Gå til innhold

BMW 335i. Med eller uten x-drive?


mbergan
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Kjører fortiden en 123d coupe som jeg vurderer å bytte ut i en E92 335i. Ser at ganske mange av disse er levert med x-drive. Så spørsmålet er om man skal kjøpe med x-drive eller uten x-drive?

Hvordan fungerer egentlig x-drive til daglig? Ødelegger x-drive kjørefølelsen i de tilfellene man skal kjøre på landeveien og utnytte bilen?

I praksis så føler jeg ikke behov for x-drive på vinterføre. Har aldri hatt noen problemer med 123d'n på vinterføre selv om det krever litt planlegging å komme opp de bratteste bakkene rundt skianleggene når det er glatt.

Noen erfaringer med x-drive på en nyere BMW?

Antar at ingen har erfaring med 335i fra før av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er et par her inne med 335i faktisk. Skulle jeg hatt en, så ville det blitt uten xdrive. Men igjen, så er jo xdrive rimelig kjekt å ha. Men 4hjulstrekk kan man heller ha på bil #2 :D

Står en blå e92 335ia på andre siden av gata her. Nydelige biler :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uten tvil ha valgt denne med xDrive. Jeg er i det daglige en quattro sjåfør, og har kjørt både spreke og mindre spreke biler med og uten firehjulstrekk, og siden vi bor i Norge, hvor langt over halve året inneholder enten snø, slaps og våte veier er valget enkelt for min del. Siden jeg kjører mye på vinteren, og gjerne er en del på fjellet, er noe annet enn xDrive utenkelig for min del. Dessuten er det vel kjedelig å bli direkte rævkjørt hele vinteren av en liten Golf 2.0 TDI 4Motion..? ;) Dagens BMW´r og Audi´r er såpass sporty oppsatt på firehjulstrekkmodellene at du vil nok ikke merke noen stor forskjell om du ikke skal kjøre helt på/over limiten på tørr asfalt. Du vil imidlertid kjøre langt "tryggere" på glatt og vått føre. Vi venter på en M550dX som kommer om et par uker, og å hatt denne bilen uten firehjulstrekk (nå får man riktignok ikke det - foreløpig) ville vært intet annet enn idioti i min verden. 335i er også så sprek at det må da være morsomt å få kreftene ned i bakken, og ikke bare gå sideveis hele tiden :) Men, noen skal jo alltid hevde at bakhjulstrekk er det beste, og at xDrive bare er tull.. Du velger selv, men JEG ville valgt xDrive! Tror annenhåndsverdien holder seg bedre også! Det morsomme er jo faktisk at BMW selger flere biler med firehjulstrekk enn hva Audi gjør (på verdensbasis) , så interessen er absolutt stor for BMW med trekk på alle fire ;) Det er ihvertfall alltid like morsomt å stå i lyskryss om vinteren når noen kommer opp på siden med en M3, så kan man si takk og farvel med en skarve 1.8 TS quattro A4..... IKKE bli en av de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall alltid like morsomt å stå i lyskryss om vinteren når noen kommer opp på siden med en M3, så kan man si takk og farvel med en skarve 1.8 TS quattro A4..... IKKE bli en av de ;)

Førstemann ut av lyskryssa er jo det helt store.. :roll:

Bakhjulstrekk er overlegent firehjulstrekk i morofaktor på vinteren - fordi det går ann å ha det gøy i normale hastigheter. Med 4WD må man jo kjøre fullstendig idiot for at det skal være morsomt, og det stopper ikke noe raskere med trekk på alle fire..

Drivaksler foran er satans verk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan tildels være enig at en E92 som denne med storsekserne gjør seg best med bakhjulstrekk. Men jeg kan likevel ikke la være å se fornuften i det da man med x-drive får en bil som holder seg bedre i pris, er lettere å få solgt, bedre veigrep og fremkommelighet om vinteren. 335i er såpass spreke og kraftige motorer så x- drive vil ikke påvirke dette i noen grad, og det gjør jo ikke annet med kjøreegenskaper enn at du får bedre veigrep på alle slags føre :)

Og tenkt deg, uansett før eller siden så kommer du til å stå side om side med en A5 Quattro i ett lyskryss :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall alltid like morsomt å stå i lyskryss om vinteren når noen kommer opp på siden med en M3, så kan man si takk og farvel med en skarve 1.8 TS quattro A4..... IKKE bli en av de ;)

Førstemann ut av lyskryssa er jo det helt store.. :roll:

Bakhjulstrekk er overlegent firehjulstrekk i morofaktor på vinteren - fordi det går ann å ha det gøy i normale hastigheter. Med 4WD må man jo kjøre fullstendig idiot for at det skal være morsomt, og det stopper ikke noe raskere med trekk på alle fire..

Drivaksler foran er satans verk!

Dette var selvfølgelig noe ironisk ment, og jeg sa det fordi det er moro å gruse folk som tror at de skal ha noen som helst sjanse mot en litt sprek firehjulstrekker på vinterføre.

Du må virkelig ha kjørt lite av biler med firehjulstrekk på vinteren mister, du kan FINT ha det ekstremt moro med en firehjulstrekk på vinterføre uten å kjøre tulling, du kan ligge så mye bredt du bare ønsker, og du kommer faktisk fremover, du ligger ikke bare sidelengs. Hva i allverden er poenget med å kjøpe seg en bil med 300 hester for å ligge sidelengs i en hastighet som en 316 kan? Hvis det er poenget med bilkjøringen din, be my guest. Jeg har det ihvertfall ufattelig mye mer morsomt med firehjulsdrevet bil, hvor man kan ligge bredt forbi bakhjulstrekkere som ikke kommer av flekken, om man måtte ønske dette. Nyere xDrive og quattro er jo samtidig satt i 40-60 drift som utgangspunkt, og selv på min A4 2.0 TDI quattro med 143 hk, er det bare å skru av ESP og gi gass, så legger den seg herlig ut! Trenger ikke kjøre tulling for å oppnå det..

Uansett tror jeg ikke poenget med å kjøpe seg en 335i er å herje rundt å ligge bredt hele vinteren, saken er vel den at det er morsomt å ha en bil har får benyttet kreftene sine godt - året rundt! Det vil man ikke oppnå med en 300 hk bakhjulstrekker i Norge med det klimaet vi har. På det punktet går det faktisk ikke å være uenig, uavhengig om man "klarer" seg, og at det kan være mer lekent med bakhjulstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har direkte behov for xDrive, så kan du også gå for bakhjulstrekk med Quaife LSD, du får ekstremt mye bedre fremkommelighet med det. Sikkert mer feste med to hjul som drar ordentlig enn mange av de billigste firehjulstrekksystemene, som mange av små japsebiler osv kommer med. Mange ser seg vel blind på at det heter 4WD eller tilsvarende. Men xDrive, Quattro osv er jo gode systemer og vil selvfølgelig sitte enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall alltid like morsomt å stå i lyskryss om vinteren når noen kommer opp på siden med en M3, så kan man si takk og farvel med en skarve 1.8 TS quattro A4..... IKKE bli en av de ;)

Førstemann ut av lyskryssa er jo det helt store.. :roll:

Bakhjulstrekk er overlegent firehjulstrekk i morofaktor på vinteren - fordi det går ann å ha det gøy i normale hastigheter. Med 4WD må man jo kjøre fullstendig idiot for at det skal være morsomt, og det stopper ikke noe raskere med trekk på alle fire..

Drivaksler foran er satans verk!

Hæ, det var ment som en spøk det innlegget der vel? :shock: Bakhjulstrekk på vinterføret har aaaaaltfor dårlig grep, og moro får man det ikke i normale hastigheter med mindre man er 13 år. Fra 120 og oppover begynner der å bli moro på trange skogsveier, gjerne med hopping og justering av brøytekanter. 4x4 med litt motor er tooootalt overlege i kjøreglede på vinteren, man må satse litt mer inn i svingene, i tillegg akser man mye fortere ut og kan ligge breiere :wink: Og stor fart trenger man ikke da, det justerer du jo med venstrebremsing og masseforflyttting det #-o

Det er helt tydelig at du aldri har kjørt 4x4 på vinterføre, for ellers så hadde du aldri kommet med den påstanden :lol:#-o:applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bil du skal kjøpe deg :D Gled deg.

Jeg har E92 335I med bakhjulstrekk og er meget førnøyd med det. Nå bor jo jeg i Stavanger da og kan ikke skryte på meg så mye vinterføre da :lol:

Men har aldri tenkt på at jeg har savnet 4Wd.... Eller automat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann ut av lyskryssa er jo det helt store.. :roll:

Bakhjulstrekk er overlegent firehjulstrekk i morofaktor på vinteren - fordi det går ann å ha det gøy i normale hastigheter. Med 4WD må man jo kjøre fullstendig idiot for at det skal være morsomt, og det stopper ikke noe raskere med trekk på alle fire..

Drivaksler foran er satans verk!

Vel dette stemmer ikke helt. Har to kompiser med henholdsvis A6 1,8T Quattro og nyere Passat 2,0 TDI 4 motion og de kan finfint ligge breit uten å ha stor fart, og de kan holde breisladden så lenge de vil også hvis det er snakk om det. Man trenger overhode ikke mange hester for å ha det gøy med firehjulstrekk på vinterføre

Men bilhold er som sagt litt mer en bare leking så jeg ville valgt ut i fra behov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg ikke helt logikken i å betale mer for en tyngre og mer komplisert bil hvis du ikke har et eksplisitt behov for firehjulstrekk. Bakhjulstrekk med diffbrems kommer seg helt greit frem på vinteren (og ja, jeg har kjørt bakhjulstrekk med og uten diffbrems, forhjulstrekk, moderne og gammeldags firehjulstrekk på vinteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...