Gå til innhold

Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Upd


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Det med spissing har noe og si ja.

Synes det var rart egentlig at Bmw var lettere på rattet kontra Volvo.De 740 ene og 240 ene jeg har kjørt med servo er jo ekstremt lette på styring 

Akkurat som Amcar.

Du spør angående tannstang og snekke rundt samme alder.Ok jeg skal være dønn ærlig.

Den ene fetteren min har en 93 mod 325i som har gått rundt 250.Den er i mine øyne 1000 ganger bedre på styring kontra e34.Mye mer direkte og føles ikke "marsipan"aktig  som en e34 gjør.;).Jeg mener personlig at uansett hva du gjør med en e34 så vil du ikke være i nærheten av en bil med tannstang.Alt for mye kuler,foringer som skal forenes og jobbes sammen :).Men det nå min mening.

Servotronic har jeg vært lite borti.Prøvde en m5 94 modell som hadde dette.Men da var bilen 1år gammel og styring la jeg ikke merke til da :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja når jeg tenker meg om så har jeg prøvd 2 E36'er og der hadde ivertfall den ene ganske mye spissing utover, og den andre var griselav så sikkert samme greia der og de føltes også litt som min! 740en har nåkså tung styring og voldsom selvoppretting noe som gjør den veldig presis og fin går veldig fint rett frem.. understyrer som faen selv med blankslitte bakdekk da men bmw'en ligger myyyye bedre på i svinger, skal mye til før den slepper men synes det at du ratte så jævlig ødelegger mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg en update igjen til dere.

Men og en dårlig nyhet.Jeg glemte fotoapparatet så det ble ingen bilder .(Beklager).:( :(.

Ja like sikkert som amen i kirka så er det ukentlig "strekk" av 535 en til Sveigis .

Så igår ble det støtdemperbytte foran og gennerell forstillingsservice.

Igrunn en jobb som gikk ganske greit egentlig men tidkrevende.

Startet 10.30 og begynte fra en kant.

Så fort at stabstagene eller kjøttbeina som enkelte kaller det ,var dritt.

Disse kappet jeg rett av og etterhvert var fjørbeina av.:).

Det jeg gruet meg mest til var denne mutteren som støtdemperen sitter fast i.

Men jeg visste råd.Masse 5-56 la dette virke.Fram med et SVÆRTskrujern og slegge.

Et khapt bestemt slag og voilla begge var løse.Lykke:) :).

Det viste seg at Sachs demperene som stod på var helt ødelagt.

Nye dempere ble montert samt nye stabstag .

Ble også gått over gennerell forstillingsjekk og var ikke noe spesielt å bite merke i.Eller det vil si,anntydning til bittelitt klakkelyd i den store armen med foring og kulebolt,får jeg punkt på den på eu ,bytter jeg den evntuelt.

Alt ble montert og prøvekjørt.

Og igjen ,trodde jeg var fornøyd etter snekkebytte .Men etter denne jobben med nye stabstag og dempere,herre min jesus og presis og god den ble å kjøre.

Disse demperene jeg monterte var kortere og stivere noe som gjorde at bilen var meget stabil i svinger og knallgod ved oppbremsing.

Så ja jeg er fornøyd.

Hos han jeg stod hos er nå igang med å lage endestusser til eksosen min.Blir 2x2,5 i halvblank utførelse så dette blir bra.Kommer på til uken tenker jeg.:).

Men en skruøkt fører alltid til noe annet.

Mens jeg bilen stod med fronten oppe,hørte jeg en sånn "gi etter lyd "bak i bilen.

"Fader,hva er dette",tenkte jeg....

Etter en liten titt viste det seg at den ene foringen under på bakdemper revnet seg så bolten er løs inni festeannordningen på bakdemper.

Men ,har en demper hjemme så tar foring fra den og setter over på Spax demper som er på bilen.

Han jeg var hos fant og at jeg har noe fiffig ekstra utstyr på bilen som jeg aldri har tenkt på at jeg har og som jeg tror ikke er vanlig.

Nemlig justerbar interval på vinduspusserene

post-58602-0-25169300-1413626720_thumb.j

Det vil si at jeg kan justere hvor lang tid det tar før viskerene slår inn.Dette var veldig greit fant jeg ut.Regner det litt kan jeg programere den sånn at den ikke slår inn før om f eks 40 sekunder.Regner det mere progr. Jeg den inn sånn at viskerene slår inn på feks 2 sekund.

Jeg satt og røsket og dro så i denne vindushendelen igår at jeg holdt på å plante bilen midt ute på en eng.

Her om dagen ble det livilg rundt middagsbordet .

Okay dere,jeg skal spille med åpne kort.

Dere som har fulgt med her ,vet jo at jeg har gjort masse med denne bilen.

Den blir oppgradert /fulgt opp stortsett hele tiden.Hva fører det til?

Jo ,du kommer inn i en løype der du blir trett og lei hele bilen...

Fra å glede deg til skruing går det over til ork.!

Jeg fikk da sagt under middagen at jeg vurderer og selge denne bilen etter eu med en høy prisklasse.

Da ble det helsikke dere.:)

Eldstedatteren reiste fra bordet,minstejenta gråt og til og med kona sa:"Jan,du kan ikke selge denne!Vi alle er jo blitt så glad i denne.Du vil angre resten av livet.Selg Opelen som du har sagt hele tiden,Så kjøper vi en annen Bmw og bruker som familiebil og sett vekk den grønne.Da har den i det minste"..Kloke ord fra en kvinne :).

Det er da jeg tenker på at noe riktig må jeg ha gjort i det minste ,da det holder på å bli familiekrise pga en E34.

Men uansett så blir det litt 535i tukling til uken og og da blir det bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg en update igjen til dere.

Men og en dårlig nyhet.Jeg glemte fotoapparatet så det ble ingen bilder .(Beklager). :( :(.

Ja like sikkert som amen i kirka så er det ukentlig "strekk" av 535 en til Sveigis .

Så igår ble det støtdemperbytte foran og gennerell forstillingsservice.

Igrunn en jobb som gikk ganske greit egentlig men tidkrevende.

Startet 10.30 og begynte fra en kant.

Så fort at stabstagene eller kjøttbeina som enkelte kaller det ,var dritt.

Disse kappet jeg rett av og etterhvert var fjørbeina av. :).

Det jeg gruet meg mest til var denne mutteren som støtdemperen sitter fast i.

Men jeg visste råd.Masse 5-56 la dette virke.Fram med et SVÆRTskrujern og slegge.

Et khapt bestemt slag og voilla begge var løse.Lykke:) :).

Det viste seg at Sachs demperene som stod på var helt ødelagt.

Nye dempere ble montert samt nye stabstag .

Ble også gått over gennerell forstillingsjekk og var ikke noe spesielt å bite merke i.Eller det vil si,anntydning til bittelitt klakkelyd i den store armen med foring og kulebolt,får jeg punkt på den på eu ,bytter jeg den evntuelt.

Alt ble montert og prøvekjørt.

Og igjen ,trodde jeg var fornøyd etter snekkebytte .Men etter denne jobben med nye stabstag og dempere,herre min jesus og presis og god den ble å kjøre.

Disse demperene jeg monterte var kortere og stivere noe som gjorde at bilen var meget stabil i svinger og knallgod ved oppbremsing.

Så ja jeg er fornøyd.

Hos han jeg stod hos er nå igang med å lage endestusser til eksosen min.Blir 2x2,5 i halvblank utførelse så dette blir bra.Kommer på til uken tenker jeg. :).

Men en skruøkt fører alltid til noe annet.

Mens jeg bilen stod med fronten oppe,hørte jeg en sånn "gi etter lyd "bak i bilen.

"Fader,hva er dette",tenkte jeg....

Etter en liten titt viste det seg at den ene foringen under på bakdemper revnet seg så bolten er løs inni festeannordningen på bakdemper.

Men ,har en demper hjemme så tar foring fra den og setter over på Spax demper som er på bilen.

Han jeg var hos fant og at jeg har noe fiffig ekstra utstyr på bilen som jeg aldri har tenkt på at jeg har og som jeg tror ikke er vanlig.

Nemlig justerbar interval på vinduspusserene

attachicon.gif20141018_120814.jpg

Det vil si at jeg kan justere hvor lang tid det tar før viskerene slår inn.Dette var veldig greit fant jeg ut.Regner det litt kan jeg programere den sånn at den ikke slår inn før om f eks 40 sekunder.Regner det mere progr. Jeg den inn sånn at viskerene slår inn på feks 2 sekund.

Jeg satt og røsket og dro så i denne vindushendelen igår at jeg holdt på å plante bilen midt ute på en eng.

Her om dagen ble det livilg rundt middagsbordet .

Okay dere,jeg skal spille med åpne kort.

Dere som har fulgt med her ,vet jo at jeg har gjort masse med denne bilen.

Den blir oppgradert /fulgt opp stortsett hele tiden.Hva fører det til?

Jo ,du kommer inn i en løype der du blir trett og lei hele bilen...

Fra å glede deg til skruing går det over til ork.!

Jeg fikk da sagt under middagen at jeg vurderer og selge denne bilen etter eu med en høy prisklasse.

Da ble det helsikke dere. :)

Eldstedatteren reiste fra bordet,minstejenta gråt og til og med kona sa:"Jan,du kan ikke selge denne!Vi alle er jo blitt så glad i denne.Du vil angre resten av livet.Selg Opelen som du har sagt hele tiden,Så kjøper vi en annen Bmw og bruker som familiebil og sett vekk den grønne.Da har den i det minste"..Kloke ord fra en kvinne :).

Det er da jeg tenker på at noe riktig må jeg ha gjort i det minste ,da det holder på å bli familiekrise pga en E34.

Men uansett så blir det litt 535i tukling til uken og og da blir det bilder.

He he he, så klok kone og barn du har Jan :-D Flott, behold bilen og du beholder kone og barn også ;-) Sånn skal det være :-) Jeg er heeeelt enig med dem alle sammen :-D Behold bilen din og ha den i det minste som kosebil og få deg en annen Bmw som bruksbil :-) Min 535i har jeg lovet meg selv at kun skal være vår, sommer og høstbil :-) Så fort saltbøssa kommer langs riksvegen her, så havner den i vinterdvale ;-) Så det så :-) Tenk hvor mye denne bilen har ført med seg i løpet av disse drøye to årene :-) Den har du opplevd nesten alle sinnsstemninger det er mulig å oppnå tenker jeg :-) Men samtidig så forstår jeg deg når det kommer til dette med å kanskje finne en ny bil å ha som bruksbil/bruksprosjekt :-) Alltid gøy med noe nytt når en har hatt den samme bilen en stund. Det vet jeg mye om gitt :-) Jeg er litt sånn AD/HD når det kommer til bil og blir ofte litt fort lei og får lyst på noe nytt, men 535`n jeg har kjøpt nå har jeg lovet meg selv at jeg skal ha minst til 2018, for da blir den veteran og jeg regner med at alt jeg da evnt har lagt i den av kroner og øre, vil jeg kunne få tilbake med renter den dagen den tipper over i pensjonistenes rekker ;-) Kos deg med bilen din og ha en fin laugadag min venn :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig bra ut, godt at du får tatt å byttet ut en del vesentlige ting i forestillingen. Jeg tror EU kontrollen bør gå veldig fint når slikt er tatt, min gikk igjennom med min feil på bremseklosser forran og bremserør bak og du har gjort vesentlig mer i understellet en hva jeg har gjort så dette går bra :) Du må ikke selge denne bilen ennå, du kommer bare til å angre slik som med E28 528en du hadde. Zafiraen må bort og erstattes med noe Bayersk snart ;)

Tanken på å selge 520en har streifet meg etter jeg kjøpte en såpass dyr bil som 530en, det koster å sitte med to biler som jeg gjerne vil holde i topp stand. Men jeg stoler ikke på andre eiere enn meg selv (med unntak) så jeg beholder den heller, den er så grisegod å kjøre, starter alltid og gir meg den "old school BMW" følelsen jeg er avhengig av :)

Nei Jan, vi selger da ikke E34ene våre :) I går møtte jeg en annen E34 på veien og han blinket med lysene og hilste, det "made my day" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorris:

Ja,ufattelig rart at disse som jeg deler hus med er blitt så glad i denne bilen.

Mitt problem er at jeg til tider blir så lei av bilen.Den går bestandig men ,,ja du skjønner.

Dessuten,så var min debutt når det gjelder Bmw e28.Denne kan aldri sammenlignes med en e34 på godt og vondt.

Men alt i alt blir nok at jeg skal ha den .For å si det rett ut så gleder jeg meg til hver dag jeg vrir om nøkkelen .

Den stemningen da ,er soo good:).

Hvertfall nå som bil er påkostet såpass og tid mye penger,blir det vanskelig å kvitte seg med den.

Fredrik 90:

Jeg satser på at en Eu skal gå greit.

Kommer jo ann på gjøken som skal se på den:)..

Som du sier her ,et salg er vanskelig da du ikke vet skjebnen på bilen videre.Noen kompiser sier at Bmw er en død ting,men fader jeg klarer IKKE å tenke sånn.

Gjør du Fredrik?:).Nei ,vi er dønn like.:)

Så ja den blir nok i eiet mitt enda..

Men Opel skal vekk og ny familiebil kommer.

Der er jeg enkel,Min kone skal få velge.Hun vil ha e46 eller e39.

Så Fredrik,ja vi beholder disse klassikerene våres.

Vi må på roadtrip snart igjen.Pølse,brus og snakk.Det var så gøy sist.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så absolutt, en gang BMW alltid BMW. Min far sier alltid en gang Fransk bil alltid Fransk bil da forhandlerene av disse bilene er de eneste som gir gode innbytte priser på en ny Fransk bil. Med BMW er det litt annerledes, når du har hatt BMW en gang og levd med den så er det ingen andre biler som dr gode nok så da blir det BMW igjen :) Nå har han kjørt BMW i over 20 år 8)

Ja vi må få tatt oss en tur igjen, hva med å kjøre gamlevegene bortover mot Kr Sand og litt videre bortover der. Har alltid hatt lyst til å kjøre bortover dit, så kan vi kjøre min bil denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her er det alltid god lesing :)

Tommel opp å stå på videre :) få unna zafiraen å fortsætt å pleie denne pærlen :)

 

Takker.:)

Ja ,viktig å ikke gi seg.Zafiraen holder jeg på med aller siste innspurt,så ryker drn ut på Finn.

Blir litt trist og.:(

Den har vært en meget god bil hvor vi har hat mange flotte turer.Men hjelper så lite da det er en tysk Toyota Hiace.;).

 

 

Heiheihei nå må jo ikke entusiastene glemme hverandre her!

★sent from my wifi microwave★

 

Selfølgelig ikke,passerer vi Kr.sand skal vi møtes:).

 

En annen ting,igår så fant jeg ut at at jeg ville ta en bremseservice.(Ikke noe bilder nå heller,Skjerpings Jan).

Alt ble smurt opp av klosser osv.Klarte selvfølgelig å runde den ene glidebolten da skralla glapp.:(.

 

Men litt flaks må man ha.

Det har i den siste tid kommet en dunkelyd bak som stadig har blitt verre.Og jeg har stusset lenge på hva dette er.

Byttet jo dempere,storforinger og topplager bak i vår så dette kunne det jo ikke være.Tenke,tenke...Går bak bilen og vugger på den

Dunk,dunk,dunk og det kommer fra høyre bakdemper..Ja ja ,tenkte jeg er det mulig?

Tittet under og alt sitter som det skal.Av med baksete og sjekker feste øverst,joda her var jaggu demperen løs.Kunne skru den med hendene.Frem med 17 mm tightet til og satte på en kontra mutter.

Nå var all lyd borte.Godt det går ann å fikse ting enkelt og .Deilig.:)

 

Til sist vil jeg nevne at etter at alt av dempere,snekke,div foringer og skikkelige dekk er montert må jeg si at jeg er imponert over kjøreegenskapene på bilen.

Jeg har nå kortere/stivere dempere×4 på bilen og senkefjærer,allikevel er den helt perfekt når det gjelder komfort.Må planlegge litt når det kommer til fartsdumper og humplete veier men alt i alt strålende fornøyd.

Merker og at bremsene hadde godt av service.Bremser mer gjevnt og tar bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en hærlig opplevelse når man setter seg i godbilen etter å ha skruvd i timesvis å forsket å feilet å prøvd på ny, å kjenne at det faktisk ble merkbart myye bedre etter jobben man har gjort :)

Er alltid Morro å se at du holder denne forholdsvis strøkne bilen så godt vedlike å gjør di riktige tingene med bilen :)

å den ser jo ikke lite deilig ut når du har stått å gnikket å fått gjenn all glans som finnes i denne perlen.

Stå på videre Jan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en hærlig opplevelse når man setter seg i godbilen etter å ha skruvd i timesvis å forsket å feilet å prøvd på ny, å kjenne at det faktisk ble merkbart myye bedre etter jobben man har gjort :)

Er alltid Morro å se at du holder denne forholdsvis strøkne bilen så godt vedlike å gjør di riktige tingene med bilen :)

å den ser jo ikke lite deilig ut når du har stått å gnikket å fått gjenn all glans som finnes i denne perlen.

Stå på videre Jan :)

 

Det er sant det du sier.

Bilen er blitt helt annerledes å kjøre.Dessuten henger den godt på veien nå.

Siste ting som står på listen nå er å montere diffbremsen jeg har liggende.Den gleder jeg meg til å få på.

Jeg monterer denne diffen ikke for å lage ringer på asfalt men pga fremkommelighet.

Bilen er god å komme frem med om vinteren men tungvint når den slipper på det ene hjulet.:)

 

Imorgen er det eu godkjenning.

I den forbindelse har jeg klargjort litt.

Byttet bremsekloss indikator da den gamle plutselig begynte å tulle.(Ble lei av PLING!!bremsebelege indikator i instrumentet).

Jekket bilen opp idag ogsatte på ny og beskjed forsvant.

Så jeg mener bestemt nå at den er klar for eu dom :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg vært på Eu godkjenning med bilen.

Og hvordan gikk dette tro?

 

post-58602-0-71024500-1414167496_thumb.j

 

Litt utydelig på bilde men bærekulene høyre og venstre må byttes.

For å si det rett ut var jeg meget lettet at det kun var dette.

Dette virker dumt men jeg fikk masse skryt av kontrolløren.

"Det er helt utrolig hvor hel under og bilen gennerelt er "Sa han noe som var gøy og høre.

Han var ute og testet den og sa at jeg tror jeg beholder bilen til over helgen.:).

Men du helsikke hvor strenge de har blitt på disse eu kontrollene.

Før følte jeg det var en testur,bremsesjekk og litt foringer.

Idag ble alt sjekket,alt fra innvendige lamper til banking dunking under bil,bremserørklips osv .Jeg spurte om det var tilstandsrapport de utførte ,for jeg skal ikke selge:).

Nye regler ,gjorde at en eu var blitt mer omfattende.Dette er helt greit for meg,da vet jeg at den er bra.

Ble en liten diskusjon forresten også.Da de skulle heise bilen opp ,la de disse labbene under hvert jekkfeste på bilen.

"Glem det sa jeg,denne skal heises på rammevang foran og storforingsfestene bak sa jeg".

De lurte selvsagt på hvorfor.

Da svarte jeg at alt av kanaler er sveiset opp,rettet og ørene til original jekken er som nytt.

Uaktuelt at dette blir flatt og ødelagt.Finn en e34 som blir brukt hele året som ikke har ødelagte jekkfester,da må du lete lenge og det skjer ikke på min bil.Fortalte jeg dem.

De protesterte til slutt ikke men tror dere de sjekket kanaler nøye når de ikke fikk heise bilen der?Oh yes.

Regnet vel med at under tektyl var der krokan men fikk bevist at alt var bra.

Et par timer til med skruøkt og atter en e34 er eu godkjent i to år til.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i .Upd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...