S.Hafsmo Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Jeg mener rolfi har ett godt poeng der De som er i markedet og vurderer noe så "edelt" som en M5 kikker ikke på 540er med presse eller 528I med full M5 optikk, de kan kanskje vurdere uorginal og orginal M5 men jeg tviler på at de i det hele tatt vurderer noe annet en dette. Jeg kjøpte da 540 med presse istedet for M5. I mine øyne er det ikke noe som helst som er spesielt edelt med M5er, spesielt ikke de få som er på markedet her i landet. Skulle jeg vurdert en original M5, måtte det blitt en strøken E34 med eksepsjonelt lav kilometerstand. Problemet med noe slikt, er at jeg sikkert ikke hadde turt å bruke den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Håper dere ser at det blir for dumt å si at de som er på jakt etter M5 ikke er interssert i andre spennende biler. Du ser jo bare hva SS vasker frem, som også ofte er godkjent ombygd. Men klart at det er irriterende med mye "boss" i M5-kategorien.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rolfi Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Håper dere ser at det blir for dumt å si at de som er på jakt etter M5 ikke er interssert i andre spennende biler. Du ser jo bare hva SS vasker frem, som også ofte er godkjent ombygd. Men klart at det er irriterende med mye "boss" i M5-kategorien.. Poenget mitt er "ugresset" som ligger under M5. Trykker man på M5 er det fordi man vil se M5, ikke en random 5-serie med m-styling eller kompressor. Men det er min mening, og mine meninger er det helt greit å være uenige i (selv om mine meninger selvfølgelig er rett, og de som er uenige tar bare feil ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Jeg kjøpte da 540 med presse istedet for M5. I mine øyne er det ikke noe som helst som er spesielt edelt med M5er, spesielt ikke de få som er på markedet her i landet. Skulle jeg vurdert en original M5, måtte det blitt en strøken E34 med eksepsjonelt lav kilometerstand. Problemet med noe slikt, er at jeg sikkert ikke hadde turt å bruke den. Det finnes jo selvsagt unntak her og der.. Vi to har heller ikke samme entusiastiske syn når du sier at det ikke er noe spesielt med en M5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Oktober 16, 2012 Share Skrevet Oktober 16, 2012 Det er jo ikke det. E39 M5 er kun en helt vanlig 5-serie med en S62 og dobbel eksos. Er ikke noe magisk som gjør den bedre enn noe annet med tilsvarende skyvekraft/understell/bremser (som alt lar seg ettermonterte relativt greit). E34 M5 har jeg bedre fortståelse for at kan anses å være noe litt spesielt, da disse tross alt er håndlagde biler, og som sådan (i mine øyne) et samlerobjekt. Hadde denne diskusjonen omfattet f.eks numererte Alpina-biler, hadde jeg forstått frustrasjonen dersom kategorien var full av trimmede standardbiler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 17, 2012 Share Skrevet Oktober 17, 2012 Du er inne på noe viktig der Hafsmo. E39 M5 fikk mye kritikk for å være for laidback og komfortorientert i forhold til E34 M5 (spesielt med S38B38 motoren). I denne sammenhengen er det verdt å fokusere på at E39 M5 har en gammeldags snekkestyring istedenfor en mer tradisjonell og presis tannstangsstyring som på E34 M5. Det var ikke plass til annet med en stor V8 motor i motorrommet. Mye kan derfor tyde på at valget av en V8 motor var et markedsmessig kompromiss. Jeg har en teori som involverer Alpina. E34 B10 Bi-Turbo er jo en slags über M5 som kom på markedet i 1989... året etter at E34 M5 kom på markedet. Denne modellen viste også hvor effektivt overladning kan være. M30B35 motoren var plutselig vesentlig kraftigere enn BMW´s egen S38B36 motor samt etterfølgeren S38B38. Alpinas mesterverk yter 360 HK og 540 Nm. S38B38 motoren yter 340 HK og 400 Nm. Alpina har i alle år uoffisielt vært et slags konseptmessig forsøkslaboratorium for BMW og det er ikke utenkelig at nettopp E34 B10 Bi-Turbo også var dette med tanke på den kommende E39 M5. Spesielt med tanke på snekkestyringen tror jeg at det egentlig var meningen at E39 M5 også skulle ha hatt en rekkesekser med turbo, men at BMW´s markedsavdeling i siste liten fikk kalde føtter. Det amerikanske markedet var ikke klar for en rekkesekser med turbo og de markedsmessige erfaringene fra E23 745i fristet ikke til en slags gjentagelse. Ergo fikk E39 M5 istedenfor en stor og tung V8 motor, snekkestyring og kun marginalt bedre ytelser enn E34 B10 Bi-Turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 17, 2012 Share Skrevet Oktober 17, 2012 Har vel eid flere E39`er enn de fleste her inne, og tror nok at M5 oppleves som relativt "wow" i forhold til alt annet av E39.. Men det er jo en annen sak.. Forstår godt at vi ikke vil ha kjipe E39`er i M5-tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErsinM5touring Skrevet Oktober 17, 2012 Share Skrevet Oktober 17, 2012 Du er inne på noe viktig der Hafsmo. E39 M5 fikk mye kritikk for å være for laidback og komfortorientert i forhold til E34 M5 (spesielt med S38B38 motoren). I denne sammenhengen er det verdt å fokusere på at E39 M5 har en gammeldags snekkestyring istedenfor en mer tradisjonell og presis tannstangsstyring som på E34 M5. Det var ikke plass til annet med en stor V8 motor i motorrommet. Mye kan derfor tyde på at valget av en V8 motor var et markedsmessig kompromiss. M5 e34 har da styresnekke, er vel kun IX modellen av e34 som har tannstang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 17, 2012 Share Skrevet Oktober 17, 2012 Du er inne på noe viktig der Hafsmo. E39 M5 fikk mye kritikk for å være for laidback og komfortorientert i forhold til E34 M5 (spesielt med S38B38 motoren). I denne sammenhengen er det verdt å fokusere på at E39 M5 har en gammeldags snekkestyring istedenfor en mer tradisjonell og presis tannstangsstyring som på E34 M5. Det var ikke plass til annet med en stor V8 motor i motorrommet. Mye kan derfor tyde på at valget av en V8 motor var et markedsmessig kompromiss. M5 e34 har da styresnekke, er vel kun IX modellen av e34 som har tannstang. OK... disse modellene er ikke mitt spesiale. Jeg refererer bare til hva kritikken mot modellen primært gikk på da den kom på markedet. Mercedes-Benz W124 har, i motsetning til E34, alltid fått kritikk for en mindre presis styring (typisk eldre Mercedes-Benz)... nettopp fordi den har styresnekke. Jeg tok det derfor for gitt at E34 har tannstangsstyring. Uansett... så er det kun E39 V8 modellene som har styresnekke. De andre E39 modellene har tannstangsstyring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Oktober 17, 2012 Share Skrevet Oktober 17, 2012 Merkelig alt folk irriterer seg over... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Oktober 17, 2012 Share Skrevet Oktober 17, 2012 Du er inne på noe viktig der Hafsmo. E39 M5 fikk mye kritikk for å være for laidback og komfortorientert i forhold til E34 M5 (spesielt med S38B38 motoren). I denne sammenhengen er det verdt å fokusere på at E39 M5 har en gammeldags snekkestyring istedenfor en mer tradisjonell og presis tannstangsstyring som på E34 M5. Det var ikke plass til annet med en stor V8 motor i motorrommet. Mye kan derfor tyde på at valget av en V8 motor var et markedsmessig kompromiss. Jeg har en teori som involverer Alpina. E34 B10 Bi-Turbo er jo en slags über M5 som kom på markedet i 1989... året etter at E34 M5 kom på markedet. Denne modellen viste også hvor effektivt overladning kan være. M30B35 motoren var plutselig vesentlig kraftigere enn BMW´s egen S38B36 motor samt etterfølgeren S38B38. Alpinas mesterverk yter 360 HK og 540 Nm. S38B38 motoren yter 340 HK og 400 Nm. Alpina har i alle år uoffisielt vært et slags konseptmessig forsøkslaboratorium for BMW og det er ikke utenkelig at nettopp E34 B10 Bi-Turbo også var dette med tanke på den kommende E39 M5. Spesielt med tanke på snekkestyringen tror jeg at det egentlig var meningen at E39 M5 også skulle ha hatt en rekkesekser med turbo, men at BMW´s markedsavdeling i siste liten fikk kalde føtter. Det amerikanske markedet var ikke klar for en rekkesekser med turbo og de markedsmessige erfaringene fra E23 745i fristet ikke til en slags gjentagelse. Ergo fikk E39 M5 istedenfor en stor og tung V8 motor, snekkestyring og kun marginalt bedre ytelser enn E34 B10 Bi-Turbo. Jeg tror nok S62B50 alltid var ment for E39 M5, det er en fantastisk god motor som har vist seg å være konkurransedyktig selv idag, og jeg tør å påstå en av de beste masseproduserte V8 noensinne. Samtidig tror jeg E39 M5 ikke hadde vært like vellykket med en 6 syl turbo motor. Det karosseriet og det chassiet "kler" V8. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.Hafsmo Skrevet Oktober 17, 2012 Share Skrevet Oktober 17, 2012 Har vel eid flere E39`er enn de fleste her inne, og tror nok at M5 oppleves som relativt "wow" i forhold til alt annet av E39.. Men det er jo en annen sak.. Forstår godt at vi ikke vil ha kjipe E39`er i M5-tråden. Det vil jeg tro og håpe, da det tross alt er den kraftigste E39en (og en drømmebil for undertegnede), men når det kommer til hvorvidt det er en spesiell bil med samlerverdi, synes jeg ikke den skiller seg ut på samme måte som tidligere M-biler. Med andre ord vil en ombygget bil være mere interessant (for meg) når det kommer til M5 i E39 format, enn f.eks en E34 M5. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Oktober 17, 2012 Forfatter Share Skrevet Oktober 17, 2012 Hva skal man egenlig med egen M5 kategori da? Om der kan ligge vanlige 5 serier med like mye hk? For di om E39 M5 ikke er like mye M5 som E34 var, så er det fortsatt en M5 og ikke f.eks 540 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Oktober 17, 2012 Share Skrevet Oktober 17, 2012 Jeg tror nok S62B50 alltid var ment for E39 M5, det er en fantastisk god motor som har vist seg å være konkurransedyktig selv idag, og jeg tør å påstå en av de beste masseproduserte V8 noensinne. Samtidig tror jeg E39 M5 ikke hadde vært like vellykket med en 6 syl turbo motor. Det karosseriet og det chassiet "kler" V8. Det er ikke min hensikt å stille E39 M5 i et dårlig lys... absolutt ikke. Den er en fullblods M5 akkurat som de andre M5 modellene, men de har forskjellige egenskaper og de er tildels også forskjellige når det gjelder selve konseptet. S62B50 motoren er sterk, men samtidig relativt laidback. En makseffekt ved 6600 rpm er ikke spesielt sportslig i relasjon til forgjengerens makseffekt ved 6900 rpm (S38B38) og for ikke å snakke om etterfølgerens makseffekt ved hele 7750 rpm (S85B50). Porsches tilsvarende kommersielle sugemotor i 1999 hadde en makseffekt ved 7200 rpm. 911 GT3 RS 4.0 (997) har en makseffekt ved hele 8250 rpm. S62B50 motoren var dessverre plaget av litt for mange motorhavarier de første par årene. BMW fikk imidlertid skikk på dette og i ettertid har motoren vist seg å være en pålitelig konstruksjon. Jeg tror absolutt at E34 B10 Bi-Turbo konseptmessig var kimen til det som senere kom til å bli N54B30 motoren. Markedet var imidlertid ikke modent for downsizing i 1999 og derfor beveget både BMW og Alpina seg vekk fra rekkeseksere. Nå er imidlertid markedet modent for downsizing og Alpina´s utgave av N54B30 motoren yter hele 408 HK og 540 Nm. Tilsvarende kan man også trekke noen paralleller til E39 D10 Bi-Turbo motoren anno 2000 med 245 HK. Den motoren var uten tvil kimen til BMW´s egen M57TUD30 motor anno 2004 med 272 HK... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet Oktober 17, 2012 Share Skrevet Oktober 17, 2012 S62B50 motoren er sterk, men samtidig relativt laidback. En makseffekt ved 6600 rpm er ikke spesielt sportslig i relasjon til forgjengerens makseffekt ved 6900 rpm (S38B38) og for ikke å snakke om etterfølgerens makseffekt ved hele 7750 rpm (S85B50). Her må jeg få lov til å være uenig. Effektkurven til S60 stagnerer ved 6600 rpm, med andre ord holder den tilnærmet maksimaleffekten helt til den treffer turtallssperren. Det er da langt bedre med en motor som tidlig (i den grad 6600 rpm kan kalles tidlig i registeret) når den maksimale effekten og holder den ut, enn en motor som peaker på ett sent punkt for så å få mindre effekt over det punktet (s38b38 faller drastisk). I mine øyne langt mer kjørevennlig, og mer egnet for sportslig kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå