Gå til innhold

Europa roadtrip 2012. 9 land og 7000 km


Anbefalte innlegg

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dag 14

Dagen startet jeg med å føye dama litt med å gå på brukt marked. Midt inne i Paris så lå dette markedet bestående av små trange gater og små butikker hvor de solgte brukte ting. Var mye fint og det er sikkert mulig å finne skjulte skatter her men for min del så kunne ha vært kasta på Heftingsdalen Renovasjonsanlegg :wink:

IMG_1749.jpg

IMG_1748.jpg

IMG_1747.jpg

Vi fortsatte i denne kjente gata, denne gang til fots :)

IMG_1756.jpg

På Champs Elysees har Peugeot ett stilig showroom hvor de viser fram konseptbiler og veteran biler.

IMG_1755.jpg

IMG_1754.jpg

IMG_1752.jpg

Mercedes kunne jo ikke være noe dårligere, Merce er ikke mitt merke med de har mye fine bile rog spennende

IMG_1762.jpg

IMG_1758.jpg

IMG_1759.jpg

IMG_1760.jpg

IMG_1761.jpg

Citroen hadde det kuleste og største Showroomet synes jeg

IMG_1773.jpg

IMG_1772.jpg

IMG_1771.jpg

IMG_1770.jpg

IMG_1769.jpg

IMG_1768.jpg

IMG_1767.jpg

IMG_1764.jpg

Toyota hadde sitt lokale, med nye GT86 sterkt representert og en hel andre etasje full av uinteressante Hybrid greier

IMG_1784.jpg

IMG_1782.jpg

IMG_1781.jpg

3gx3o3pnpm9o33zf3d00.jpg

IMG_1783.jpg

Renault kunne jo ikke være dårligere enn sine to landsmenn

IMG_1779.jpg

IMG_1778.jpg

IMG_1777.jpg

Denne coupe utgaven av Laguna var faktisk en veldig feit bil, synes den så drit bra ut. Med kjapp V6er under panseret er den helt sikker kul å kjøre også og der ble den uaktuell for det Norske markedet

IMG_1775.jpg

Lamborghini forhandler her i byen hadde dog beskjedene lokaler

IMG_1785.jpg

Denne strøkene 205 Caben sto i ett utstillingsvindu, en av mange kjente og kjære 80 talls biler som er borte fra veiene våre. Men som stadig lever i beste velgående i mange land nedover i Europa, er masse E30, W201 190E og Golf 2 her også

IMG_1786.jpg

Vi tok så turen litt lengre oppover i «gata» til La Defense som er Paris sitt finansielle distrikt preget av skyskrapere og moderne arkitektur. Utbyggingen begynte så smått på 60 og 70 tall men tok ikke av før 90 og 2000 tall og ett hvert Fransk selskap med respekt for seg selv har sine hovedkontorer her. Her finner man bla Air France, Total, Elf osv

IMG_0760.jpg

IMG_0765.jpg

IMG_0768.jpg

IMG_0771.jpg

IMG_0774.jpg

IMG_0776.jpg

IMG_0777.jpg

La Grande Arche er ett imponerende byggverk som liksom skal være en moderne utgave av Triumfbuen. Bygget i 1989 og huser i dag regjeringskontorer

IMG_0780.jpg

IMG_0792.jpg

IMG_0795.jpg

IMG_0793.jpg

Mens vi sto her så kom det en helikopter parade i anledning nasjonaldagen til Frankrike, de fløy i formasjon over La Defense og ned Champs Elysees

IMG_0784.jpg

IMG_0782.jpg

IMG_0786.jpg

IMG_0797.jpg

IMG_0798.jpg

IMG_0803.jpg

Flere merksnodige byggverk

IMG_0805.jpg

Senere på dagen da vi hadde hatt oss en liten runde i området hotellet lå bå begynnte de virkelig å hølje ned, for å søke ly så løp vi inn i en park som viste seg å være veldig koselig

dyibe8o98ggb5wx8yni3.jpg

jp2u7cfx65lw5jnjbsn6.jpg

vmmjuqeb1whyf2tf70jn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket nedover på min tur var faktisk "engelsknorsk"... Hun venninna som var med oss snakket jo bosnisk/kroatisk så vi sleit ikke med det...pluss en god del der nede snakket faktisk noe engelsk.. Men jeg tok meg selv i å prate norsk med folka der nede og de forstod faktisk hva jeg sa :P

Finansdistriktet i paris var visst en del fetere enn drammensveien i oslo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabelaktige bilder og det er helt riktig som Norbakken påpeker at bildene er såpass fine at det nesten virker som om vi er med på turen... :)

Takker :D artig at dere finner bildene så bra, jeg bare ser noe stemningsfullt der og da som jeg vil ta bilde av. Godt at inntrykket kommer videre på bilder og folk kan føle de har vært der selv :)

Finfin biltur :) Har selv kjørt over Alpene og ner til Monaco og F1 banen. Men det begynner å bli veldig lenge siden. Veldig bra du deler alt dette med oss. Gleder meg til Ringen kommer :)

Mange takk :D å kjøre over Alpene er noe jeg må få gjort, ble ikke tid til det på denne turen så det tar vi på neste :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! Må være spesielt og se Mona Lisa henge på veggen foran deg. Det skal jeg få sett en gang i løpet av livet.

Flotte bilder! følger med. Gleder meg til "du kommer til" Nedeslang og Nurburgring. :)

Ja det var litt spesielt å se, maleriet alle har sett og hørt om bare hang der plutselig som ett enkelt og overraskende lite bilde :roll: Men det er absolutt artig å vite at man faktisk har sett det live :)

Språket nedover på min tur var faktisk "engelsknorsk"... Hun venninna som var med oss snakket jo bosnisk/kroatisk så vi sleit ikke med det...pluss en god del der nede snakket faktisk noe engelsk.. Men jeg tok meg selv i å prate norsk med folka der nede og de forstod faktisk hva jeg sa :P

Finansdistriktet i paris var visst en del fetere enn drammensveien i oslo...

Ja når man har med seg noen som kan språket så er detroit helt supert igrunnen, iallfall i de landa hvor de ikke er så stødige i engelsk :wink:

Ja det var ganske svært, tror La Defense var blant de største finansdistriktene i verden og desidert størst i Europa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er ganske råe, første AMGen de lagde :) Basert på allerede raske 300 SEL 6,3 som var en luksus sedan som på slutten av 60 tallet kjørte fletta av de fleste sportsbilene på den tiden :wink: Har lest mye om den AMGen og det var morsomt å plutselig stå så nære den at man kunne ta på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 15

I dag var det avreise fra Paris, men siden Nurburgring kunne ligger noen få timer unna så ville vi ut å se på slottet i Versailles. Et gigantisk palass hvor kong Ludvig XIV holdt hus da han ikke ville bo inne i travele Paris, så da byggde han ut dette slottet i nabobyen rett uten for Paris. Vi var innstillte på å gå inn og se slottet og ikke minst hagen men det var uendelig lang kø så vi tok en helomvendig og droppa det.

zbetbz7at92qhcbjwuyb.jpg

2wgjzgwtg80ux6tvcxge.jpg

Neida, de var ikke stormannsgale på 1700 tallet :roll:

59p25o5gjrl3gj6vzxdy.jpg

bl2o0iaasodu0vo5yhe6.jpg

Etter å ha trasket litt rundt på utsiden her så satte vi oss i bilen med rettning Nurbrugring, men først skulle vi innom Luxembourg :)

IMG_1827.jpg

Europas størte bensinssatsjon ligger rett over grensa i Luxembourg, her talte jeg 26 pumper eller noe. I dette landet har de også europas billigste drivstoff, noe som resulterte i lange køer og siden vi hadde godt med diesel så droppa vi å fylle her.

IMG_1829.jpg

Denna Jumboen fløy langsmed motorveien, litt kult å observere :)

IMG_0809.jpg

IMG_1826.jpg

Vi nærmer oss...

IMG_1831.jpg

Mer og mer nærmer vi oss :wink:

IMG_0900.jpg

8)

IMG_0810.jpg

Nydelig Tysk natur sett fra rett nedenfor den kjente borgen som ligger i Nurburg

IMG_0812.jpg

IMG_0813.jpg

IMG_0814.jpg

Da vi kom frem hadde banen akkurat stengt så vi fikk ikke tatt en liten tur, så det ble en rolig kveld på hotellet og så en liten tur på restuarant i Adenau :)

IMG_0923.jpg

Vi sov på hotell Blaue Ecke i Adenau, ett flott hotell med old fasion fasade men moderene bak og parkering i bakgården. Innehaveren er en hyggelig klar som snakker Norsk og romme er veldig flotte, kan anbefales på det sterkeste :)

IMG_1835.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 16

Dette var dagen for kjøring på ringen. Alt av bagasje og unødvendig ble lagt igjen på hotellet, tanken fylt, lufttrykket sjekket og oljen peilet. Var heldigvis ikke stor kø for å komme inn på banen så det gikk greit, er ikke så mye underveisbilder her da fotografering var forbudt under kjøring på ringen. Planen var å bare ta det med ro men slik ble det ikke, bilen fikk kjørt seg godt for å si det sånn :wink: Du vet det går unna når du begynner å ta igjen biler med bur og sjåfør med hjelm å greier :lol: Var kun en av fotografene langs banen som tok bilde av oss, litt skuffende da jeg hadde håpet på noen bilder med litt mer action på :wink:

7593246224_388e91726f_o.jpg

7593250408_b7d2b6e20f_o.jpg

7593251946_cfe1517378_o.jpg

Siden dette var en helg uten noen arrangementer så var det ikke så mye grombiler i gatene, eller det var jo mye men ikke så mange som det pleier å være med arrangementer. Inne på RingWerk så var det mye kult, for 22 euro fikk vi tilgang til hele greie og guidet tur inn på F1 området å greier :)

IMG_0817.jpg

Jaggu hadde ikke noen tatt bilen min å satt den på ett podie :evil:

IMG_0816.jpg

IMG_0815.jpg

Ikke på Werket var det utrolig mye kult å hvile øynene på :)

IMG_0818.jpg

IMG_0820.jpg

IMG_0821.jpg

IMG_0822.jpg

IMG_0823.jpg

IMG_0828.jpg

IMG_0829.jpg

IMG_0830.jpg

IMG_0831.jpg

Og så startet guideturen

IMG_0833.jpg

IMG_0835.jpg

4srqqa1plfoigzhny6lu.jpg

IMG_0836.jpg

Vi fikk også komme inn i en garasje full av gamle bilrelaterte skilter, bensinpumper og motorsykkler. Utrolig artig å se, er visst eiet av en privatperson som samler det her

IMG_0838.jpg

IMG_0841.jpg

IMG_0849.jpg

7ghhcdyxrihs2v9h2slk.jpg

IMG_0854.jpg

IMG_0856.jpg

IMG_0861.jpg

IMG_0862.jpg

w1p0iav26ub3dina6yub.jpg

IMG_0885.jpg

IMG_0865.jpg

IMG_0866.jpg

Jammen fikk vi kommet opp på vinnerpodiet også….

IMG_0868.jpg

….rester ett seier fant vi også her

IMG_0869.jpg

Oppe på taket var det fabelaktig utsikt over hele området

IMG_0873.jpg

IMG_0874.jpg

Undertegnede i dype tanker om at her skulle man ha gjort karriere som racerbil sjåfør

IMG_0876.jpg

På denne guidede turen så kom jeg også i snakk med en hyggelig østlending som kjørte E92

IMG_0893.jpg

Panamera med henger

ye37c1bxnp7ioo5tg1hy.jpg

I butikken her på Werket så fant jeg en sånn bok boks jeg bare måtte ha, utdrag fra Auto Motor und Sport de siste 65 åra (beklager dårlig bilde, tatt med mobil hjemme :wink: )

tinjlgjuljvfinzjj8t7.jpg

fg251pxpbt0w87vku509.jpg

vj5n3aa8la6tvyqv0xok.jpg

Restene av Sudschleife fant vi også, tidligere en del av nordschleife

IMG_0896.jpg

IMG_0897.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 17

Før vi satte nesa mot Amsterdam så ville vi opp å se på borgen i Nurburg, vi gikk ikke inn men vi fikk likevel beundret byggverket og den fantastiske utsikten over hele området. Her kunne man se deler av banen og høre motorer som piskes rundt banen i det fjerne

IMG_0898.jpg

IMG_0902.jpg

IMG_0905.jpg

Denna har stått ei stund

IMG_0903.jpg

IMG_0907.jpg

IMG_0909.jpg

IMG_0910.jpg

IMG_0912.jpg

IMG_0914.jpg

IMG_0916.jpg

IMG_0918.jpg

Og så var det på tide å komme seg av gårde på flotte Tyske landeveier

IMG_0926.jpg

IMG_1858.jpg

Mye vann og kanaler og flatt landskap i Nederland

IMG_1864.jpg

Og mye rare farkoster

IMG_1860.jpg

Hotellet vi valgte var både billig og sinnsykt flott, svære fancy rom og gratis parkering inne og ute etter eget ønske. Hotellet vi sov på heter Hotel Van Der Valk og ligger i Almere 15 minutter utenfor Amsterdam, kan anbefales. Kan også anbefale så spise i restauranten her, utrolig god mat og det kosta heller ikke skjorta

IMG_1868.jpg

IMG_1865.jpg

Selvfølgelig, vi er jo tross alt i verdens diamant hovedstad

IMG_1867.jpg

Ut av en dør i garasjekjellern på hotellet så kom man rett ut til en brygge ved en kanal

IMG_1878.jpg

For øvrig koselige omgivelser rundt hotellet, her fra baksiden

IMG_1877.jpg

Så tok vi oss en liten tur inn til Amsterdam for å kikke, først ett par kjørerunder og så en liten tur på et nærliggende kjøpesenter

IMG_1880.jpg

IMG_1881.jpg

IMG_1883.jpg

IMG_1885.jpg

IMG_1893.jpg

IMG_1894.jpg

Kom også over denne strøken E24 faceliften

IMG_1890.jpg

Nordmenn kjører da standsmessig i utlandet

IMG_1891.jpg

Så tok vi til fots inn på dette noen interessante kjøpesenteret

IMG_1887.jpg

IMG_1886.jpg

IMG_1888.jpg

Dag 18

Dagen starter med at vi reiste inn til Amsterdam for den obligatoriske Kanalturen, noe som absolutt kan anbefales. Utrolig hvordan man får se byen, de trange kanalene, husbåtene, lave broer og de sykt dyktige skipperne på disse båtene

De er glade i å sykle her i byen, de har til og med egne parkeringshus kun for sykler

IMG_1908.jpg

IMG_7185.jpg

IMG_7177.jpg

IMG_7179.jpg

IMG_7184.jpg

IMG_7180.jpg

IMG_7187.jpg

IMG_7198.jpg

IMG_7186.jpg

Turen gikk også igjennom fasjonable villastrøk

IMG_7196.jpg

IMG_7195.jpg

IMG_7194.jpg

IMG_7192.jpg

IMG_7193.jpg

Vi tok oss også en spasertur innover i byen langs kanalene etter båtturen

IMG_1912.jpg

IMG_1879.jpg

IMG_1914.jpg

IMG_1913.jpg

IMG_1916.jpg

IMG_1912.jpg

Men så kom regnet og vi tok bilen en liten tur

IMG_1919.jpg

IMG_1920.jpg

IMG_1921.jpg

Anne Frank huset. Her var det 30 meter kø og ingen parkeringsplass så vi droppa det

IMG_7201.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Hehe, ja det ble litt mange bilder på akkurat denne siden her :wink: Mye bilder synes jeg alltid er gøyalt, og det var det som gjorde tråden din så fin. Men jeg kan forstå at noen har nettlesere og slikt som streiker litt når det kommer mye bilder på en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...