Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

E60 har twin tube gasdempere og en bmw integral IV travers. Så å si identisk med M5 men du skal være obs på hjulstillingen og stab stag da den er stivere enn standard E60. Det letteste for deg er å sjekke delenummer opp mot ETK online katalogen, f.eks på gsbildeler.no sin nettbutikk så vil du se.

Geometrien er lik men ikke hjulstillingen

Skrevet

Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe denne m5 bakstillinga som er på bilde her og montere rett på min E60 uten større ingrep?

Bilen skal brukes i drifting serien, så jeg er avhenig av at det fungerer til det. Kjenner lite til disse bilene, så prøver å google å lete, men neimenn ikke mye jeg finner!

Har skjønt såpass at det 520 driverket jeg har bak der nå ikke kan tåle stort da knutene er på størrelse med en middels skjorteknapp!

Skrevet
Husk at diffen på M5 er en aktiv diff mens E60 er vanlig 25% mekanisk sperre og utvekslingen varierer mellom nesten alle E60'r utifra motortype

Hvor har du det ifra at vanlig E60 har 25% mekanisk "sperre"?

Skrevet

Ikke alle modellene som har det, tror det begynner på 525 og oppover. Dessuten har nyere modeller DTC som er en elektronisk diff. Jeg har lest det i en BMW manual men husker ikke hvor den er. Det jeg vet sikkert er at M5 E60 har en variabeldiff i motsetning til vanlige bakhjulsdrevne E60'r. Xdrive er noe helt annet igjen.

Skrevet
Det jeg lurer på er om jeg kan kjøpe denne m5 bakstillinga som er på bilde her og montere rett på min E60 uten større ingrep?

Bilen skal brukes i drifting serien, så jeg er avhenig av at det fungerer til det. Kjenner lite til disse bilene, så prøver å google å lete, men neimenn ikke mye jeg finner!

Har skjønt såpass at det 520 driverket jeg har bak der nå ikke kan tåle stort da knutene er på størrelse med en middels skjorteknapp!

Ja altså drivverket til 520 er jo tilpasset deretter og tåler et maks moment uten at jeg vet hvor mye det er. Sikkert 1,5x momentet i 520 eller noe. M5 derimot vil du se er mer og bedre. Selve traversen (Integral IV) er jo så å si lik som alle andre men det kan hende bærearmene er modifisert som M avdelingen pleier. F.eks på E90 M3 så er de mye mer forsterket og har en litt annen geometri og foringer enn standard. Jeg har sjekket delenummeret for en 2008 mod 520 travers mot en M5 2008 travers. 520 delenummer: 33316770828; M5 delenummer: 33312282760 så delenummeret er ikke likt men utifra bildene så ser det likt ut. Akselavstand og sporbredde er jo likt også. Se på bildene fra ETK så vil du se at det eneste som skiller de er foringene. Det ville blitt for dyrt å lage en helt egen travers kun for M5 så jeg er rimelig sikker de er lik. Det er jo tross alt høylegert stål og det er ikke billig når du skal lage 100k ++

Øverste er M5

necwqm4qtabeoeqcmfkw.gif

tn4bk6okinr5j5xpki9b.gif

Skrevet
Husk at diffen på M5 er en aktiv diff mens E60 er vanlig 25% mekanisk sperre og utvekslingen varierer mellom nesten alle E60'r utifra motortype

Ingen e60/e61 har noen form for sperre med unntak av M5, så enkelt er det. Heller ikke som ekstrautstyr. De siste "vanlige" bilene som hadde mulighet for dette var vel e36.

Skrevet

Jo visst har du en elektronisk sperre. DTC

Det er ikke en sperre i den forstand men fungerer så å si med samme prinsipp at den tillater et avvik i rotasjon på bakakselen.

Det er sikkert rett som du sier at valige E60 ikke har en mekanisk sperre som M5'n

Skrevet

Men den bakstillinga på bilde over her ligner ikke andre m5 jeg har sett.

Er det separate demper og fjær på noen m5 og andre har vanlig fjærbein? Er selve spindlene jeg tenker på. Får jo ikke festet noe fjærbein på denne på bilde?

Skrevet

Ja touring har vel luftdempere bak med automatisk nivåregulering.

Spindelhuset har ikke samme delenummer som på vanlige E60. Se i BMW online katalog, da vet du det helt sikkert. Men selv om delenummeret ikke er det samme betyr det ikke at det er forskjellig. Øverste bilde er M5 sedan spindelhus

bywtro9yt23g07bk3zg6.gif

mh3f0x2xhxm9k5sy5uzd.gif

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...