Gå til innhold

unlock sports mode, e60/e61

miata
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har liten og ingen erfaring med automat, men holder den ikke stort sett bare turtallet lengre før den girer når den står i sport på girkassen? Uansett så har jeg forstått det slik at gasspedalen endrer tydelig karakteristikk med denne "modifikasjonen", og det er igrunn her mesteparten av forskjellen her.

Som sagt så har jeg selv planer om å montere denne knappen, men jeg kommer nok neppe til å få noen sportsbil for det. :) Liker bare å prøve ut slike ting, spesielt når det er såpass enkelt som her.

Når jeg setter min aut i E39 i sport endrer gassen seg. Det meste skjer første halvdel av vandringen på pedalen, trenger ikke trø gassen så langt inn for å få effekt. Bilen kjennes da mye sprekere ut men er det egentlig ikke fordi det ikke skjer så mye på den siste halvdelen av gasspedalens vandring. Men man får jo en raskere reaksjon da siden man ikke trenger å trø pedalen så langt inn for å få ut mye krefter. I tillegg girer den tidligere ned og holder giret lenger.

Selv bruker jeg nesten aldri sport, da girer jeg heller selv med steptronic'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg opplever sport, er at om man ligger i 80, og slår over så girer den ned i 4. gir. Og jeg har også lest at i sport så girer den ikke til 5. gir. Hvordan det blir om du kjører langt over norske fartsgrenser det vet jeg ikke.

Men om du ligger i 80 og gir gass, så kan den virke litt "dau" før den får opp turtallet og kanskje girer ned i 4. Står den i sport ligger allerede 4. gir inne og du får mye raskere respons.. :)

And denne knappen, så hadde det jo vært gull å kobla den på knappen på girkassa slik den ble aktivert når du setter kassa i sport.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare jeg som troller ;)

Og må også si jeg generelt er imot å ha så mange "modes". Dette handler om forskjellige karakteristikk på pedalmap, og hva skal man med det? Har til og med deaktivert "antijokking" på min bil, og jeg skjønner ikke hvordan noen kan ha vanskelig for å kjøre jevnt og fint uten.. og greier man ikke det, så trenger man kanskje ikke å ha tilgang på "sportsknapp" heller? Det er ingen av disse "vanlige" motorene (les de som ikke begynner på S) som har potensiale for så drøy respons at det blir slitsomt å kjøre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har link til "sportsknapp" og slike pinner til kontakten ?

Her finner du endel informasjon om dette, i tillegg til en del diskusjoner.

Mulig du må logge deg inn/registrere deg for å se bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer alpejohn her jeg. Det er muligens noe ot, men det har da med gassrespons å gjøre.

"antijokking" (som har en tysk trebosktavsforkortelse som er uvesentlig for forumet her) er en funksjon som skal hindre at f.eks en hump i vegbanen eller lignende skal gjøre at du ved et uhell akselerer litt, for så å gå av gassen igjen, som totalt sett gav et "jokk". Kjørt gammel traktor?

Det denne funksjonen gjør er å forsinke og mykne opp innputs fra gasspedalen. BMW er flinke, og de fleste merker den ikke på dieselene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...