Gå til innhold

stor forskjell mellom bilene?


Naitsirhc
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Spørs om du tenker 520 kontra 525 eller om du tenker 520 kontra 523. Vil uansett anbefale deg faceliftutgaven, altså en 520 2.2 eller en 525. Har testet begge, og vil ikke si at det er verdt å betale mye ekstra for en 525 - se heller på utstyrspakken, pris etc:)

Edit: Litt usikker på hva du mener men 2.2 literen syns jeg er en del piggere enn 2 literen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er størst hvis bilene har automatgear. Med manuelt gear går de begge bra... den med størst motor selvfølgelig litt bedre enn den andre. Med automatgear vil jeg definitivt velge den med størst motor iom. at begge de to små motorene føles svake med kombinasjonen E39 og automatgear (spesielt som Touring)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene på disse to bilene med Automat er ikke så imponerende, 520I på 2171 cc med sine 170 hester og 210 nm ved forholdsvis lave 3500 rpm gjør 0-100 på 10,1 sekund og har en toppfart på respektable 226 km/t. 525i på 2494 cc med sine 192 hester og 245 nm ved like lave 3500 rpm gjør 0-100 på over sekundet raskere med 8,9 sekunder og har en toppfart på 232 km/t. Det er først når man kommer ut på veien selv at man merker at disse bilene virker langt raskere enn tallene sier, særlig 520I kan overraske dem som har satt seg inn i data. Forskjellen på bilene er nesten ikke merkbart, 525I har bare litt mer overskudd over hele registert ellers så er de ganske like disse to motorene. Til rekkesekser å være så har de bla takket være dobbel Vanos et langt bedre bunndrag enn f eks M52 motorene særlig før 1998, og det merkes også. Til opplysning så hadde 520I M52B20 190 nm med høye 4200 rpm....

Jeg hadde selv en 2002 520IA som jeg opplevde som en fin og solid motor, den har akkurat nok krefter til at daglig kjøring i Norske hastigheter gikk veldig fint uten å virke for svak. Drar man ut turtallet litt så kan selv 520en være en artig bil på svingete veier tross sin vekt på 1600 kilo :)

Jeg ville nok selv valgt en 525I selv om en 520I holder lenge om du ikke har planer om noen veldig sprek bil, for i såfall så passer ingen av de :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene på disse to bilene med Automat er ikke så imponerende, 520I på 2171 cc med sine 170 hester og 210 nm ved forholdsvis lave 3500 rpm gjør 0-100 på 10,1 sekund og har en toppfart på respektable 226 km/t. 525i på 2494 cc med sine 192 hester og 245 nm ved like lave 3500 rpm gjør 0-100 på over sekundet raskere med 8,9 sekunder og har en toppfart på 232 km/t. Det er først når man kommer ut på veien selv at man merker at disse bilene virker langt raskere enn tallene sier, særlig 520I kan overraske dem som har satt seg inn i data. Forskjellen på bilene er nesten ikke merkbart, 525I har bare litt mer overskudd over hele registert ellers så er de ganske like disse to motorene. Til rekkesekser å være så har de bla takket være dobbel Vanos et langt bedre bunndrag enn f eks M52 motorene særlig før 1998, og det merkes også. Til opplysning så hadde 520I M52B20 190 nm med høye 4200 rpm....

Jeg hadde selv en 2002 520IA som jeg opplevde som en fin og solid motor, den har akkurat nok krefter til at daglig kjøring i Norske hastigheter gikk veldig fint uten å virke for svak. Drar man ut turtallet litt så kan selv 520en være en artig bil på svingete veier tross sin vekt på 1600 kilo :)

Jeg ville nok selv valgt en 525I selv om en 520I holder lenge om du ikke har planer om noen veldig sprek bil, for i såfall så passer ingen av de :wink:

Og 523i har 245 NM på 3950 rpm, og 170 hk på 5500 rpm (men blir sagt at de ligger rundt 180 hk). Jeg har 523iA og syns den drar ganske bra, jeg ville heller valgt denne enn 2,2 literen, billigere er de stort sett også, og bruker ikke olje sånn mange 2,2 litere gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en E39 525i, og prøvekjørte flere 520i 2,2 i forkant. 525i ER raskere. Ikke mye, men det er merkbart. 2,2 literen sliter litt mer sammen med automatkasse. Finner du en 520i 2,2 og manuell kasse kan du få en kjempeflott kjøremaskin, som er rask nok i massevis til daglig bruk, for "en slikk og ingenting". Mulig det er "feil" med manuell i 5-serie, men jeg hadde det selv, og synes det fungerte utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må takke for mange gode og informative tilbakemeldinger.

Er det noe problem med m54b20 (2.2 litere) og oljeforbruket? Kan ikke si jeg har hørt noe om det før.

Jeg ser jo etter ny bil, og kravet er at den er komfortabel, slik som min e39 er. Det jeg savner er litt mer drag i motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må takke for mange gode og informative tilbakemeldinger.

Er det noe problem med m54b20 (2.2 litere) og oljeforbruket? Kan ikke si jeg har hørt noe om det før.

Jeg ser jo etter ny bil, og kravet er at den er komfortabel, slik som min e39 er. Det jeg savner er litt mer drag i motoren.

Er ikke mer oljeforbruk enn den typiske M52 motoren. De bruker også til tider mye olje.

M54 er en mye mer sofistikert motor å bruke i det dagligdagse, iforhold til en M52 (ikke M52tu).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og 523i har 245 NM på 3950 rpm, og 170 hk på 5500 rpm (men blir sagt at de ligger rundt 180 hk). Jeg har 523iA og syns den drar ganske bra, jeg ville heller valgt denne enn 2,2 literen, billigere er de stort sett også, og bruker ikke olje sånn mange 2,2 litere gjør.

Ja det er nok øyet som ser det da, 523I og 520I 2,2 er nesten identiske når det kommer til yttelser og 2,2 litern bruker litt mindre bensin (0,98 l per mil mot 10,6 l per mil på blandet) ellers så er det bilen det kommer ann på. Blir litt vanskelig å ha 523 hvis man ønsker en facelift, hvilket er å fortrekke med tanke på utseende og feilstatestikk.

M54 har ikke noe voldsomt oljeforbruk, BMW oppgir vel 1 dl per 1000 km. Tror min 520I M54B22 brukte ca halvparten av dette igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M54 b22 er kjent for høy olje forbruk.

Når jeg hjelper kompis å kjøp biler med m54 motor så har jeg alltid med meg en slange. demonter den slangen som er nede på peilepinnen Veivhus ventilasjon slangen. Setter på den slangen jeg har med så blåser jeg i slangen. Vist ikke du grei å blåse så er det tett Veivhus ventilasjon på motoren. Da kan du banne på denne motoren har høy forbruk på olje. Mest kjente feil på b22 og b30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at M54 bruker mer olje enn M52. (M52 er vel egentlig kjent for å ikke bruke olje). Det er ikke unormalt å få gul oljelampe etter motoren er stoppet når man kar kjørt noen tusen km med M54. Det er ingen dramatikk i det. (Betyr"etterfyll ved neste anledning"). +/-1L pr 10000km er regnet som akseptabelt, og ikke skadelig. Tett veivhusventilasjon ser ut til å øke dette forbruket betraktelig.

En 520i 2,2 vil oppleves som klart sterkere enn din gamle 520i 2,0. I hvertfall forutsatt at begge har samme karosseri og girkasse. Det er 20hk og 20nm i forskjell. I tillegg er maks moment på lavere turtall for 2,2. 523i er en fin bil det og, men skulle jeg hatt en E39 i dag, så ville jeg sett etter en facelift. De ser litt friskere ut utvendig, og ser også ut til å motstå rust bedre. Da er det 520i og 525i som gjelder. (Med M54).

Hvis jeg skal prøve å svare veldig kort på spørsmålet i første post:

-E39 523i og 525i er ganske like i ytelse. Tror det er vanskelig å skille disse i en blindtest.

-E39 520i 2,2 ligger ytelsesmessig mellom E39 520i 2,0 og E39 523i/525i. Og jeg vil si den ligger nærmest sistnevnte.

PS: Om du endrer overskriften til f.eks. "Forskjell i ytelse E39 520i, 523i og 525i?", så får du sikkert flere svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 523ia ('97mod), og den har plenty av krefter for meg (vil tho bare ha mer og mer kraft). Blir endel nedbremsinger fra 80 til 60 (hvertfall nå, da det fryser på om kveldene), og spesielt da jeg må akselerere opp til 80 igjen i oppoverbakker er det greit med litt kraft. Har prøvekjørt en kompis sin 520i ('97mod) og der var det mer et jevnt og fint drag, kjentes også mye tungere ut, i forhold til 523 som "tar mer ut".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 523ia ('97mod), og den har plenty av krefter for meg (vil tho bare ha mer og mer kraft). Blir endel nedbremsinger fra 80 til 60 (hvertfall nå, da det fryser på om kveldene), og spesielt da jeg må akselerere opp til 80 igjen i oppoverbakker er det greit med litt kraft. Har prøvekjørt en kompis sin 520i ('97mod) og der var det mer et jevnt og fint drag, kjentes også mye tungere ut, i forhold til 523 som "tar mer ut".

2.0 literen er ikke sammenlignbar med 2.2'en som trådstarter etterspørr.

Og Oljeforbruket på M54 motoren er opphypet av folk som enten: Har lest\eller hørt fra en kompis, som hørte det fra kjæresten til søsteren. Eller personer som kjører med tett\sprukket veivhusventilasjon. Det å skrive at 2.2 og 3.0 literen har problemer, som ikke 2.5 literen har. Er i seg selv idiotisk, all den tid det er samme veivhusventilasjon.

Finn en i god stand, så har du bil i mange mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 523ia ('97mod), og den har plenty av krefter for meg (vil tho bare ha mer og mer kraft). Blir endel nedbremsinger fra 80 til 60 (hvertfall nå, da det fryser på om kveldene), og spesielt da jeg må akselerere opp til 80 igjen i oppoverbakker er det greit med litt kraft. Har prøvekjørt en kompis sin 520i ('97mod) og der var det mer et jevnt og fint drag, kjentes også mye tungere ut, i forhold til 523 som "tar mer ut".

2.0 literen er ikke sammenlignbar med 2.2'en som trådstarter etterspørr.

Og Oljeforbruket på M54 motoren er opphypet av folk som enten: Har lest\eller hørt fra en kompis, som hørte det fra kjæresten til søsteren. Eller personer som kjører med tett\sprukket veivhusventilasjon. Det å skrive at 2.2 og 3.0 literen har problemer, som ikke 2.5 literen har. Er i seg selv idiotisk, all den tid det er samme veivhusventilasjon.

Finn en i god stand, så har du bil i mange mange år.

Jeg har sett på mange biler med m54 motor det er flere med 2.2 som lider av denne feilen en 3.0 men det har vært en del tilfeller der også spesielt på x5, men kun opplevd det kun 1 gang på e39, denne e39 kjørte på Shell olje 6år. Har enda ikke opplevd m54 b25 har høy forbruk av olje. Vist jeg velt ha m54 så har valget godt på m54 b25 eller b30 dem er som regel tatt meir vare på en b22 som bare blir brukt og blir tatt vare på som det skulle ha vært vag produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...