Gå til innhold

Den store M-tråden

staM
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er egentelig ganske enig med deg Pedi. Jeg har også siden jeg var liten alltid sett for meg M som en verstingversjonen av de vanlige modellene og for meg å er en av de beste M bilene E28 M5. Det var jo tross alt denne som startet begrepet med sedaner som hadde superbil evner, her har Alpina og M vært pionerer.

E28 M5 var verdens raskeste serieproduserte sedan da den kom i 1985, 0-100 gikk unna på 6 sekunder og toppfarta var 251 km/t :shock: i 1985!!! 8) Det vil med andre ord si at den er like rask som en F10 535I... Jeg elsker også E28 M5 fordi en en så anonym og sivilisert i designet, er jo det som gjør bilen spesiell :)

Denne hadde også sekser under pansert og var betydelig raskere en E30 M3 som kom året etter, denne gikk til 100 på 6,8 sekunder og klarte ikke mer enn 235 km/t. Ble til og med forbikjørt av direktør sleden Mercedes 560 SEL på Autobahn :wink:

Men mest imponerende er likevel E34 Alpina B10. Basert på 535I kom den ut på markedet i 1989 med 360 hester og 520 nm, dette sendte bilen fra 0 til 100 på sinnsyke 5,5 sekunder og toppfarta var oppgitt til over 290 km/t :shock: En familesedan fra 1989 :lol: Den var raskere enn datidens superbil Ferrari Testarossa, som f eks lå på sin toppfart på 275 km/t når BMW sedanen med plass til fem personer og bagasje suser elegant forbi i venstrefila 8)

Oj...var en M tråd dette ja, lot meg rive litt med :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tenkte bare å fyre opp litt rundt M-folket at Cosworth blei utestengt fra BTCC når dem vant alt på slutten av 80-tallet. M3'n blei hengende bak da ja 8)

Jeg hadde glatt valgt en M3 over en Cosworth any day.

Uansett, dette banker vel Cosworth så langt ned som det går; "Having won more road races than any other model in history, the E30 M3 is the world's most successful road race car."

Snakkes. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å fyre opp litt rundt M-folket at Cosworth blei utestengt fra BTCC når dem vant alt på slutten av 80-tallet. M3'n blei hengende bak da ja 8)

Når sånt skjer så er det jo fordi en eller annen regel (eller mangel på) gjorde at klassen ble ujevn. F.eks kan man hatt en regel om maks 2-liter, men glemt å skrive noe om turbo. Når noen da kommer med en 2-liters turbo får de jo et enormt effektovertak og racingen blir fullstendig uinteressant.

Så stenger man selvsagt ikke ute noen bil, men man gjør et eller annet med reglene som gjør at noen biler plutselig ikke klasser inn lengre..

Og ikke tro at jeg bryr meg om hva som kjørte fra E30 M3, selv Volvo 240 gjorde jo det. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side kan substansen i dette sikkert diskuteres iom. at både "M" og "CSi" predikatene må hatt en betydning selv i relasjon til E9 og E12. Senere fikk jo nettopp disse predikatene absolutt betydning... eller hva mener panelet?

[ Bilde ]

http://www.bmw-motorsport.com/de/index.html

BMW´s tyske sider har en hyllest til BMW Motorsport iom. at de hadde 40 års jubilieum i 2012. Det er litt interessant å se hvilke modeller de fremhever i denne sammenhengen. For gutta i Garching har åpenbart deres helt egen forståelse av hvilke modeller som er ekte M-modeller. Historien begynner åpenbart med E9 3.0 CSi. Deretter kommer de på løpende bånd: E9 3.0 CSL, M1, E12 M535i, E24 M635CSi, E30 M3, E36 M3, McLaren F1, E36 M3 GTR, E46 M3 GTR + enkelte rene formelbiler inn i mellom.

Det er verdt å merke seg at modellene BMW Motorsport selv fremhever er rene løpsbiler. Hverken E28 M5, E34 M5, E39 M5, E60 M5, E90/92/93 M3 eller F10 M5 nevnes med et ord i kavalkaden over deres triumfer. Det er åpenbart forskjellige forståelser av hva som er selve definisjonen på en BMW Motorsport modell... :)

Vi snakker vel om ///M gatebiler? Og for å kalles en ///M bil er det logisk å bære navnet! Dvs BMW M1 er den første M modellen BMW Motorsport laget, altså den første med et ///M emblem.

BMW E9 3.0 CSL var det første prosjeket til Motorsport avdelingen. Men likevel er det ikke en /// M modell :)

Dessuten synes jeg BMW M5 E34 er klart den beste modellen de har laget :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glatt valgt en M3 over en Cosworth any day.

Uansett, dette banker vel Cosworth så langt ned som det går; "Having won more road races than any other model in history, the E30 M3 is the world's most successful road race car."

Snakkes. ;)

Har ikke tenkt på at E30 M3'n deltok i mye mer enn Cosworthen a? Tyskerne hadde jo DTM blant annet. Men i de løpene dem kjørte sammen, så blei M3'n knust ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i de løpene dem kjørte sammen, så blei M3'n knust ;)

Nei, det ble den ikke. Den ble kjørt fra på åpne/store baner, mens på mindre/svingete baner så slo den Ford`n, selv om den hadde ca. 200 hk mindre. Det sier vel litt om hvem som laget den beste bilen... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i de løpene dem kjørte sammen, så blei M3'n knust ;)

Nei, det ble den ikke. Den ble kjørt fra på åpne/store baner, mens på mindre/svingete baner så slo den Ford`n, selv om den hadde ca. 200 hk mindre. Det sier vel litt om hvem som laget den beste bilen... :wink:

Vinner ikke BTCC overlegent uten å kunne kjøre svinger vettu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTCC er det vel ikke så mange som bryr seg om . BMW har aldri stilt opp med fabrikksteam der, og BMW og Ford kjørte i forskjellige klasser pga. motorstørrelse. Når de kjørte sammen i DTM, så kjørte BMW fra de fleste, men når konkurrentene kom med store turbomotorer så ble det selvagt vanskelig å komme forbi de på slettene. I svingene så var de overlegne, og det sier jo litt om hvem som bygger de beste bilene/chassi. Stor motor kan alle lage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...