Alpejohn Skrevet Desember 13, 2012 Share Skrevet Desember 13, 2012 Ja det er godt mulig man ikke får nyere kart til de eldre.. har 2012 kart på min mk4 nå Syns den funker veldig bra Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mariusen Skrevet Desember 14, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 14, 2012 hmm, nå begynte jeg å bli usikker igjen om E39 er veien å gå. Etter å ha lest litt så begynner jeg å få mer lyst på en E46 herregårdsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Desember 14, 2012 Share Skrevet Desember 14, 2012 Hva man ser etter? Enkleste spørsmålet i verden. E39 M5. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SST Skrevet Desember 14, 2012 Share Skrevet Desember 14, 2012 ...ellers hva med en -04 330d (204 hk) Touring 6 tr. manuell M-Tech?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mariusen Skrevet Desember 14, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 14, 2012 en 330i eller en M5 hadde jo vært supert, men det sprenger nok budsjettet mitt, solgte min forrige bil fordi jeg skulle ha noe billig isteden :/ Er hardt å bli student hehe Men nå sikler jeg litt på e46 320 rundt 2000 modell - synts de kanskje ser litt mer moderne ut enn e39 og de ligger jo til ca samme pris, men er somregel mer beskjedent utstyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Desember 14, 2012 Share Skrevet Desember 14, 2012 Det negative jeg vil trekke fram er at bilen er bilen er ganske kresen på hvilke reservedeler som blir brukt, tenker da spesielt på hjuloppheng/understell, bruk original deler og tilsvarende. Dette er ikke et argument mot E39, men et argument mot ettermarkedsindustrien. BMW sine ingeniører hadde ikke i tankene at bilen skulle funke like bra med kinadeler til 19,90kr som med deler produsert hos BMW selv. Blir som å klage på at Lerum Syltetøy er smakløst hvis det er produsert i Nord-Korea av kommunister under merkevaren "RIMI SOGNDAL SYLTETOY"... Jeg har jo gått på en real smell, og har begynt prosjekt "redde sliten E39 fra høggern"...BMWen har fått nytt kjælenavn - money pit Alltid noe nytt å fikse. Men den er driftsikker som pokker, og er helt fantastisk god å kjøre. Så den blir tilgitt hver gang. hmm, nå begynte jeg å bli usikker igjen om E39 er veien å gå. Etter å ha lest litt så begynner jeg å få mer lyst på en E46 herregårdsvogn Det interessante er at karen jeg kjøpte min E39 av gikk over til en E46 325ixa touring etter 13 år med samme E39, og han ble litt skuffet. E46en brukte mer bensin, gikk dårligere og var mindre komfortabel/stivere (e39 mtech-understell vs E46 originalbil). Kostnadsmessig er brukte E46 og E39 hipp som happ, men de er to forskjellige kjøreopplevelser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Parts24 Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 I mine øyne er E46 kjipt i forhold til E39.. E39 er mer kompakt, E46 oppleves ofte litt mer skranglete. Men det hjelper selvfølgelig med 6`er og mye utstyr. Beste BMW`en jeg har hatt må være E39 530d facelift, med E39 M5 på en fin andreplass:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 I mine øyne er E46 kjipt i forhold til E39.. E39 er mer kompakt, E46 oppleves ofte litt mer skranglete. Men det hjelper selvfølgelig med 6`er og mye utstyr. Beste BMW`en jeg har hatt må være E39 530d facelift, med E39 M5 på en fin andreplass:) Motoren (dog ikke V8) og utstyret er stort sett det samme på både E46 og E39, men 60 Kg med ekstra isolasjonsmaterialer hjelper selvfølgelig mot "skranglingen" du påpeker. Dette er to helt forskjellige biler og de oppleves også helt forskjellig på veien. Der E46 er agil og sportslig er E39 mer komfortabel som en limousin (noe den også er)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 "I mine øyne er E46 kjipt i forhold til E39" For meg er denne "både og". Men er som parts24 sier, det med motor og utstyr! (særlig ettermontert-f.eks. budsjett på senk) Har mye mer kjøreglede i min 01 320d enn E39 520i. Syntes 520i var daukjørt. Men behagelig som passasjer. Går du for 523+ blir kjøreopplevelsen en del bedre(Så du har begynt riktig sted). 528i motoren syntes jeg også var et fint kompliment til komforten. Har hatt det kjekt med min E46, med både veggrep, svinger og generell kjøreglede. Men den har også kostet en god slump penger å holde i drift. Litt er det med de fleste gamle biler, men jeg har nok vært ganske uheldig i tillegg. Hvis best mulig komfort ift budsjett er høyt prioritert, ville jeg valgt E39. Jeg valgte E46. Hatt den i to år. Med coilovers (rimeligere typen) var den herlig på fin asfalt, men du verden for et badekar med grus ellers! Haha. Passasjerne: "Uff....Uff...Uff...Oi! Faen så humpete veier det er!" Hver eneste gang. I min far sin gyngehest av en 01 Audi A6 2,0d stv, får jeg bare klager over ulyder fra komponentene inni kupeen. Haha. I tenårene og tidlig 20-årene har jeg stort sett kjørt 3-serier. senket, lavprofiler og med pittelitt gamp. Jeg hadde det sinnsykt kjekt i min E36 328i med 325-innsug, og "tapt" komfort kunne være akseptabelt. Nå som jeg har eid litt andre (318is,320i,320d), til tross for nydelig trinn2 av TRF-Racing, syntes jeg ikke det har vært helt verdt det. Nåværende bilen er i grenseland, men hvis jeg skulle valgt 3-serie igjen, måtte det vært noe ala 328/330/330d. M3 er jo alltid kjekt Kommer helt an på verdiene dine. Jeg skulle egentlig kjøpe E46 330 Coupe(ci) i vinter, og hadde sikkert ikke angret. Men så har jeg kjørt en del Bergen-Sverige,Bergen-Sogn disse 2 årene, og funnet ut at 3-serie coupe, ikke passer meg lenger. Hvis de skal se bra ut, må de senkes. Hvis de senkes blir de enda hardere. Når jeg har kjørt i 7-8-11 timer, har jeg og passasjer bankende hodepine og vond rygg. Så gale at det er vanskelig å sovne for å hvile det av igjen. Hehe. Kanskje vi har blitt sarte sjeler? Kjørte et par ganger Bergen-Stavanger med mormor sin 2004 E46 316i, standard hjul og dempere. Betraktelig bedre, men svaiet og gynget i tillegg. Så sånn sett er 5-serie mer for meg. Du kan få de flott og uten gynging, men samtidig beholde meste av komforten. Tror faktisk jeg går over til E60 530d med m-sport senk. Hakket bedre. Skulle jo egentlig ha stor bensiner, men etter jeg ble kjent med TRF har jeg endret syn på diesel. Så det skal bli herlig å cruise rundt med deilig 5er Men ser ikke bortifra at det også blir en E92 bensiner om et par år, som andrebil, eller til småkjøring. For meg er dette snakk om å leke eller å kose seg/røff vs behagelig Lykke til med valget ditt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 En god begynnelse når det gjelder E46 vs. E39 er å sammenligne mest mulig identiske biler. Standard understel mot standard understel... rekkesekser mot rekkesekser. Det blir helt feil å sammenligne f.eks en E39 523i som har standard understel og de originale 15" felgene (jepp... den ble levert med 205/60-15 dekk/felger som standard) mot f.eks en E46 320d som er senket og står på 19" felger. Sammenligner du istedenfor med en E46 323i som står på et standard understel og de originale 195/65-15 dekk/felgene er ikke forskjellen på disse to bilene så stor som mange tror. Jeg hadde tidligere en 1997 E36 323i og gikk for 9 år siden direkte over til vår nåværende 2003 E46 318d Touring og selv den overgangen var overkommelig mhp. komfort og daglig transport. Det er ikke rekkesekseren jeg savner mest selv om nettopp M52B25 motoren trolig er det beste kompromisset når det gjelder motor enten vi snakker E36, E46 eller E39. Denne motoren gjør en kjempefin figur i alle tre modellene, men den er etter min mening i overkanten tørst i E39. I hht. BMW bruker den gjennomsnitlig 0,97 liter/mil ved blandet kjøring og det er litt mye idag (gjennomsnitlig 1,06 liter/mil med automatgear). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mariusen Skrevet Desember 15, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 15, 2012 Mye gode poeng her. Blir vel rekkesekser uansett, Hvis jeg går for en E46 blir det minimum 320i (kan med nød å neppe gå med på 318IS 143Hk) i E39 har jeg satt 523i som minimum. Har kikket på både E39 og E46 og ser både + og - med begge. Føler at 5`ern kanskje blir litt stor og klumpete, men de er somregel spekket med utstyr iforhold til E46. E46`en derimot virker litt mer moderne men har mindre utstyr i den prisklassen jeg kikker på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dagrune Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38321639 Denne trenger du ikke være redd for å kjøpe mtp.utført vedlikehold iallefall. Kjenner ham godt,og han liker virkelig å ha ting på stell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38321639Denne trenger du ikke være redd for å kjøpe mtp.utført vedlikehold iallefall. Kjenner ham godt,og han liker virkelig å ha ting på stell. Dette ser helt klart ut til å være en fin bil, men når man kikker på bilens bensinforbruk og ytelser ser man at E39... med eller uten en fornuftig rekkesekser begynner å bli en gammel bilmodell. Akkurat denne modellen bruker iht. BMW gjennomsnitlig 1,07 liter bensin pr.mil ved blandet kjøring. Tatt i betraktning norske veier, topografi og klima bør man nok kalkulere med minst 1,2 liter mil. Alt man får tilbake i form av ytelser er 0-100 Km/t på 10,2 sekunder... selv en E90 316i er nesten hurtigere enn dette. 0-100 Km/t forteller selvfølgelig ikke hele historien når det gjelder bilens ytelser, men som Touring og med automatgear er E39 523i ikke en hurtig bil. Motoren har ganske enkelt ikke dreiemoment nok til å håndtere over 1700 Kg bil + mennesker/bagasje i kombinasjon med et gammeldags automatgear. På den annen side... kan man leve med moderate akselerasjonsytelser er det ingen tvil om at dette er en svært voksen, komfortabel og billig familiebil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mariusen Skrevet Desember 15, 2012 Forfatter Share Skrevet Desember 15, 2012 Ser ut som en kurrant bil, men ser litt slitt ut i førersetet, men ellers fin. Ser jo ut til at det er skiftet deler på denne som pleier å være modne for kassering ved rundt 200K. Har faktisk nevnt denne som ett eks i første posten Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dagrune Skrevet Desember 15, 2012 Share Skrevet Desember 15, 2012 Ser ut som en kurrant bil, men ser litt slitt ut i førersetet, men ellers fin. Ser jo ut til at det er skiftet deler på denne som pleier å være modne for kassering ved rundt 200K. Har faktisk nevnt denne som ett eks i første posten I know,kopierte annonse derifra. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå