Gå til innhold

Den store M-tråden

staM
 Share

Anbefalte innlegg

BTCC er det vel ikke så mange som bryr seg om . BMW har aldri stilt opp med fabrikksteam der, og BMW og Ford kjørte i forskjellige klasser pga. motorstørrelse. Når de kjørte sammen i DTM, så kjørte BMW fra de fleste, men når konkurrentene kom med store turbomotorer så ble det selvagt vanskelig å komme forbi de på slettene. I svingene så var de overlegne, og det sier jo litt om hvem som bygger de beste bilene/chassi. Stor motor kan alle lage..

Cosworth parkerte M3 i BTCC. Og ikke kom å si at BMW ikke kjørte for å vinne ;) enough said

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er forskjell på privatteam og fabrikksteam, ganske stor forskjell også. I tillegg så kjørte de i forskjellig klasser pga motorstørrelsen. BMW kjørte i klasse B, mens Ford i klasse A. BTCC er en serie som de tyske bilprodusentene ikke satset noe særlig i, det var kun de engelske produsentene som gjorde det, og Ford sloss stor sett med Rover og Holden i sin klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTCC er det vel ikke så mange som bryr seg om . BMW har aldri stilt opp med fabrikksteam der, og BMW og Ford kjørte i forskjellige klasser pga. motorstørrelse. Når de kjørte sammen i DTM, så kjørte BMW fra de fleste, men når konkurrentene kom med store turbomotorer så ble det selvagt vanskelig å komme forbi de på slettene. I svingene så var de overlegne, og det sier jo litt om hvem som bygger de beste bilene/chassi. Stor motor kan alle lage..

Cosworth parkerte M3 i BTCC. Og ikke kom å si at BMW ikke kjørte for å vinne ;) enough said

Du tenker nok på WTCC. Det ble holdt kun i ett år, 1987. Da vant Roberto Ravaglia for førere i E30 M3 med kun ett poeng over Klaus Ludwig i RS 500 Cosworth, men Ford vant car-manufacturers championship.

Året etter ble WTCC erstattet med ETCC, og Ravaglia vant igjen fører-championship, og Ford vant igjen manufacturers championship.

I DTM vant BMW i 1987, Ford 1988 og BMW igjen 1989. Fra 1990 og oppover var det for det meste Mercedes og Audi som tok over.

Men for å supplere det tråden kanskje var mere myntet for. Jeg har hatt tre stk E30 M3 i mitt eie tidligere og har nå en E39 M5. Selvfølgelig to vidt forskjellige biler. E30 M3 er en liten og relativt kvikk bil (les: relativt), M5en er en komfortabel familiebil med masse pulver. Kjøpte min første M3 da jeg var 20 år gammel, og da var det stor-stas å ha en sånn en, da de fleste andre kompisene mine kjørte 325i og Sierra 2.0 Lat ;) Savner jo litt den oppmerksomheten man fikk ved å kjøre i en E30 som jo så ut som en "sportsbil", og med kortere styring enn vanlig E30 var det litt som en go-kart å ratte. Da jeg var 20 år gammel, gikk jo M3en ganske bra syntes jeg, men kjente jo fort at det kunne ha vært litt mer pulver i de da jeg noen år etter kjøpte og trimmet en sedan Cosworth. Men underholdningsmessig var det kun rett fram Cosworthen var morsommere, på svingete veier kunne den på ingen måte sammenlignes med E30 M3.

Kjøpte enda noen år senere en 1986 Cosworth "vingebil", denne kunne fint sammenlignes med M3en. Den hadde veldig lik kjørefølelse, kort styring og relativt kompakt. Denne trimmet jeg også (selvfølgelig), til stor moro-faktor :)

M5en er det litt for tidlig å analysere, har kun kjørt den ca 1000km siden jeg kjøpte den i september. Nå står den og venter på sol og sommer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som liker BMW M så må vel BMW Welt i München være helt glimmers? Et BMW-museum på 73.000 kvm fylt til randen med godsaker å hvile øynene på.... undertegnende har i hvert fall planlagt tur dit i sommer, og har sett flere andre fra forumet som har vært der tidligere.

Ikke bare innholdet - men byggverket i seg selv er en interessant konstruksjon designet av et arkitektteam på hele 120 personer....

bmw_welt_1.jpg

4c59d569-e647-7427.jpg&h=820&w=1512&zc=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som liker BMW M så må vel BMW Welt i München være helt glimmers? Et BMW-museum på 73.000 kvm fylt til randen med godsaker å hvile øynene på.... undertegnende har i hvert fall planlagt tur dit i sommer, og har sett flere andre fra forumet som har vært der tidligere.

Ikke bare innholdet - men byggverket i seg selv er en interessant konstruksjon designet av et arkitektteam på hele 120 personer....

[ Bilde ]

[ Bilde ]

Var der selv i 2010. Bmw Welt er et senter hvor man viser frem nye modeller og teknologi. Man har også mulighet til å hente sin nye bil her :) Bmw Museum ligger på andre siden av veien. Begge deler anbefales på det sterkeste for BMW-"idioter" ;) En annen ting jeg virkelig kan anbefale er en guidet tur på fabrikken. Billetter her må bestilles god tid i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW Welt er helt fantastisk for oss BMW folk, ett must å besøke det når man har BMW dilla. Jeg selv kunne ikke vært nærmere himmelen enn da jeg var der i fjor sommer, helt fantastisk morsomt. Mye mulig det blir nytt besøk der i sommer da dama gjerne kunne tenke seg en tur til Venezia, og jeg skal ha min årlige tur til Nurburgring så da blir det kanskje en sammenhengende roadtrip :D

Her kan dere se bildene fra mitt besøk der i fjor :)

viewtopic.php?f=6&t=233966&p=2492057&hilit=+Welt#p2492057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, ja. Husker jeg leste gjennom den der en gang, der nede er det latterlig mye gromt altså...! Google Maps mener jeg skal bruke rundt 12 timer fra Hirtshals til München, men lurer på hvilken fart den tror jeg holder... husker du hvor lang tid du brukte ca? Regner med man kan banke ned dit på samme dagen man kommer til Hirtshals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte i ett hele veien og det var laaangt, med stopp og litt kø så brukte vi vel 16 timer tror jeg. Det var mange timer i bilen for å si det sånn, lå for det meste i 140 km/t men hadde også lengre perioder med 180-190 km/t i strekk :) Skal vi ned i i år så blir det nok lagt inn ett stopp i Hannover eller noe tenker jeg, kun for å sove da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager off topic:

16t hørtes lenge ut, Fredrik.

Kjører man om kvelden/natta klarer man å kjøre gjennom hele Tyskland (Alpene-Danmark) på 8-9t, mener jeg. Pluss på 2.5t gjennom Danmark.

Forresten, Venezia er oppskrytt. Jeg var der i 1997, og det var turister overalt! Var klin umullig å gå normalt uten å stampe i kø. Og prisene var friske...

Hvis du er glad i å kjøre, prøv heller ut øst-europa. Kanskje litt kjedelig noen steder, men en ny erfaring ift Tyskland/Italia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt Off-topic er greit nok så lenge det er noenlunde relevant. Om det var meg innlegget var myntet på så har jeg allerede reist mye i øst-europa da jeg er der i forskjellige sammenhenger 3-4 ganger i året. Turen til sommeren tenkte jeg hovedsaklig til en god runde i Tyskland - mer som bare en ferietur. Hadde ikke tenkt meg noe spesielt lengre enn München, men vil kjøre en rundtur - altså ikke samme veien hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt Off-topic er greit nok så lenge det er noenlunde relevant. Om det var meg innlegget var myntet på så har jeg allerede reist mye i øst-europa da jeg er der i forskjellige sammenhenger 3-4 ganger i året. Turen til sommeren tenkte jeg hovedsaklig til en god runde i Tyskland - mer som bare en ferietur. Hadde ikke tenkt meg noe spesielt lengre enn München, men vil kjøre en rundtur - altså ikke samme veien hjem igjen.

Uten at jeg er noen ekspert, så slår det meg at du burde kjøre med klokka. Starte med et besøk i Berlin - kjøre "øst-tyskland" ned til Bayern, så straka veien til Stuttgart (Mercedes og et grisefett Porsche-museum), så to timer nordover til Ringen, før du kjører 4-5t nord til Hamburg og Reperbahn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Den nye M6 Coupé er virkelig lekker. For en fantastisk konstruksjon. Den deler også denne gangen motor med M5, en 4.4 liters S63 motor på 560 hk. Bilen er designmessig spot on etter min mening, og er langt finere enn forgjengeren av Bangle. Dette mener jeg forøvrig også mht. E60 og E65 kontra F10 og F01 også. Det som er litt kult er at du fremdeles tydelig ser likheten på den første 6-serien og den siste, man kjenner tydelig igjen trekkene. Det er viktig at de klarer å holde den "røde tråden" gjennom ulike generasjoner - selv om ting selvsagt blir, og skal også bli fornyet.

Hvilke meninger har panelet om den nyeste 6-serien?

2013-bmw-m6-coupe_100381946_m.jpg

Må innrømme at jeg er svak for en god gammel E24 også. En ekte M-bil med M88-maskinen under huven.

frontm6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye M6 er bare helt fantastisk, ett kunststykke av en bil. Design, kjøreegenskaper og motor er der en BMW M bil skal være 8) E63 M6 var også en rå bil med designet ødelag mye for den modellen, sånn sett så føler jeg den siste tar bedre vare på tradisjonene fra den fantastiske E24 M6. Nye M6 er forbanna rask også, BMW oppgir beskjedent 4,2 sekunder til 100 men tester har vist at bilen en LANGT raskere enn det :D Desidert en av klassens beste kjøremaskiner og bandt de raskeste GT bilene man kan få kjøpt for penger i dag, den er der BMW sine M biler hører hjemme og alltid har vært. På toppen 8)

Men M6 emblemet i grillen minner litt for mye om 80 talls Biltema styling, det er det første jeg hadde fjernet om jeg hadde hatt en M6 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...