Gå til innhold

Slitesterk BMW til ca. 50.000,-..?

BMWBølla
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg var i nøyaktig samme situasjon i fjor sommer. Jeg var på jakt etter en bil nr.2, som jeg skulle "bruke opp". Jeg havnet på en -98 528iA. Helt utrolig hvor mye bil man får for pengene om dagen! Jeg valgte E39 fremfor E34 av to årsaker: sikkerhet og styring! Har hatt 8 forskjellige E34 i løpet av de siste 11 år. Har vært storfornøyd med stort sett de fleste av de, men den fordømte styringen har plaget meg! Er det ikke gåene casterstagforinger så er det noen stag som er slitne. Og så er det styresnekka som stort sett er glapp på gamle E34. Så er det hjelpesnekke osv.

Jeg vil påstå at man får mest bil for pengene i E39 om dagen. Jeg er sær og brukte lang tid, men så fant jeg også en 528 med masse FUNGERENDE utstyr og originalt M-sport understell til en svært billig penge! Har heller aldri hatt noe problemer med de E39 jeg har eid, så slitesterke og solide biler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville valgt en 3-serie til dette. Se på E46 318 f.eks. Faceliftmotoren fra 2002 har 143 HK. Syns ikke dette er dårlig til å være stemplet som en 318. Hvis du skal ha en slitesterk og holdbar bil ville jeg valgt nyest mulig / lavest mulig kmstand innenfor E46 området. Jeg ser flere E46 Touringer (typ 2000-2004) som begynner å bli veldig billige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville styrt unna E34 520i dog. Den er dauere enn en amerikalast med sild, ødelegger kjøreopplevelsen for min del å måtte stå på gassen for å holde følge med moderne trafikk.

Spesiellt automaten er istid 3 i fremdrift.

525i manual er som en helt annen bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville styrt unna E34 520i dog. Den er dauere enn en amerikalast med sild, ødelegger kjøreopplevelsen for min del å måtte stå på gassen for å holde følge med moderne trafikk.

Nja, vet ikke helt jeg. Verdens beste E34 520i går visst på sørlandet har jeg hørt. Den har visstnok aldri tapt noen lyskryssduell, og har dratt i fra flere moderne sportsbiler på motorveien. Det eneste den mangler er en softwareoppdatering fra Hartge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, vet ikke helt jeg. Verdens beste E34 520i går visst på sørlandet har jeg hørt. Den har visstnok aldri tapt noen lyskryssduell, og har dratt i fra flere moderne sportsbiler på motorveien. Det eneste den mangler er en softwareoppdatering fra Hartge.

Seriøst? Mest idiotiske kommentaren jeg har sett her på forumet på lang tid.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes to versjoner av E34 520i... 520i med M20B20 motor og 129 HK (1988-90) og 520i med M50B20 motor og 150 HK (1990-95). Den eldste varianten med 129 HK gjør 0-100 Km/t på 11,9 sekunder (13,9 sekunder med automatgear)... 150 HK versjonen klarer disiplinen på 10,6 sekunder (12,2 sekunder med automatgear). Dette er ikke spesielt imponerende i dag, men husk at disse modellene nå er opp mot 20

år gamle. Et viktig poeng i denne sammenhengen er at en bil blir ikke automatisk hurtig selvom den har en rekkesekser under panseret... en 2003 318d vil foreksempel føles betydelig raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes to versjoner av E34 520i... 520i med M20B20 motor og 129 HK (1988-90) og 520i med M50B20 motor og 150 HK (1990-95). Den eldste varianten med 129 HK gjør 0-100 Km/t på 11,9 sekunder (13,9 sekunder med automatgear)... 150 HK versjonen klarer disiplinen på 10,6 sekunder (12,2 sekunder med automatgear). Dette er ikke spesielt imponerende i dag, men husk at disse modellene nå er opp mot 20

år gamle. Et viktig poeng i denne sammenhengen er at en bil blir ikke automatisk hurtig selvom den har en rekkesekser under panseret... en 2003 318d vil foreksempel føles betydelig raskere.

Det er ikke så mange som har erfaring med nettopp E46 318d... så akkurat den modellen er et heller dårlig eksempel i dette tilfellet (allikevel sikkert ikke tilfeldig valgt siden det er deg). Det du imidlertid ikke fikk med deg i innlegget er at det er dreiemomentet som spiller en vesentlig rolle når det gjelder de svake akselerasjonsverdiene E34 520i har enten det dreier seg om 129 HK eller 150 HK variantene.

Som best har denne modellen et dreiemoment på 190 Nm ved relativt høye 4200 rpm... og dette i en bil som minimum veier 1540 Kg. Dette er f.eks mindre enn hva E46 318i med 143 HK har iom at den har en motor som yter 200 Nm ved 3750 rpm. Når så vekten på bilen også er 150 kg lavere gir dette seg et utslag ved at 0-100 Km/t akselerasjonstiden er nesten et sekund kortere enn for E34 520i med 150 HK. M50B20 motoren lever et hardt liv og skal piskes for å yte sitt beste i forbindelse med E34.

Tilbake til E46 318d motoren så er 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm en helt annen historie når det gjelder alminnelig daglig kjøring. Dette dreiemomentet er identisk med hva man idag får hvis man f.eks kjøper en F20 116d eller en annen alminnelig bruksbil med en liten dieselmotor. Disse bilene er populære og det er ikke så merkelig. De er ganske billige, går ganske billig og er ganske lette å leve med.

E46 318d er imidlertid ikke betydelig raskere enn E34 520i med 150 HK, men i likhet med f.eks F20 116d føles den mindre anstrengt i daglig trafikk pga. et høyere dreiemoment. Kjørestilen blir mer avslappet og dette fører igjen til et vesentlig lavere drivstofforbruk. Dette er imidlertid noe alle dieselbil eiere nyter fordelene av... :)

Kan man finne en fornuftig E39 523i er dette også mitt tips, men jeg tror at litt for mange har hørt om dette tipset nå så jeg lurer litt på om ikke E46 etterhvert har fått nok pepper til at man kan finne bedre tilbud i den modellserien... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt så ille synes jeg ikke det er, har kjørt langt dauere biler enn dette. 520I med automat er slettes ikke sprek, og kan i noen sammenhenger virke undermotorisert. Men jeg opplever likevel at bilen fint holder følge med vanlig trafikk og man kan fint ta normale forbikjøringer. Hjelper også å bruke "sport" program og manuellfunksjon på kassa, klarer å dra ut gira litt mer da :)

Men en 525 er vesentlig sprekere og et bedre valg sådan, men er man ute etter en vanlig bil som ikke behøver å dra skinnet av pølsa så holder en 520 lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt så ille synes jeg ikke det er, har kjørt langt dauere biler enn dette. 520I med automat er slettes ikke sprek, og kan i noen sammenhenger virke undermotorisert. Men jeg opplever likevel at bilen fint holder følge med vanlig trafikk og man kan fint ta normale forbikjøringer.

Må si meg enig. 520ia framstilles i et særdeles dårlig lys her på forumet, og det blir litt fjortis å repetere slike "myter" - spesielt når det kommer fra folk med 316 og 318-biler.

Jeg har en bil som kan sammenliknes med E34 520ia, en W124 200E med 107 spinnville sjiraffer og 4-trinns kasse. Det høres svakt ut, men fungerer overraskende bra - jeg kan kjøre bra aktivt og holder følge med trafikken.

Hvis man er en god sjåfør, så kan man utnytte potensialet i det meste. Hadde en Fiesta 1.25 med 75hk her en liten periode, og den var faktisk kvikk - ingen problem å mate på forbi køer på riksveien. Så folk som messer om undermotorisering kan gå i seg selv.

Jeg sier ikke at M20B20 og automat er heaven on earth, men ærlig talt. Dog ville jeg for 50k (kriterie-bruksbil) kjøpt en E39 523-528 eller funnet en E46 323i sedan. Sistnevnte får man vel fra ca 50k og oppover, selv om utvalget er tynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er formålet med bilen?

Siden du har en flott bruksbil ser jeg ikke poenget med å kjøpe en bruksbil til?

Ville nå heller satsa på noe morsomt som E30 325i e.l. Bør gå å finne en fin til 50.

Evt denne "bastarden": http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=38902929

Bare synd at den "bastarden"(som du velger å kalle den) ser helt for jævelig ut. Jeg hadde blitt direkte flau av å kjøre rundt i noe så stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt så ille synes jeg ikke det er, har kjørt langt dauere biler enn dette. 520I med automat er slettes ikke sprek, og kan i noen sammenhenger virke undermotorisert. Men jeg opplever likevel at bilen fint holder følge med vanlig trafikk og man kan fint ta normale forbikjøringer.

Må si meg enig. 520ia framstilles i et særdeles dårlig lys her på forumet, og det blir litt fjortis å repetere slike "myter" - spesielt når det kommer fra folk med 316 og 318-biler.

Jeg synes den fortjener all pepperen den har fått her på forumet. Det er en grunn til at manges subjektive meninger- og ikke minst personlige erfaringer med denne motoren er såpass dårlige som de faktisk er. Motoren er for liten til at de seks sylindrene kommer til sin fulle rett, og en gjennomsnittlig bmw-firer vil føles kvikkere enn den trege sekseren. I kombinasjon med et såpass tungt drog av et karosseri E34 faktisk er blir det bare enda verre (for ikke å snakke om automatgir i tillegg). Drivstoffutgiftene er også alt for høye ift. det man får av motoren. En m50b25 har en annen motorkarakteristikk med et bedre og jevnere drag, og føles som en mye bedre motor til vanlig bruk. Kombinert med manuell girkasse og kanskje et lettere karosseri er det en utmerket motor :D

Det er vel så lite myte som det går an å få det at en m50b20 rett og slett ikke er noen grei motor i en E34. At folk som sier det, kjører en 316 eller 318 er irrrelevant i denne sammenheng. Men siden du kjører en W124 200E, en nitrist sammensmeltet klump av nazistål, og synes det fungerer "overraskende bra", så har vi nok helt forskjellige krav til bilene våre. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i mye av det du påpeker, men det er viktig å ta på seg tidlig 90-talls brillene når man vurderer E34 520i. Selvfølgelig faller drivstofforbruket på denne modellen helt igjennom idag, men slik var det ikke på begynnelsen av 90-tallet.

Mercedes-Benz W124 200E med automatgear hadde et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 0,92 liter/mil. E34 520iA med 150 HK hadde ditto 0,96 liter/mil. W124 230E med automatgear hadde 0,91 liter/mil. Som man ser var det ikke den helt store forskjellen og når man også fikk en rekkesekser med på kjøpet av BMW´en kan man forstå at valget var opplagt for noen.

BMW´s store utfordring på tidlig 90-tallet var imidlertid at Mercedes-Benz nærmest definerte markedet W124 og E34 tilhørte. W124 var for mange drømmen hvis de først beveget seg ut av Volvo 740/850 segmentet. BMW var et mer spesielt valg og ga ikke helt den samme sosiale anerkjennelsen som Mercedes-Benz. Dette var viktig for mange når de først hadde betalt minimum 600K kroner for en standard W124 200E (1991 kroneverdi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...