Fredrik 90 Skrevet September 5, 2012 Skrevet September 5, 2012 En kompis studerer på BI i Oslo og deler leilighet med to kompiser, han har leaset seg en ny Audi A1 TFSI så han kan kjøre hjem til Arendal i helgene og i feriene. Så vidt jeg vet så har en en liten deltidsstilling i Oslo og en i Arendal når han er hjemme Enkel og grei liten bil i storbyen og komfortabel nok til langturene hjem
SigurdE36 Skrevet September 5, 2012 Skrevet September 5, 2012 Jeg er fra Oslo, men studerer Porsgrunn og har en liten hybel her. Jeg kjøpte jo E39'n for å ha en pendler bil. Hadde jeg bodd og studert i Oslo, hadde jeg bare beholdt e36'n som helgebil. Trenger ingen bruksbil egentlig i Oslo. De jeg kjenner i Oslo med bil er bilinteresserte folk, de har ikke bil fordi de trenger det.
Skilbert Skrevet September 5, 2012 Skrevet September 5, 2012 Det er sant, behovet for bil i oslo er egentlig minimalt. Får se hvordan det blir med sparepenger osv, men kan se stygt ut for bilen gitt. Kommer jo selvsagt ann på hvor mye man skal jobbe ved siden av, men samtidig skal man passe på å ikke tjene for mye med tanke på stipend som går over til lån. Har heller ingen erfaring med hvor mye tid et studie vil kreve, altså hvor mye man kan jobbe ved siden av uten at det går utover noe.
FredrikE24 Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 Det er sant, behovet for bil i oslo er egentlig minimalt. Får se hvordan det blir med sparepenger osv, men kan se stygt ut for bilen gitt. Kommer jo selvsagt ann på hvor mye man skal jobbe ved siden av, men samtidig skal man passe på å ikke tjene for mye med tanke på stipend som går over til lån. Har heller ingen erfaring med hvor mye tid et studie vil kreve, altså hvor mye man kan jobbe ved siden av uten at det går utover noe. Foreløpig er det nada hos meg, har siden skolestart jobbet hver eneste dag med enten matte eller fysikk. Matte er det verste, må regne meg igjennom litt over et kapittel i uka samtidig som jeg har norsk, engelsk osv. For meg er jobb ved siden av uaktuelt.
///Naitsirk Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 3 året på ingeniør nå. Har to biler, en e39 523ia og en e36 banebil jeg bygde i fjor. Det har vært tøft til tider det Har hatt jobb i tillegg alle årene og det har ikke vært noe problem mtp skolen. Men så har ikke jeg hatt behov for å sitte seine kvelder med ting og tang
Mariuse34 Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 Jeg kjøpte e34'en da jeg hadde gått ett år på BI Nydalen. Greit for å kjøre hjem til Arendal med innimellom og for å besøke familie i Bærum. Hater å busse. Særlig på overfylte morgenbusser. Jeg jobbet vel og merke 80-100 prosent ved siden av studiene i Aftenposten. Så jeg levde av det. Du klarer deg uten bil i Oslo. Spørsmålet er om du vil leve uten. Om det er for hygge kan du jo vurdere en veteran etc. Noe å hygge seg med som ikke koster så mye å eie.
SigurdE36 Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 Det er sant, behovet for bil i oslo er egentlig minimalt. Får se hvordan det blir med sparepenger osv, men kan se stygt ut for bilen gitt. Kommer jo selvsagt ann på hvor mye man skal jobbe ved siden av, men samtidig skal man passe på å ikke tjene for mye med tanke på stipend som går over til lån. Har heller ingen erfaring med hvor mye tid et studie vil kreve, altså hvor mye man kan jobbe ved siden av uten at det går utover noe. Foreløpig er det nada hos meg, har siden skolestart jobbet hver eneste dag med enten matte eller fysikk. Matte er det verste, må regne meg igjennom litt over et kapittel i uka samtidig som jeg har norsk, engelsk osv. For meg er jobb ved siden av uaktuelt. Går du Y-veien du også eller?
Odd-M Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 Hadde både bil og grom R-sykkel i studietiden. Måtte selvsagt ofre noe for det, jobbet mye i tillegg og hadde ikke ferie på 5-6 år. Skal jeg være ærlig så tror jeg ikke det er mange av dagens ungdommer som orker slikt slengre.
Skilbert Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 Jeg kjøpte e34'en da jeg hadde gått ett år på BI Nydalen. Greit for å kjøre hjem til Arendal med innimellom og for å besøke familie i Bærum. Hater å busse. Særlig på overfylte morgenbusser. Jeg jobbet vel og merke 80-100 prosent ved siden av studiene i Aftenposten. Så jeg levde av det. Du klarer deg uten bil i Oslo. Spørsmålet er om du vil leve uten. Om det er for hygge kan du jo vurdere en veteran etc. Noe å hygge seg med som ikke koster så mye å eie. Veteran er en god tanke Da gjenstår det bare å finne et sted å skru. Føler garasje er sjelden vare for de fleste studenter.
Mariuse34 Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 Det er en rekke slike garasjer i Oslo. Store miljøer for entusiaster
ingard Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 Det går ikke uten inntekt, men du kan tjene penger om sommeren og klare deg gjennom vinteren (og så hjelper det jo med foreldre som kan spe på litt og evt. et stipend). Sett i hvertfall forsikringa på dine foreldre nå som du har dårligere råd. Jeg har ikke betalt mer enn 1500,- pr år siden jeg kjøpte bilen for 6 år siden. Årlige utgifter er vel 25000,- for meg.
mazdak1 Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 Jeg har dessverre ikke råd til å ha bil ved siden av studiet, men veteran-motorsykkel har jeg veldig godt råd til. Anbefaler faktisk det fremfor bil dersom du kunne tenkt å kjøre sykkel. Selv bruker jeg ca. 350,- på bensin i måneden. Fordelene: Ingen EU-kontroll, Ingen bom-penger, kan parkere nesten over alt, "rush-hour" blir plutselig morro, billig forsikring og årsavgift, lavt drivstoffforbruk (min ligger på rundt 0.3l/mil), billige deler, meget enkle å reparere dersom noe skulle ryke, greit med krefter og ikke minst veldig mye mer fristende å kjøre på varme solskinnsdager enn bil. Ulempene er selvfølgelig at du ikke kan kjøre om vinteren og du må regne med en ca. 20.000kr på førerkortet. But by all means... Det er SÅ verdt det!
koll Skrevet September 6, 2012 Forfatter Skrevet September 6, 2012 For meg er det og vil være helt hodeløst å ha bil igrunnen. Bor i Stavanger by og har foreldre med tre nye biler som lar meg bruke de mer en de selv bruker de. Det handler mer om å ha noe eget som den bilentusiasten jeg er. Så kommer ikke til å bli kjørt daglig, eller ha store utgifter på kø og by forbruk. Pluss at jeg glatt kan skru ned øvrige km pr. år mtp. forsikring. Så Når jeg da leser om alle dere som får dette til, så skal jeg nok får det til å gå rundt
Mariuse34 Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 Jeg har bil av en grunn. Når ting blir masete eller jeg kjeder meg. Eller jeg er rastløs. Det å hoppe i bilen, med takluka oppe og bare cruise avsted..med musikken på... Første gang jeg gjorde det med e34'en var det som å komme hjem! Siden har det ikke vært aktuelt å ikke ha bil!
MortenK Skrevet September 6, 2012 Skrevet September 6, 2012 greit å ha bil hvis du har behov , men hvis du kan vente til du har bedre jobb og økonomi så kan du vente litt. bil koster mye mer enn det man tror. +1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå