Gå til innhold

Er BMW en dårlig bil?

John Kr
 Share

Anbefalte innlegg

Nå er du og inne på det som har vært en av Toyotas store styrker når det kommer til kvalitet. De har hatt et veldig høyt fokus på kvalitet fra underleverandører for å gjøre bilene driftssikre.

Ja... og Toyota utviklet også en egen organisasjonsfilosofi i den sammenhengen... Lean Production. Ideen var å definere underleverandørene i ulike klasser/grupper der de ble gradert alt etter hvor nær de sto Toyota i relasjon til filosofi og effektivitet. De mest utviklede underleverandørene fikk mange fordeler i relasjon til produktutvikling og produksjonsvolum. Som motydelse skulle de kunne produsere og levere just on time (altså uten lager og med ekstremt korte frister). Dette er en modell som nå er adoptert av hele bilindustrien, men på slutten av 80-tallet var konseptet revolusjonerende. Jeg har en gammel bok som bl.a er skrevet av MIT professoren James P. Womack og som beskriver konseptet... anbefales... :)

dr1olfpvm2ue1l3bwmg6.jpg

http://www.amazon.co.uk/Machine-That-Ch ... 638&sr=8-4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I forhold til hvor avansert en BMW er i forhold til mange andre biler vil jeg påstå at de har en meget lav feilmargin i forhold til de fleste andre.

Har f.eks. en standard 1 eller 3 serie noe mer som kan gå galt enn det mange andre merker har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til hvor avansert en BMW er i forhold til mange andre biler vil jeg påstå at de har en meget lav feilmargin i forhold til de fleste andre.

Har f.eks. en standard 1 eller 3 serie noe mer som kan gå galt enn det mange andre merker har?

Her er svaret et helt klart ja! Standard helt ribbet for utstyr er 1 og 3 serie mer avanserte konstruksjoner enn de fleste andre bilene i lignende klasser. Det er jo en grunn til at disse bilene har klasseledende kjøreegenskaper og er tilrettelagt å kunne lastes med det meste av moderne ekstrautstyr. Audi og Mercedes sine modeller i de samme klassene er ikke dårligere på noen måte, men virket ikke som om det var de du hintet en sammenligning til..

Må påpeke at BMWs 1-serie, 3-serie og X3 opp gjennom årene har ligget på toppen over biler med minst feil. Jeg tror disse modellene gjør det så bra fordi de utnytter mye teknologi som allerede har blitt testet i de dyrere modellene. Ergo skyldes mye av feilene til de dyrere modellene fra BMW (og andre produsenter som ligger litt i framkant) at de får ny teknologi først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt.

Ta for deg en mitsubishi colt, toyota auris, peugeot 206 el. så er det store forskjeller. 1-serie er en premiumbil i klasse med golf, mercedes a klasse og audi a3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at en BMW har det. En 3-serie har langt mer utstyr en tilsvarende Mondeo eller Passat, langt mer avansert teknikk og mer avanserte mekaniske løsninger. Derfor viser BMW seg som biler med høyere kvalitet når de på tross av mer avansert teknikk er mer feilfrie. Både E90 og X3 leste jeg nettopp at er blandt de tryggeste bruktbilkjøpene man kan gjøre når det gjelder driftsikkerhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du og inne på det som har vært en av Toyotas store styrker når det kommer til kvalitet. De har hatt et veldig høyt fokus på kvalitet fra underleverandører for å gjøre bilene driftssikre.

Ja... og Toyota utviklet også en egen organisasjonsfilosofi i den sammenhengen... Lean Production. Ideen var å definere underleverandørene i ulike klasser/grupper der de ble gradert alt etter hvor nær de sto Toyota i relasjon til filosofi og effektivitet. De mest utviklede underleverandørene fikk mange fordeler i relasjon til produktutvikling og produksjonsvolum. Som motydelse skulle de kunne produsere og levere just on time (altså uten lager og med ekstremt korte frister). Dette er en modell som nå er adoptert av hele bilindustrien, men på slutten av 80-tallet var konseptet revolusjonerende. Jeg har en gammel bok som bl.a er skrevet av MIT professoren James P. Womack og som beskriver konseptet... anbefales... :)

[ Bilde ]

http://www.amazon.co.uk/Machine-That-Ch ... 638&sr=8-4

W.Edwards Deming er en helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...