Gå til innhold

Kan dere kjennere gi en uerfaren BMW kjøper noen råd?

BMW13
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

har lurka lenge i dette forumet og har inntrykk av at det er stor kunnskap blant brukerne. Jeg er i sluttfasen på å kjøpe meg en 5serie som skal brukes som familiebil. Etter utallige samtaler, sammenligninger, vurderinger etc. så er det kokt ned til to biler som er aktuell!.

Det ene er en 530dat, M-sport, 2005, 130000, kun 1 eier etter Tyskimport på 8000, alle servicer fulgt, velholdt bil etter det jeg kunne vurdere på knappe 2t. Alt føltes/hørtes bra ut under prøvetur.

Bil nummer to er en 520dat, plain, 2009, 105000, Belgia Import på 104000, ikke vært registrert i Norge før, ihht til servicebok ser alt pent og pyntelig ut, ser også meget bra ut på prøvetur/inspeksjon.

Begge er levert med panorama, navigasjon, skinn etc.

Har forstått det slik at bakerste del av panoramatak kan være trøblete, hører også noen rykter om motortrøbbel på 5 serie generelt? Er det noe i det folk sier om at en skal styre unna automatene før 2008?

Hjelp en stakkar som sitter med valget mellom hjertet eller hjernen her i siste delen av kjøpsfasen!

På forhånd takk for innspill for/imot til dere entusiaster som vet mer om dette enn meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok sett den, og har ikke så mye å tilføye med unntak av jeg er enig med Ellingsen B. Det hele går naturligvis på hva du selv vektlegger, men om du ikke har noe enormt behov for størst mulig motor (med unntak av at det naturligvis er mer morsomt), ville jeg prioritert nyest mulig bil, og helst en faceliftet en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faceliften kom i mars 2007, så den er nok det ja. Ettersom den er en 2009-modell ville jeg sjekket opp i om den har den nye typen iDrive (om den har navigasjon professional (stor skjerm)), dette ser du om den har en eller to CD-spillere. Har den bare en er det den nye typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må regne med at 520Den er mer tungsolgt på bruktmarkedet når den tid kommer. Er 300 stk på finn, mot 60 stk 530D.

530Den har mer kjøreglede. Du lever jo bare en gang....

Du burde sjekke historikken på den Belgia-bilen. Er serviceheftet falskt? Er km-stand justert? Kan være en tidligere leasing-bil som er rævkjørt herfra til månen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har den nye typen med bare en CD. Stemmer nok at dette har vært en tidligere leasing bil dessverre! Men, forhandler virker seriøs og har drevet i mange år uten noe dårlig rykte etter det jeg har hørt.

Tviler på at forhandler tar sjansen på å jukse med serviceheftet, noen tegn å se etter på dette eventuelt? Hvordan er det mulig å sjekke om kilometerstand er jukset med da? Er ikke dette nærmest umulig?

Ser den har N47 cover så da skal vel de fleste problemer med swirl flaps være luket bort også?

Hva er den beste måten å sjekke historikk på utenlandske biler? Må man drive nitidig detektivinnsats, eller finnes det en lettere, mer oversiktlig måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på km triksing og importbiler så ser jeg nøye på interiørslitasjen i området rundt føreren, motorens gange - risting og vibrasjoner ved tomgang/oppstart, hva som har blitt skiftet av slitedeler i forhold til km-stand, inspiser serviceheftet - har det bare blitt trygt opp med identiske stempler og signaturer hele veien osv..

Samt logisk tenking rundt km-standen. 2009 modell som hår gått 105 000 km er ansett som normalt. En 2005 modell som har gått 130 000 km derimot hadde jeg ikke stolt blindt på. Hadde den vært solgt ny i Norge, service kun hos norske forhandlere, så har jeg ikke grunnlag for å betvile km-standen. Dette er da sjeldent tilfelle, eid av en eldre person tidligere er standardkommentaren for nesten alle importerte biler slik jeg ser det.

I tillegg så ryker ting mer sporadisk på eldre biler kontra nye. 530d er drømmebil, men utgiftene er større rundt deler og servicer enn på 520d. Facelift anbefales på det sterkeste uansett!

I prisklassen 280.000 til 300.000 burde du kunne gjøre et trygt og bra kjøp, bare se her: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41119862

Denne ble solgt for 1-2 måneder siden. Greit den er en sedan om har høy km, men den har x-Drive, er norsk og har mye utstyr. Så jeg mener den burde ligge høyere i pris enn biler du ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Gustav sier. Gå for en 525d facelift om du kommer over en. Det er samme motor som 530, utrolig sprek faktisk. Dette er faren min sin gamle, han fikk 350 av bavaria i innbytte, så bør være mulig å oppdrive en uten x-drive for rundt 300. Kjørte selv denne i 240km/t i Tyskland, med fire personer og full bagasje :Phttp://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=40960376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må regne med at 520Den er mer tungsolgt på bruktmarkedet når den tid kommer. Er 300 stk på finn, mot 60 stk 530D.

530Den har mer kjøreglede. Du lever jo bare en gang....

Du burde sjekke historikken på den Belgia-bilen. Er serviceheftet falskt? Er km-stand justert? Kan være en tidligere leasing-bil som er rævkjørt herfra til månen.

Ut fra det jeg har lest så er det lite triksing med biler fra Belgia, km stand registrere i ett sentralt register hver gang den er i kontakt med verksted/myndigheter/forsikring osv, tror det skal være mulig å få utskrift av dette, har vært en del artikler om dette i svenske Auto motor sport(mulig det er ligger på nettsiden deres)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget for input folkens, var jammen meg ikke lett å bestemme seg! Snakket med selger, han godtok en grundig tilstandssjekk av 520en på merkevareverksted. Var intet problem for han! Null stress så lenge jeg betalte, han ville ikke være med på en splitt i kostnadene fordi han visste bilen var i god stand. Bestiller time hos merkeverksted imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...