Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

godt jobba

du har fått i vinter mattene på gulvet ser jeg

 

Takk for det Djwik.:)

 

Ja nå er mattene i bil igjen litt og pga de velourmattene jeg har til sommerbruk er gått litt i stykker.

Det gummibelegget som er under sommermattene begynte å slippe og farget av seg på det beige teppet.Noe som ikke var greit.

Lurer på om det har noe med varmen i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ja kvelden ble ikke som planlagt gitt ;).

Var på vei opp til en kompis for å skru på en Opel.

På vei oppover var der en 1 generasjons Volvo v70 som på død og liv skulle jakte på meg.

Fikk nå parkert denne Volvoen greit men i kampens hete ser jeg at alt av lamper og tempmåler stiger....

Rett inn på første busslomme og ,ja faen viftereim borte.:(

Mens panseret er oppe og jeg står og konstaterer feilen ,kommer 1 stk V70 tutene forbi.:(.

Og jeg blir tauet hjem av en Opel Astra 1,8

Koslig?? Nope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for håpe at det har godt bra med motorn da at ikke det har skjedd noe skader med topp pakning osv..

 

hadde samma moroa i vinter med e39en min jeg var på vei til hokksund med 523en for og se på en 525tds som jeg hadde tengt å bytte den i og bilen fungerte bra helt til jeg kom til drammen 
da skjedde det plutselig ting varmen forsvant og tempen gikk opp og det som hadde skjedd da var jo at en topp bolt hadde løsnet som gjorde at det blei en glipe mellom blokk og topp når motor ble varm

og dette var jo på vinteren sånn i februar mars med snø og minus grader
og heldig vis hadde jeg pappa etter i følge bil med slepe tau og verktøy
ente jo med at jeg måtte slepe bilen fra drammen til tønsberg langs gamle e18 uten servo og bremser eller varme apparat og turen tok jo da 3timer i iskald bil

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,ja kvelden ble ikke som planlagt gitt ;).

Var på vei opp til en kompis for å skru på en Opel.

På vei oppover var der en 1 generasjons Volvo v70 som på død og liv skulle jakte på meg.

Fikk nå parkert denne Volvoen greit men i kampens hete ser jeg at alt av lamper og tempmåler stiger....

Rett inn på første busslomme og ,ja faen viftereim borte.:(

Mens panseret er oppe og jeg står og konstaterer feilen ,kommer 1 stk V70 tutene forbi.:(.

Og jeg blir tauet hjem av en Opel Astra 1,8

Koslig?? Nope.

Au så kjedelig da...men kjenner jeg deg rett så er ting rask på stell igjen :) Og du parkerte jo Volvoen rimelig godt når du rekker å stoppe, gå ut av bilen og så åpne panseret før han tar deg igjen. Er det noe E34 virus ute å går i dag tro? Jeg opplevde i dag ett aldri så lite fjuskeslag ifra min, akkurat som en feiltenning eller noe. Forsvant etter kun ett par sekunder så jeg skriver det på kontoen for gammel bil, skal ta service til helgen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au så kjedelig da...men kjenner jeg deg rett så er ting rask på stell igjen :) Og du parkerte jo Volvoen rimelig godt når du rekker å stoppe, gå ut av bilen og så åpne panseret før han tar deg igjen. Er det noe E34 virus ute å går i dag tro? Jeg opplevde i dag ett aldri så lite fjuskeslag ifra min, akkurat som en feiltenning eller noe. Forsvant etter kun ett par sekunder så jeg skriver det på kontoen for gammel bil, skal ta service til helgen også :)

Pliktfix er stuss !! Ha en fin dag gutter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au så kjedelig da...men kjenner jeg deg rett så er ting rask på stell igjen :) Og du parkerte jo Volvoen rimelig godt når du rekker å stoppe, gå ut av bilen og så åpne panseret før han tar deg igjen. Er det noe E34 virus ute å går i dag tro? Jeg opplevde i dag ett aldri så lite fjuskeslag ifra min, akkurat som en feiltenning eller noe. Forsvant etter kun ett par sekunder så jeg skriver det på kontoen for gammel bil, skal ta service til helgen også :)

 

 

Ja forbasket kjedelig,men har allerede demontert det meste.

Ja ,Volvoen fikk jeg parkert men var nok en standard 144 hk .Hadde det vært Turboutg.Da hadde jeg slitt :).

Det med fjuskeslag var nok noe forbigående uten tvil.:)

 

Pliktfix er stuss !! Ha en fin dag gutter :smile:

 

:).Samme til deg..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn etter å ha stått ute i et helsikes vær er bilen oppe og går igjen.

Startet idag kl 08.15 med å jekke opp bil for å klargjøre reimbytte.

Og jeg måtte jo av med to reimer for å få på viftereima da den er innerst på reimhjulet selfølgelig:).

Og problemene her stod i  kø egentlig.

Alt fra bolter som satt dønn ved servopumpe til brankett rundt climapumpe som ikke rigget seg.

Det å ligge på bakke i et drittvær er mindre spennende.

Tilslutt løsnet tinga:

 

Da var det avgårde og hente denne:

 

post-58602-0-49531400-1412177341_thumb.j

 

Min garasje :) :):

 

post-58602-0-17493100-1412177421_thumb.j

 

Etter å ha hentet ny reim ,var denne for kort .Drittt.

Avgårde å bytte og hente ny.

Så var det på ann igjen.

 

Klar for ny reim:

 

post-58602-0-83512300-1412177570_thumb.j

 

Ny reim montert:

 

post-58602-0-07270800-1412177644_thumb.j

 

Dette var heller ikke gjort på en to tre.Hadde store problemer med å få flyttet dynamo men gikk tilslutt.

Da dette var gjort ,var det å skru sammen alt ,tørke av el.komponenter pga regnvær.

Så avsluttet med et turn på starter for check.

Alt iorden.:)

Men jeg måtte ofre en reim under prosessen nemlig klimarema.Denne var alt for kort til å få av pga feil reim som stod på.Denne klippet jeg og ny kommer på senere.

 

Må jo nesten ta bilde av liggeunderlaget mitt.

Søkkvått ,det samme som han som jobbet med det :)

 

post-58602-0-38970100-1412179040_thumb.j

 

Selfølgelig da en 535i med ny reim:

 

post-58602-0-04479100-1412179113_thumb.j

 

Da satser jeg på at jeg kan konsentrere meg om viktigere ting senere i uken.

Fikk også et meget hyggelig besøk idag nemlig Rani(crabfish190).:).

Det var kjempegøy å se deg igjen å få pratet litt bil igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn etter å ha stått ute i et helsikes vær er bilen oppe og går igjen.

Startet idag kl 08.15 med å jekke opp bil for å klargjøre reimbytte.

Og jeg måtte jo av med to reimer for å få på viftereima da den er innerst på reimhjulet selfølgelig:).

Og problemene her stod i  kø egentlig.

Alt fra bolter som satt dønn ved servopumpe til brankett rundt climapumpe som ikke rigget seg.

Det å ligge på bakke i et drittvær er mindre spennende.

Tilslutt løsnet tinga:

 

Da var det avgårde og hente denne:

 

attachicon.gifIMAG0385.jpg

 

Min garasje :) :):

 

attachicon.gifIMAG0386.jpg

 

Etter å ha hentet ny reim ,var denne for kort .Drittt.

Avgårde å bytte og hente ny.

Så var det på ann igjen.

 

Klar for ny reim:

 

attachicon.gifIMAG0387.jpg

 

Ny reim montert:

 

attachicon.gifIMAG0390.jpg

 

Dette var heller ikke gjort på en to tre.Hadde store problemer med å få flyttet dynamo men gikk tilslutt.

Da dette var gjort ,var det å skru sammen alt ,tørke av el.komponenter pga regnvær.

Så avsluttet med et turn på starter for check.

Alt iorden. :)

Men jeg måtte ofre en reim under prosessen nemlig klimarema.Denne var alt for kort til å få av pga feil reim som stod på.Denne klippet jeg og ny kommer på senere.

 

Må jo nesten ta bilde av liggeunderlaget mitt.

Søkkvått ,det samme som han som jobbet med det :)

 

attachicon.gifIMAG0388.jpg

 

Selfølgelig da en 535i med ny reim:

 

attachicon.gifIMAG0389.jpg

 

Da satser jeg på at jeg kan konsentrere meg om viktigere ting senere i uken.

Fikk også et meget hyggelig besøk idag nemlig Rani(crabfish190). :).

Det var kjempegøy å se deg igjen å få pratet litt bil igjen.

Skal ikke være lett vettu Jan ;-) Bor du i rekkehus siden du ikke har noen garasje å stå i ? Snart har jeg i det minste en plastgarasje og den håper jeg kommer til god nytte på milde vinterdager :-) Planen er å bygge carport/garasje i tilknytning til huset, til våren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et snekkebytte skal normalt ikke ta lang tid men at det det skulle ta 4 dager er heeeelt uforstålig men jeg skal forsøke å gi dere en forklaring så begynner enkelt:

 

Torsdag:

 

Ettermiddagen med sol og varme er jo nydelig.

I den forbindelse tenkte jeg at jeg kunne foreta et snekkebytte.(Blir jo ferdig til kvelden ;) ;)).

Bil blir jekket opp og verktøy funnet frem.

Det å bytte snekke i en e34 krever litt hjelp så min snille gode datter på 14 år hjelper til :

 

post-58602-0-04777400-1412620155_thumb.j

 

Trangt og fælt under bil:

 

post-58602-0-63526900-1412620274_thumb.j

 

Snekke begynner å løsne:

Div bolter løse:

 

post-58602-0-98793800-1412620399_thumb.j

 

Pitmannarm løs:

 

post-58602-0-42254100-1412620881_thumb.j

 

Blir litt søl:

 

post-58602-0-87934500-1412620974_thumb.j

 

Her har jeg merket sånn ca hvordan den nye snekken skal stå:

 

post-58602-0-99777500-1412621066_thumb.j

 

post-58602-0-25957200-1412621124_thumb.j

 

Disse merkene danner et bilde hvordan jeg skal sette den nye i.

 

Gammel snekke klar for å byttes ut:

 

post-58602-0-47975700-1412621250_thumb.j

 

Da var det bare å få den ut trodde jeg men det skulle vise seg å bli et helvete gitt.

Etter å ha løsnet halve innerskjerm med diverse duppeditter,prøvd å heise den opp den veien,tre den ut unner ifra gav jeg opp...

Denne ville ikke bort fra sitt ståsted..:( :(.

Men etter et tips fra Vegar 17 her på forumet ,så han at jeg måtte løsne paralellstag og styrestag ,da ville den komme ut under bil.

Så etter mørkeds frembrudd gikk jeg inn.

 

Fredag:

 

0900 var jeg igang igjen så jeg fulgte Vegard sine råd:

 

Stag og kuler løsnet:

 

post-58602-0-99545100-1412621772_thumb.j

 

Og vips så ligger den løs:

 

post-58602-0-87387600-1412621886_thumb.j

 

Vegard?

Takk for råd :) :).

 

Ingen snekke men fullt av drit:

 

post-58602-0-14355500-1412622005_thumb.j

 

Etter å ha rengjort var det omsider på tide å få ny på plass.

Dette var og en utfordring.

Det å treffe splines på riktig plass samtidig holde denne tunge driten var virkelig en utfordring .Holdt på i flere timer med dette men Sveigis er seig når det kommer til e34 :).

Så etter det meste var montert var det klart for påfylling av olje og sjekke at alt var montert.

Klemmer,bolter var bra så olje og lufting ble gjort.

Startet bil ,litt hyling og klar for testur.Spent.com:)

Jeg tar bilen ut på veien og lurer,Djeeseees har jeg fått ny bil.?

Ingen slark ingen vingling frem og tilbake.Bilen går snorett og er helt perfekt å kjøre.Jeg er i himmelen.

Bilen har to knuste dempere og et par styrekuler som er ødelagte men likevel gud å nydelig å kjøre.

Dette skulle være kortvarig..

Plutselig forsvinner all servo og bilen er som en Massey Fergusson 1960 mod å kjøre :( :( :(.

Forbannet ? Litt.:)

Fikk kommet meg hjem og studerte litt.

Startet bil igjen og servo virket. Ny tur ble tatt og så fort bil kom ned på lavt turtall ,forsvant servoen igjen.

Til slutt ble jeg så forbannet at jeg smalt igjen panseret og reiste inn på kvelden og delte ei flaske vin i avsinne med konas vennine:).

 

Lørdag

 

Tenkte at her må det jo være en løsning på tinga etter å ha tenkt hele går kveld..

Starter bil og servo virket.Igjen tur og samme som igår lavt turtall =null servo.

Ser at reima er slapp og dårlig ser den er glasert.Ahhh ,tenker jeg,ny reim og den blir bra.

Alt er stengt så jeg fikk ikkecny før idag.

 

Søndag

 

 

Deppedag.

 

 

Mandag

 

Idag var dagen som gjorde dagen perfekt tror jeg .

Ny reim ble kjøpt og optimist som jeg var tenkte jeg,nå skal du bli iorden.

Reima ble satt på og testur ble tatt ,tror dere ting var iorden??N.E.I!!!!

I forbannelse jekket jeg bilfaenskapet opp og tappet ut servoolja.

Forbauselsen er stor da det som kommer ut er skitten møkk og sandlignende partikler med oljen.

Forstå det den som kan.!

Det jeg gjorde var frem med trykkluft og blåse forsiktig inni servo pumpe og drit kom ut overalt

 

Bilde av noe av det som kom ut:

 

post-58602-0-25101300-1412623970_thumb.j

 

Ny olje på igjen,start,luft og test.

Nå er det andre boller.

Bilen fungerer perfekt på lavt turtall og ingen ulyder fra servo og den virker.

Kjørte nå en 1,5 mils tur med svinging i høyt og lavt turtall og det ser veldig bra ut.

Jeg tror rett og slett drn snekka jeg satt inn var full av drit så dette ble sirkulert rundt og tette systemet til.

 

En annen ting .En giftering skal jo være rund men etter et møte snekke og forstilling er den sånn:

 

post-58602-0-81351100-1412624416_thumb.j

 

Kan vel si enn ofrer giftering for e34 ekteskapet :)

 

En annen ting er at jeg tror jeg har fikset den gamle snekka og men det tar jeg en runde på senere.Egentlig veldig interesant:).

 

Til slutt sier jeg stille med laaaaav stemme til meg selv:Endelig ser ting ut til å virke,yess,yess.Jeg sier ting med lav stemme for dagen imorgen er ikke begynt,for gud fader vet hva den kan finne på med styringen imorgen..

Uansett,jeg er fornøyd.!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...