig tur, her må jeg følge med videre Trist med 7ern Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2012 Dag 2 Munchen BMW Welt og BMW Museum BMWen er "hjemme" igjen. Inna for murene til høyre her ble faktisk bilen laget Munchen mest kjente landemerke, BMW hovedkvarteret "VierZylider" (fire sylindre) i bakgrunnen. Bygget er faktisk vernet av Munchen by den dag i dag BMW Welt er et sted alle med BMW interesse burde besøke. Her inne dreier alt seg om BMW og jeg selv gikk rundt og var i drømmeverden BMW Welt er gratis og arrangerer bla guidede fabrikkturer, dessverre så var disse fullbokket flere uker i forveien Inngang til BMW Museum koster 4,50 euro og er verd hver cent, bare husk at på Mandager så er alle museer i Tyskland stengt Plutselig så kom F31, Touring utaven av nye 3-serie kjørende inne i hallen der, før bilen i det hele tatt er lansert så valgte BMW å sette den til utstilling et par timer før de kjørte den bort igjen. Jeg kunne notere meg et meget pent og vellykket stasjonsvogn design samtidig som ny dieselmotor ankommer F3x, 330d med rekkersekser Nye BMWer som står å vente rmå kue eiere. Når man kjøper ny BMW så kan man faktisk få valget om å hente den selv her i Munchen, uansett hvilket land du bor i. Bor du i USA så sier du bare hvor lenge du vil kjøre rundt i Tyskland også besørger BMW frakten over til statene BMW var jo kjent for å lage solide og gode motorsykkler før suksessen med biler etter 2. Verdenskrig Ved inngangen til BMW Museum så sto det ett knipe Glas biler, bliprodusenten Glas som BMW kjøpte opp på slutten av 60 tallet Ett beist av en førkrigs BMW flymotor BMW var også bland de første til å lage Jetmotorer på midten av 1940 tallet, tøft E12, E24 og E23 stabla oppå hverandre I dette rommet hadde de linet opp alle mellomklasse modellene, eller 3-seriene. Helt borterst ved siden av E46 hadde de gjort klar plass til nypensjonerte E90 Prøv å finn din BMW modell her, jeg fant begge mine BMW 700. En artig liten hekkmotorisert BMW fra begynnelsen av 60 tallet Konseptbilen Z9 fra 1999 viste hvor veien for BMW design skulle gå i framtiden med Chris Bangle bak tegnebrettet M50 motoren som jeg har i E34en min. Du vet bilen din begynner å bli gammel når motoren du til daglig kjører rundt med står på museum En hel vegg dekorert med motorsykkler BMW har likegodt egen avis til de tusenvis som jobber der Bildet taler vel strengt tatt for seg selv Og så kom vi inn i ett annet rom, ett veldig koselig rom E28 M5. Verdens raskeste sedan da den ble introdusert i 1985. Denne bilen er i dag en like god investering som eiendom og kunst da prisene stiger som bare det. Produsert i rundt 6000 håndbyggde eksemplarer og prisene i Tyskland er ikke uvanlig at strekker seg mot 300 000 kr...hvis du finner en da Plutselig sto jeg ansikt til ansikt med drømmebilen min også, ble stående en god stund å bare beundre doningen Etter BMW Welt gikk turen opp i Olympia turn som ligger i Olympiaparken like ved siden av BMW. Tårnet er 200 meter høyt og ble bygget i 1968 i sammenheng med byggingen av olympiaparken til OL i 1972. Fra utsiktsplatformen så har man utsikt over hele Munchen og kan på klare dager se helt til de Østeriske apler. Å komme opp i tårnet koster ca 11 euro med er absolutt verd å koste på seg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2012 Moro med slike tråder... følger med:) Ja jeg har moret meg over andre sine reisetråder så når vi først har vært på en sånn tur selv så tenke jeg at man kan gi litt tilbake Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 29, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2012 Ser ut som en artig tur, her må jeg følge med videre Trist med 7ern Turen var kjempe artig, ga absolutt mersmak Bare å følge med, kommer masse mer her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SigurdE36 Skrevet Juli 29, 2012 Share Skrevet Juli 29, 2012 Ser ut som en bra road trip det her. Bmw welt og museum er noe alle på forumet burde besøke. Mye kommer ca en slik tur på, tenker da kun i drivstoff, bommer og ferjer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aottesen Skrevet Juli 29, 2012 Share Skrevet Juli 29, 2012 Spennende og gøy lesning! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Juli 29, 2012 Share Skrevet Juli 29, 2012 Gøy med bilferie enda mer gøy å teste bilen skikkelig på autobahn regner jeg med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cbrooen Skrevet Juli 30, 2012 Share Skrevet Juli 30, 2012 Virker som en bra reiseplan. Var selv på en litt mindre tur til Amsterdam for litt siden. Roadtrip er gøy og kommer til å følge med her... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juli 30, 2012 Share Skrevet Juli 30, 2012 Får vel følge med her Du kjørte par mil lenger enn meg..skulle nesten ha hatt en annen rute hjem igjen, men siden vi hadde dårlig tid så ble det strake veien hjem igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M|Fjeld Skrevet Juli 30, 2012 Share Skrevet Juli 30, 2012 Artig lesning Fredrik Pøs på med mer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 30, 2012 Forfatter Share Skrevet Juli 30, 2012 Dag 3 Munchen er ikke bare Oktoberfest og BMW men også en meget pen by med lang og rik historie. Denne dagen tok vi oss ekstra god tid i sentrum av Munchen For de som har sett på Derrick så vil man kjenne igjen denne Politistasjonen hvor Derrick likosm arbeidet på. Ikke få ganger har rast ut disse portene så dekka skriker på E28en med "plug inn" blålyset på taket BMW er fortsatt hovedlevrandør av Politibiler til politiet i Bayern Vi tok også turen bortenom Schloss Nymphenburg, ett imonerende palass med en fantastisk park rundt Senere tok vi turen ned til småbyen Starnberg ved Starnberger see. Er her alle rikfolka i Munchen har sommerhus og båtene sine og det var mye feite biler rundt i gatene i denne lille koselige byen. Starnberg lå kun en halvtimes kjøring ifra Munchen Mens vi senere på ettermiddagen tok oss en liten kjøretur rundt i Munchen så kom vi forbi denne imponerende Mercedes forhandleren, den lokal Merce forhandler her hjemme blir aldri den samme igjen Bilforhandlere med 6 etasjers showroom er ikke dagligdags BMW Welt kjørte vi forbi igjen Alianz arena i forbifarten også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
badsha Skrevet Juli 30, 2012 Share Skrevet Juli 30, 2012 Veldig bra innlegg Fredrik!!! planlegger selv denen turen i september;) hva kosta turen deg iforhold til ferje diesel og bommstasjoner? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå