Gå til innhold

Den store M-tråden

staM
 Share

Anbefalte innlegg

Interessant tråd... ;)

Jeg har eid både E30 M3 og E36 M3 3.2l. Sistnevnte hadde jeg ikke lenge, men jeg legger ikke skjul på at jeg syns E30'n var mye grommere utseendemessig. Men E36'en hadde såklart vesentlig grommere motor(noe alle kan være enig i). Alle blikkene jeg har fått i E30'n husker jeg veldig godt, folk pekte og styret noe som ikke skjer i en vanlig E36 M3.

E36'en er mye mer sivilisert, bærer preg av comfort og desto vanligere syn for mange - selv for de som ikke er bilinteressert. Jeg syns det er virkelig synd at BMW ikke gjorde noe mer utspekulert med et ellers pent karosseri.

Men; jeg gleder meg til den dagen jeg kan kjøpe en E30 M3 igjen, for den dagen kommer. Jeg har også veldig lyst til å kjøpe en E46 når økonomien tilsier det, men for min del så vil en E30 M3 være den bilen som sitter nærmest hjertet, enn så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Interessant tråd, jeg har alltid fattet stor interesse for BMW, da spesielt M-bilene. På 80-tallet hadde jeg stadig imponerende biler, men jeg kan jo legge ut om min favoritt, E12 M535i. Må kunne kalle meg et stort fan av denne bilen som av mange regnes å være den første masseproduserte M-bilen på markedet. I denne modellen sitter det en 12-ventilers M30, denne L-jet rekkesekseren på 3,5l (3453cc) med kompresjon på 9,3:1 er praktisk talt skuddsikker. Denne motoren sto forresten også i tidlige 635CSi og også i 735i. Denne motoren kombinert med det lette karoserriet som E12 faktisk er - inviterer til inspirerende kjøring og særdeles gode kjøreegenskaper.

Det er veldig spesielt for meg å skrive om denne bilen så lenge etter at jeg hadde den. Jeg husker stadig første gangen jeg så bilen, nemlig da den først ble introdusert på Frankfurt Motor Show i 1979. 8 år senere - i 1986, satte jeg meg for første gangen inn i drømmebilen min på den tiden. Jeg ble helt solgt, og kjøpte bilen på dagen - en helt original E12 M535i.

Jeg bodde da for tiden i Hamburg, der kjøpte jeg også bilen og tok den etterhvert med meg hjem til Norge. Følelsen av å tøffe rundt i Hamburgs gater i en E12 M535i på midten av 80-tallet var helt fantastisk - en følelse jeg aldri noen gang kommer til å få oppleve igjen. Bilen ble solgt i 1992 til fordel for en E24 635CSi, med den samme motoren. Dette er nok det bilsalget jeg angrer mest på, men den ble trossalt byttet ut i en annen fantastisk bil (som dessverre ble totalvraket bare noen måneder etterpå :( )

z7bza6gvs6dk3arhh8vp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polly: Takk for et flott innlegg. Dine egne erfaringer med en slik bil er virkelig interessante. Jeg kan virkelig ikke forestille meg hvorden det var å ha en slik bil på denne tiden, må vel virkelig ha vært alletiders. E12 M535i er også innenfor mitt interessefelt, og en modell jeg har et godt øye til. Da den for meg er starten av M-bilene. Basisversjonen av M535i sedan var utstyrt med motorkode M90 (S30 B35LE) M-Power, en seks-sylindret rekkemotor med blokk i støpejern, og aluminium SOHC 12-ventilers topp. Volum er på staselige 3453 ccm, boring og slaglengde er såvidt jeg husker 93,4x84,0 mm, kompresjonen er vel 9,3:1 (som du også nevnte i tråden din). Bilen var utstyrt med et Bosch L-Jetronic innsprøytningssystem, noe som resulterte i 218 HK ved 5 200 rpm samt 310 Nm ved 4 000 rpm.

Nå husker jeg ikke akkurat tallene i hodet, men jeg mener 0-100 distansen ble unnagjort på 7.6 sekunder og toppfarten var i området 222 KM/T. Du må gjerne dele flere erfaringer med oss andre her på forumet...også leit å høre om skjebnen til din E24 635CSi - shit happens.

PenguiN-: Synes dette er et helt topp innlegg. Det trengs historier og erfaringer i denne tråden, ikke bare teknisk informasjon og meninger - det blir kjedelig i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk spennende å høre om dine erfaringer med en slik ikonisk modell, hvilken ressurs er det ikke å ha noen fra forumet i denne tråden som kjøpte - og kjørte rundt i ekte Bmw M biler på 80-tallet - da de fleste kjørte rundt i sure firesylindrede skapninger på 100-150 hester.

Denne tråden har virkelig fått entusiaster til å kravle ut av trestammene - E12 er en legende.

Flott innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en god bekjent på midten av 80-tallet som kjøpte en helt ny "norsk" E28 M535iA og den modellen er vel den direkte etterfølgeren til Pollyy´s tidligere E12 M535i, men ingen av dem er såvidt jeg vet ekte M-modeller iom. at de begge har M30 motor. Bevares... jeg kan levende forestille meg hvordan det må ha vært for Pollyy å ha en E12 M535i på et tidspunkt da en nogenlunde høvelig familiebil hadde rundt 100 HK, men i denne tråden begynner vel historien egentlig med M88 motoren i M1 og E24.

På den annen side kan substansen i dette sikkert diskuteres iom. at både "M" og "CSi" predikatene må hatt en betydning selv i relasjon til E9 og E12. Senere fikk jo nettopp disse predikatene absolutt betydning... eller hva mener panelet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært veldig artig å sett noe bilder av akkurat den aktuelle E12 M535i, er så artig med gamle bilder tatt av bilens eier selv :) Folk som har hatt slike fantastiske biler oppfordres til å legge ut bilder av herlighetene, selv om kvaliteten på datidens fotoer ikke er mye å skryte av. Det er jo en del av den nostalgiske sjarmen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side kan substansen i dette sikkert diskuteres iom. at både "M" og "CSi" predikatene må hatt en betydning selv i relasjon til E9 og E12. Senere fikk jo nettopp disse predikatene absolutt betydning... eller hva mener panelet?

Personlig mener jeg at E12 M535i hører hjemme i varmen. Har bl.a en BMW M-bok fra midten av 90-tallet, og der har forfatteren satt av god plass til denne modellen. E12 M535i var såpass "groundbraking" allerede 5 år før E28 M5.

Noe jeg har lagt merke til i denne tråden er at E34 M5 ikke er nevnt en eneste gang. Den er nå min favoritt. Den er kanskje tyngre og mindre førerfokusert enn E12 og E28, men gudbedre hvor mye kvalitet og sjarm den har. Pre vanos og pre hightech. For meg er S38B36/38 M-gudfaren! Den var kongen på haugen selv i en tid hvor den fikk hard konkurranse fra W124 500E, Audi V8/S4/S6, Lotus Omega mm...

Jeg legger ved et bilde av min definisjon på "M". Selv etter 20 år klarer jeg ikke slutte å smile når jeg ser denne bilen/bildet:

1cv09oj38c5dvnbf4o2m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500E var for anonym på 80tallet...men er også den bilen som holder seg best i pris nå...Audi modellen falt mellom to stoler og ble alle manns eie til en lav pris..Lotusen holder seg også bra i pris, men pga begrenset antall produserte biler kan de ikke sammenlignes med M5/E500 som var "masseprodusert"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7ol6ap69qb74y2wg4a00.png

http://www.bmw-motorsport.com/de/index.html

BMW´s tyske sider har en hyllest til BMW Motorsport iom. at de hadde 40 års jubilieum i 2012. Det er litt interessant å se hvilke modeller de fremhever i denne sammenhengen. For gutta i Garching har åpenbart deres helt egen forståelse av hvilke modeller som er ekte M-modeller. Historien begynner åpenbart med E9 3.0 CSi. Deretter kommer de på løpende bånd: E9 3.0 CSL, M1, E12 M535i, E24 M635CSi, E30 M3, E36 M3, McLaren F1, E36 M3 GTR, E46 M3 GTR + enkelte rene formelbiler inn i mellom.

Det er verdt å merke seg at modellene BMW Motorsport selv fremhever er rene løpsbiler. Hverken E28 M5, E34 M5, E39 M5, E60 M5, E90/92/93 M3 eller F10 M5 nevnes med et ord i kavalkaden over deres triumfer. Det er åpenbart forskjellige forståelser av hva som er selve definisjonen på en BMW Motorsport modell... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et flott og interessant innlegg Fredrik, som er midt i blinken i tråden. BMW E9 3.0 CSL er virkelig en stilig konstruksjon og en bil jeg virkelig har fått sansen for, modellen var introdusert allerede i 1972 (som man også ser i det vedlagte bildet ditt). L-en i "CSL" står for "leicht" og man skjønner godt hvorfor om man leser litt om modellen. Her snakker vi vektreduksjon... aluminiumsdører-, panser og koffertlokk, bruk av tynt stål, fjernet støydemping, lettere vinduer mm. Hvordan er egentlig markedet for disse bilene i dag? Er det noen for salg?

Den var også med i en episode av Top Gear:

"Richard rags the homologation special widely regarded as the first BMW ‘M’ car"

http://www.topgear.com/uk/photos/hammon ... 2011-02-24

Så er den vel heller ikke akkurat vond å se på? :)

5810858718_04edc7afb0_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk viss BMW Motorsport GmbH hadde fortsatt med basis`n de hadde, nemlig BMW M1.

Lav "superbil" chassi med midtmontert rekkeseks motor. Hva hadde vi hatt idag da? Ihvertfall ikke M550D!!! At de kan sette en M foran der, er for meg en gåte!!!

Forstår ikke ditt problem med M550D ?? Det er produsert en "haug" av Mxxx biler som ikke har Motorsport motor. Se M535i i E12 og E28 utførelse. De kom "før" E30 og E28s M-modeller. BMW har her "stæsjet" opp et chassis og understell med litt råere utførelse, så hvorfor skal ikke M550D kunne få det også? Det konseptet med Mxxx legger seg vel på samme linje som Audi prøver med S-line eller hva det nå enn heter. (Men ja, jeg vet at BMW bommer på konseptet mtp lansering av feks M635i)

Foruten M1 ser jeg på M3 E30 som den mest "ekte" ///M modell.

Dette er pga dens store forskjell på karrosseriet og en helt nyutviklet motor. Idag er det bare forskjell på noen plastfangere og mange har samme motorer bare med litt mer boost

BMW´s M-modeller var definitivt mer overlegne konkurrentene før i tiden. For meg vil E28 M5 alltid være selve inkarnasjonen på hvordan en M-modell skal være... et beist av en farlig ulv i fåreklær. Jeg synes også at nettopp M88/3 motoren kanskje er den fineste S-motoren.

M3 E30 den mest ekte M??

Sant skal sies at den har (motorsport-) utseende med seg.

E28 M5 da, er det den mest Uekte M igjen da????

Siden den er totalt ribbet for alt minus en egen leppe på frontpanelet foran liksom...

Jeg har, siden jeg satt mine første bil-bevisste øyne på BMW på 80-tallet, alltid satt med at BMWs tanke rundt "///M" var en "gromversjon" av en ellers vanlig bil. Dette gjør for meg at når E30 M3 kom med sine anabole sideskjermer - så bommet de litt på nøytraliteten og sleeper-effekten. Nå såg plutselig E30en ut som en Motorsport bil som kunne gå i mange hundre km/t... Men det kunne den jo ikke, for de satt jo i en 4-sylindret strikkmotor - og ødela hele konseptet om at E30 M3 var en Motorsportbil. Det blir liksom litt slik som hendte på slutten av 90-tallet da utrolig mange pimpa opp sin E36 318is med allslags sværande styling - og ordet kebab-tralle oppsto... Så E30 M3 er vel gjerne litt 80-tallets kebabtralle da? Masse stæsj, og lite motor (selv om den hadde 4v teknikk, så har den kun 4 sylindre...) ?

E28en derimot.... Den kom med en skikkelig 4-ventilert 6 sylindret motor, med en eksos og motorlyd som de fleste motormerker kun kunne missunne... Ikke et fnugg av motorsportfølelse utseendemessig, foruten den lille svarte leppa som hang frempå der. Den er som Fredrik sier, et beist av en ulv i fåreklær.

Er det ikke dette som virkelig er det morsomme med en M-bil? At det er en "vanlig" bil som hvermansen i gata har - helt til naboen med sin (feks) 520i ypper mot han som har "helt lik" bil, men med en "M" diskret på bakluka... DETTE er iallefall M-konseptet for meg...

Er det ikke tøffere med en "vanlig utseende bil" som har grom motor og gromt understell, enn en "Motorsport-stylet" bil som ikke går bra?

E36 M3 er mer sleeper igjen, mens E46 M3 er grommere. E34 M5 er igjen en liten sleeper, men har fått noen detaljer som skiller seg ut... osv osv...

BMW har rotet frem og tilbake i alle år på dette, og har selv klart å gjøre jobben vanskelig for oss å bedømme hva som er "rett" M eller ikke. De vet jo ikke selv....

BMW´s tyske sider har en hyllest til BMW Motorsport iom. at de hadde 40 års jubilieum i 2012. Det er litt interessant å se hvilke modeller de fremhever i denne sammenhengen. For gutta i Garching har åpenbart deres helt egen forståelse av hvilke modeller som er ekte M-modeller. Historien begynner åpenbart med E9 3.0 CSi. Deretter kommer de på løpende bånd: E9 3.0 CSL, M1, E12 M535i, E24 M635CSi, E30 M3, E36 M3, McLaren F1, E36 M3 GTR, E46 M3 GTR + enkelte rene formelbiler inn i mellom.

Det er verdt å merke seg at modellene BMW Motorsport selv fremhever er rene løpsbiler. Hverken E28 M5, E34 M5, E39 M5, E60 M5, E90/92/93 M3 eller F10 M5 nevnes med et ord i kavalkaden over deres triumfer. Det er åpenbart forskjellige forståelser av hva som er selve definisjonen på en BMW Motorsport modell... :)

Nettopp, de vet jo jaggu ikke selv.... Bare rot og tullball.

Selv den enkle læresetningen om tallbruken har de kjørt til dunders nå....

Det var jo faktisk engang at en 320 (som det sto på bakluken) var en 2-liter... Men der bommet de jo allerede på E21s 4er modeller, 745i, 523i (E39) osv... Så det beste er å nappe av alt på bakluka, og putte i den motoren en selv vil ha...

Just Pedi's .02 cent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd... ;)

Jeg har eid både E30 M3 og E36 M3 3.2l. Sistnevnte hadde jeg ikke lenge, men jeg legger ikke skjul på at jeg syns E30'n var mye grommere utseendemessig. Men E36'en hadde såklart vesentlig grommere motor(noe alle kan være enig i). Alle blikkene jeg har fått i E30'n husker jeg veldig godt, folk pekte og styret noe som ikke skjer i en vanlig E36 M3.

E36'en er mye mer sivilisert, bærer preg av comfort og desto vanligere syn for mange - selv for de som ikke er bilinteressert. Jeg syns det er virkelig synd at BMW ikke gjorde noe mer utspekulert med et ellers pent karosseri.

Men; jeg gleder meg til den dagen jeg kan kjøpe en E30 M3 igjen, for den dagen kommer. Jeg har også veldig lyst til å kjøpe en E46 når økonomien tilsier det, men for min del så vil en E30 M3 være den bilen som sitter nærmest hjertet, enn så lenge.

Det positive med det nøytrale utseendet til E36 er at "alt" er opp til eier for å gjøre bilen til et blikkfang :) Men E30 er mye fetere ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...