Gå til innhold

Er vi som bilinteresserte en utdøende rase?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Denne dabbende bilinteressen er vel mest aktuelt i byene. For å ta Oslo som et eksempel - de siste tiårene har det poppet om bomringer overalt, Europark eier snart hele byen, bensinstasjonene innenfor Ring3 er snart borte, det har poppet opp enormt mange fartshumper og veier/parkeringsplasser blir omgjort til gågater og miljøgater. I sentrum har kommunen konsekvent fjernet parkeringsplasser hvert år til fordel for grønt areale eller annet tull.  Mange steder har veiutbyggingen stått stille eller blitt enda verre enn før, f.eks E18 sydfra inn til byen. Ser ut som en lokal fylkesvei i Aserbajdsjan...Politikerne har også lagt om avgiftene de siste ti årene for å motarbeide morsomme biler - f.eks smutthullet for varebilklasse 2 og omlegging av diesel vs bensin. 

Det hjelper heller ikke på smørja med alle de forbanna elbilene som snylter på fellesskapet (gratis strøm, betaler ikke bomavgift etc), stjeler parkeringsplasser og sniker i køen (og lager enda mer kø enn det var før). Det som provoserer meg mest er at de rike i samfunnet skal få alle fordelene - blir faktisk irritert når middelklassen suser forbi i kollektivfeltet i fancy Teslaer i 750k og ikke betaler bomavgift, mens jeg og alle de andre arbeiderklasse-folka i gamle drittbiler må betale så det ljomer.

 

Ikke så rart interessen på sikt forsvinner når samfunnet er rammet av denne fiendtligheten mot og jakten på bilister!

 

Utover på landet derimot ser man heldigvis fortsatt litt bilinteresse. Har f.eks kjørt gjennom Nordkisa denne uka, og der står det gamle råner-Opeler og E34er rundt omkring i ymse hager.

Jeg fikk også en overraskelse da jeg kjørte innom en lokal Shell på nattestid for noen uker siden. Kl 02 på natta var det tjukt med rånere der, 20-22 biler. Så det finnes fortsatt lyspunkt.

Den største utfordringen i dag er at de som er bilinteresserte i beste fall har en grombil på prøveskilt som aldri blir brukt, og at de kjører pizzabil med diesel til daglig. Dette gjør at trafikkbildet blir utrolig kjedelig. Før møtte man stadig vekk på Audi S4, 200SX, E36 325i og lignende på veien, men dette er det nesten slutt på. Folk tar heller en bedriten gammel Skyline eller E30 ut på Rudskogen 1-2 ganger i året, og sitter resten av tiden på facebook eller Bimmers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det til en stadighet skriverier i avisen om råning, og om hvor sjenerende det er, og at det må taes tak for å få slutt på det. 

Man trenger ikke å gå lenger enn 5-6 år tilbake i tid. Da var det 10-15-20 biler ute å "råna" til enhver tid. Helg eller ukedag spilte ingen rolle, bilene kjørte rundt om hver kveld.

Nå er det som regel helt blikkstille. Kan hende det er 3-4 biler som kjører litt rundt på en god lørdagskveld, og da er det som regel et avisinnlegg om hvor forferdelig det er å bo i sentrum igjen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk barnevogna i min M3 coupe, hvordan kan du si at du ikke fikk den i noen som helst sedan. :roll:

X'en min kjørte e34 M5 sedan men barnevogn når hu var 18 år. :)

Meeen kommer vel Ann på hvor stor barnevogna er :)

Vis man ser på fks Jessheim så var det sykt mye mer rånere for ti år siden. Var biler overalt på Jessheim i helgene. Er dog en del enda i helgene som står i parkerings huset. Men inne på langt nær så mye som før.

Sent from space using Tapatalk -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Notodden er et prakteksempel på dette. Før var det råning døgnet rundt, ja.. også i hverdagene. Så ble gamle hydroen lagt ned, og Politiet drev en syk forfølgelse av rånerne (noe som endte opp i rånedemonstrasjonene dere sikkert husker). Etter det har det bare gått nedover.. de fleste er på fylla i stedet. Finns fortsatt en del biler ute på de riktige dagene, men det er som regel nye w211 og e60... ikke entusiastbiler som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var vel innom Shell på Nygårdskrysset du da, er dessverre ikke lov å stå der lenger grunnet dagens ungdom har forsøplet ned plassen en rekke ganger!

 

Ja, jeg reagerte på at plassen så bomba ut. Skjønner ikke hvorfor folk ikke klarer å ta ansvar for eget søppel og slenger det rundt på bakken. Ikke rart de har blitt bannet, de ba jo om det med en slik gifaen-holdning.

 

 

Vis man ser på fks Jessheim så var det sykt mye mer rånere for ti år siden. Var biler overalt på Jessheim i helgene. Er dog en del enda i helgene som står i parkerings huset. Men inne på langt nær så mye som før. Sent from space using Tapatalk -

 

Jeg var på Bilforumet sitt streetmeet på Jessheim i 2003 med kolonnekjøring. Var du der og? Hele Jessheim var okkupert av rånere, og det var tjukt med folk gatelangs som hadde det moro. MASSE burning og herjing midt i storgata :grin:  Herlig.

 

 

Er jo noen som holder det gående...

 

http://www.side3.no/motor/article3703882.ece

 

Kul artikkel. Slikt ser man ikke ofte i avisene her nede - en artikkel om rånere som ikke var negativt ladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lyset har de ennå ikke sett dessverre disse guttene, derfor kjører de bil med stjerne :)

Råne med BMW er etter min mening ikke det samme som med mye annet :) Jeg synes ikke de er myke nok i fjæringa, og ofte manuell gir gjør det litt slitsomt å kjøre i lave hastigheter i sentrumsnære strøk :) BMW kan det å kjøre på landeveien, men å komfortabelt kjøre deg rundt på brostein og hullete vei så finnes det mange bedre alternativer til dette. Jeg har en teori om at la oss si 124 200D og 250D er laget for å rusle rundt i bykjerner på brostein slik de er bygget! De er jo ikke laget for å kjøre i høy fart på motorvei, eller bestige fjell med feriebagasje. De er altfor late til det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være trist å leve i den tro at det bare er BMW som gjelder. Jeg har sterke preferanser for BMW, men øynene er åpne for at det finnes mange bra biler der ute som ikke har rondellen på panseret.

Det var et ganske stort problem med forsøpling i gatene heromkring en stund. Etter avisskriverier og kjeft fra lensmann ble det tatt opp i plenum innad i miljøet og jeg synes vi har blitt mye flinkere. Noe vil det jo uheldigvis alltid være, men det er fortsatt minimalt. Det er vel mer støyforurensning som blir klaget på i desse dager, men det er nok ikke et nytt fenomen. De har gått så langt som å avsperre en populær parkeringsplass i på kveldstid for å prøve å bli kvitt rånerne. Hvorfor? Fordi en hel rekke eldre folk har funnet ut at de skal bosette seg midt i sentrum, antagelig vel vitende om rånekulturen. Det er jo ikke sånn at den har eksistert i 40 år eller no....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også øynene åpne for andre merker enn bmw, men lite av det kan forsvares å ha som bruksbil, dra tilhenger, kjøre boss, 25000km i året osv..

Som du sikkert gjettet, er mitt alternativ porsche, bare synd jeg ikke har økonomien til det enda..

 

Men ellers beskriver jo artikkelen om stjerne-gutta min teori. At flere kjøper en fin bil og heller gjøre små diskre endringer enn å kjøre en rosa rullemalt 240..

Det er jo bare til å se her på forumet, de fleste med gromme biler har 2stk, hvorav bruksbilen ikke skiller seg ut, mens "garasjebilen" er desto mer kompromissløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har gått så langt som å avsperre en populær parkeringsplass i på kveldstid for å prøve å bli kvitt rånerne. Hvorfor? Fordi en hel rekke eldre folk har funnet ut at de skal bosette seg midt i sentrum, antagelig vel vitende om rånekulturen. Det er jo ikke sånn at den har eksistert i 40 år eller no....

 

Jeg kom på noe når jeg leste den der.  For en del år siden var det tilfelle ute hos meg at en lokal sjappe hadde en sentral p-plass der det hang rånere fra stengetid kl 22 og ofte utover natta. Etter hvert fikk de klager fra alle de gamle pensjonist-naboene (som var lei av livet og burde lagt seg i pennalet for lenge siden når de ikke har annen glede i livet enn å klage på alle andre uten å bidra med noe selv, men det får nå være en annen sak...), og politiet fikk etter hvert jaget rånerne vekk.

Uka etter hadde sjappa selvfølgelig innbrudd på kveld/nattestid av noen udugelige polakker. Neppe tilfeldig. Så rånere bringer med seg noe positivt også - en billig form for samfunnssikkerhet. Hadde Oslo hatt flere rånere hadde kanskje asylsøkere begått færre overfallsvoldtekter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...