Gå til innhold

BMW leder kampen om å selge flest biler i 2012


Hawkon88
 Share

Anbefalte innlegg

Vil no si at dette bare er tragisk.

Det er slutt på tider der BMW var litt mer "entusiast" biler enn andre. Nå kjøper jo alle typer folk BMW, selv de som ikke bryr seg noen ting om bil.

Dette med Mpakke er blitt "allemannseie". Det er ikke noe spesielt lengre, iforhold til før.

Det er jo nesten så gale at man reagerer når det kommer en E90-91 uten mpakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Feks på jobben min med 60fast ansatte, finnes det 5stk e9x. 1stk e61, e53, x6 og e36.

For min del virker det som om bmw ønsker å selge størst mulig volum, pga det er i ettermarkedet og verkstedsdriften pengene ligger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én ting er å selge flest biler. Noe helt annet og mye mer viktig er hvor mye man tjener på å selge bilene. BMW solgte 1481253 biler i 2011 og tjente 4,9 milliarder Euro på dette. Audi solgte 1343195 biler i 2011 og tjente 5,3 milliarder Euro på dette. Audi er med andre ord klart bedre til å tjene penger enn BMW. Alle tall før skatt.

Porsche derimot solgte kun 127793 biler i 2011, men tjente rundt 2 milliarder Euro på dette (avvikende regnskapsår). Porsche tjente med andre ord ca. 15650 Euro (ca. 116000 kroner) pr. produserte bil mot BMW´s 3308 Euro (25000 kroner) pr. produserte bil. Alle tall før skatt.

Både Audi og Porsche er en del av Volkswagen AG (VAG). VAG solgte 8494280 kjøretøyer i 2011 og tjente 15,4 milliarder Euro på dette. VAG tjente med andre ord ca. 1813 Euro (13400 kroner) pr. solgte kjøretøy. Alle tall før skatt.

Hva betyr alt dette? Helt overordnet viser disse tallene at inntjeningspotensialet er mye større for premiumbiler enn det er for mer ordinære biler. Porsche kan ta langt bedre betalt for en Boxster enn BMW kan ta for en F20 114d. Ergo blir dekningsbidraget pr. produserte enhet også mye større. VAG produserer alt mulig fra billige spesielle brasilianske modeller til Bugatti Veyron. Derfor er også dekningsbidraget pr. enhet mye lavere. For VAG er economy of scale (volum/størrelse) helt avgjørende... i motsetning til Porsche som tjener mer enn mye pr. produserte bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://e24.no/bil/knallhard-tysk-bilkamp/20285921

Hvorfor audi er så himla populær forstår jeg ikke.. Stort sett kjedelig å kjøre, og design som egentlig minner om andregangs facelift av biler som ble sluppet for 10år siden..

Har Audi kjedelig design?

Ja vel.

X2, Audi er en av få biler som har klart å holde på bra design vil jeg si. Dem likner på hverandre, men det er fordi designet er vellykket. Bedre enn å prøve seg på noe nytt og mislykket! Når det er sagt er Audi A1 i likhet med 1-serie fantastisk stygge! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://e24.no/bil/knallhard-tysk-bilkamp/20285921

Hvorfor audi er så himla populær forstår jeg ikke.. Stort sett kjedelig å kjøre, og design som egentlig minner om andregangs facelift av biler som ble sluppet for 10år siden..

Har Audi kjedelig design?

Ja vel.

Jeg påstår ikke at de har kjedelig design. Jeg sier at de er kjedelig å kjøre (feks helt feil vektbalanse, stort sett framhjulsdrift og generelt sett lite inspirerende.

Min subjektive mening er at de ser "ok" ut anno 2012. Men spennende er de ikke.

Når a4 og a6 kom i 2004/2005? med singelframe fronten, og a6 med led-baklys syns jeg det var meget stilig. Det samme med multimedialøsningen, med en godt brukervennlig layout. Jeg syns framdeles at multimedialøsningen, varmejustering etc. i audi er bedre enn iDrive når det er sagt.

"Never change a winning team" er det noe som heter. Bmw satser på runde lykter (så jeg liker ikke nye 1serie, pga den ikke holder på identiteten til bmw slik jeg ønsker) og 2 nyrer. Dette er design elementer som går igjen mer eller mindre på alle kommersielle modeller siden ca 1928?

Dette gjør det lett å skille bmw fra andre fabrikanter.

Designet derimot, er stortsett "revolusjonerende" fra generasjon til generasjon. Bmw bidrar også på mange måter som inspirasjonskilde for andre produsenter hva angår nye modellsegment og nye design. For meg er den nye trenden med led i kjørelys egentlig bare et surt oppkast fra audi med flere, etter angeleyes ble en hit.

Audi går "motsatt" vei. Designelementet deres (en cromefirkant) i forsjellige størrelser er ikke i nærheten av et like godt kjennetegn som bmw. For meg framstår det som kjedelig, da merkeidentiteten ikke er spesielt serk sammenlignet med bmw's nyrer og lykter, og mercedes sin stjerne. Når i tillegg store deler av designet er det samme som for 8?år siden, så betegner jeg det som kjedelig. Dette til tross for at audi har lansert en ny generasjon modeller. Spesielt hvis man sammenligner med e6x og f1x og f3x og mercedes sine modeller.

---------------------------------------

En liten side note:

Ellers passer ikke slagordet til audi spesielt godt (forspranget ligger i teknikken) da de ikke er spesielt nyskapende for hva som angår tekniske løsninger.

Sånn sett står "freude am fahren" i stil med bmw. (jeg syns den norske oversettelsen er dårlig)

------------------------------------------------------

Som du sikkert forstår syns jeg markedskommunikasjon er veldig viktig og interessant, og det er med bakgrunn i dette jeg ikke forstår hvorfor audi selger så mange biler. For meg begynner de å bli akterutseilt.

Fredrik glemmer en ting i sammenligningen sin.

Det er fordelene med å la flere modeller dele platform, tekniske løsninger(i praksis er ikke merkene noe mer verdt, da det til og med i bugatti finnes audi deler) og at de med markedssegmentering gjennom forsjellige merker og identitet klarer å få solgt flere biler, og dermed går selvkost pr bil ned, siden bmw sannsynligvis gjennomfører langt fler timer med engineering etc. enn VAG pr bil. Selve produksjonskostnadene kan jeg tenke meg er noen lunde likt i de produksjonsvolumene det er snakk om.

Er det noe VAG har lyktes med, så er det nettopp dette med markedssegmentering. I forhold til BMW's satsing på mini, så er nettopp disse salgstallene ekskludert fra dataene som er presentert i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik glemmer en ting i sammenligningen sin.

Det er fordelene med å la flere modeller dele platform, tekniske løsninger(i praksis er ikke merkene noe mer verdt, da det til og med i bugatti finnes audi deler) og at de med markedssegmentering gjennom forsjellige merker og identitet klarer å få solgt flere biler, og dermed går selvkost pr bil ned, siden bmw sannsynligvis gjennomfører langt fler timer med engineering etc. enn VAG pr bil. Selve produksjonskostnadene kan jeg tenke meg er noen lunde likt i de produksjonsvolumene det er snakk om.

Er det noe VAG har lyktes med, så er det nettopp dette med markedssegmentering. I forhold til BMW's satsing på mini, så er nettopp disse salgstallene ekskludert fra dataene som er presentert i artikkelen.

Jeg vil ikke spekulere nøyaktig i hvordan BMW eller f.eks Porsche klarer å få overskudd på bilproduksjonen. Det er svært mange faktorer som påvirker driftsresultatet i virksomheter av denne størrelsen og f.eks deling av plattformer og motorer er et par av disse. Overordnet er det imidlertid to faktorer som avgjør hva overskuddet blir: totale produksjonskostnader (alt inkl.) på den ene siden og salgsprisen på den andre siden.

Hvorvidt f.eks en Boxster (som rent teknisk er 2/3 av en 911) i relativ forstand er mindre verdt enn f.eks en F20 vil jeg heller ikke spekulere i. F20 deler mange komponenter med f.eks F30 og f.eks M3 er heller ikke objektivt verdt 1135600 kroner mer enn en 316i. Så mye mer teknisk avansert er M3 ikke selv om vi trekker fra norske avgifter. BMW kan imidlertid selge M3 for knapt 1,5 millioner kroner og da kan man jo tenke seg hvilken av modellene de tjener uforskammet mye penger på.

Forskjellen på BMW og Porsche er at Porsche tok en "M3" på samtlige av de 127793 bilene de solgte i 2011 og slikt blir det mye penger på bunnlinjen av... svært mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil no si at dette bare er tragisk.

Det er slutt på tider der BMW var litt mer "entusiast" biler enn andre. Nå kjøper jo alle typer folk BMW, selv de som ikke bryr seg noen ting om bil.

Jeg er både litt enig og litt uenig. Ja jeg synes også det er trist at BMW ikke lenger er så "edelt" og "sært" som det var på 70, 80 og til dels 90 tallet. Før så var det mye mer entusiastiske eiere som kjørte BMW men for å kunne henge med i dagens premium segment så nytter ikke denne tankegangen, bare se hvordan det gikk med Saab.

Det positive med høyt BMW salg er at det blir flere av dem på veien og en mye mer finere bilpark, da jeg var i Munchen i sommer så var det BMWer over alt. Har aldri sett så mye BMW i trafikkbilde som der, tror nok BMW sto for godt over 60 % av trafikkbildet og jeg må si jeg likte det. Ingenting er jo som å se BMWer hvor enn man snur seg :wink:

Når det gjelder Audi så er jeg mye enig med trådstarter. Slik jeg ser det så lager Audi veldig lekkre og pene biler med elegante og rene linje, men jeg synes det blir for "mainstream" og kjedelig. BMW designet fremstår som mye mer fargerikt og spennende, selv med en solid og moden linje igjennom hele modell sortimentet. BMW er også alltid tidligere ute med nyheter, nye innovasjoner og design trekk som Audi gjerne kopierer og kommer med senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil no si at dette bare er tragisk.

Det er slutt på tider der BMW var litt mer "entusiast" biler enn andre. Nå kjøper jo alle typer folk BMW, selv de som ikke bryr seg noen ting om bil.

Dette med Mpakke er blitt "allemannseie". Det er ikke noe spesielt lengre, iforhold til før.

Det er jo nesten så gale at man reagerer når det kommer en E90-91 uten mpakke.

Ganske enig, mange kjøper biler de ikke vet hva er siden de kun er mote. Hadde ikke det vært for at BMW er veldig poppulært så ville ikke alle disse moteforfølgerene kjøpt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil no si at dette bare er tragisk.

Det er slutt på tider der BMW var litt mer "entusiast" biler enn andre. Nå kjøper jo alle typer folk BMW, selv de som ikke bryr seg noen ting om bil.

Dette med Mpakke er blitt "allemannseie". Det er ikke noe spesielt lengre, iforhold til før.

Det er jo nesten så gale at man reagerer når det kommer en E90-91 uten mpakke.

Ganske enig, mange kjøper biler de ikke vet hva er siden de kun er mote. Hadde ikke det vært for at BMW er veldig poppulært så ville ikke alle disse moteforfølgerene kjøpt det.

Det går nesten ikke en dag uten at VG eller Dagbladet skriver om en eller annen BMW modell. Dette er er etter min mening dessverre ganske beskrivende for situasjonen... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at BMW har blitt en medelsvenson-bil ser man oftere på veien nå. Før kunne man stole på at BMW-sjåfører var over snittet interesserte og lekne. Men jeg opplever oftere og oftere at bilen fremst i køen er en BMW 1-serie, og stadig vekk ser jeg E90er og E60er som ligger i 100 på nåla på motorveien :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche er et gyldent eksempel på at gode og merketradisjonelle design er godt likt. Spesielt sammen med gode kjøre egenskaper, og at de beste bilene er de med så gode profittmarginer at man slipper å lage 1mill "drittmodeller" i året for å gå med godt overskudd.

Ikke at jeg har noe spesiell kjennskap til SAAB og skjebnen deres, mer enn det som har vært i media og diverse rykter og erfaringer. I mine øyne var SAAB fullt bærekraftig til ca år 2000 og kunne hatt en anerkjent posisjon i markedet den dag i dag, dersom GM hadde hatt nok fokus og satsing på merket.

Volvo klarer seg framdeles bra.

De er på mange måter enda værre enn Audi. Mtp designlikhetene mellom dagens v70, v70 i første generasjon, og tilbake til 850.. Spesielt også mtp diverse samarbeid de har hatt med motorer og platformer med andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...