Gå til innhold

BMW 335i. Med eller uten x-drive?


mbergan
 Share

Anbefalte innlegg

Du vet, kvalitet veier litt mer :wink:

Tidligere har 535i vært konkurrenten til S6 - S6 regelrett smadrer 535i i dag... Ytelsene til S6 er nå på høyde med M5.

Nei her tar du fullstendig feil, S6 og 535I har da aldri konkurrert mot hverandre. Hvor i allverden får du det ifra.... ? :shock:

S6 konkurerer direkte mot 550I slik situasjonen er i dag, her er S6 bittelitt raskere enn 550I MEN dieselvarianten av 550 er derimot like rask som S6 :mrgreen: Før i E39 åra så konkurerte S6 mot M5 da Audi ikke hadde noe alternativ, dette tapte jo selvsagt Audi med stor stil. På samme måte så konkurrerte E39 540I mot A6 4,2. Når RS6 kom så ble den en mer relevant konkurrent til M5 så derfor så ble S6 nedgradert til å konkurere mot største versjonene av 5-serie.

Det har jo vært veldig konservative tall fra Audi i det siste basert på 0-100 også, selvom jeg vet at F10 også har blitt målt langt raskere.. Den nye S6 har jo blitt målt godt under 4.0 sekunder på 0-100, og den er oppgitt til 4.7, da tørr jeg ikke tenke på hva denne RS6´n gjør, med 140 hk mer... Rå utvikling i det siste, snart er de vel nede på GT-R tider :P

På akkurat dette området her så er Audi blandt de største juksemakerne på markedet, de går ut med fantastiske 0-100 tider men likevel, tross lavere vekt og mer hester så kjører de faen ikke ifra konkurrentene fra AMG og M. Se bare på seneste utgave av S8, 0-100 på 4,2 sekunder, likevel så kjører den slettes ikke i fra F10 M5 som offisielt er oppgitt til 4,3 sekunder. Det er også en kjent sak at på motsatt side så står BMW og f eks Porsche som heller er litt sparsommelige med 0 -100 tidene, stadig så måles disse bilene langt raskere enn hva de offisielle talla skulle tilsi. F10 M5 er bla målt til 3,6 sekunder til 100 av Amerikanske Car & Driver og Autofil (jallablad dog) målte Panamara Turbo S til 3,6 med en offisiell tid på 3,9 til 100.

Så til det argmentet med firehjulstrekk. Dette er den største fordelen når biler sammenliknes på 0-100 tider, egentelig en helt ubrukelig måling. Ved rullende start så er jeg bombesikker på at M5 skal kunne klare å holde nye RS6 bak seg, her er det "drivverktap" som ødelegger for RS6. Se bare på M5 og Panamera Turbo S! Joda, folkevogna er raskere enn M5 fra stillestående til 100 men så fort bilene settes i bevegelse så drar fraktisk M5en merkbrart i fra. Dette hadde vi en heidundranes diskusjon om i en annen tråd her, som endte med både advarsler og utesetengelse av ett medlem.

Akkurat det samme gjelder M135I og RS3, her drar Audien i fra på stilleståene men så fort de kommer opp i fart så blir den hurtig innhentet og passert av M135i. Og det selv om BMWen hadde vesentlig mindre hester :wink: De andre produsenten kan komme med flere hester osv, men de markerer seg aldri noe mer over BMW av den grunn. Tror nok vi kan slappe av og tenke på at BMW og M, de vet hva de driver med :) Og skulle nye RS6 være noen hundredeler raskere enn M5 PÅ PAPIRET så forvarer det ikke en pris som er 300 000 ,- høyere enn M5 [-X

Ingenting som å tråkke bmw entusiaster litt på tærne.. da blirre krig :D

Selvsagt blir det bråk, det blir det også om du vekker en sovende bjørn. Og i begge tilfeller så kan du være sikker på at det er den som "vekkern" som kommer til å tape :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kvalitet veier mer, tror ikke vi skal ta den der ;) Range Rover er vel beviset på det i SUV-verden ;) hehe

Jeg glemte faktisk 550i i farten.. Jeg tenkte på den "gode gamle" duellen mellom 335i og S4, så da dro jeg med det over til 5-serien vs. 6-serien til Audi. Du har selvfølgelig helt rett. S6 har jo blitt målt til 3,7 av Car & Driver - mener jeg det var. Det har også blitt gjort tester fra andre hold som bekrefter denne tiden. Audi har vel ikke vært noe hissigere på å oppgi lavere tider enn de andre vel? Når de oppgir S6 til 4,7 eller hva det er, og den presterer 3,7 (selvsagt da under optimale forhold), så er vel ikke det å ta i. Samme gjelder S8, den også presser de jo under 4-tallet i akselerasjon. Har ikke testet, men tror ikke M550´n vil noe særlig under oppgitt tid :P Men, det spiller jo forsåvidt liten rolle - den gjør det jo omtrent samme hva slags underlag den er på ;)

Er også enig med deg at når det gjelder oppover, så vil Audien slite med drivverksmotstand i motsetning til en ren bakhjulstrekker. Skal uansett bli artig å se hva den har å diske opp med, det er vel liten tvil om at Audi er på god vei inn i BMW land, også hva angår kjøreegenskaper - om man skal tro på forskjellige tester man leser. Når det gjelder RS3 vs. M135i så skal det bli spennende å se en test når M135i får Xdrive! Nå er vel også prisen på RS6 ventet å gå ned noe i forhold til utgående modell, men likevel - billig blir den ikke :)

Uansett var det mest det med vekt jeg var opptatt av i denne siste "debatten". Det er jo liten tvil om at det skjer saker og ting der, så skal bli spennende å se hva de neste årene bringer. Mye handler nok om vekt, fremfor effekt i tiden som kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at mrqlan har et viktig poeng. Vekt er ikke synonymt med kvalitet i 2013 og BMW har helt klart en utfordring med at deres bilmodeller jevnt over er for tunge. Audi og Jaguar var tidlig ute med å fokusere på aluminium som en erstatning for stål, men ingen av dem klarte å utnytte potensialet skikkelig. Audi pga. manglende dynamiske kvaliteter og Jaguar pga. manglende gode motorer (iallefall i forhold til BMW´s S-motorer).

Porsche har imidlertid stor suksess med å redusere vekten på bl.a 911. Den nye 911 Carrera S (991) veier kun 1395 Kg. Dagens M3 (E92) veier hele 1655 Kg. Hvorfor skal M3 veie hele 260 Kg eller nesten 20% mer enn 911?

Såvidt jeg kan bedømme er det ingen andre årsaker enn at Porsche idag ligger tildels langt foran BMW når det gjelder kunsten å bygge lette biler. BMW var der med E46 M3 CSL. Den veide praktisk talt det samme som dagens 911 gjør. Det er ingen hemmelighet at BMW har fått tildels mye kritikk for at M3 har blitt en fet kontinentkrysser mer enn en sportsbil... og det er fortjent. Historien er ikke like ille når det gjelder M5, men la oss håpe at BMW igjen begynner å bygge fokuserte M-modeller... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi har har som kjent alltid vært dominerende når det gjelder krefter og ytelser på papir. På bane ble de dog lett frakjørt av mye lettere BMW med bakhjulsdrift og bedre vektfordeling. Audi slet en stund med tunge motorer som var plassert for langt fremme og fremhjulsbasert firehjulssystem. Dette begynner da å bli for snart 10 år siden.

Ta en titt på denne filmen

Dette ern Audi som kom på markedet for snart 10 år siden. Etter denne har Audi sine biler blitt generelt lettere, lettere motorer som er plassert lengre bak med bedre specs. Bakhjulsbasert firehjulssystem. Det er klart at de nye M-bilene begynner å få større konkurranse, også i svingene.

Mye facts. du hamstrer opp der Fredrik 90 :) Har brukt sisite halvtimen på å søke litt rundt dette, men kan ikke finne særlig mye om det. Kult om du gir noen eksempler :)

Ellers er vel igrunnen ikke 135i og S3 konkurrenter? 325 Hk i 135i og 265(?) i S3. Er vel heller Rs3 med 335hk.

Edit: Min lille avhandling om vekt og vektplassering, og om facts, var ikke et svar til ditt siste inlegg Fredrik. Du var litt raskere ute enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye facts. du hamstrer opp der Fredrik 90 :) Har brukt sisite halvtimen på å søke litt rundt dette, men kan ikke finne særlig mye om det. Kult om du gir noen eksempler :)

Ellers er vel igrunnen ikke 135i og S3 konkurrenter? 325 Hk i 135i og 265(?) i S3. Er vel heller Rs3 med 335hk.

Jo egentelig så konkurrerer S3 og M135I mot hverandre, så å sammenlikene den mot RS3 synes jeg var urettferdig før jeg så denne testen utført av Chris Harris: http://f20.1addicts.com/forums/showthread.php?t=759425

Her er testen fra Car and Driver hvor de målte 0-100 på F10 M5:

http://www.caranddriver.com/reviews/201 ... est-review

Her testen med F10 M5vs Panamera Turbo S på rullende start:

Her er forøvrig F10 M5 mot utgående RS6, enda M5 sjåføren klarer å bomgire så kommer Audien til kort:

...og en liten en til slutt. A6 3,2 med 256 hester mot 325d med kun 197 hk. Med 60 flere hester i Audien så blir det likevel slik:

Hvis du vil ha mere dokumentert så må du spesifisere det nærmere så skal jeg se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her testen med F10 M5vs Panamera Turbo S på rullende start:

Denne testen vet du at bare er tullball Fredrik. Dette har vi diskutert før og F10 M5 er stadig ikke hurtigere enn Panamera Turbo S. Ta heller en kikk på landskapet i denne filmen... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er S8, av samme karen.. 3,9 sek.. Uten noen form for "oppspinning" av turbo eller launch control.

Er ikke tvil om at den nye 4.0 TFSI motoren er sprek :)

Så at Audi driver å "jukser" med tallene sine, er det nok tydeligvis slutt på. Selv om dette er en avsporing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her ser vi en 1M bli frakjørt av en RS3. :lol:

Ellers bør det påpekes at C7 S6 er målt til 3,7 sekunder sekunder fra 0-60 mph. Det er samme som F10 M5, selv om det skiller 140 hester mellom den og S6.

Tja.. da får jeg jeg høyne med denne da:

...eller denne:

Hjelper lite med firehjulsdrift ser det ut som, hjelper igrunn kun fra stillestående start og rett fram. Selv om 1M henter den inn selv der :wink:

BMW er altså best uansett. Med slike utsagn er det vanskelig å ta deg seriøst.

Hvor seriøst skal vi ta deg da? Du som kryper ut fra hullet ditt sånn en gang i blandt med mer eller mindre mislykkede argumenter myntet på meg. BMW er blandt de beste bilmerkene i verden, det mener jeg som entusiast og er selvsagt ikke flau over å si det :)

(ser forøvrig du har fjernet hva du kjører på profilen din siden sist. Jeg hadde også vært flau over å kjøre Saab, særlig når jeg henger på et BMW forum uten å ha særlig BMW interesse later det til)

hehe..der kom det typiske youtube "bevis" fra bmw entusiast ja! (fredrik90)

A6 3,2 mot 325d videoen kjøper jeg heller ikke.. den 325 er det langt mer enn 197hk i ihvertfall :D

Tja det kan du sikkert bevise ja... :roll:

Denne testen vet du at bare er tullball Fredrik. Dette har vi diskutert før og F10 M5 er stadig ikke hurtigere enn Panamera Turbo S. Ta heller en kikk på landskapet i denne filmen... 8)

Det kan du helt sikkert grunngi litt bedre, og den grunnen må være bedre enn da vi diskuterte det i din tråd tidligere. Egentelig så kunne den ikke vært mer riktig, her er det vanlige gatebiler som er brukt, vanlige uavhengige sjåfører og det er i fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik... hvorfor skal jeg argumentere for noe jeg allerede har argumentert for grundig i en annen diskusjon. Det hjelper åpenbart ikke hva jeg enn bringer til torgs... du mener uansett at F10 M5 er best. Greit nok... sånn er det, men jeg mener allikevel at Panamera Turbo S marginalt hurtigere og en mye mer spennende bil... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, visste det ikke var noe sjakktrekk å dra opp denne tråden igjen. Men istedenfor å prøve å krangle om hvilke merker som er best, så kan vi vel egentlig slå oss til ro med at både Audi, BMW, MB, og Jaguar for den skyld har biler i ytterste toppklasse - men myntet på litt forskjellige folk som ønsker enkelte egenskaper i sin bil. Uansett var grunnen til at jeg dro opp denne saken igjen rett og slett fordi jeg var litt nysgjerrig på dette med "vektteknologi" hos BMW med bakgrunn på argumentet med at firehjulstrekkerne var så tunge i forhold til rene bakhjulstrekkere :) Jeg kjenner litt til Audi sin historikk rundt dette helt fra de startet med "Space Frame" osv. Men er lite kjent med BMW sin verden når det gjelder denne verdenen. Ikke meningen å gjøre om dette til en skyttergravskrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men istedenfor å prøve å krangle om hvilke merker som er best, så kan vi vel egentlig slå oss til ro med at både Audi, BMW, MB, og Jaguar for den skyld har biler i ytterste toppklasse - men myntet på litt forskjellige folk som ønsker enkelte egenskaper i sin bil.

Den skal jeg være enig i, men føler for å la Porsche bytte plass med Jaguar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...