Gå til innhold

M Performance Power Kit på nedtrimmet bil

Bradbury
 Share

Anbefalte innlegg

11 timer siden, FritzP skrev:

Hvilken forhandler brukte du, har lest historier om at det har tatt 3 dager for å få software til å fungere.

Hei. Jeg kjenner noen hos en BMW-forhandler. Hele jobben tok rundt to timer med full oppgradering av software.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handlet hos GS bildeler og fikk ett bilelektronikk verksted til å initialisere styreenheten. Tok ikke lange tiden før det var iorden, men måtte oppdatere litt flere moduler da disse falt ut under initialiseringen av en eller annen grunn..

Et hvert godkjent bilverksted skal i teorien kunne installere M-performance kittet da dette er tilpasset bilen og chassi nummer, og ikke innebærer noe programering.  Har ikke sett noe steder at det er krav om at det er BMW selv som må installere dette, selv om de prøver seg ved å si dette. Om noen har det skriftlig at det kun er BMW som kan installere dette for å beholde garantien så hadde det vært fint med en kildehenvisning, for det bryter isåfall med norsk lov :) 

http://www.dinside.no/904730/du-kan-trygt-velge-et-annet-verksted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte MPPK hos en BMW forhandler i Tyskland, da ble bilen koblet opp online til BMW for å oppdatere alle moduler, hvor lang tid det tar kan variere med utstyret bilen har forklarte de, på min bil tok det flere timer bare å få ECU programmert.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Maxmek skrev:

Jeg monterte MPPK hos en BMW forhandler i Tyskland, da ble bilen koblet opp online til BMW for å oppdatere alle moduler, hvor lang tid det tar kan variere med utstyret bilen har forklarte de, på min bil tok det flere timer bare å få ECU programmert.

Stemmer nok at Bmw må være Online og oppdaterer alle modulene, men det er fordi de har "byråkratisk" utstyr, som mangler friheten til å gjøre som man vil.
ECU`en kommer jo ferdig programmert på ditt chassinr fra tyskland når du kjøper M Performance Kit, så her trengs ingen oppdatering. Den skal bare initialiseres med startsperren og nøkler etc.  Andre verksteder enn Bmw har gjerne nyere diagnose/programeringsverktøy som kan oppdatere/programmere hver enkelt modul, og det tar da mye kortere tid å gjøre det man skal , og man trenger ikke være Online. :)  Var ihvertfall den forklaringen jeg fikk fra det verkstedet jeg brukte. (Y) 
Diagnose utstyret til Bmw skal automatisk oppdage om du har M Performance ECU eller Original hvis du senere må oppdatere hos Bmw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Daniel80 skrev:

Stemmer nok at Bmw må være Online og oppdaterer alle modulene, men det er fordi de har "byråkratisk" utstyr, som mangler friheten til å gjøre som man vil.
ECU`en kommer jo ferdig programmert på ditt chassinr fra tyskland når du kjøper M Performance Kit, så her trengs ingen oppdatering. Den skal bare initialiseres med startsperren og nøkler etc.  Andre verksteder enn Bmw har gjerne nyere diagnose/programeringsverktøy som kan oppdatere/programmere hver enkelt modul, og det tar da mye kortere tid å gjøre det man skal , og man trenger ikke være Online. :)  Var ihvertfall den forklaringen jeg fikk fra det verkstedet jeg brukte. (Y) 
Diagnose utstyret til Bmw skal automatisk oppdage om du har M Performance ECU eller Original hvis du senere må oppdatere hos Bmw.

Dette kit'et har et delnummer, og kan bestilles fra forskjellige leverandører i Tyskland.

Hvis man da bestiller dette, vil BMW kreve at man da oppgir bilens ser.nr og dermed få en ecu som er ferdig programmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, FritzP skrev:

Dette kit'et har et delnummer, og kan bestilles fra forskjellige leverandører i Tyskland.

Hvis man da bestiller dette, vil BMW kreve at man da oppgir bilens ser.nr og dermed få en ecu som er ferdig programmert.

Jeg bestilte kitet av Sand Jensen (BMW forhandler) i Flensburg, og oppga chassinummer ved bestilling, allikevel ventet jeg flere timer på at online programmering fra BMW skulle bli ferdig når de monterte det.

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maxmek skrev:

Jeg bestilte kitet av Sand Jensen (BMW forhandler) i Flensburg, og oppga chassinummer ved bestilling, allikevel ventet jeg flere timer på at online programmering fra BMW skulle bli ferdig når de monterte det.

Men hadde du forhånds bestilt slik at det lå klar ny ferdigprogramert ECU til deg når du kom med bilen, eller måtte de programmere ECU`en der og da?  Jeg fikk nemlig tilsendt en ferdig programmert ECU til Norge som bare skulle monteres i bilen og synkes med resten av bilens moduler. Kan tenke meg at selve programmeringen av ECU`en vil ta lengre tid, men det kan ikke gjøres hos andre enn BMW. Det er heller ikke det de gjør når du kjøper M Performance kit i norge.

PS: Var 2-3 ukers leveringstid fra jeg bestillte M Performance til det kom til GS

Endret av Daniel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
On ‎08‎.‎07‎.‎2016 at 10.58, Daniel80 skrev:

Jeg handlet hos GS bildeler og fikk ett bilelektronikk verksted til å initialisere styreenheten. Tok ikke lange tiden før det var iorden, men måtte oppdatere litt flere moduler da disse falt ut under initialiseringen av en eller annen grunn..

Et hvert godkjent bilverksted skal i teorien kunne installere M-performance kittet da dette er tilpasset bilen og chassi nummer, og ikke innebærer noe programering.  Har ikke sett noe steder at det er krav om at det er BMW selv som må installere dette, selv om de prøver seg ved å si dette. Om noen har det skriftlig at det kun er BMW som kan installere dette for å beholde garantien så hadde det vært fint med en kildehenvisning, for det bryter isåfall med norsk lov :) 

http://www.dinside.no/904730/du-kan-trygt-velge-et-annet-verksted

Hei!

Hvilke motor har du (B47, N47...)? Jeg har fått beskjed fra BMW Norge (tidlig i vår/sommer) at de ikke kommer med M Performance power kit til B47 motorene (de nye 4 syl. dieselmotorene). Årsaken skal nok vist være for stor belastning på motor og drivverk bl.a.

Jeg har en 520d xDrive 2015-mod (B47 motor) med 163Hk. Savner litt trykket som jeg hadde på min gamle E60 (525) rekke sekser...

Noen gode innspill på hva jeg kan gjøre? Når man ikke benytter det originale Power kittet til BMW, så er det vel ikke så mange som kan gi garantier på drivverk osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aafk skrev:

Hei!

Hvilke motor har du (B47, N47...)? Jeg har fått beskjed fra BMW Norge (tidlig i vår/sommer) at de ikke kommer med M Performance power kit til B47 motorene (de nye 4 syl. dieselmotorene). Årsaken skal nok vist være for stor belastning på motor og drivverk bl.a.

Jeg har en 520d xDrive 2015-mod (B47 motor) med 163Hk. Savner litt trykket som jeg hadde på min gamle E60 (525) rekke sekser...

Noen gode innspill på hva jeg kan gjøre? Når man ikke benytter det originale Power kittet til BMW, så er det vel ikke så mange som kan gi garantier på drivverk osv. 

Skulle kjøpt 190 hesteren. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.H.D skrev:

Skulle kjøpt 190 hesteren. :wink:

Jepp, men det får jeg ikke gjort så mye med akkurat nå...:oops: Litt skeptisk til de som driver med chip-tuning (e.l.), siden det ikke blir skiftet intercooler, motorstyringsboks, større bremseskiver (og sikkert noe annet småtjafs) - kun en programmering eller en boks som blir satt på. Vil tro det er en årsak til at BMW skifter ut disse tingene i de tilfellene de monterer power kit i de bilene som kan ha dette kitet. I tillegg mister man ikke garantien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aafk skrev:

Hei!

Ser ut som BMW har fjernet MPPK kit til flere modeller. sjekk her: https://www.bmw.de/de/topics/service-zubehoer/original-bmw-zubehoer-finden.categoryId=ManufacturerAccessoryCategory2.html og her https://www.bmw.de/de/topics/service-zubehoer/original-bmw-zubehoer-finden/accessoryDetail.accessoryId=8673.html#eyJhc19xIjoiaW5tZXRhOnByb2R1Y3RDYXRlZ29yeSUzRE1hbnVmYWN0dXJlckFjY2Vzc29yeUNhdGVnb3J5MSBpbm1ldGE6YXZhaWxhYmxlRm9yTW9kZWxTZXJpZXMlM0RCTVclMjUyMDVlciUyNTIwTGltb3VzaW5lIn0=

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aafk skrev:

Nå er jeg ikke så stødig på tysk lenger, men ut i fra den siste linken du sendte, så står det jo at de leverer MPPK til 520d xdrive da - eller?

Det står for 520d til 07/2014, dvs for 184hk N47 motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...