Gå til innhold

Leasing av 1-serie, bra tilbud?

-2r
 Share

Anbefalte innlegg

En kompis gjorde det jo sånn er periode kjøpte nesten nedkjørte E34 til sånn ca 5000 kr, kjørte til ett eller annet gikk så galt at bilen ikke gikk lengre å solgte som delebil for 3000,- :) Bilene holdt som regel rundt ett år eller til EU kontrollen satte en stopper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leaser en F20 116i M sport. Etter 3 år kommer vi til å ha lagt ut ca 150 000kr inkl. innskuddet på ca 50k. Det store spørsmålet her er jo ikke hvor mye du betaler for gildet - men hvor mye du betaler sett opp mot det reelle verditapet på bilen i dagens marked.

Som jeg beskrev i tråden det ble linket til her tidligere, hadde jeg en bil som kosta meg over 20 000kr på ett år i reparasjoner. Fant ut at det gadda jeg ikke lengre, så jeg solgte bilen og fikk en veldig god pris som nesten tilsvarte innskuddet på den nye. Landa på F20 delvis pga. serviceavtalen, delvis pga. kampanjerenta og delvis pga. hvordan bilen var å kjøre.

Men tilbake til saken - nå betaler vi ca 150k på 3 år. Om vi hadde kjøpt bilen ny, hadde den hatt en kjøpspris på 420 000kr uten rabatter (ca 380k med rabattene vi fikk). Om en kan forutse hvor mye bilen taper seg i verdi på 3 år, og hva salgsprisen er da, er en synsk. MEN - det går an å estimere det ut fra dagens marked. Vi såg på brukte F20 til salgs på Finn, og såg på listene til Leaseplan, der de har statistikker over verdifall på spesifikke biler med spesifikt utstyr og motor, over 3 år. Da kom vi fram til at 150 000 i verditap (snitt 50k i året) er reelt for denne bilen. Om det ligger over eller under, gjenstår å se etter 3 år. Men husk at idag er det kjøpers marked. Selger må gjerne oppleve og gå kraftig ned i pris for å få solgt bilen, noe du slipper ved leasing. Du vet hva du har å betale, og du har full oversikt over bilkostnadene dine. Om du ønsker å ha bilen lengre, kan du kjøpe den ut etter 3 år for en pris som ligger lavere enn du måtte betalt for en tilsvarende i det åpne markedet, men høyere enn en forhandler ville tatt den inn for.

Det eneste drawbacket jeg har mot leasing er km-begrensingen, som jeg tenker mye mer på enn hvis jeg hadde eid bilen selv. Og så er det dritt å få årsavgiften + mva, dvs 3600kr. Men sånn er lovverket ved kjøp av tjenester, som det jo er.

Ellers har jeg bare gode erfaringer med leasing, og kan anbefale det om en ønsker forutsigbare utgifter. En 116d til 1800kr/mnd er BILLIG spør du meg, spesielt med det utstyret som er inkludert i kampanjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helt klart at vi kunne få en interessant samtale over en øl eller to for å si det på den måten. Vi har ikke en helt ulik tilnærming til dette fenomenet. Jeg har også et par tre temmelig bestemte meninger om hvordan en bruktbil skal være før jeg kjøper den og min erfaring er som din (dog kun 28 år gammel)... :)

Ja, det tror jeg også, særlig over en Weissbier eller fem. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo såpass enkelt at de som leaser ut en bil skal tjene penger på å leie den ut, samt selge den etter endt periode. Det vil derfor alltid være mer lønnsomt å eie en bil selv uten billån. Det som derimot er meget heldig med en slik leasing avtale er at en har forutsigbart bilhold for en lengre periode. Det spørs derfor helt hvilken økonomisk situasjon en er i om det er fornuftig å lease eller ikke, og hvilke egenskaper en ønsker av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo såpass enkelt at de som leaser ut en bil skal tjene penger på å leie den ut, samt selge den etter endt periode. Det vil derfor alltid være mer lønnsomt å eie en bil selv uten billån. Det som derimot er meget heldig med en slik leasing avtale er at en har forutsigbart bilhold for en lengre periode. Det spørs derfor helt hvilken økonomisk situasjon en er i om det er fornuftig å lease eller ikke, og hvilke egenskaper en ønsker av bilen.

Helt sant det du sier der. Vi var i en prosess med huskjøp da dette ble aktuelt, og ville ikke ta opp et billån som ville forringe lånemulighetene våre på huset, ei heller ville vi ta opp mer huslån for å dekke bilkjøp. Så da ble leasing en utvei der vi fikk forutsigbare utgifter hver måned, til en overkommelig pris (spesielt ettersom vi er to som betaler) i stedet for at tusenlappene føyk i tide og utide på en gammel bil. Vi får jo også muligheten til å kjøpe bilen ut etter 3 år, så billån kontra leasing tror jeg er hipp som happ med tanke på at du kun betaler restverdien på bilen (som markedet bestemmer) ved kjøp etter endt leasing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo såpass enkelt at de som leaser ut en bil skal tjene penger på å leie den ut, samt selge den etter endt periode. Det vil derfor alltid være mer lønnsomt å eie en bil selv uten billån

Ja, uten lån så kanskje...

Men tror du glemmer hovedfordelen med leasing, nemlig at leasingselskapet drar momsen av bilen, og det er her fordelen ligger.. Ja du betaler mva på leia men jo høyere restverdi, større innskudd og lavere rente jo mer er det å spare, da kan plutselig renter og mva bli totalt mindre enn mva på bilen ny.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leasing av bil (jmf. Aftenposten):

Et finansieringsselskap eier bilen. Du leier bilen i tre år, men må betale forsikring, årsavgift og verkstedutgifter som om du eide den. Etter tre år må du levere den tilbake. Du kan kjøpe ut bilen for å bli eier av den, hvis dette er del av avtalen. Bruktverdien på bilen om tre år blir satt ved avtalens begynnelse. Som regel ligger dette rundt 60 prosent av nybilprisen. Startleien er et kontantbeløp, som utgjør minst 12,5 prosent av bilprisen. Leien videre er det avtalte verdifallet, pluss renter på et lån tilsvarende det bilen koster. Dette beløpet fordeles på månedlige avdrag over tre år. Lav rente kan gjøre det gunstigere å lease enn å ta opp lån for å kjøpe. Men etter tre år har du ingenting igjen når du leverer leasingbilen tilbake. Hvis du låner og eier, har du også en bil du kan selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... Men etter tre år har du ingenting igjen når du leverer leasingbilen tilbake. Hvis du låner og eier, har du også en bil du kan selge.

Fiffig at de sier det. For om du velger å kjøpe en bil og har så lang løpetid på lånet at mnd kostnaden blir det samme som ved leasing så har du ett heftig lån igjen etter tre år, og en bil som kanskje er verdt mindre enn lånet, kanskje litt mer enn lånet.. Det er det ingen som nevner ;)

Ofte er sammenligningen slik: leasing vs nybilkjøp, men da forutsettes det at man plutselig har alle penger til nybil stående på konto eller at man har økonomi til å klare doble avdrag av leasing.. Eller leasing vs en gammel skrotbil, slik at mnd beløpet kommer ganske likt ut...

Prøv likt mot likt: leasing av ny bil til f.eks 2500kr pr mnd kontra billån på samme bil med samme innskudd og samme mndbeløp.. Da er det jaggumeg ikke så dumt å lease likevel, trygt og fint hvis markedet raser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiffig?... :P ... Vel... skal leasing lønne seg økonomisk tror jeg at man bør gjøre det billigst mulig i relasjon til bilmodeller som normalt har et relativt lavt verditap (les: Golf, 1-serien etc. med ikke alt for store motorer). Bilen bør ha minst mulig ekstrautstyr utover det som evt. tilbys som en pakkeløsning fra leasingselskapet (les: det leasingselskapet er sikre på at de ikke taper penger på). Kan man evt. forhandle frem ekstra kjørelengde og/eller tilbakebetaling av innskudd/depositum hvis kjørelengden totalt er vesentlig mindre enn avtalt er dette fornuftig. Keep it simple og tenk billig fremkomstmiddel... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det samme gjelder jo når man skal kjøpe... Velger du utstyr motorer og farger som ikke holder seg best i pris så taper man like forbanna mye der.

Restverdiene er jo bare en kvalifisert gjetning på hva bilen kommer til å være verdt om 3 år, og stemmer ofte ok mot hva man ville fått i innbytte, dog de senere år så ser det ut til at bruktmarkedet har fallt mer enn forventet og veldig ofte ser man nå restverdier som er lik eller høyere enn markedspris. Leasingprisene har vært i hard konkurranse og er derfor tynet maks, og har blant annet ikke klart å holde tritt med importkurs og overflod av biler på kontinentet.. Oppå det hele er det salgskåte selgere som tenker kortsiktig og pisser i buksa for få raske salg. Leasing er ikke hva det var for 5-10 år siden, det har blitt langt mer lønnsomt for forbruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...