goty Skrevet Mars 2, 2013 Share Skrevet Mars 2, 2013 Så en annen tråd spore litt av når det kom til denne debatten. Men nå var det jo sånn at jeg alltid har vasket bilene mine for hånd med vaskehanske fra meguiars. Uansett, er MASKINVASK så ille som folk skal ha det til? I dag kjørte jeg bilen min i en vask på statoil til 250 kr og ble strålende fornøyd med resultatet. Er det virkelig SÅ ille å vaske bilen i maskin? Er teknologien / børstene så dårlige / farlige mot bilen at det bør frarådes? Jeg har selv aldri opplevd å finne noen nye riper eller skrammer etter en bilvask i maskin. Så jeg er helt klart mer FOR maskinvask nå enn det jeg var tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØyvindB Skrevet Mars 2, 2013 Share Skrevet Mars 2, 2013 Etter å ha hatt bmw firmabil fra ny og i tre år uten å vaske den i maskin, gikk jeg til toyota som aldri ble vasket for hånd (av meg) og tilsynelatende ble ikke lakken veldig skadelidende av det i de to årene jeg kjørte eksperimentet. Nå ble selvfølgelig ikke toytotaen polert heller i den tiden jeg hadde den. Jeg vasker i hovedsak ikke i maskin fordi kjemikaliene er så sterke at de tar knekken på voksen. Jeg bruker stort sett prikkbort, spyler av og så såper jeg inn bilen med "skumbørsten" på selvvasken (uten at den er borti bilen selvfølgelig) før jeg til slutt spyler. på godt polert bil så er det stort sett nok om vinteren. Vasket noen ganger på esso i maskin på spyotaen, og der ble det masse svarte striper på alle hjørner og kanter, tror de slet litt med kjemikaliene. Endte med at folka på stasjonen sto ute å gnikka med bonevoks på bilen min etter hver vask for å få vekk stripene . Fett nok det, jeg elsker hardt arbeid og kan se på det i timevis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kover Skrevet Mars 2, 2013 Share Skrevet Mars 2, 2013 Det blir vel også mer vaskeriper av en maskinvask. vanskelig å holde de børstene helt rene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet Mars 2, 2013 Share Skrevet Mars 2, 2013 Maskinvask er helt uaktuelt.. Blir mye vaskeriper i kombinasjon med at bilen egentlig ikke blir 100% ren.. Jeg er egentlig så nøye på riper/swirls i lakken at jeg burde vasket med hanske, to bøtter, gritguard etc.. Men jeg prøver å holde litt igjen for OCD´en, så jeg vasker med en god såpe og billige engangsvamper.. Så får jeg heller polere den litt oftere om det er nødvendig.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John Kr Skrevet Mars 3, 2013 Share Skrevet Mars 3, 2013 Jeg vasker alltid etter prinsippet "berøringsfri vask". Bruker FoamLance - skumkanon. Bruker produktene; Prickbort MAC 124 -- Bilt-Hamber Autofoam -- 1Z Perls Shampoo Premium Car Wash -- Victoria Wax Super Soap. Så har jeg ren og blank bil også. Maskinvask på bensinstasjon -- aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mossing91 Skrevet Mars 3, 2013 Share Skrevet Mars 3, 2013 Jeg vasker alltid etter prinsippet "berøringsfri vask".Bruker FoamLance - skumkanon. Bruker produktene; Prickbort MAC 124 -- Bilt-Hamber Autofoam -- 1Z Perls Shampoo Premium Car Wash -- Victoria Wax Super Soap. Så har jeg ren og blank bil også. Maskinvask på bensinstasjon -- aldri. Veldig enig dette. Min 6 år gamle E90 har mindre riper i lakken enn 1,5 år gamle F20´n til far fordi han som regel setter den bort til vaskesjapper som bruker skitne svamper, eller kjører den gjennom på bensinstasjoner. Man kan også merke det direkte på lakken av de sterke kjemikaliene som brukes ved at lakken blir seig, så dritten sitter hardt, og det blir fort skjolder på vinduslister o.l Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 3, 2013 Share Skrevet Mars 3, 2013 Børsteløs maskinvask er jo ett alternativ for mange som ikke vil ha riper, men for min del så stiller jeg spørsmål ved midlene de bruker. Jeg vil tro at disse maskinenene bruker såpass sterke balandinger at det tar voksen og matter ned plast detaljer, er den evige konkurransen om å levere det beste resultatet. Jeg personlig vasker aldri bilene i maskin uansett hva det er, om sommeren står jeg hjemme med skumkanon, microfilber handske og microfilber håndkle. Om vintern så har jeg en lokal selvvask hvor man kan stå innendørs å vaske, her er der også skum som ikke er blandet så strekt at det går ut over voksen. Vasker som oftes bilen for hånd og tørker godt selv om vintern, selv om jeg kun spyler av det værste hvis det skulle være pluss grader og tørre veier. Ellers så gir jeg bilen en solid detaling en gang i året og vokses godt med Swisswax Blue Weis to ganger i året, vår og høst Og hvis forrige eier som også var første eier av min E90 ikke juger så har denne bilen andre blitt maskinvasket, det er jeg i såfall litt stolt av Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Mars 3, 2013 Share Skrevet Mars 3, 2013 Jeg vasker alltid etter prinsippet "berøringsfri vask".Bruker FoamLance - skumkanon. Bruker produktene; Prickbort MAC 124 -- Bilt-Hamber Autofoam -- 1Z Perls Shampoo Premium Car Wash -- Victoria Wax Super Soap. Så har jeg ren og blank bil også. Maskinvask på bensinstasjon -- aldri. Veldig enig dette. Min 6 år gamle E90 har mindre riper i lakken enn 1,5 år gamle F20´n til far fordi han som regel setter den bort til vaskesjapper som bruker skitne svamper, eller kjører den gjennom på bensinstasjoner. Man kan også merke det direkte på lakken av de sterke kjemikaliene som brukes ved at lakken blir seig, så dritten sitter hardt, og det blir fort skjolder på vinduslister o.l Lakken blir ikke seig, men all beskyttelse forsvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Mars 3, 2013 Share Skrevet Mars 3, 2013 Jeg kjørte alltid firmabilen min i vaskemaskinen på jobb flere ganger i uken når jeg jobbet som bilselger. Bilen ble aldri helt ren, men helt ok mtp. forutsetningene. Grunnen til at jeg alltid håndvasker privatbilene mine er for å få bilen helt ren, samt at jeg slipper å miste all beskyttelse av avfettingen i maskinen. Så er det jo en kosejobb samtidig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EasyL Skrevet Mars 3, 2013 Share Skrevet Mars 3, 2013 Ta en titt i show&shine delen på DCN. Der ser du hvordan biler som er vasket i maskin og/eller med svamp (ikke) ser ut. Så ser du de bringer bilen tilbake til hvordan den vil se ut med riktig vask. 2 bøtte/vaskehanske/mikrofiber/gode produkter osv. Når du først har fått en ripefri lakk så er det ikke så vanskelig/dyrt og holde bilen ved like.. [Martin] reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet Mars 3, 2013 Share Skrevet Mars 3, 2013 Svampvask er ikke bare svampvask.. Finnes et fåtall svamper som er veldig mye bedre enn vaskehansker. F. eks. Zymol sine svamper (som forøvrig jeg er meeeeget fornøyd med; stor, åpne porer og tar myyye vann). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EasyL Skrevet Mars 4, 2013 Share Skrevet Mars 4, 2013 Ja. Jeg tenkte mer på 10 kroners svampene på bensinstasjonen som drar skitten rundt på lakken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xavi0n Skrevet Mars 4, 2013 Share Skrevet Mars 4, 2013 Ser på min bil som har blitt maskinvasket og vasket med billige svamper Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet Mars 4, 2013 Share Skrevet Mars 4, 2013 Fadern hadde i sin tid mange firmabiler, den siste han hadde husket jeg var svært så lekker første uka han hadde den, en Passat '06. Etter en uke i regnvær kjørte han den gjennom maskin og den blanke fine appelsinlakken(som nyere biler har en tendens til å ha) var nå full full av korte og små, ørsmå vaskeriper etter børstene. Man måtte i direkte solskinn for å se det ordentlig. Hadde selv firmabil i 2 år og kjørte denne utelukkende gjennom børstevask av dyreste sort(355,- pr. vask) på en fast automat på Statoil Økern, bilen ble aldri kjørt i noen annen automat enn den. Den mest moderne vaskemaskinen for bil i Norge skrøt de av. Dessverre ble også denne full av vaskeriper etter de to årene jeg brukte den. Samtidig tok automaten knekken på både radioantenner og sidespeiler iløpet av de 2 årene. Vasket BMWn med svamp de første årene og var svært fornøyd med dette, inntil jeg innså at jeg påførte bilen små små vaskeriper jevnt over hele bilen til tross for at jeg gjerne brukte 2 svamper på en vask. Etter at jeg begynte med Meguiars vaskehandske har jeg ikke hatt dette problemet. Mercedesen gidder jeg ikke bruke noe tid på ved vask, tar den med til børsteløs vask i Oslo og spanderer på den 130,- i vask for å få av det værste saltet innimellom. Resultatet er alltid ren bil etter vask, men jeg ser at det ikke er mye voks på bilen ellers, kun like etter vask hvor maskinen har sprøytet på noe guffe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
big-p Skrevet Oktober 19, 2013 Share Skrevet Oktober 19, 2013 Så er det vaskehanske som anbefales til vask av BMW-en? Hvordan er fremgangsmåten for slik vask? Nå har jeg en BMW som firmabil, men vil antagelig gå over til en ny privatbil i samme merket så da er greit å lære seg riktige vaskerutiner. Firmabilen blir maskinvasket 1-2 ganger i måneden. Sist nå testet jeg den nye og revolusjonerende børstefri vaskeautomaten på Statoil Storo, men man så at bilen ikke ble helt ren... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå