-Roger- Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Det med at du kan slå den av "delvis" er vel ment fordi at bilen ikke skal kveles ved f.eks en liten sladd i en svingete bakke ? Ja, og der har du et godt poeng i forhold til de påstandene jeg har hatt Men jeg laget nå en egen tråd for emnet siden dette strengt tatt var en tråd for taxidiskusjon viewtopic.php?f=9&t=251713 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Men en vesentlig ting glemmer dere, det er forskjell på ASC og DTC. Disse to systemene jobber litt ulikt og DTC (som står i de fleste BMWer nyere enn 2000) har den egenskapene at den jobber som en sperre. Altså den tar ikke bort motoreffekten men den fordeler den mellom drivhjula som har best feste, ASC er ett eldre system og innehar bla ikke antisladd i samme knapp. På DTC så er min erfaring at det er bare å holde klampen i bånn så kommer man opp uansett, med ASC så måtte man bruke hode og gassfoten litt for å utnytte systemet best mulig. På E34en uten noen ting så kommer jeg fortsatt opp de fleste plasser men da ligger det i underbevisstheten at du er alene om å få bil opp bakken. Kjører på fire år gamle billigvinterdekk, men de har godt spor og med vinterprogram på Automaten (som gjør at tungt gir velges) så krabber den opp de fleste plasser. Til neste år blir det nye Hakkapelitta da Når det gjelder E34 vs W124 så mener jeg bestemt at E34en er en bedre bil, men dette har jeg forståelse for at kan variere fra person til person. Vi har alle forskjellige oppfatninger og erfaringer men vi nok være enig i at disse to bilene var blandt de beste må kunne få og er fortsatt blandt de beste i den aldersperioden. Det sies jo bla at E34 og E38 er de beste bilene BMW har bygget noen sinne... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2013 Men nå er det faktisk mye OT i forhold til taxidiskusjonen her, så jeg lager en egen tråd på dette emnet tenker jeg.. Nå er det nok. Her var spørsmålet Hvor ble det av BMW i taxi . Kan vi fortsette med det eller må jeg lage en ny tråd ??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2013 Hmm Taxibjørn!! Du kan jo ikke bare skryte uten å fortelle at du faktisk fikk fullstendig motorhavari i din forrige E60 520d. Er også en del kjøreskole biler som har fått motorhavari.Driftstans på en taxi som må stå stille i nesten en mnd koster. Det kan vel lønne seg med avbruds forsikring. Benz har jo egene taxi leiebil som du låner når din havarerer og blir ståend over en periode. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rublings Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Hmm Taxibjørn!! Du kan jo ikke bare skryte uten å fortelle at du faktisk fikk fullstendig motorhavari i din forrige E60 520d. Er også en del kjøreskole biler som har fått motorhavari.Driftstans på en taxi som må stå stille i nesten en mnd koster. Det kan vel lønne seg med avbruds forsikring. Benz har jo egene taxi leiebil som du låner når din havarerer og blir ståend over en periode. Ingen taxi leiebil hos MB i Bergen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Z1 Skrevet Februar 12, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2013 I oslo har dem leie taxi . Koster vel endel og ha en sånn stående. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Har vært mye snakk om at bilen bremser motoren, men slik jeg har opplevd det og forstått systemene, så er dette bare tilfellet når stabilitetskontrollen griper inn. Hvis man unngår den og holde høyt nok turtall til at motoren tåler at belastningen varierer så har jeg ingen problemer med å holde farten oppe så lenge det er noe feste å finne. Vår 2003 E46 har kun ASC (Automatic Stability Control) og ikke ASC+T (Automatic Stability Control+Traction), men prinsippet er det samme. ABS systemet bremser det spinnende hjulet og motoren reduserer momentet på det drivende hjulet slik at man på den måten igjen kan oppnå maksimalt feste. Det er verdt å nevne at med en åpen differensial kan det under noen omstendigheter være best å slå systemet fra... f.eks hvis det er viktig å holde hastigheten oppe på et bestemt nivå for å komme over en bakke etc. (dvs. bilens massebevegelse er i seg selv en hjelpende faktor). Vi har hatt vår E46 i snart 10 år og jeg er i likhet med flere andre i diskusjonen temmelig imponert over E46 som vinterbil. Vi snakker ikke om spitzenklasse med 4x4, sperredifferensialer og automatgear med flere avanserte vinterprogrammer, men som en enkel konstruksjon med bakhjulstrekk, manuelt gear og åpen differensial er E46 en glimrende vinterbil. Jeg vil tro at f.eks E39 eller E60/61 og F10/11 (som er mer egnet til taxikjøring) ikke er mye dårligere... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
taxibjørn Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 PGA nytt mid taxameter nytter det ikke å bruke leiebil . Her i Stavanger har B&S Aldri hatt en erstatnings-Taxi ! Det går heller ikke an å ta Superforsikring som dekker f eks motor Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Går det ikke en F01 i Oslo a? Sett et par F10/11 også mener jeg... Det er ganske nye modeller, derfor nevner jeg dem. Etter å ha vært i u-land i et par mnd. nå er det helt surrealistisk at det går splitter nye E-klasser og 5-serier som drosjer i Norge... Helt utrolig, faktisk, når man tenker på drittaxiene som finnes der ute i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Haha Husker vi tok taxi i Marocco, en blå liten bulkete Peugeot 205 Var bare Franske biler fra 80 tallet i det landet der...pluss en og annen W123 og Hiace Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Hadde Hiace vært litt mer komfortabel så hadde vel Hiace vært den ultimate taxien, høyt forbruk er vel kanskje det eneste.. Stakkars drosjesjåfører som har arbeidsdagen sin i Hiace.. For det finnes jo noen av dem i byn her har jeg sett.. Sitter ikke veldig godt bak rattet på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Hadde Hiace vært litt mer komfortabel så hadde vel Hiace vært den ultimate taxien, høyt forbruk er vel kanskje det eneste.. Stakkars drosjesjåfører som har arbeidsdagen sin i Hiace.. For det finnes jo noen av dem i byn her har jeg sett.. Sitter ikke veldig godt bak rattet på dem. Ja, når man snakker om tortur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Haha Husker vi tok taxi i Marocco, en blå liten bulkete Peugeot 205 Var bare Franske biler fra 80 tallet i det landet der...pluss en og annen W123 og Hiace Det som er interessant i denne sammenhengen er hvor alminnelig det er med franske biler i mange u-land (iallefall der det franske kolonistyret hadde interesser). Spesielt Peugeot modeller som 504, 505, 405 og 406 er populære og de aller fleste har varianter av enten XD eller XUD dieselmotorene. Dette er svært driftsikre motorer som fint går nærmere en million kilometer uten problemer. Min svoger kjører stadig rundt i en 1998 Peugeot 406 2,1 TD som har en XUD11 motor som har kjørt over 600000 Km. Motoren er 100% original på nær clutchen, dynamoen og radiatoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Har bare skummet over sidene, så jeg er ikke kjent med alle innleggene. I forhold til BMW sitt fravær som taxibiler, så har jeg fått med meg noe om bla driftssikkerhet. Det jeg lurer på er, hvorfor er det så mange kjøreskoler som bruker BMW som skolebiler? Her i Grenland (Siljan, Skien, Porsgrunn og Bamble) mener jeg det går 1 F11 som taxi, mens 8 av 10 skolebiler er BMW. Skolebiler "triller" jo mange km på kort tid dem også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Februar 12, 2013 Share Skrevet Februar 12, 2013 Vil tro det har litt med hvilke biler som tiltrekker seg 18 åringer Sikkert flere grunner også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå