Gå til innhold

BMW Z3, kvalitetsbil?


goty
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt lyst på en BMW Z3 en stund nå, men etter en del titting den siste tiden har jeg skjønt at BMW Z3 er en ganske "dyr" bil i forhold til sin bruk og kapasitet som bruksbil. Jeg vet at utgangspunktet til en BMW Z3 er en sommerbil som brukes som bil nr2 for de fleste som har familie. Uansett, det har ikke noe å si angående hva jeg lurer på.

Hvorfor er en BMW Z3 som har gått 200.000 KM priset til den "svimlende" sum av 50.000 kr og oppover? Med tanke på at man kan få en ganske bra 5-serie e39 og 3-serie e46 til den samme prisen? Som utvilsomt er mye mer "bil" for pengene. Jeg kjøpte selv en 1996 modell e39 523i manuell til 45.000 kr for en stund siden og da tenker jeg på hva er det egentlig jeg får for 60-70.000 kr om man skal ha seg en grei Z3?

Hvorfor holder disse rakkerne seg så ille godt i pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne biler pleier gjerne å koste mer enn en tilsvarende sedan. Dette er både fordi de som regel er sjeldnere og fordi de er mer et nisjeprodukt. Folk som kjøper cabriolet/roadster kjøper det fordi det er det de vil ha. Man kjøper med "hjertet" og ikke "hodet." En sideeffekt er at de vanligvis tar bedre vare på bilene, og bruker de mindre. Mye av markedsverdien kommer nok av at dette er kosebiler, altså har kjøper allerede en eller flere biler og føler han/hun kan ta seg råd til en bil til. Disse bemidlede kjøperne holder prisene oppe.

Det positive er at hvis man beholder bilen i god stand vil den sannsynligvis tape seg svært lite i verdi.

Edit: jeg leste gjennom posten din igjen og ser at jeg kanskje ikke svarte på noe her! Hvis det er tilfelle beklager jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg i en Z3 og kjør litt du gutten min. Skal love deg at du begynner å smile! Forresten, kan ta eksempel far sin bil. Han har en z3 1,8 97mod. Billig bil i drift og morsom som fy. Betalte en gang 125.000kr for den, nå vil jeg tippe at verdien er ca 45.000kr (må bytte tak og noe små kosmetiske detaljer). Bilen har forøvrig gått 125 km noe som er lite for en 97 mod, så er masse bil igjen!

z3 cab med 1.8 liter (har ikke prøvd annet) er forsovet en veldig enkel bil, har svakheter som at speilene ruster i stykker innvendig og at radiatorene har hatt tendens til å gå i stykker. Sistnevnte har vel gjeldt e36 også om jeg ikke tar feil i og med at de har masse av samme deler.

Jeg tror at prisen holder seg någlende stabil rundt 50-70 tusen fordi bruksgleden på disse er så vanvittig stor. Man kan parkere nesten over alt! Bilen subber nesten nedi bakken, noe som gjør at fartsopplevelsen er stor! Skulle jeg valgt en ny z3 nå ville jeg vudert IS motor, kun for å få maksimalt ut av bilen. Selvom jeg egentlig er veldig fornøyd med 116hk på en slik bil. Z3 er forøvrig ikke noen jubel bil om vinteren, veldig lett på bakhjulene men, en overlever om en bruker hodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjørt både 2,0 og 2,8 og sistnevnte er jo selvsagt mest livlig å kjøre, men 2,0 literen er overraskende kjørevillig den også. Den snerrer fint og drar herlig ut på turtallet, man trenger ikke mer motor for å føle at det går unna på svingete veier. Jeg fikk for min del ett veldig bra inntrykk av Z3, designet er ikke min smak men det er så. Z3 bærer som BMWer flest fra denne perioden, preg av høy byggekvalitet i motsettning til f eks førstegenerasjons SLK.

Har ikke kjørt 1,8 men har hørt mye bra om denne også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har hatt lyst på en BMW Z3 en stund nå, men etter en del titting den siste tiden har jeg skjønt at BMW Z3 er en ganske "dyr" bil i forhold til sin bruk og kapasitet som bruksbil. Jeg vet at utgangspunktet til en BMW Z3 er en sommerbil som brukes som bil nr2 for de fleste som har familie. Uansett, det har ikke noe å si angående hva jeg lurer på.

Hvorfor er en BMW Z3 som har gått 200.000 KM priset til den "svimlende" sum av 50.000 kr og oppover? Med tanke på at man kan få en ganske bra 5-serie e39 og 3-serie e46 til den samme prisen? Som utvilsomt er mye mer "bil" for pengene. Jeg kjøpte selv en 1996 modell e39 523i manuell til 45.000 kr for en stund siden og da tenker jeg på hva er det egentlig jeg får for 60-70.000 kr om man skal ha seg en grei Z3?

Hvorfor holder disse rakkerne seg så ille godt i pris?

Det er en meget bra bil, jeg har hatt min 2,8 liter i snart 9 år. Den har sportsunderstell og interiør, den er også frisket noe opp med porting, mapping og andre kammer, jeg smiler fremdeles bredt etter snart 9 år når jeg drar på og kjører på svingete veier. Anbefales, men kjøp en med sportsunderstell og motor i, det fortjener en sånn bil. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor Ferrari F355 koster 500 000kr! Den burde jo kostet 20 000kr, siden man får Toyota Hiace for 25 000kr!

Ofte kommer du med gode og saklige argumenter, men dette var bare skrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at en Hiace er en mye mer praktisk bil for pengene enn en 355. På samme måte som trådstarter spør hvorfor en Z3 ligger høyere i pris enn både e39 og e46, som er "mer" bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at en Hiace er en mye mer praktisk bil for pengene enn en 355. På samme måte som trådstarter spør hvorfor en Z3 ligger høyere i pris enn både e39 og e46, som er "mer" bil.

Mer bil? Hva er en bil? Noe som er gøy å kjøre eller noe som det er plass til å stable mest mulig dritt i ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererte bare til hva trådstarter mente var mer bil, ikke hva jeg selv synes. Det samme vil jeg tro Werther gjorde.

Personlig står en roadster veldig høyt på ønskelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke skjønte det så var jo Werther sitt innlegg bare litt sarkasme over argumentene i første innlegget. Mye mer naturlig sammenligning for Z3 er konkurrente fra samme tid... MX5, SLK osv, og prisene er vel ganske like på alle sammen.

På svingete vei er Z3 mer moro enn M3 :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret til Werther er på jordet samme hva, da en BMW 3-serie og 5 serie som regel koster mer enn en BMW Z4 ny.

Jeg bare lurte på hvorfor den holder seg så godt, om man syntes det er så forbannet dumt så vet jeg ikke helt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret til Werther er på jordet samme hva, da en BMW 3-serie og 5 serie som regel koster mer enn en BMW Z4 ny.

Jeg bare lurte på hvorfor den holder seg så godt, om man syntes det er så forbannet dumt så vet jeg ikke helt. :)

Fordi en eldre 3 eller 5 serie kaster man på dynga når den blir skral og kjøper en ny, null samleverdi.

En mer spesiell bil er det selvsagt mindre av og da blir verdien større. Z3 er en svært morsom bil å kjøre, i alle fall med sportsunderstell (har ikke prøvd andre). Den har en styrerespons ingen andre BMW kan måle seg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...