b-havers Skrevet Januar 19, 2013 Skrevet Januar 19, 2013 Har tatt en helgetur til dalenes dal, Gudbrandsdalen. Her oppe er det noe kaldere enn det klimaet bilen er vandt til å ferdes i - noe den sterkt protesterer mot. I dag, med -20 på termometeret, nekter den å starte. Gløder, det klikker litt der fremme - så skjer det ingen ting. Har to alternative feilkilder: - lav batterispenning (står til lading nå) - frossen diesel (fylt i Oslo på tur nordover) Det har den siste uken kommet melding om exessiv battery discharge, så jeg antar at potensiell feilkilde nr 1 er mest aktuell. Spm; ved batteribytte - må da bilen 'omprogrammeres' for at den skal skjønne at den har fått nytt batteri? Eller er det bare å bytte - og smile? Spm; kan det være noen andre aktuelle feilkilder ennde to som er nevnt?
Ostnes Skrevet Januar 19, 2013 Skrevet Januar 19, 2013 Var på hyttetur på Bjorli forrige helg, og glemte det fantastiske kunststykket at glødestyreenheten på bilen min er ødelagt og at det var -25 der oppe. Den gløder litt, men det var ikke sjans i havet å få start, så måtte hente den med bilberger mandagen etterpå.. Dritt det der..
b-havers Skrevet Januar 20, 2013 Forfatter Skrevet Januar 20, 2013 Etter noen timer med vifteovn på full fart startet den etterhvert lørdag ettermiddag. kjørte et par timer, med tung pedal, for å forbruke mest mulig diesel - og etterfylte tanken med 'lokal' diesel. I natt og i dag har det bare vært ca 12 kalde, men like forbanna nekter drittbilen å starte. Blir vel verksted og leiebil hjem - og en BMW på finn.no over helgen. Møkkabil! Har aldri noengang slitt slik med andre dieselbiler, alt tyder på at dette blir siste BMW i garasjen.
larserso Skrevet Januar 20, 2013 Skrevet Januar 20, 2013 Bor jo i dette distriktet og har ikke hatt problemer med de to 520d (-08 og -10) jeg har hatt. Gløder og starter i -20 uten problem. Hadde tilsvarende problem på en E46 320d en gang. Da var det dårlige glødeplugger. Om dieselen fryser begynner du først å slite ved litt pådrag. Feilmeldingen tyder på dårlig batteri, noe som er helt normalt på en -09 nå om det fortsatt er originalt. Trenger ikke kode om du har vanlig batteri og setter inn vanlig batteri med lik eller mer ampere, men hvis du bytter til AGM må du var svaret jeg fikk da jeg bytta på min -08 for ett år siden.
tbardalen Skrevet Januar 20, 2013 Skrevet Januar 20, 2013 Å kalle bilen en møkkabil når det tydeligvis er kun et dårlig batteri som er problemet er bare irrasjonelt! Du er tydeligvis frustrert nå, men tenk heller over saken så ser du det sikkert fra et mer fornuftig perspektiv etterhvert. Blir litt som en jeg "kjenner" med en E36 som kun handla deler på Biltema. Delene gikk i stykker etter kort tid og der var det også hentydninger til at BMW var en drittbil og han skulle ikke ha det noe mer!
b-havers Skrevet Januar 20, 2013 Forfatter Skrevet Januar 20, 2013 Tror nok at glødepluggene er kilden til problemene, ja. Problemet er at jeg svært gjerne skulle hatt fyr på den nå for å reise til hovedstaden snart. Det er vel ikke bare-bare å finne glødeplugger på en søndag. Blir vel tog, tenker jeg. Hvordan er det å skifte glødeplugger? Er det greit å komme til (er vandt til å skru m-y-e på eldre biler)? Møkkabil? Neida, det er jo ikke det, selv om jeg aldri har likt setene i bilen; sitter mye bedre i en '97 Passat vi har..
Lamek Skrevet Januar 20, 2013 Skrevet Januar 20, 2013 Må vel av med innsuget på denne for å få byttet pluggene.. er ca 1 times jobb totalt og er veldig enkelt.
CrZyWiz Skrevet Januar 20, 2013 Skrevet Januar 20, 2013 Tror nok at glødepluggene er kilden til problemene, ja. Problemet er at jeg svært gjerne skulle hatt fyr på den nå for å reise til hovedstaden snart. Det er vel ikke bare-bare å finne glødeplugger på en søndag.Blir vel tog, tenker jeg. Hvordan er det å skifte glødeplugger? Er det greit å komme til (er vandt til å skru m-y-e på eldre biler)? Møkkabil? Neida, det er jo ikke det, selv om jeg aldri har likt setene i bilen; sitter mye bedre i en '97 Passat vi har.. Da lurer jeg på hvordan seter du har nå da Med den feilmeldingen din, så tyder det på batteriet. Og uten ett friskt batteri vil det meste fjuske! Alderen på batteriet, tyder også på at det begynner å bli klart til utskift. Når du bytter til nytt AGM batteri, så skal det nullstilles at du har fått nytt batteri. Det kan bla. Mekonomen gjøre for 2-300kr.
ferrek Skrevet Januar 20, 2013 Skrevet Januar 20, 2013 Er det virkelig normalt at et batteri som er drøyt 3 år er klart for utskiftning..? Isåfall ville jeg prøvd meg på en reklamasjon ovenfor forhandler.
CrZyWiz Skrevet Januar 20, 2013 Skrevet Januar 20, 2013 Er det virkelig normalt at et batteri som er drøyt 3 år er klart for utskiftning..? Isåfall ville jeg prøvd meg på en reklamasjon ovenfor forhandler. En 09modell vil kunne være så gammel som September 2008. Dvs gode 4,5 år. På en moderne diesel, uten jevnlig vedlikeholdslading. Vil ett batteri få kortere levetid.
b-havers Skrevet Januar 20, 2013 Forfatter Skrevet Januar 20, 2013 Iflg bergingsmannen er det startermotoren som er gåen. Rart; den startet etter en del varmetilførsel mot sentrale deler av motoren i går. Jaja; da havner den uansett på verksted - vi tar toget 30 mil hjem...
Thundercoil Skrevet Januar 20, 2013 Skrevet Januar 20, 2013 Å bytte glødeplugger er ikke vanskelig, nei! Men man bør være jævlig forsiktig! Hehe. Ikke dra til for å løsne eller stramme. Ta det rolig. Litt ut, litt inn igjen, litt mer ut, litt inn igjen osv. Viktig å ta seg god tid. Prøv å bruke verktøy uten ledd for vinkling, og hold det så beint som mulig når du skrur. Så bør det gjøres når motoren er varm. Ellers kan det være litt knot med innsugsmanifolden. Henger noe sensorer under, så kan ikke løfte det langt opp, før det må klipses av. Så er det noen gummipakninger på boltene til innsuget. Disse liker å falle av, så pass på at du får alle med deg av og på igjen.
b-havers Skrevet Januar 21, 2013 Forfatter Skrevet Januar 21, 2013 I og med at bilen må trekkes ut av garasjen uten at motoren starter; finnes det noen måte å få satt automatkassen i nøyral på? Slik at de ikke trekker bilen på stive hjul...
camxer Skrevet Januar 21, 2013 Skrevet Januar 21, 2013 Vel om du får tenningen på og trykker inn bremsen skal den kunne skiftes til nøytral. Om det ikke går så vet jeg ikke om flerne metoder, bortsett fra å kankje ta en bøtte eller to med vann og lage isbane i garasjen slik at dekkene får minst mulig motstand
b-havers Skrevet Januar 22, 2013 Forfatter Skrevet Januar 22, 2013 Det ble heldigvis ikke behov for å trekke bilen ut av garasjen. Snakket med en kamerat i går kveld, som driver bilverksted. Etter symptomforklaring var han rimelig sikker på at dette skyldes for liten batterispenning. Formidlet dette til bergingsfolket, og så sannelig; med en batteribooster startet bilen som bare rakker'n. Nå er poden på vei til dalenes dal for å hente hjem bilen, så blir det vel å bytte til AGM batteri tenker jeg. Takk for svar, alle sammen Møkkabil? Nei, ikke nå lenger - bare møkkabatteri....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå