Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann godtfolk, stikker til München imorgen å henter min fine E38 740d, henter den på flyplassen. Jeg har aldri vært i tyskland, sett bort ifra en gang i Kiel da jeg var 5år gammel.

Er det noen som har noen tips om kjøring i Tyskland? Er det noe spesielt jeg bør tenke på? Jeg skal kjøre til Danmark. Får jeg noen kjøring på autobahn? :D

Skrevet

mitt eneste tips er og ha med gps men også ta en tur innom google maps og lag en kjørebeskrivelse. og legg merke til hvilke veier du skal kjøre på ;)

Skrevet

Du får nok en del timer med Autobahn da ja, men det er kun fri fart på omtrent 25% av den om jeg husker rett.

Veiene holder god standard, skiltingen er også god (men ja, GPS eller veibeskrivelse anbefales). Venstre felt på trefelts vei er helst for de som holder 140km/t eller mer. Ellers er det egentlig lite å tenke på. Ta en wurst når du fyller drivstoff.

På bilen: sjekk oljenivå før og under turen, kjølevæske, fyll nok luft i dekkene. Kikk under bilen for lekkasjer, og at bremsene ikke henger når du fyller drivstoff/stopper. Regner ikke med at denne bilen vil ha noen problemer med dette, men det er best å være på den sikre siden.

Lykke til og god tur!

Skrevet

Hentet min bil i Munchen i tidligere i sommer.

Ikke noe problem å kjøre på Autobahn. Gikk saktere enn jeg trodde, men hold deg borte fra venstrefilen. Der kommer de fort!

Jeg tok fergen mellom Puttgarten og Rødby, og kjørte deretter København-Gøteborg-hjem..

Skrevet

du får absolutt noen timer på autobahn. Var nedover der selv i sommer og lærte en hel del :) Husk å bruk blinklys!! Folk kommer også fort i venstre fila, så ligger du der så kikk ofte i innvendig speil. Tyskere er veldig flinke til å varsle med blinklys/fjernlys når de vil forbi. Min erfaring er at sålenge det ikke er vegarbeid gikk det fortere enn forventet. I 130 sona lå vi somregel å fulgte trafikken i 170-180 km/t.

Og ha gjerne en GPS som støtter trafikk info, så slipper du å havne i lange køer :)

Skrevet

Jeg henta min i Düsseldorf, var en fin tur hjem, eneste minus at det var tidlig i januar. Men det var veldig fine kjøreforhold på autobahn likavel.

Og JA det kan gå VIRKELIG fort i venstre filen! Husker vi lå i ca 160-180 i midterste fil, da gamlingen (som kjørte da) utbrøt "nå kommer det en i go fart!" Var ikke ferdig med og si det før det kom en eller annen bil susende forbi! :shock: Og da hadde vi svært god fart selv.. Han måtte hatt jævla høy fart! :shock: Så for all del, se GODT i speila før du skifter fil! :)

Skrevet
Hentet min bil i Munchen i tidligere i sommer.

Ikke noe problem å kjøre på Autobahn. Gikk saktere enn jeg trodde, men hold deg borte fra venstrefilen. Der kommer de fort!

Jeg tok fergen mellom Puttgarten og Rødby, og kjørte deretter København-Gøteborg-hjem..

Kjørte opp fra Freudenstadt, helt sørvest i Tyskland, før i sommer og vart litt skuffa over autobahn. Riktignok kunne man kjøre fort, men bortsett fra å bli totalt parkert av en Skoda Superb med altfor mange eksospotter fikk vi stort sett ligge i fred i venstrefila. Låg 160-180 stort sett over alt der trafikken tillot det. Kjørte til Puttgarden og tok ferge til Danmark. Navigasjon var uunværlig med alle avkjørslene etc.

Skrevet

Hei folkens, kom igjen igår tidlig. Var en meget fin tur, å det var skikkelig gøy å kjøre 740D på autobahn :D Bilen er veldig fin, og har mye utstyr, S-EDC var digg å bruke når man byttet felt i full fart 8)

Jeg hadde i forbruk 0.8 på mila fra tyskland og hjem, å da var det en god del køkjøring fra München og oppover, kjørte meg aldri vill. GPS'en i bilen var også veldig grei å bruke på en slik tur.

Er megafornøyd med min første BMW, så man kan vel si at jeg har konvertert :):lol:

Så foresten en heftig ulykke da jeg var cirka 5 mil unna Flensburg, lå i 160 i høyre felt og det gjor den lille Daihatsu'en foran meg og, plutselig kom det en BMW i stor fart forbi meg og jeg tipper hun som kjørte ble skremt. Hun la seg ihvertfall over på veiskulderen og jeg går utifra at hun rettet opp bilen for fort, da gikk hun rett i autovernet og ble kastet tilbake over 2 felt og landet inne på vegskulderen. Var litt spesielt å se akkurat hva som skjedde, var også litt ekkelt å måtte løpe bort til bilen for å se hvordan det gikk med personen :o

Skrevet
Min erfaring er at sålenge det ikke er vegarbeid gikk det fortere enn forventet. I 130 sona lå vi somregel å fulgte trafikken i 170-180 km/t.

Ganske fort i 130 sone det da.... ;)

Jeg har kjørt en god del i Tyskland, og når jeg kjører 160-170 km/t der det er fri fart kjører jeg faktisk fortere enn gjennomsnittet, det er ikke sånn at dette er farten den vanlige trafikken flyter i. I lengden syns jeg 150-160 km/t er fin og avslappende fart, men morro å dra over 200 km/t et øyeblikk, trafikken tillater ikke å gjøre det over tid på en trygg måte heller. I 130 sonen har jeg inntrykk av at de fleste ligger rundt 130-140 km/t. Noen kjører selvsagt fortere og noen veldig få kjører veldig fort. Det er ikke så ofte jeg ser biler over 200 km/t.

Skrevet

Jeg har også kjørt mye i Tyskland og jeg er helt enig med Kjell når det gjelder hastigheten på Autobahn. De aller fleste kjører rundt 120-130 km/t og såfremt trafikken tillater det er derfor 150-160 Km/t en god hastighet. Da kjører man ikke enormt mye hurtigere enn den øvrige trafikken og man kan derfor holde en jevn hastighet. Øker man hastigheten vil man også få noen kraftige nedbremsinger som gjør at hele opplevelsen blir betydelig med stressende og ikke minst vesentlig dyrere. Kjører man daglig på Autobahn er det nok ikke så spennende å kjøre kjempefort... man går helt sikkert litt lei med tiden. Det er bedre å holde en fornuftig gjennomsnitsfart... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...