Gå til innhold

Hva velger mann? E39 M5 vs E46 M3

Rayen
 Share

Anbefalte innlegg

Du har med andre ord misforstått "stigen" totalt? :P

M3, 535D også 318D? :P

:oops:

:) Sorry OT, men skal prøve å forklare hvorfor!

E46 M3 var jeg kjempefornøyd med. En veldig artig bil som jeg savner meget...

535d var en fantastisk bil da jeg fikk den. Men gikk ikke så lang tid før jeg ble litt lei :/ Følte mer og mer at stor dieselmotor ikke var noe jeg ville vurdere lenger.

Greit nok, mye drag, moment og lite forbruk, men hvor er lyden, turtallet og den morsomme karakteristikken som fremhever kjøreglede i en grom bensinmotor?

I tillegg syns jeg det nesten var skremmende å eie en såpass dyr bil uten garanti, for hver gang det dukket opp noe uforutsett kostet det jo lett en månedslønn og fikse det.

I dag har jeg solgt boligen jeg hadde den gangen og kjøpt en dyrere enebolig.

Jeg har fremdeles en dieselmotor pga fornuft, og denne bilen koster 250 000 mindre, er flere år nyere, forhandsbetalt service i 5 år og 4 år gjenstående garanti.

318d'en imponerer meg også veldig mtp motorkraft i den grad at det fremdeles er diesel og ikke "moromotor" :) selv de minste dieselmotorene har faktisk mye drag i dag selv om det ikke er "brutalt" som i 535d.

Skulle jeg gått for en 5 serie diesel igjen tror jeg ikke jeg hadde vurdert å brukt penger på noe større motor enn 520d...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

E46 M3 generelt er en mer solid konstruksjon.

Der må jeg si meg meget uenig! Jeg har diskutert mye av det her med Thomashm5, som har hatt og selger mye av disse bilene, og hans oppfattelse har smittet over på meg.

E46 m3 er mye mer plast, knirking, deler som ikke sitter like godt osv, sammenliknet med e39 m5, jeg har skrudd på begge biler, og kjørt begge biler, og det er faktisk mer plast og "dårligere/billigere" konstruksjon enn e39 m5'n, som er mer som en familieracer i forhold, som skal holde på luksusen, og samtidig gi et godt skyv.

Jeg ser også at du skriver "hvordan kan m3'n være raskere men ikke raskere?" det har jo med vekt å gjøre, i hovedsak, m5'n er tyngre, har større motor, og den er sterkere, ingen tvil. Hvordan kan du forsvare at e46 m3 med s62 går enda bedre enn m3 med s54?

større og sterkere motor er svaret ;)

Med konstruksjon mente jeg motor, drivverk, generell teknisk kvalitet i understell. At interiøret er mer påkostet i 5 serien kontra 3 serien er ikke overaskende.

Ja, det er klart at en større motor i samme bil gjør bilen raskere. Jeg spurte ikke om det, visst du leser det jeg skrev om igjen.

Penguin, skal du være så blærete å hevde at bare nåværende eiere av M3\M5 kan uttale seg, så er strengt tatt ikke du det heller. Siden du EGENTLIG har en 523.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blærete å be kun nåværende eiere av bilene det spørres om å uttale seg istedet for synsere?

Hadde jeg bedt om råd om hvilken bil jeg skal velge hadde iallefall jeg syntest det var OK med folk som faktisk har disse bilene å gi utrykk for sine for og imot meninger.

Det stemmer at identiten på min bil tilhører en 1996 523i.

Eneste som skiler min bil ifra en original M5 er at originalt chassisnummer er strøket over.

Når man har en 1996 523i godkjent ombygd til m5 og flytter den motoren + gir + forstilling til original tysk m5 så får man godkjent karosseribytte. deretter er det bare å sette inn original motor, gir og drivverk ettersom det er samme delene så trengs det ikke å godkjennes = matching numbers + avgiftsbesparende på lovlig dog tungvint måte.

Om det står hverken det ene eller andre chassis nummeret på dempertårnet spiller ingen rolle for meg når ALT på min bil er ifra en og samme bil slik den rullet ut ifra BMW i tyskland i 2001.

Det er ikke det denne diskusjonen dreier seg om så du må gjerne sende meg en PM hvis vi skal diskutere dette videre. Slik jeg oppfatter deg er du kun ute etter å krangle og det har jeg ikke tid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese gjennom denne tråden, mange meninger ute og går :lol:

Kan hvertfall skilte med at jeg har eid en E39 M5 i godt over ett år nå og er SUPERFORNØYD!

Verdens raskeste 4-dørs produksjonsbil den gang den var ny og med en byggekvalitet som er svinbra!

Har tatt med min på bane flere ganger og det oppstår aldri komplikasjoner, alt fungerer som det skal og alt er lett tilgjengelig og lett å skru på.

Har og en meget god kamerat med en E46 M3 SMG, og den knirker som faen, differensialen er gåen, mellomakslingen er gåen, eksosanlegget rister og flere simple interiørdeler har gått i stykker.

(Kun kjørt ca 125.000km)

Har også snakket en del med thomashm5 og det er riktig som Tzunami sier, E46 M3 er merkelig svakt skrudd sammen og nesten alt er i plastikk...

Men hvorfor? Jo fordi på M3 så tenkte BMW på å holde vekta nede, mens på M5 har de driti i vekta og heller satt inn en gedigen motor for å kompensere, helt fornuftig spør du meg.

Spør du meg igjen, er UTSEENDET, M3'n klareste fordel, da den SER grommere ut, med bredding, bul på panser osv osv...

Smaken er som baken, og siden jeg eier en M5 så blir nok dette innlegget litt partisk.

MEN og det mener jeg, hvis noen fler mener at E46 M3 er BEDRE konstruert enn M5, da har de bomma så grovt og tar så feil at det burde ikke være mulig på et BMW forum.

M3= bråker, knirker, stiv og hard fjøring, trang plass, rett og slett en real sportsbil som spiser svingene, Lotus knirker det og :wink:

M5= raffinert, stille, myk styring (før du trykker på sport), godt med plass, 4 dører, altså ikke en rendyrka sportsbil, men heller en skikkelig MUSKEL bil, som også kan tuktes på bane og i svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, blir en slik bil bil-nr.2 uansett. Da tenker jeg at en nødvendigvis ikke trenger plassen og komforen som E39 gir. Ett par E39 eiere som sier thomashm5 skryter mer av E39 m5 enn M3, husk at han er en meget god selger som skryter av det kjøper har, han har selv hatt e46 m3 som privatbil i flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, blir en slik bil bil-nr.2 uansett. Da tenker jeg at en nødvendigvis ikke trenger plassen og komforen som E39 gir. Ett par E39 eiere som sier thomashm5 skryter mer av E39 m5 enn M3, husk at han er en meget god selger som skryter av det kjøper har, han har selv hatt e46 m3 som privatbil i flere år.

Hello, hvorfor vi nevner thomas er fordi han har demontert flere M biler enn vi noensinne kommer til å gjøre i hele vårt liv....

Og så ingen lenger misforstår, med dårlig byggekvalitet mener vi: skrangling, knirking og bruk av billige komponenter, ingen som sier at E46 M3 er en bil som går fortere i stykker :wink:

Det er den opplevde kvaliteten som M5 vinner alle marginer på.

Men når det er sagt, så står jo SMG kassa til E46 på folkemunne for "serious money gone", google it selv :)

Edit: Legger til at jeg også tidligere har eid en org E36 M3 i 2 år før jeg byttet til E39 M5, og for å si det slik: E34 M5 er jo MYE bedre skrudd sammen enn E36 M3.

Med det mener jeg ikke at det betyr at jeg bare hadde tull eller problemer med min M3, bare at M5 oppleves som en dyrere og mer påkostet bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt klart, han er en god selger, men en god selger prater ikke svada heller ;)

Det er mye sant i bunn i det han sier, selv om han kan smøre litt ekstra på ;) nå er e39 m5 drømmebilen min, så jeg ville valgt/har valgt dette, men e46 er jo ingen dum bil, den heter jo ikke m3 uten grunn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har diskutert mye disse bilene med Thomas selv. Det han sa, er at det er to helt forskjellige biler, som egentlig ikke kan sammenlignes på så mange måter. De er begge meget gode på hver sin måte. Er jo en grunn for at BMW produserte begge :P Kan ambefale trådstarter å kontakte han for tips, er vel ingen i norge som har eid/demontert flere M-biler en han :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 M3 generelt er en mer solid konstruksjon.

Der må jeg si meg meget uenig! Jeg har diskutert mye av det her med Thomashm5, som har hatt og selger mye av disse bilene, og hans oppfattelse har smittet over på meg.

E46 m3 er mye mer plast, knirking, deler som ikke sitter like godt osv, sammenliknet med e39 m5, jeg har skrudd på begge biler, og kjørt begge biler, og det er faktisk mer plast og "dårligere/billigere" konstruksjon enn e39 m5'n, som er mer som en familieracer i forhold, som skal holde på luksusen, og samtidig gi et godt skyv.

Jeg ser også at du skriver "hvordan kan m3'n være raskere men ikke raskere?" det har jo med vekt å gjøre, i hovedsak, m5'n er tyngre, har større motor, og den er sterkere, ingen tvil. Hvordan kan du forsvare at e46 m3 med s62 går enda bedre enn m3 med s54?

større og sterkere motor er svaret ;)

Godt svar tzunami ;) ... Har bestemt meg og holde igjen med handel til nyåret/ våren.. Håper da det dukker opp enE39 M5 for eg tror det er det eg havner opp med etter mye tenking og grubling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...