Werther Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Vel, man kan oppleve situasjoner slik som Werther beskrev tidligere i tråden. Han fikk sleng på våt asfalt i 200+ km/t og hadde kanskje ikke vært i live til å skrive om det dersom han hadde hatt antiskrens deaktivert. Det er riktignok ikke så mange av oss som i det daglige kjører rundt i over 200 km/t på våt asfalt, men det finnes mange trafikksituasjoner som plutselig kan oppstå og som kan minne deg på at dine ferdigheter bak rattet kun er menneskelige. Jeg skal være så ydmyk å si at ESP reddet livet mitt. Det var 2-felts vei med tett vekst av grantrær på begge sider, så tviler på at jeg hadde overlevd den smellen. Til sammenligning kjørte jeg i skauen i 90km/t to år senere, uten ESP. Med ESP kunne jeg muligens unngått det, siden den ville ha lindret slegge-effekten noe. Jeg har greit med erfaring fra grisekjøring i høyere hastigheter, men som du sier - man er bare et menneske. Tyngdekraften vinner som regel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Som sagt før, jeg kjører 2 andre rwd biler uten, da velger jeg å skru det av på nr3 og. Kontinuitet er stikkordet her. Jeg prioriterer gode dekk, dette er langt viktigere enn all verdens elektronikk. Den bilbelte-sammenligningen blir bare dum. Jeg er ofte vitne til hvor mye enkelte utsetter antiskrensen sin for, mange stoler på at denne er en slags skytsengel, i mine øyne er denne mentaliteten langt skumlere enn å kjøre analogt. Gode dekk av høy klasse er en selvfølge i min verden. De færreste sladder rundt svingene i det daglige, derfor er det bare idioti å slå av systemet om man ikke skal leke seg, man merker jo ikke at det er på om man ikke skal spinne eller sladde. Jeg fikk selv hjelp av ASC systemet på min tidligere E34 535. Jeg skulle rett frem i en rundkjøring en natt, det var litt vått på veien og jeg hadde en del fart. Jeg kjørte med aut.kassen i sport og kom inn mot rundkjøringen i 3 gir. Runkjøringen er ganske trang og man må svinge ganske mye høyre venstre høyre for å komme gjennom. Jeg gir på litt da jeg svinger litt venstre og får nedgiring til 2 gir og rumpa slenger fort ut, jeg kontrer raskt med rattet og registrerer at idet jeg får løftet foten av gassen hadde ASC allerede kuttet motorkraften. Bilen rettet seg fort opp og gikk klar kantene med svært små marginer, uten ASC hadde jeg ikke kunnet rette dej like fort og det hadde blitt en smell. Det er idiotisk å kjøre inn i svingete partier på den måten med kassen i sport, men hadde kjørt langt og kjørte ikke "aktivt", da hadde jeg selv lagt den i 2 gir før rundkjøringen. Så at ASC/DSC kan være nyttig i det daglige er i alle fall ikke jeg tvil om. Noen er jo mangedoble verdensmestre og hevder de aldri har bruk for elektronikk, men når ting skjer fort når man ikke venter det er det nyttig for alle, man er jo ikke konsentrert som om man kjører på bane hele tiden, og ingen kan reagere like raskt hele tiden, og ikke raskere enn elektronikken. Det er ikke ofte man opplever slikt, men dere skjønner det den dagen det skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Er helt enig med argumentet om å ikke lene seg på at elektronikken skal redde deg under vanlig kjøring. kjører selv til vanlig som om jeg ikke har den. Kjell Z3: Etter det jeg har hørt har Norge høyest cabrioletandel i verden, og jeg har ingen problemer med å forstå hvorfor! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet Februar 15, 2013 Forfatter Share Skrevet Februar 15, 2013 Prøvde litt i går og å trykke en gang på knappen i e90'en fungerer egentlig veldig greit. Føler den bremser mye mindre og man kan spinne og ligge på grensen uten at det kobler inn. Flest cabrioleter i Norge? Trodde det måtte være et eller annet varmt land i USA.. Virker slik på tv/film hvertfall som at det er veldig vanlig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hansh Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Det man skulle tro ja, men vi er nok mye flinkere til å sette pris på en fin sommerdag her enn de fleste andre land, samt at i mange varme land blir det for varmt med cabriolet. Skal ikke hevde det bastant, men hørt det flere ganger. Gøy om det er slik ihvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bradbury Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Hvordan stiller forsikringsselskapet seg til en skade som har oppstått etter at føreren manuelt har deaktivert antiskrens, og når denne med en viss grad av sannsynlighet kunne ha avverget ulykken? Det burde falle inn under begrepet "grov uaktsomhet". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Hvordan stiller forsikringsselskapet seg til en skade som har oppstått etter at føreren manuelt har deaktivert antiskrens, og når denne med en viss grad av sannsynlighet kunne ha avverget ulykken? Det burde falle inn under begrepet "grov uaktsomhet". Det er jo ikke påbudt å ha den på, dessuten vil de aldri kunne se om den var på heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Hva med en ulykke der fører har stolt for mye på støttehjulene? Jeg er hverken idiot eller uaktsom, barockengelen skjønner greia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Det er jo ikke påbudt å ha den på, dessuten vil de aldri kunne se om den var på heller. Jo det er nettopp det man kan skjønner du, via bilens data så kan man lese av slikt. Men tviler på at det skal ha noe å si selv om det grenser til uaktsomhet. Er f eks påbudt med vinterdekk, men alt for mange kjører rundt med nedslitte vinter dekk uvitende om at nye sommerdekk faktisk kan ha bedre egenskaper.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Jeg er sterkt uenig i at det å kjøre uten antiditt og datt grenser til uaktsomhet. Just for the record. Dere får diskutere videre, jeg hiver meg i min noe analoge 3-serie og suser til Sverige. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Jeg er sterkt uenig i at det å kjøre uten antiditt og datt grenser til uaktsomhet. Du er sterkt uenig i det meste jeg skriver så det kommer jo ikke som noen bombe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nytern Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Jeg er sterkt uenig i at det å kjøre uten antiditt og datt grenser til uaktsomhet. Du er sterkt uenig i det meste jeg skriver så det kommer jo ikke som noen bombe Hmm, jeg går ikke inn for å være det.. Vi er vel bare ulike da, er en viss fare for at en treffer på folk som ikke er som en selv her inne. Vi kan da vel være venner for det? Edit: Leser du mine foregående innlegg ser du at jeg var av samme oppfatning før du kom inn i bildet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Hmm, jeg går ikke inn for å være det.. Vi er vel bare ulike da, er en viss fare for at en treffer på folk som ikke er som en selv her inne. Vi kan da vel være venner for det? Edit: Leser du mine foregående innlegg ser du at jeg var av samme oppfatning før du kom inn i bildet Neida, var bare meg som hadde litt lavt blodsukker her i stad. Beklager det, tenker ikke alltid før man poster.... Selvsagt kan vi være venner selv om vi er uenige Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Er f eks påbudt med vinterdekk, men alt for mange kjører rundt med nedslitte vinter dekk uvitende om at nye sommerdekk faktisk kan ha bedre egenskaper.... Jeg skal innrømme at jeg ikke helt skjønte hvor du ville med denne. Først, noe generelt påbud om vinterdekk finnes vel ikke? Forøvrig har du rett i at nye sommerdekk vil ha bedre egenskaper enn vinterdekk når temperaturen beveger seg over nullpunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Der Barockengel Skrevet Februar 15, 2013 Share Skrevet Februar 15, 2013 Hvordan stiller forsikringsselskapet seg til en skade som har oppstått etter at føreren manuelt har deaktivert antiskrens, og når denne med en viss grad av sannsynlighet kunne ha avverget ulykken? Det burde falle inn under begrepet "grov uaktsomhet". Det er jo ikke påbudt å ha den på, dessuten vil de aldri kunne se om den var på heller. Mange (de fleste?) forsikringsselskaper gir rabatt hvis bilen har "ESP" som de ofte kaller det. Men hvordan dokumentere at føreren hadde slått systemet av er nok en utfordring, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå