originalpolizei Skrevet August 3, 2012 Share Skrevet August 3, 2012 Virkelig artig å følge! Kjør på med mer, er du snill...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 3, 2012 Forfatter Share Skrevet August 3, 2012 Dag 12 Her kommer det mer Denne dagen begynner vi med å besøke Notre Dame, et ganske impinerende byggverk med sine utrolige utsmykkninger og vinduer Inngangen var garatis så vi tok turen inn selv om det var forferdelig mye folk Blitsfotogafering ville de ikke ha noe av inne i "kjærka" her så de ble noen heller dårlige Iphone bilder Paris er jo en by hvor de ikke har latt seg stoppe av geografien når de byggde, Notre Dame ligger på en av to større øyer i Seinen som de bare har bygget seg elegant over. Man merker liksom ikke at man er på en øy før man kommer til elva rett på andre siden igjen. Dette er ett av de mere smale stedene langs Seinen Denne broa var det et par hundre tusen hengelåser på rekkverket Tradisjonen er at f eks kjærestepar skriver navnene sine på hengelåsen og kaster nøkkelen i elva. Hvert år så må Paris Kommune fjerne masse hengelåser da rekkverket ikke klarer å bære vekta Så labba vi videre helt til vi kom til dette merksnodige byggverket. Pompidou-senteret som det heter er både ett bygg og en kunstinstalasjon bygget i 1977 og oppkalt etter tidligere presidene Georges Pompodou. Meningen til arkitektene var å lage ett nakent bygg uten fasade, så alt av bærende konstruksjoner og rør er synlig. Ventilasjonsrør er blå, vannrør er grønne, heiser er røde og elektriske kabler er gule Bygget inneholder ett museum for moderene kunst og diveres kunst utstillinger Og etterhvert så kom selvsagt regnet så da bestemte vi oss for å ta en liten "rånerunde" før vi vender tilbake til hotellet Legg merke til Ferrari Italiaen nede i høyre hjørne. En av overaskende få grombiler her i Paris, ser faktisk oftere Ferrari i Oslo De har pyntet paradegata i anledning nasjonaldagen som var rett rundt hjørnet Jo nærmere vi kom Triumfbuen jo værre ble trafikken... ...her er kaoset i gang. Bare å holde seg til høyre og ikke kom innerst mot selve buen Jeg måtte bryte ut å ta et bilde av vogna med Triumfbuen i bakgrunnen En liten sveip bortenom La Defense, Paris sitt finansielle distrikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
norbakken Skrevet August 4, 2012 Share Skrevet August 4, 2012 Dette er jo strålende, føler nesten jeg har vært på ferie selv Ser frem til fortsettelsen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 4, 2012 Forfatter Share Skrevet August 4, 2012 Dag 13 Siden det lå regntunge skyer over Paris denne dagen så bestemte vi oss for å ta turen til Louvre. Som etter av verdens største museeum så tenkte vi at her skal vi få tiden til å gå og det fikk vi så sannelig også, er helt sykt svært. Inngangen kostet 8 Euro og da hadde man tilgang til hele museet Det første man kommet til er litt om historien til der Louvre i dag ligger. Her lå det en gang en borg/slott hvor de på 80 tallet gravde fram restene etter fundament og vollgrav og så de byggde det nye Louvre over som en del av attraksjonene. Så man begynner med å spasere rett og slett igjennom den gamle vollgraven rundt fundamentet til borgen som sto her, tøft Modell av det aktuelle slott/borg Man kommer vidre inn i neste avdeling hvor Egypt er "tema" også går det vidre til de andre avdelingene. Er så mye her inne at man lett kan fylle ett par minnekort Ett eller annet kjennt maleri Inne i salen her som dette verdensberømte maleriet av Mona Lisa hang, var det helt sykt mye folk. Etter å ha kjempet oss igjenom en folkemengde bestående av 6000 Japanere armert med kamera og ordbok så kom vi oss såpass nære at vi fikk tatt ett brukbart bilde Senere så tok vi turen opp til Montmartre igjen for å nyte den koslige og spesielle atmosfæren som hersker her. Montmartre er en høyde eller en slags kolle midt i Paris som storbyen liksom bare bygger seg rett over, kun på toppen så får man følelsen av å være i en liten fransk småby og ikke i en internasjonal storby. Utsikten her over Paris er bare helt fantastisk og det er masse små butikker og koselige resturanter her Her på gatehjørnet hvor de har tagget så mye så lå tidligere Club 7, der åpningsfrekvensen fra bilfilmen Ronin fra 1998 ble spillt inn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 4, 2012 Forfatter Share Skrevet August 4, 2012 Dette er jo strålende, føler nesten jeg har vært på ferie selv Ser frem til fortsettelsen Hehe Hyggelig å høre Jeg synes det var på sin plass å invitere Bimmers med på tur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 4, 2012 Forfatter Share Skrevet August 4, 2012 Virkelig artig å følge! Kjør på med mer, er du snill...... Mere kommer, litt til fra Paris men senere både fra Nurburgring og Amsterdam Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
staM Skrevet August 4, 2012 Share Skrevet August 4, 2012 Jeg får nesten følge med videre her da, Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet August 4, 2012 Share Skrevet August 4, 2012 Opplevde dere språkproblemer på reisen?Eller snakker du flytende europeisk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evenol Skrevet August 4, 2012 Share Skrevet August 4, 2012 Morsom tråd med fine bilder! Har lyst til å gjøre noe lignende selv en gang. Har du noe prisestimat på hva du totalt brukte på turen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy Skrevet August 4, 2012 Share Skrevet August 4, 2012 Meget flott dokumentert tur, så langt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 4, 2012 Forfatter Share Skrevet August 4, 2012 Jeg får nesten følge med videre her da, Fredrik Hyggelig å høre Opplevde dere språkproblemer på reisen?Eller snakker du flytende europeisk? Det var godt du nevnte, hadde tenkt å ta det her men glemte det litt Jeg snakker ikke annet enn Engelsk og Tysken fra videregående sitter sånn halvveis I Tyskland så følte jeg det var sånn bådeog når det kom til å snakke engelsk, enten kunne de det eller så kunne dem det ikke. Særlig yngre i Tyskland kunne vi som oftest kommunisere med på engelsk, men totalt sett så gikk det overraskende greit i Tyskland. Hotellverten i Adenau ved Nurburgring snakket dessverre ikke engelsk men han snakka imdlertid godt Norsk så det gikk veldig fint Italienerene snakker ikke så mye Engelsk, men de prøver i allfall så godt de kan og i det daglige så går det helt fint. Vi hadde ikke problemer med å kjøpe mat eller kommunisere sånn halvveis med butikkansatte osv. Franskmenn derimot! de snakker veldig lite engelsk og de er ikke særlig interesert i å prøve heller, det var iallfall vårt inntrykk De babbler i vei på fransk selv om vi har spurt "In English please" ble litt fustrert på ett par resturanter og en bensinstasjon av nettopp det, hjelper jo ikke akkurat å bli forbanna å snakke norsk igjen heller Må nok lære oss ett par flere dagligdagse gloser på Fransk til neste gnag vi skal besøke landet I Nederland så har de Engelsk nivå som i Norge, Engelsk i skolen og ikke dubba film og TV gjør at det går helt fint å gjøre seg forstått her, og det er bra for Nederlandsk skjønner jeg ikke ett kvekk av Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet August 4, 2012 Forfatter Share Skrevet August 4, 2012 Morsom tråd med fine bilder! Har lyst til å gjøre noe lignende selv en gang. Har du noe prisestimat på hva du totalt brukte på turen? Takker for det Jeg kan absolutt anbefale denne måte å reise rundt på, men det er jo ikke til å stikke under en stol at det blir fort kostbart. Sånn alt i alt så gikk det nok med ett sted rundt 35 lapper totalt Mye går til drivstoff og overnatting, men så har vi også sovet på skikkelige hoteller og ikke sånne budjett greier uten bad, frokost og internett. Gikk også en god del til parkering, i løpet av turen så tror jeg bilen sto parkert på gata tre ganger eller noe, resten var i hotellgarasjen eller parkeringshus ute i byen jeg på forhånd hadde funnet. De fleste hotella hadde garasjeparkering gratis men det gikk fort 20 euro døgnet hvis det ikke hadde det. Meget flott dokumentert tur, så langt. Takker og takker Prøver å få med den viktigste informasjonen i allfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matsrh Skrevet August 5, 2012 Share Skrevet August 5, 2012 Morro lesing. Ser fram til resten av turen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet August 5, 2012 Share Skrevet August 5, 2012 Fabelaktige bilder og det er helt riktig som Norbakken påpeker at bildene er såpass fine at det nesten virker som om vi er med på turen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thunegutt Skrevet August 5, 2012 Share Skrevet August 5, 2012 Finfin biltur Har selv kjørt over Alpene og ner til Monaco og F1 banen. Men det begynner å bli veldig lenge siden. Veldig bra du deler alt dette med oss. Gleder meg til Ringen kommer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå