Gå til innhold

///M, er det noe stas med original M?


ealoken
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 244
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal gi min personlige mening her!

Jeg har eid to M-biler. En M3 E36 og en M5 E39. Det er uten tvil spesielle biler som gir deg unike kjøreopplevelser, og da jeg kjøpte fant jeg ingen ombygde som fristet - det var mye rart på markedet og jeg kjøpte originale biler. Nå er jeg i ferd med å få ombygd en E39 M5, og det gjøres på en meget bra måte i Tyskland. Håper at erfaringene med dette blir positive!

Har snakket med flere som har kjøpt ombygde biler fra både firma og private der de har fått problemer i etterkant. Både rust, motorproblemer etc etc - da kan vi lure på hva er det egentlig i en ombygd bil? Altså - du vet jo ikke 100% hva bilen er basert på. En original bil er en original bil, enkelt å greit. Selv om den kan være i dårlig stand er det fortsatt en original bil.

Dersom ombyggingen gjøres riktig ser jeg ikke noe problemer med å kjøpe ombygd. Fordelen er at vi får morsomme biler til en billigere penge, og jeg synes det er en fin måte å få "drømmebilen" på. Når det er sagt syns jeg prisene på ombygde biler har sklidd helt ut. Jeg mener de er for dyre, og burde være halv pris av en original.

Er jo sikkert moro å bygge bil selv også, dersom en har mulighet til det. Er jo en litt evig diskusjon dette om ombygd / ikke ombygd. Det er positive sider med begge, og jeg mener at de ombygde bør være bra priset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det kun finnes en type orginale M biler, og det er dem som er satt i sammen hos BMW M i Tyskland. Ombygde biler er og blir uorginale, uansett om chassiet er fra en M eller om alle delene kommer fra en M bil over på et 520 chassi. Med ombygde biler så kan mye være forandret på, chassiet kan f eks være en tidligere kollisjonsskadet E39 fra 1996 med over 300 000 km på tellern, da hjelper det lite når delene kommer fra en 2002 M5.Er liksom chassi og karroseri som holder alt i sammen. Kilometerstanden på donor M5en kan godt være jukset med. Også er det jo de forandringene som er i ett orginalt M5 karroseri som ikke er i ett vanlig E39 karosseri, som da må tilpasses for å muliggjøre en ombygging. Dette kan på sin side igjen svekke strukturen i karroseriet igjen.

Jeg er ikke i tvil, skal jeg ha en M bil så blir det en orginal. De er noe dyrere selvsagt men jeg mener at det skal ikke finnes noen billig vei til en M bil, en ombygd bil er og blir billigløsningen for de som ikke har råd til ekte vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er jo originalt ///M karosseri og motoren/gir som denne ble levert med i 2001 står i.

Den har utstreket chassisnummer og chassisnummeret til en e39 523 er preget inn istedet.

Altså ingen deler som er hentet her og der eller deler ifra forskjellige biler.

Er den da uoriginal, i den forstand som ola nordmann tenker på uoriginal? alle delene er jo der slik den ble levert i 2001.

Eneste forskjellen er at min har 2 chassisnummer hvor det ene gjør at det ble spart veldig mye penger på avgifter ved innførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det mest om hvordan bilen er bygget. Er bilen 100% seriøst ombygget, og identisk med fabrikksbygget, tror jeg ikke jeg hadde følt noe forskjell. Er det en kvisete unggutt med dårlig råd som har bygget om i uthuset, da hadde jeg vært mer skeptisk. Det er mange detaljer som skal gjøres riktig ved ombygginger, og det merkes på det ferdige resultatet.

Prisen skal uansett være lavere på ombygget, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er jo originalt ///M karosseri og motoren/gir som denne ble levert med i 2001 står i.

Den har utstreket chassisnummer og chassisnummeret til en e39 523 er preget inn istedet.

Altså ingen deler som er hentet her og der eller deler ifra forskjellige biler.

Er den da uoriginal, i den forstand som ola nordmann tenker på uoriginal? alle delene er jo der slik den ble levert i 2001.

Eneste forskjellen er at min har 2 chassisnummer hvor det ene gjør at det ble spart veldig mye penger på avgifter ved innførsel.

Er bilen din satt sammen hos M? Greit nok at alle deler og chassis er fra en M5 men spørsmålet er om den er blitt rørt?

Hvis man søker på skiltnummeret ditt kommer det da opp M5 eller 523I?

Bilen kan være original nok den men så lenge den ikke er urørt for å slippe unna avgifter og ett chassis nummer som er tuklet med så ville jeg ikke kalle den original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginale er best.

Men en ombygd bil er like gøy å eie i mine øyner, Litt lettere å gjøre sin egen greie også om bilen er ombygd

Kjøp orginal bil om du har tenkt til å ha den for resten av ditt liv

kjøp ombygd bil om du har tenkt til å ha det gøy noen år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil er satt sammen hos ///M ja.

Motor har vært ute å satt inn igjen, men det forringer vel ikke bilens verdi eller originalitet ?

ingenting som er tuklet med Fredrik 90, det er som kjent svært vanskelig å få ting som er "tuklet" med som du kaller det hos biltilsynet.

Og denne nedlatende tonen kan du spare deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...