Gå til innhold

Gå til innkjøp av BMW, Hvilken?

MagnusR
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, Mitt navn er Magnus og har et par spørsmål til dere gutta

som har peiling på BMW.

Jeg er nå inne til førstegangstjeneste, dimmer til sommeren og behovet for bil

vil derfor melde seg.

BMW'er generelt biler jeg syns ser jævla bra ut, og jeg har alltid kunnet tenkt meg

nettopp bmw.

Spørsmålet er da som følger:

Hva slags bmw burde jeg gå for, og hvorfor?

Absolutte budskjett er 150k.

Vil helst ha en som ikke gir meg for mye utgifter og gjerne ser bra ut.

Setter stor pris på tilbakemeldinger!

-Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet... :)

Du skriver ikke noe om motor og ytelser, men hvis du vil ha en mest mulig moderne BMW bør du gå for en nyere E46 (3-serie) med en fornuftig motor. Alternativt bør du kikke etter en litt eldre E39 (5-serie) hvis du ønsker en større modell.

Begge disse modellene selges i et relativt brutalt marked. Det er mange aktører og du bør kanskje alliere deg med en som kjenner markedet før du svir av 150 festblanketter på en BMW. Det kan være derfor være fornuftig å kikke på andre bilmerker enn BMW også. Det er bare du som kan bestemme hva slags bil som er best for deg. Prøv mange forskjellige... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jo takk for det :)

Jeg har slått fra meg noe med power i. Her er jeg primert ute etter noe som ser fint ut,

ikke gir meg så alt for mye utgifter og er så driftsikker som mulig.

Hadde jeg fått til noe i nærhet av dette så hadde jeg vært fornøyd.

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38342299

Hvordan er denne typen i forhold til driftsikkerhet?

Og hva med å ta inn en fra Tyskland selv?

Fattern har gjort det et par ganger og kan hjelpe med det i så fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen du har funnet er en E46 og nettopp hva jeg tenker på (nyere med facelift). Det er mulig at du innenfor det økonomiske budsjettet også kan kikke på tidlige E87 eksemplarer (den første 1-serien). Jeg vil tro at din far kan hjelpe deg videre hvis han har erfaring. Det viktigste er å snakke med folk som har litt erfaring med BMW. Det er alt for lett å brenne seg på bilkjøp hvis man ikke har erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen takk for svar :)

Mener du nå at bilen som eventuellt skal kjøpes skal sjekkes grundig over av en som har peiling?

Hva tenker du om service etc., er det veldig dyrt?

Og hvordan er driftsikkerheten ikke minst....

Helt suverent å ha noen som har peiling til å hjelpe litt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 facelift er en flott bil! Kjører selv bl.a. en -04 330d Touring og er strålende fornøyd med den.

Men om jeg skulle gått for det "tryggeste" så ville jeg styrt unna diesel. Jeg har ikke hatt noe trøbbel med min, men OM du skulle få et turbohavari, swirlflaps osv. så er dette en reparasjon på 20.000+.

Jeg ville siktet meg inn på E46 facelift 320i. Nydelig rekkesekser på 2.2 liter og 170 hk. Ingen racer, men duger i massevis (og låter nyydelig).

Sjekk nøye for rust, og se gjerne gjennom "begagnatguiden" på autopower.se.

Lykke til med bilkjøp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo faktisk mulig å få tak i E90 til den prisen også. Helt opp til 320i (fullstendig ribbet for utstyr, men allikevel...)

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=38365324

Men det kommer jo helt an på hvilke ønsker og behov man har. I det budsjettet så ville jeg nok forsøkt å fått tak i en E87 som har litt utstyr, med lavest mulig kilometerstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For rundt 150 laken har man MYE å velger på bruktmarkedet når det kommer til BMW. Man kan finne 750I med V12er, E36 M3, nyere 116I, nyere 320I, halvgammel 525I, eldre X5, 80 talls 635CSI osvosv

Som nevnt over her så ville jeg nok vurderer bensin på E46, en 320i med rekkeseksern på 2,2 liter (M54B22) er en fantastisk fin motor og ikke minst solid å driftsikker. Jeg fraråder ikke å kjøpe diesel men om noe går gæli så blir det fort så mye dyrere enn med en enklere bensinmotor.

F eks noe sånn som dette:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38412931

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38164126

Denne er nyere og en helt annen bil, godt utstyrt men litt kjedelig. Men det er utrolig hva nye felger gjør :wink:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38019307

Eller om du velger komfort og luksus. Hadde akkurat en slik selv, utrolig god bil å kjøre samt feilfri og solid. Samme 2,2 litern som 320i har, gullegod motor :D

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=36944875

Eller mitt personlige valg i denne prisklassen! Her har man ypperlig kjørekomfort, fortsatt ett moderene design, en bil folk faktisk snur deg etter og en solid drivlinje. Dette er det man kan kalle MYE bil for pengene, lav km stand, kjørt av voksene og velholdt:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38013859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom pris, hva er du ute etter? Sportslig bil? Morsom bil? Praktisk bil? Liten bil? Stor bil? Tøff bil? To dører? Fire dører? Fem dører? Høy bil? Lav bil? Bil uten tak? To seter? Nyest mulig? Mest mulig utstyr?

Litt mange "spørsmål", men Regner med du skjønner tegningen. :)

Om du forteller litt om hva du hovedsakelig kommer til å bruke bilen til og hva du er ute etter hjelper det litt på.

En bil som umiddelbart kom i mine tanker er denne. Ikke så veldig sosial med to seter og kjørt litt langt, men mest sannsynlig en utrolig morsom bil. Dessverre er dette etter min mening mer en kosebil enn pendlerbil, så om det er det du har i tankene er den kanskje ikke helt den mest fornuftige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da kommer det litt mer spesifikt!

Dere er konge folkens, maken til hjelp jeg får :)

Først og fremst vil jeg ha en driftsikker bil som ser bra ut. Stilren bil

med pene felger tror jeg kan gjøre seg godt.

Jeg kommer til å kjøpe et fett felgsett, og jeg er generelt glad i

å ordne selv. Så at bilen har muligheter for å kunne kjøpe inn litt stilrent ''stasj''

som tar seg godt ut og montere selv er også en fordel i mine øyne.

Når det gjelder effekt og power så er det noe jeg velger å nedpriorietere nå,

mest pga. økonomiske årsaker(pluss at dama også skal kjøre, hehehe.).

En rekkesekser høres også godt ut, men er ikke et must. Det skal sies at jeg liker den

rolige låten i dem.

Det er også verdt å nevne at jeg ikke er noen bigfan av automatkasse.

Hvordan er den generelle kvaliteten på bmw automatkasser i denne prisklassen?

Hvis den er god så kan det gå ann, men vil helst gå for manuell..

Når det gjelder størrelse så føler jeg det er greit med litt plass til fiskestanga,

eller få plass til brettet om vinteren. Er jo ikke så alt for mye som skal til.

Sikler nå på E46, og som nevnt av Fredrik, 520i.

Igjen gutta, suverent at dere er så behjelpelige!

-Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over her, finnes det mye spennende både fornuftig og ufornuftig. Kosebiler og bruksbiler..

Jeg ville styrt unna automat. Ikke fordi bmw er spesielt gode/dårlige på automat, men det er enda en ekstra kilde for problemer, som kan bli dyr. Desverre var det mange ingeniører som levde i "god tro" på at automatkasser ikke trengte oljeskift i feks e46 og e39. Dette resulterer i mange girkassehavari når bilene ikke har fått flushet kassene sine. Dersom "drømmebilen" din har automat, kan den likevel være et fornuftig valg, men jeg ville belaget meg på å flushe kassen omgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du ikke fan av automat så dropper du det, dette er nok en ting som kan ryke og da koster der stort. Slik det høres ut så er det E60 du skulle hatt, altså 5 serie typen jeg linket til nederst i min forrige post. Her har du en veldig driftsikker bil med solid drivlinje og du har plass til fiskestanga og snowboard med nedfellbare bakseterygger. I tillegg så er den fortsatt forholdsvis ny som bruktbil og ser utrolig bra ut, bilen er stor men himmelsk å kjøre. Motoren i 520I går silkemyk, nesten lydløst på tomgang og har veldig pen og kultivert gange. Den går overaskende greit men er ingen racerbil, forbruket er dog på et lavt nivå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en E46 320i (2,2) manuell, suveren kombo. Coupe er åpenbart penest, men jeg synes touringen også kan bli bra med litt senk og gromme hjul. Velg så ny som mulig, bra utstyrt, kort kjørelengde og grundig fulgt opp med servicer. Burde få en meget OK bil da, samt muligheter for å supplere med "stasj" innenfor det budsjettet du har satt. Heller det enn en strippet E90 med firer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...