Gå til innhold

Vurderer E39 hva ser man etter

mariusen
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det skal jeg fortelle deg og det er hva man bør være observant på i forhold til E39. Trådstarter forteller imidlertid at han også har vurdert E46, men trolig går for E39. Han forteller videre at han gjerne vil ha kjøreglede samt vurderer driftsøkonomi (inkl. vedlikehold og deler) som viktig fordi han kommer til å bruke bilen mye.

Disse spørsmålene må man kunne si at er besvart temmelig grundig i denne tråden... både i forhold til E39 og E46. Vi har også snakket generelt om vinteregenskaper og hva BMW kunne tilby av aktive hjelpemidler da E39 og E46 var på markedet. I denne sammenhengen tok diskusjonen en ny retning fordi noen mener at E39 generelt har bedre kjøreegenskaper på glatt føre enn E46. Jeg har etter 310000 Km i vår E46 mer erfaring enn de fleste med E46 og fordi jeg også har erfaring med E39 tillot jeg meg i denne sammenhengen å komme med noen generelle betraktninger i forhold til hva som virkelig gir god fremkommelighet i en bil som har drift på kun to hjul og få eller ingen moderne elektroniske/mekaniske hjelpemidler. At jeg i denne sammenhengen kort nevnte Ford Fiesta bør ikke forstyrre debattantenes konsentrasjon og fokus. Det var kun en liten digresjon for å understreke et poeng om at høy vekt alene ikke nødvendigvis gir den beste fremkommeligheten på glatt føre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det virkelig mye rart i innlegget mitt Fredrik?

Dersom du kun prata om vinteregenskaper må dette presiseres. Det var ikke dårlig presisert, du sier ordrett at de har samme "undervogn", og det har de ikke, punktum.

Har ikke tall foran meg, men 5er har tradisjonelt bedre vektfordeling (mer bak) enn 3er.

Og ja, jeg har hatt, og har faktisk begge modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... det var diverse forskjellige betraktninger i ditt innlegg, men du hadde helt rett i at min formulering vedr. undervognen på hhv. E39 og E46, slik den var formulert, kunne oppfattes som helt feilaktig. Dette har jeg etterfølgende både beklaget og presisert i hvilken kontekst uttalelsen skulle oppfattes. Jeg håper at vi stadig er venner og at vi begge bare "snakker" her inne... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en E39 på meg. 523IAT. Må si at det er en kjempebil, funket fjell på vinterføre også.

Kjørte nettopp 55 mil med den og har ikke så mye negativt å si.

Eneste er at rattet er litt skjevt, heller ett par grader til høyre når hjulene står rett frem, noen som vet om dette er en kostbar operasjon å fikse?

Ang forbruket så klarte jeg å få den ned i 0,73, men lå mest på cruisen og tok det litt rolig pga glatt føre, men prøvde steptronicen ett par ganger og det er faktisk ikke så ille bunndrag i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan poste ett par bilder her når den er ren og pen, så voldtatt ut etter jeg kom hjem, salt og annet "tull" :)

Han hadde skiftet bærekuler og styrestag tror jeg, så mistenker bare at rattet ikke sto 100% rett når dette ble montert, men hvordan jeg skal rette det opp har jeg ikke peiling på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du ca pris på dette om man gjør det på verksted? har ikke bukk i nærheten og uansett har jeg ikke snøring på hvordan man justerer spissing. :) av annet så er det tiltider endel pixelfeil i dashbordet, men tenker ikke så mye over det alt står på navi`en uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen bruker jeg et sted som tar 1250 i følge nettsiden, men det endte vel på 1450-1500 etter avgifter.

Har sett steder her som tar dobbelt til tredobbelt også.

Er veldig fornøyd med de jeg bruker hvert fall. Har stilt, testkjørt og stilt igjen, til alt fra ratt og ned er perfekt.

Skjevt ratt er noe jeg alltid irriterer meg over, så det er ufattelig deilig etter en skikkelig hjulstilling/4-hjulskontroll :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, så det er jo ikke økonomisk ruin vi snakker om her. Er ikke så altfor mye, men merket at jeg irriterte meg blå over det. Får vel se om jeg finner no tilsvarende her på østlandet.

Ang aux, så er dette ett must for meg, tenkte jeg skulle kjøpe mediabrigde å innstallere, men fant en sånn dings på clas ohlson hvor jeg kjøpte en kassett som jeg putter i ved navien og ut henger en aux kabel, fungerer helt ok, høytalerene originalt i denne bilen er jo ikke noe konsertanlegg uansett. kan anbefales hvis man trenger aux raskt og burde hatt forbud mot å eie en skrutrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...