Gå til innhold

Prøvekjørte drømmebilen 850i

Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Det er jo fantatisk naivt å tro at en over 20 år gammel bil skal være feilfri, uansett hvor strøken den måtte se ut.

Etter at bilen har blitt kjørt med så lenge, er det helt naturlig at det vil forekomme slitase på interiøret, og det har absolutt ingenting å si på hvordan resten av bilen er, for den er slitt der også selvfølgelig, i likhet med absolutt alle biler som ikke er nylig totalrestaurerte.

Ellers så avslutter jeg mitt engasjement i tråden med å ønske trådstarter lykke til med letingen etter biler med byttet girspak og ihjeljustert styresnekke.

Det finnes mange gamle BMW og andre merker som er i utmerket stand både kosmetisk og teknisk. Det er ikke naivt å se etter en bil som er i mye bedre stand enn gjennomsnittet, det er derfor jeg alltid har hatt bra biler som jeg har eid lenge. Min første BMW var 745iA hadde den i 4,5 år, 535iA i 7 år, Z3 2,8 nå i 8 år og kanskje 2-3 år til.

Du er ikke litt naiv selv da når du handler bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har samme forstilling som e34/32, helt annen bakstilling. Motoren synes jeg faktisk skuffer, hver gang.

Men det sier seg jo selv at den ikke må sammenlignes med en z bil.

Nye foringer, ta hjulstilling (perfekt), gjerne bilstein dempere om den ikke har edc, noe stiver stab stag, stramme snekke, evt ei med kortere utveksling så er du et stykke på veg. Og dette må man nesten forvente på en 20 år gammel bil, selv de som skal være "samleobjekt" er ofte ikke så mye bedre enn de "vanlige", isåfall er prisen en helt annen.

8eren er på ingen måte bare en stor og tung bil som ikke kan kjøre i sving, det er bare å se på hva denne fikk til på slalom tester på tiden, da spesielt de med aktiv bakstilling. Flere av M karene måtte svelge ordene om denne "tunge dvaske bilen". At det ikke er en z3, vel det har vi vært inne på. Personlig er det ikke tvil om hvilken av bilene jeg hadde valgt, dog en 8er med csi pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo at man ikke kan sammenligne med Z, men skrev hvor deilig det var å kjenne styreresponsen etter å ha kjørt 850. Hadde jeg hatt bind for øynene ville jeg tippet jeg kjørte E32.

Jeg stiller kanskje strengere krav en enkelte andre (heldigvis) siden jeg forventer at en motor kjørt 172.000 km ikke skal halte på ene sylinderrekken og klakke i ventilene, samt forventer at ikke girspaken ser ut som en vrengt pølse og forventer at det ikke er hull i skinnsetene samt forventer at det justerbare rattet faktisk kan justeres.....

Løp og kjøp de av dere som synest det ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller kanskje strengere krav en enkelte andre (heldigvis) siden jeg forventer at en motor kjørt 172.000 km ikke skal halte på ene sylinderrekken og klakke i ventilene, samt forventer at ikke girspaken ser ut som en vrengt pølse og forventer at det ikke er hull i skinnsetene samt forventer at det justerbare rattet faktisk kan justeres.....

Egentelig så synes jeg den kilometerstanden var litt mistenkelig lav med tanke på bilens bruks-slitasje, hvordan så serviceheftet ut? Min E34 har gått 237 000 og ser fortsatt ny ut i skinnsetene og interiør, dog er den godt vedlikeholdt oppigjennom da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje bedre å finne en som virker mere vedlikeholdt å med orginal lakk,å glemme Z modelen også se hva man syns. Men hadde man testa denne for 20år siden,hadde den nok holdt forventningene.

Neste gang,ikke vent så lenge med å oppfyll drømmen,da vil man ikke bli skuffet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han leste opp servicene og km.stand til meg på tlf, det var noen på østlandet og noe i Stavanger tror jeg. Virket sannsynlig med km. stand etter det han leste opp da servicene var tatt forskjellige steder. Jeg studerte ikke serviceheftet selv da jeg med en gang fant ut at bilen ikke var noe å satse på.

Kan godt hende at km. stand er riktig og at det har vært en herje-bil, sikkert grisekjørt på kald motor osv. den virket sånn. Interiøret blir ikke slik av slitasje men av folk som gir f....

Var faktisk på nippet til å kjøpe en 850 for 8 år siden faktisk (kr.299.000), men valgte Z3'en, har aldri angret på det, ikke noe tull der, og deilig med cab, har kjørt den 60.000 km siden jeg kjøpte den, men enn 55.000 km har vært med taket nede :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentelig så synes jeg den kilometerstanden var litt mistenkelig lav med tanke på bilens bruks-slitasje, hvordan så serviceheftet ut? Min E34 har gått 237 000 og ser fortsatt ny ut i skinnsetene og interiør, dog er den godt vedlikeholdt oppigjennom da.

Bruks bilen,har godt 389.000ca å den har ikke noe hull i stoff setene å har M43 motor,å den går å går utenom rusta som tar den.Så har alt med eier,er ting helt å pent,så er resten som regel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jo en 850i i samme som klasse som f.eks e34 535i eller 540.. Forskjellen fra dem modellene til en m5 er ganske stor..

850i er en sportslig bil for al del, men den er ikke oppsatt for "Råkjøring"

Vil du kjøre 850 uten å bli skuffet bør du prøve 850csi. Jeg har kjørt alle disse modellene og kan si at spranget fra 850i til 850csi er stort.. Bilene kan ikke sammenlignes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jo en 850i i samme som klasse som f.eks e34 535i eller 540.. Forskjellen fra dem modellene til en m5 er ganske stor..

850i er en sportslig bil for al del, men den er ikke oppsatt for "Råkjøring"

Vil du kjøre 850 uten å bli skuffet bør du prøve 850csi. Jeg har kjørt alle disse modellene og kan si at spranget fra 850i til 850csi er stort.. Bilene kan ikke sammenlignes:)

Prisen på 850 var ikke akkurat i klasse med noen av E34....

Du har nok helt rett i at CSI er en annen bil, men de er sinnsykt dyre pgs samlerverdien. Siden jeg også vil bruke bilen min en del ville jeg mye heller da valgt en 645i som er ca samme pris som 850 CSI. I tillegg er det en mye bedre bil på alle måter bortsett fra utseende der 850 i mine øyne er noe av det vakreste som er laget uansett merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også si at en E63 645I er et bedre alternativ til E31 CSI, selv om utseendet kan diskuteres. Man har en potent og kraftig V8er som på sin side er mer effektiv samt snillere mot lommeboka, i den grad det kan sies om en V8er. E63 hører også til den moderene generasjon GT biler og kjører bra både på motorvei og på svingete og krevende veiettaper, selv om den ikke er på Aston Martin nivå dog. Men dette er også en stor og tung bil men på ingen måte sammenliknbar med E31, da denne er helt basert på E60 som absolutt er en god bil.

Det kjipe med E63 er at den har ikke den samme unike følelsen man får fra E31, man ser tydelig mye E60 i en E63. Særlig i interiøret så er veldig mye hentet fra E60, uten at det behøver å være negativ selv om det er ett lite "men" der. Har selv kjørt både 630I og 645I og sistnevnte er ett stykke fantastisk kjøreredskap, herlig kraftoverskudd og lyd. 630I blir i denne bilen litt i slappeste laget, sier ikke at den er dau men i en GT så skal det gå bedre når man gir på fra 200 km/t og oppover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E31... eller mer populært 8-serien... var en fantastisk konstruksjon da den kom på markedet i 1989. BMW´s timing med modellen var imidlertid ikke den beste. De økonomiske konsekvensene etter den såkalte "Black Monday" den 19 oktober 1987 ble stadig mer alvorlige. Over natten falt de ulike internasjonale markedsindeksene med nesten 25% og jappetiden var definitivt over. Mange mistet deres formuer og få hadde råd til å kjøpe kostbare biler som f.eks E31. 8-serien fikk aldri helt den oppmerksomheten den hadde fortjent.

Ikke bare BMW fikk merke den økonomiske nedturen. Porsche gikk fra å selge rundt 5500 stk. 928 modeller årlig i 1987 til å selge under 500 stk. årlig på begynnelsen av 90-tallet. Dette tiltross for at 928 GTS på de fleste områder absolutt er på nivå med 850 CSi og Alpina E31 B12.

BMW markedsførte E31 som en GT (Grand Tourer) i beste 2+2 stil. Med en vekt på 1800-1900 Kg er den ingen sportsbil. Den er bygget etter gamle prinsipper og har ikke elektroniske fasiliteter som dagens BMW modeller (aktiv styring/understel og supereffektive drivlinjer). Selv 850 CSi med 381 HK klarer ikke 0-100 Km/t hurtigere enn 6,0 sekunder. Porsche 928 GTS er ikke stort hurtigere selv om den veier 200 Kg mindre og har mer eller mindre like mye effekt. Svært mye har skjedd de siste 20 årene når det gjelder å få effekt omgjort til bevegelse. Dagens BMW´er med like mye effekt og som er like tunge klarer 0-100 Km/t på rundt 5 sekunder blank og har kjøreegenskaper som i mange tilfeller er på nivå med rene sportsbiler fra 80-tallet.

E31 gjør seg derfor best som en formidabel kontinentkrysser. Jeg husker en artikkel i BMWCCN´s klubbmagasin Fahrfreude for noen år siden der et kjent medlem tok sin E31 på tur nedover kontinentet og deretter over til Korsika (var det vel... eller muligens Sardinia). Det var en fantastisk historie som virkelig fortalte hvor fin E31 er på langturer. Litt akavet var den på svingete småveier der selv førstegenerasjons Fiat 500 knapt får plass, men selv det gikk fint. Som en bonus etter all den inspirerende kjøringen kunne han og kjæresten/konen pakke ut for en bedre bade-picnic ved verdens mest bortgjemte og deilige strand i Middelhavet. Litt av en totalpakke... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...